Gå til innhold

Retrokafeen – for oss som syns spill var bedre før


Anbefalte innlegg

21 hours ago, :utakt said:

Tja. Å få gamle konsoller til å funke på moderne tv'er er styrete. Det er vel bedre at folk spiller disse klassikerne på "Frankenstein"-metoder enn at de går i glemmeboka? :) 

Emulatorer har vært en greie i 28 år og hvorfor ikke bare kjøpe et gamepad-grip til mobilen eller noe. Alle disse dumme boksene med noe svak og elendig maskinvare og folk som skal ha inn et minnekort med tusener av piratkopierte spill.

Jo kanskje, hvis folk ikke har fått børstet støvet av det de har på loftet eller i kjelleren eller fått installert en emulator etter alle disse årene, trenger de kanskje en slik idiotboks.

Det er det autentiske utstytret som er en stor del av moroa her. Ikke minst å få liv i utstyr som har vært stuet bort i 25 år, spesielt hvis man får kjøpt det for en brøkdel av hva det egentlig er verdt.

Heldigvis har jeg mine gamle hjemmedatamaskiner fra 80-tallet. Det er priceless med minnene fra bruken og da man endelig fikk spart nok penger til å gå i butikken og hente det hjem. Det gir en god følelse å restaurere utstyr og ta det i bruk som sitt eget, men ikke noe slår å få bruke sitt eget autentiske utstyr fra langt tilbake. Jeg får tårer i øynene hver gang jeg setter meg ned i stolen og skal ha ei live spilløkt.

Konsoller var dessverre 50 Hz her så den slags er både verdiløst og noe som har medført mye elendighet når man senere skulle spille seriøst i 60 Hz. Der blir man nødt til å bestille refurbished NTSC fra over fjorden eller restaurere noe ræl man kjøper. Selv den mest gulnede SNES kan bli fin hvis man orker å knote med uv-lamper og hydrogenperoksid, eller hvis man kjenner noen som er gode med airbrush/lakkering og kan lage et kunstverk. Så kan man sikkert være kat og kjøpe en dum boks som kjører nøyaktig 60 Hz når ekte vare kjører 60,1. Det er mye rart man kan gjøre hvis man er lat eller ikke har peiling.

Så finnes det andre muligheter. Hvis man installerer en emulator på sin PC og kobler til en slik, så har man en så godt som autentisk spillopplevelse uten at man trenger å kjøpe noen teite bokser.
https://www.proshop.no/Spill-Tilbehoer/Speed-Link-Competition-Pro-Extra-Gamepad/2860857

Vel og merke bør man fikle litt med noen CRT-filter, for det ser alldeles ikke bra å vise pikselgrafikk på et flatpanel.
 

Bestill "den hellige gral" i dårlig stand og ha mange fine kvelder med restaurering.

 

Dette ser ikke ut til å være så gulnet, selv om det er vanskelig å si helt sikkert fra bildet. Hvis selgeren går med på å selge både skjerm og maskin for 5-6k er man langt på vei til "evig" lykke.
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=330653511

Så sier selgeren at han har en Amiga som skal selges, det trenger ikke å være den på bildet. Den på bildet ser ut til å ha lite til moderat gulnet chassi og tastene er noe gulnet, som ikke er det verste å fikse på eller med mulighet for å kjøpe nye. Noen liker at det viser spor av tida som har gått. Hver sin smak og mange muligheter.

Hvis jeg ikke hadde for mye utstyr fra før, hadde jeg kjøpt det på rappet. 


Det er i alle fall langt bedre enn å kjøpe fjotteboksen A600 GS.
Produsenten har ikke vist frem bilder, selvsagt fordi den er helt kjedelig og uinspirert, men nå har noen tryllet frem et bilde.
image.png.7eb5c6d81b2f524e779c2f02a7970edd.png

Når produsenten kun viser bilder av emballasjen og et flygeblad med oppramsede features, da vet man at det er dårlig.

Huff og huff.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BadCat skrev (1 time siden):

 

De fleste av oss flyttet hjemmefra. Gammel elektronikk ble liggende på loftet.

Vi bestemte oss for å vokse opp.

Foreldre flytter, de spør om vi skal ha det gamle greiene på loftet og  i svarer; " det er bare å gi bort eller kaste".

Det går 20-25 år og man vil prøve de gamle spillene igjen. Nå har vi unger og samboer/kone. 

