Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

Tailzo skrev (1 minutt siden):

Muos er til gjengjeld mye raskere. Prøv det.

Står på lista, har bare ikke kommet så langt enda :p Ble tålelig fornøyd med stock og vurderer å bare vente til de andre blir modnere. Meeen kan hende jeg må prøve, syns stock booter litt tregt også. Fungerer HDMI og WiFi på muos?

 

Har du sjekka ut GKD pixel for énhåndsspilling, forresten? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
HansiBanzi skrev (29 minutter siden):

Står på lista, har bare ikke kommet så langt enda :p Ble tålelig fornøyd med stock og vurderer å bare vente til de andre blir modnere. Meeen kan hende jeg må prøve, syns stock booter litt tregt også. Fungerer HDMI og WiFi på muos?

 

Har du sjekka ut GKD pixel for énhåndsspilling, forresten? ;)

Jeg har aldri prøvd hdmi, men wifi skal fungere. Har ikke brukt wifi til noe, så har ikke egentlig sjekka.

Oi, takk for tipset. Med den kan jeg holde hele i en hånd. Gipsen skal av 5. April, så jeg krysser de fingrene jeg kan for at jeg kan spille igjen etter det. 😅

Driver og rydder og revurderer samlinga mi i mellomtida. Jeg spilte en del wiiu med barna for en stund siden, men de har ikke spurt å spille den i år. Mulig jeg kvitter meg med den.

Men det ser ut til at jeg hører på råda ovenfor, og beholder rg35xx h 😁

Lenke til kommentar

Wii-U var vel den største floppen Nintendo har levert. Ingen forstod hva det egentlig var etter deres egen markedsføring. Det eneste jeg kunne kjøpt noe slikt i dag for er vel Wii kompatibiliteten og HDMI + et par ok Wii-U titler.

Egentlig fortjente Wii-U mye større suksess, men folk ble vel for mettet på Wii og ble bare forvirret av Wii-U.

Switch tok vel av fordi folk forstod konseptet bedre og det var ok hardware.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
vidor skrev (9 timer siden):

Switch tok vel av fordi folk forstod konseptet bedre og det var ok hardware.

Spør du meg er suksessoppskriften at Switch er en ordentlig håndholdt. God hardware? Det er jo tosidig. Ytelsesmessig var den jo utdatert ved lansering, og det merkes fortsatt at den dessverre er alt for svak. Jeg har en Switch, men pga dårlig ytelse spiller jeg Switch-spillene mine på andre maskiner. Det som er bra med hardwaren er jo at den faktisk kan spille alle spill håndholdt, den har ålreit batteritid og avtagbare kontroller er jo herlig. Den er dårlig og god i en og samme pakke 😛

 

Lenke til kommentar

Switch funker utmerket til å få litt ørefred med Peppa Gris hos barna. 

Også er jo Nintendo sine egne spill meget bra optimalistert på switch. Ellers ikke så veldig brukbar. Jeg spilte Bioshock Infinite på den men når jeg var kommet ca 1/3 klarte jeg ikke mere av 20fps og potetgrafikk... Min switch er overclocka så det hjelper litt men var allikevel ikke bra..

Så spilte det på en Ally istede. Alt på max og 120fps var litt mere kos  :p

Synd at Nintendo enda håver inn penger på den 8 år gamle konsollen sin. Den trenger sårt en upgrade.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Fordelen til Nintendo har vel alltid vært fokuset de har på software og rimelig og god hardware (+ innovasjon).

For min del bruker jeg fremdeles en Nintendo DS Lite fordi de virkelig traff spikeren på hodet med den konsollen. Grei ytelse og god batteritid. Holdbar også i 2024. Skjermene har en meget god kvalitet og en kan spille mye homebrew og emulatorer. Av originale spill er det vel egentlig noen få som er verdt det for de som lovlig kan drikke voksenbrus. Giana Sisters DS, Plants vs Zombies, New Super Mario bros og Metal Slug 7.