Vi kan ikke begynne å kjøpe 40 år gammel elektronikk som tar masse plass når vi ikke bor i mammas kjeller eller på gutterommet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 timer siden):

Emulatorer har vært en greie i 28 år og hvorfor ikke bare kjøpe et gamepad-grip til mobilen eller noe. Alle disse dumme boksene med noe svak og elendig maskinvare og folk som skal ha inn et minnekort med tusener av piratkopierte spill.

Jo kanskje, hvis folk ikke har fått børstet støvet av det de har på loftet eller i kjelleren eller fått installert en emulator etter alle disse årene, trenger de kanskje en slik idiotboks.

Skjønner ikke helt hvorfor du skal være så negativ til disse kjekke konsollene. Hovedgreia er egentlig at de er håndholdte og veldig hendige. Selv spiller jeg mest retrospill på Steam Deck-en siden jeg stort sett har den med uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tailzo said:

Jeg vil tro flere av oss er godt voksne her, så jeg tenkte jeg kunne dele denne med dere (en fyr som både liker retro spill og nyere spill)

Gamle spill er ikke retro. Retro er nye spill som imiterer stil fra nær fortid (ca 20 år), stil fra 80- og 90- tallet er for gammel nå. Det som er med livet er at årene går og området for nær fortid endres.

Quote

Retro is an affectionate shortening of the French word "retrograde." Like the word "retroactive," the original meaning references the past -- but is not from the past. Instead, retro goodies imitate the styles of the recent past. They are not copies or fakes; but items which give a nod to the past.

Songs of Conquest er Retro, det er et relativt nytt spill som hinter til 20-ish år gammel stil og med noen QoL-forbedringer.


Denne hadde vært retro hvis den kom for 10 år siden.
image.thumb.png.a2c19a068f88c4f5edefc77ba9dff8d0.png

Denne er bare gammel.
image.png.cd71f8e6b5c5e5bf42beb297ba1d57ce.png

 

 Her er ei side om ekte retrospill. Det er bare nye spill her. Kudos til disse folka.
https://www.indieretronews.com/


Folk kan hvis de vil. Disse har ikke gått i fella og bruker korrekt terminologi. "Vintage" "of age".  Disse folka er 10/10.

image.thumb.png.d77d637f040a4254f2eec97c628fe5f2.png


Så har det seg slik at når mange nok er illitterære, blir tullet etter hvert til gyldig form. Inntil videre vil jeg tenke at folk har noen skruer løs eller som de sa i en snart 40 år gammel film "a couple of cans short of a six-pack".

image.png.f8c81c999bb8d8a0f463ee1c33425cbd.png

Punken med det blå håret (Bill Paxton) er dessverre død på ekte:/

 

Hilsen en gammel og sint mann som liker gamle spill best.. Mer sint enn gammel og det kan være et problem. PS5-en er "bærre rævva" som de sier i Midt-Norge og det er en grunn til at backlogken på Steam teller over 300 spill. Det er lett å kjøpe nye spill, men verre å bruke de. Det er som med klær. Folk kjøper en mengde klær på salg og så kaster de disse i søpla uten å bruke de. Mennesker liker å kjøpe varer enten de kommer til å bruke de eller ei. Det er kjøpsøyeblikket som gir gleden og ikke bruken.

Her har du meg.
image.png.eaa76d61a91b7457f93b8df326802e44.png

Jeg skal la dere unge få leke i fred med sine nye bokser med intetsigende innhold, så skal jeg kose meg med de gamle boksene mine.

Om 50-60 år kan man si "Det spillet er en antikvitet. Det hører hjemme på museum." Så vil noen komme og si at det er feil og at det kun gjelder gjenstander fra antikken.

Nå skal jeg ut med snøfresen, og det er verken en lek eller et spill.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Nimrad said:

Skjønner ikke helt hvorfor du skal være så negativ til disse kjekke konsollene. Hovedgreia er egentlig at de er håndholdte og veldig hendige. Selv spiller jeg mest retrospill på Steam Deck-en siden jeg stort sett har den med uansett.

Jeg har ikke noe imot de håndholdte annet enn at jeg ikke skal ha de selv. Det er de dumme intetsigende boksene som egentlig ikke gjør noe annet enn å samle støv som irriterer meg. Mest fordi det ikke går en dag uten at det kommer tosker i brukergruppene for de ekte maskinene og spør om hvordan de kan få piratkopierte spill inn på disse dumme boksene som kom med 25 spill. Hele brukergruppa blir møkk fordi folk vil ha piratkopier inn på dumboksene.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Kenhten said:

De fleste av oss flyttet hjemmefra. Gammel elektronikk ble liggende på loftet.

Vi bestemte oss for å vokse opp.

Foreldre flytter, de spør om vi skal ha det gamle greiene på loftet og  i svarer; " det er bare å gi bort eller kaste".

Det går 20-25 år og man vil prøve de gamle spillene igjen. Nå har vi unger og samboer/kone. 

Vi kan ikke begynne å kjøpe 40 år gammel elektronikk som tar masse plass når vi ikke bor i mammas kjeller eller på gutterommet. 

 

Når jeg greier å ha flere titalls flippermaskiner som hver tar ca 0,91 kvadratmeter (130cm * 70 cm (avrundet) oppstilt og hundrevis av datamaskiner (mye av det miningbokser med to skjermkort i hver) tror jeg at folk greier å ha noen datamaskiner og konsoller fra sin barndom. Eller så tror jeg ikke at de prøver så hardt. Det er uansett ikke en gyldig grunn til å kaste penger etter produsenter som lager dumme produkter. Det er ikke tvil om at jeg har for mye utstyr og jeg jobber med saken om å få et enklere liv, men jeg kjøper ikke at folk ikke kan ha noe som helst.

Jeg sier ikke at det er bare dårlige produkter, men mange produkter er dårlige cashgrabs.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 12.12.2020 den 10:29 PM):

Noen som vet om et levende nettsamfunn eller nettsted for retro gaming? Kan godt være Facebookgrupper for den del, bare det er aktivitet der. 

 

Omnithunder skrev (På 15.12.2020 den 9:31 PM):

Har du funnet noe ennå? Har nettopp fått meg en Anbernic RG351P og leker meg i tillegg litt med RetroArch for android på en Chromebook. 

 

:utakt skrev (På 16.12.2020 den 9:51 PM):

Nei, ikke funnet noe særlig. Beste jeg har kommet over er Reddit, men jeg blir ikke særlig engasjert av å klikke rundt der. Vet ikke helt hvorfor, men leter hvertfall videre. 

Hvordan er Anbernic-konsollen? Oppdaget den tilfeldig for noen uker siden og fikk veldig lyst på! 

 

Omnithunder skrev (På 16.12.2020 den 10:16 PM):

Jeg er kjempefornøyd så langt. Tar litt tid å sette seg inn i alt, men det er halve morroa for meg. En kan fint bare sette i gang å spille, men jeg prøver ut alternative operativsystem. Da tar det litt tid å sette opp. Prøver ut ArkOS, da dette kan oppdateres automatisk via WiFi. Kjøpte med en WiFi dongle med USB C overgang, skjermbeskytter og case for $10.

 

:utakt skrev (På 16.12.2020 den 10:29 PM):

Var det sånn at den kom pre loaded med masse spill? På alle systemer? 

 

Omnithunder skrev (På 16.12.2020 den 10:34 PM):

Ja, min kom preloaded med 2500 spill ujevnt fordelt over alle systemer. Jeg kjøpte 64GB utgaven. 128GB utgaven kommer preloaded med 10000 spill.

 

Beklager at jeg siterer dere....

Denne er til Badcat.

 

Her er de første postene i denne tråden. Hva handler denne tråden om?

RetroArch er nevnt.

Anbernic er nevnt.

Diverse OS er nevnt.

MicroSD preloaded med spill.

 

Å lage lange poster med ting som ikke har noe med tråden å gjøre er unødvendig. Du gjorde det samme i "gamere over 40" tråden. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

At tråden kjapt penset inn på håndholdte kinakonsoller var litt tilfeldig. Det er selvsagt fritt frem å diskutere original hardware også. :) 

Men lange tirader om at "you're doing it wrong!" kan vi sikkert droppe. Spill er hobby, spill er gøy, la det være en positiv greie. 

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tailzo skrev (23 timer siden):

Jeg skulle gjerne eid mer enn en retro-spill-håndholdt. Men jeg har allerede PC (Rog Ally), PS5 og xbox series x. Med utenom gamle favorittspill, har jeg gitt bort mesteparten av alt jeg hadde, siden jeg har kone og tre barn som trenger plass til sine ting også. 

Plass er noe av greia med de håndholdte også. Vi har tre TVer, men det er hyggelig å sitte sammen med barna i stua. Og hvis de ikke spiller aktivt sammen med meg, så spiller jeg heller på noe jeg kan dra frem fra lomma når som helst, mens de ser på tegnefilm.