Switch har nok aldri vært noen 3rd party utviklere sin favorittkonsoll. Det er jo normalt sett ganske krevende å lage moderne spill, og hardware-begrensningene til switch ville dratt ned generell kvalitet for mye om man tok for mye hensyn til denne plattformen i generell spillutvikling. Nintendo har sånn sett alltid vært noe sær der og derfor heller ikke fått så mye av populære ting fra bedre hardware-messige systemer. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Har dere forsøkt å bruke en usb Sega Saturn kontroller på pc før? Det er ålreit, men jeg hadde litt problemer på grunn av at den

  • Ikke hadde L2 or R2
  • Manglet analog-stikker i spill som var mest 2d, men allikevel krevde slike
  • Bare kunne lades med usb-mikro

Denne nye versjonen ser ut til å løse mange av disse problemene. Og det følger med både signal-sender til usb, og en til original sega saturn kontroll port.

Det blir artig å teste om 3 uker (håper jeg), I mellomtida kan jeg lade den og glede meg over hvor fin den er 🙂

20240319_142447.jpg

20240319_142651.jpg

20240319_142603.jpg

20240319_142329.jpg

20240319_142317.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Gjenopplevde noen barndomsminner i dag med noen runder One Must Fall 2097. Herlig robotfighting. :)

Ellers sliter jeg litt med at jeg ikke klarer å sette meg ordentlig inn i (ukjente) spill lenger. Jeg spiller ti minutter før jeg finner et annet. Ikke engang RPG, som jo er typisk sånne man blir sugd inn i, holder på interessen. Så blir jeg sittende og trykke på de samme spillene jeg har spilt i tretti år. Rundet nylig Super Metroid enda en gang, og selv om det er et kanonspill går det jo litt på autopilot nå. 

Flere som har det sånn? Hvordan kom dere ut av det? 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (10 timer siden):

Gjenopplevde noen barndomsminner i dag med noen runder One Must Fall 2097. Herlig robotfighting. :)

Ellers sliter jeg litt med at jeg ikke klarer å sette meg ordentlig inn i (ukjente) spill lenger. Jeg spiller ti minutter før jeg finner et annet. Ikke engang RPG, som jo er typisk sånne man blir sugd inn i, holder på interessen. Så blir jeg sittende og trykke på de samme spillene jeg har spilt i tretti år. Rundet nylig Super Metroid enda en gang, og selv om det er et kanonspill går det jo litt på autopilot nå. 

Flere som har det sånn? Hvordan kom dere ut av det? 

Jeg har definitivt hatt perioder der jeg har spilt flere retrospill enn nye spill. Det er allikevel ikke sånn at jeg ikke kunne klart å sette meg inn i nye spill, det var mer det at de gamle spillene hadde alt som appellerte til meg. Både innen gameplay, story og stil.

Men trenger du å komme "ut av det?". Jeg kan kose meg med Shining Force III på Sega Saturn i ukesvis, og rett etter hoppe inn i Like a Dragon Infinite wealth.

Så kanskje du kan kose deg med Metroid, og andre Super Nintendo spill i noen uker, helt til du plutselig ser noe annet du vil spille? Eller, tar en pause fra spilling i en tid? Gjør akkurat det som gjør det lykkelig 🙂

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (11 timer siden):

Flere som har det sånn? Hvordan kom dere ut av det? 

Jeg tvinger meg selv litt til å prøve spill litt mer enn en halvtime. F.eks. har jeg spilt AC: Odyssey masse i det siste. Tvang meg selv gjennom første 2-4 timer før jeg da til slutt falt for det. Nå elsker jeg det.

Lenke til kommentar

Først nå har det kommet et såkalt simulatorspill for rally(WRC.) Alle sverget inntil nå til et spill fra 2004, Richard Burns rally. Vi snakker ps2 altså.

Selvsagt ikke pga grafikk, men pga kjøre-fysikken.  Ganske utrolig at ingen spill i denne sjangeren har klart å overgå dette før nå.. Testet ut dette selv.