Og siden jeg har tre jenter som ennå ikke er tenåringer, så vil de ofte, og plutselig, finne på noe. Og da er sleep mode / fortsett der du slapp viktig. Jeg spiller ikke mye gamle spill på original hardware lenger.

20240115_103645.jpg

Jeg vil egentlig sitere meg selv, jeg vil gjerne ta vare på noen gamle spill (og jeg har flere enn på bildet). Men nei, jeg har ikke plass til alt, og det er ikke det at jeg prøver dårlig, men jeg prioriterer at barna skal ha plass til sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kenhten skrev (2 timer siden):

De fleste av oss flyttet hjemmefra. Gammel elektronikk ble liggende på loftet.

Vi bestemte oss for å vokse opp.

Foreldre flytter, de spør om vi skal ha det gamle greiene på loftet og  i svarer; " det er bare å gi bort eller kaste".

Det går 20-25 år og man vil prøve de gamle spillene igjen. Nå har vi unger og samboer/kone. 

Vi kan ikke begynne å kjøpe 40 år gammel elektronikk som tar masse plass når vi ikke bor i mammas kjeller eller på gutterommet. 

 

Jeg har det fælt nå du skriver dette: Jeg tok vare på disse tingene mine, men med i dragsuget etter at jeg flytta og foreldrene mine ryddet på loftet så forsvant:

Binatone Master MK 6 med lyspistol (tenk at dette fantes på 70-tallet?)
ZX Spectrum 48k
Commodore 64 med en bærepose med turbotapes
Nintendo NES med lyspistol
Amiga 500
Amiga 600
Amiga 1200 med 20MB harddisk
Supernintendo PAL
Supernintendo NTSC
SEGA Megadrive
Nintendo 64
og et par pc'er: husker ikke speccen, men en 386 og en 486 der den ene hadde Soundblaster 16 lydkort og 120MB harddisk

PC'ene er jeg ikke så opphengt i, men faen at alt det andre er borte har jeg fælt med, spesielt Binatonen, Spectrumen og C64'en

Endret av Retroman
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde VIC-20 og Amiga 600 med utstyr. Flere Competition Pro 5000 joysticks. I tillegg hadde jeg Castle Greyskull og flere He-Man figurer fra mid 80's. Kunne vært verdt flere tusen i dag.

Hadde også en god samling med Donald Pocket. Eneste jeg tok vare på var Hardy bøkene. De kastet jeg i fjor, sjekket finn. De var verdiløs. 

Nytter ikke å tenke på det nå. Se framover. Mye nytt som kommer framover. Både low end, mid tier og high end håndholdte konsoller som kan emulere.... Fikk nettopp mail angående Aya Neo Next Lite. Håndholdt med 7" skjerm. Eldre AMD APU. Fra $299

Jeg bruker heller penger på ny teknologi enn gammelt.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg litt over at jeg kastet Game Boy'en og spillene til den. Konsollen var hardt brukt og limt sammen, men spillene var komplette (eske, plastcover, manual) og veldig pent behandlet. Jeg la eskene i en skuff og tok godt vare på det den gangen.

Castlevania 2 - Belmont's Revenge går for 5 000 kr på ebay nå. 😕 Og det var bare ett av dem jeg hadde... 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Det er dyrt å oppbevare eller flytte gjenstander. Om en leke er verdt 10k med eske og komplett så vil det koste like mye å oppbevare den i 20-30 år på en måte som ikke forringer verdien. Skal man gå i pluss må man kjøpe og selge videre, ikke lagre det i x år og tro at man blir rik.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Det er dyrt å oppbevare eller flytte gjenstander. Om en leke er verdt 10k med eske og komplett så vil det koste like mye å oppbevare den i 20-30 år på en måte som ikke forringer verdien. Skal man gå i pluss må man kjøpe og selge videre, ikke lagre det i x år og tro at man blir rik.

Det er dyrt å oppbevare? Dette må du forklare.

Jeg har selv en del Lego og noen sjeldne actiondukker/figurer i originalforpakning. De mest verdifulle er vakuumforseglet i plast og ikke noe av dette koster meg en krone å oppbevare. De tar bare plass, men denne plassen hadde kostet meg like lite uansett hva jeg hadde hatt stående der.

Minnet meg på (og ikke til sammenligning forøvrig) at jeg også hadde et Märklin mini togsett i originalesker, med skinner og transformator, elektrisk styring av penser osv. Ting jeg fikk løpende i bursdags- og julegaver fra jeg var kanskje 7 til jeg ble 12-13 år. Og så røyk det på loftet, men fattern tok det med seg i boden så det ble ikke fjernet med spillkonsollene mine. Det kostet meg ikke noe å ha dette stående der, og så fant jeg det igjen da fattern døde. Solgte settet komplett på Finn til en samler for rundt 55.000,- Jeg vil kalle dette å gå i pluss uten særlig kostnad for meg.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Det er mange forskjellige måter å nyte gamle spill på, ikke så rart at forskjellige folk foretrekker forskjellige løsninger.

Selv har jeg en god del HW stående (Atari 2600, alt for mange arcade-kort som må fikses, gamle PCer osv), men mye av dette blir for tungvint når tiden ikke strekker til. Da vil jeg heller slå et slag for emulering på PC, med LaunchBox har jeg alt av spill på samme sted, alt fra Steam/GOG/Epic til Atari og C64. Emuleringen er nå veldig bra, shadere gjør at det ser likt ut som det gjorde på gamle CRTer, og så kan man dra det hvor langt man vil på kontrollersiden; alt funker stort sett med tastatur/mus/xbox-kontroller, men man kan jo kline til med ratt, arcadepanel, pedaler, spinners, lightguns og gamle joysticker hvis man vil. 

For håndholdt, så er det jo en del original-HW som er enkel å holde i gang, spiller en del GBA inn i mellom, og det er jo veldig tut og kjør. Dessverre har alle PSP-batteriene mine gått heden, men ser det går an å få kjøpt nye. Er ikke helt fremmed for  en SteamDeck og/eller noe Android-basert som kan kjøre LaunchBox for Android, men nå har jeg stort slett sluttet å pendle og reise så mye, så behovet er mindre. Har en RetroPie stående, men synes egentlig LaunchBox på PC er både bedre og enklere å sette opp. Fordelen jeg ser med RetroPie at man kanskje kunne ha flere med dedikerte kontrollere satt opp uten at det tar så mye plass. 

Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 timer siden):

Når jeg greier å ha flere titalls flippermaskiner som hver tar ca 0,91 kvadratmeter (130cm * 70 cm (avrundet) oppstilt og hundrevis av datamaskiner (mye av det miningbokser med to skjermkort i hver) tror jeg at folk greier å ha noen datamaskiner og konsoller fra sin barndom. Eller så tror jeg ikke at de prøver så hardt. Det er uansett ikke en gyldig grunn til å kaste penger etter produsenter som lager dumme produkter. Det er ikke tvil om at jeg har for mye utstyr og jeg jobber med saken om å få et enklere liv, men jeg kjøper ikke at folk ikke kan ha noe som helst.

Jeg sier ikke at det er bare dårlige produkter, men mange produkter er dårlige cashgrabs.

Fristende å bruke ditt eget argument om at å oppbevare ting er dyrt, men det gir ikke nok mening for meg.

Jeg har mye heller noen håndholdte dingser (som enkelt kan kobles til TV) liggende i stedet for å ta vare på alle konsollene. Retroid Pocket 2S er liten nok til å få plass i lomma mi og kan spille alle spill utgitt før 2001 som jeg er interessert i uten problemer. Den takler også noe nyere. Jeg har da ikke lenger bruk for NES, SNES, Game Boy/Color, GBA, Mega Drive, N64, PS1 (den har forsåvidt vært unødvendig lenge) eller PSP - Retroiden takler alle helt utmerket. Den fungerer som bare rakker'n, og har latt meg frigi masse plass i boden uten at jeg trenger å kvitte meg med de gamle spillopplevelsene.

Jeg har dog ikke noe behov for å optimalisere alt og få best mulig lyd og bilde. Det tror jeg ikke Retroid er i stand til. For meg er det nesten litt av sjarmen at ting ikke er "perfekt". Jeg spilte på en gammel TV hvis eneste tilkoblingsmulighet var antennekabel til og med PS2-generasjonen. Litt for skarp pikselgrafikk gjør meg ingen verdens ting.

Lenke til kommentar

Det er nok verre for longevity på Switch og diverse. Det er nok noe planned obsolescence inne i bildet. Det er mye som kan gå galt i en slik og det har batteri. Det er mange svake punkt i en slik og det vil neppe vare like lenge som tidligere konsoller, selv om enkelte av disse kan ha hatt nytte av kontaktbytte til lesing av cartridge og diverse på NES, så har disse virket i snart 4 tiår med minimalt vedlikehold.