Nå har du forøvrig bedre motorer til ratt som responderer raskere til force feedback. I tillegg har du dette som kalles haptic feedback, som jeg ikke helt skjønner hvordan funker.

Lenke til kommentar
Tailzo skrev (2 timer siden):

Jeg har definitivt hatt perioder der jeg har spilt flere retrospill enn nye spill. Det er allikevel ikke sånn at jeg ikke kunne klart å sette meg inn i nye spill, det var mer det at de gamle spillene hadde alt som appellerte til meg. Både innen gameplay, story og stil.

Men trenger du å komme "ut av det?". Jeg kan kose meg med Shining Force III på Sega Saturn i ukesvis, og rett etter hoppe inn i Like a Dragon Infinite wealth.

Så kanskje du kan kose deg med Metroid, og andre Super Nintendo spill i noen uker, helt til du plutselig ser noe annet du vil spille? Eller, tar en pause fra spilling i en tid? Gjør akkurat det som gjør det lykkelig 🙂

Jeg driver lite med moderne greier, det går i retro. De siste ukene har jeg prøvd å komme inn i Astal (Saturn), Beyond Oasis (Mega Drive) og Alundra (PS1), men det skal liksom ikke mer til enn at jeg dør én gang før jeg mister interessen. 

Nimrad skrev (50 minutter siden):

Jeg tvinger meg selv litt til å prøve spill litt mer enn en halvtime. F.eks. har jeg spilt AC: Odyssey masse i det siste. Tvang meg selv gjennom første 2-4 timer før jeg da til slutt falt for det. Nå elsker jeg det.

Kanskje litt tvang er løsningen, ja. 😅

Lenke til kommentar
:utakt skrev (5 minutter siden):

Kanskje litt tvang er løsningen, ja. 😅

I starten må det liksom bli sånn. De gamle, kjente spillene sitter jo allerede og bare plukkes opp. Å spille litt mer gode, nye spill er faktisk et av nyttårsforsettene mine så jeg måtte tvinge litt gjennom i starten 😅

Endret av Nimrad
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tailzo skrev (2 timer siden):

Jeg har definitivt hatt perioder der jeg har spilt flere retrospill enn nye spill. Det er allikevel ikke sånn at jeg ikke kunne klart å sette meg inn i nye spill, det var mer det at de gamle spillene hadde alt som appellerte til meg.

Oppskriften er samme uavhengig av alder for min del. Jeg har satt i gang med flere retrospill som er nye for meg og må tvinge meg gjennom en tid for å komme inni det.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sånn nesten-retro. Etter fiaskoen Skull and Bones, der betaen var mer enn nok til å skremme meg vekk, dro jeg frem Assassins Creed Black Flag. Må si at spillet holder seg bra, og har startet fra scratch med mål om å 100% det i mangel på nye spill å spille. Koser meg som pirat og må tilbake til Sid Meyers Pirates! for å finne en god piratopplevelse.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (5 timer siden):

Sånn nesten-retro. Etter fiaskoen Skull and Bones, der betaen var mer enn nok til å skremme meg vekk, dro jeg frem Assassins Creed Black Flag. Må si at spillet holder seg bra, og har startet fra scratch med mål om å 100% det i mangel på nye spill å spille. Koser meg som pirat og må tilbake til Sid Meyers Pirates! for å finne en god piratopplevelse.

Spilt litt Sid Meier's Pirates! igjen jeg, da jeg ikke likte Skull & Bones noe særlig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 minutter siden):

For Sega fans... Sega Model 2 og Sega Model 3

Gode barne- og ungdomsminner fra Model 2. Videokiosken hadde Virtua Fighter 2, bowlinghallen hadde Daytona USA og Virtua Cop. En uforholdsmessig stor andel av ukepengene gikk med på de maskinene. Særlig Virtua Fighter 2 for min del. 

Spiller Saturn-utgaven på emulator nå. Det holder seg bra! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...