Fra et forretningsperspektiv skal en slik konsoll helst ikke vare mer enn 5-8 år, for da er forpliktelser til kunden borte og de har ingen dårlig samvittighet for at kunden skal kjøpe alt på nytt i deres nye økosystem. Nå er jeg for kjøp av spill og synes at uautorisert kopiering er pyton, men hos Nintendo kan man risikere å kjøpe det samme spillet så mange ganger at ikke lar seg telle på ei hånd. Så har jeg kjøpt enkelte duplikater på PC også av den grunn av at det ikke bestandig er beleilig å lete opp fysiske kopier hvor enn de måtte være noen tiår senere. For meg er det gjerne slik at enten spiller jeg et spill i over 10 år eller så spiller jeg det ikke i det hele tatt. Det er et problem for meg når en aktør ikke kan garantere for fremtidig spilling. Jeg er ikke slik at jeg kjøper nye spill og glemmer de gamle etter hvert som de ikke er tilgjengelige mer.

Det verste med nye spill er at det tar døgnet rundt og vel så det. Jeg hjelper min kjære med noen av hennes spill og selv med 24 timer i døgnet spilt er det sjelden vi greier 100% progress. Det er forbasket mye dilldall og quester som tar tid og som resettes hvert døgn eller med dagers mellomrom. Man blir aldri ferdig og det ødelegger livskvaliteten at man aldri får fred når man skal opprettholde sin posisjon. Så er det tidkrevende med gamle spill også, men jeg kan legge inn kalenderen at jeg skal ha 4 timer forsøk på speedrun en torsdag og så trenger jeg ikke å spille mer en 4 timer, jeg kan til og med gi meg etter tre eller hvis det går godt så kan jeg forsette over tida. Sist jeg satte WR skjedde det på noen timer overtid men jeg fortsatte fordi jeg lå foran WR pace på flere forsøk. I nye spill så er det timed event og da må man spille så mye som det krever enten man vil eller ikke. Man får ikke gjøre noe annet for blir man ikke ferdig før eventen går ut så har man tapt for all tid, Jeg er drittlei achievements, timed events og hva ikke. Det presser folk til å spille ekstremt mye og bruke langt mer penger enn de har tenkt.

Det har kommet et forbannet modus nå nå, så er det fint at det ikke koster penger og man kan potensielt spare tusenvis av kroner. Har man 200 nøkler må man starte 1000 runder for å få alle belønningene og selv om det kan ta bare et minutt så er det tidkrevende og slitent for hodet. Man blir sittende og trykke i time etter time. Sånn går dagene.

image.png.ceb1eba4937db103605891b0916b6920.png
Det kan diskuteres om spill var bedre før, men det var i alle fall ikke så utspekulert laget til at man måtte bruke all sin tid på det. Det heter endless og har man nok nøkler så blir man trykkende ei god stund og man får stadig nye nøkler også, så det er bare å trykke og trykke og trykke og trykke.

Jeg har kommet ned på 168 nøkler nå og jeg er jeg lei, så skal jeg til 0 og dette er ti ganger verre enn å komme til epost 0. Det er ikke en gang jeg som spiller dette spillet, men hva gjør man ikke for å bevare husfreden. Så har de forenklet det noe i siste patch for man får poeng som man kan kjøpe upgrades for så man greier dypere nivå. Slik det var først måtte man velge 1 av 6 mulige upgrades for hver bidige runde.

image.png.ddbbb91165fd5866239407bb849cd7b0.png

 

Lenke til kommentar

"Hvorfor ikke bare kjøpe et gamepad-grip til mobilen eller noe?" spør @BadCat, og i dag gjorde jeg nettopp det. Fortsatt litt furten over at det forrige leketøyet mitt, Anbernic 405M, bokstavelig talt gikk opp i liminga, så fant jeg en billig Kishi v2 på Finn og satte den på en gammel telefon jeg hadde liggende. 

Jeg har fjernet og deaktivert så mye jeg kunne fra telefonen. Lagt inn Daijisho frontend, Retroarch og noen andre emulatorer. Telefonen takler konsoller helt opp til Nintendo Wii, dog skal det sies at Wii ikke kjører optimalt. Det er i grenseland, men jeg har aldri prøvd New Super Mario Bros før, så jeg er interessert nok til å tåle at det saktner litt nå og da. 

Fikk noen spreke rundetider i Sega Rally også. :) 

Funderer litt på om jeg skal kjøpe abonnement på Xbox Game Pass og prøve litt streaming. Det er, tross alt, noen moderne spill som ser artige ut også. Samtidig har jeg nå en backlog på noen hundre titler fra 90 og 00, så det haster ikke. :wee:

Endret av :utakt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...