Gå til innhold

Toyotas faststoff­batteri skal brukes i en prototyp neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
0AAVKDA1 skrev (1 time siden):

2021? Og i produksjon når, i 2024? Ser for meg at Toyota mister hele merkedsandelen i Norge. Deres ensidige satsing på Hydrogen har sannsynligvis gitt dem permanente elbilskylapper og et potensielt kodakøyeblikk!

 

Toyota har fra start av alltids hatt planer om å lage elbiler. De ville bare helst vente til batteriene var gode nok. De snur nok skuta kjapt så for deres SSB er i orden. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bra Toyota også har endret på strategien. For alt man vet kan det jo tenkes at Toyota med viten og vilje har "snakket ned" BEV kjøretøy og offentlig hyllet hybrider og hydrogen mens de i det stille har jobbet fram ssd batterier? Eller har de kanskje kjøpt opp et tech selskap som alle har oversett? 

Uansett, også tradisjonelle ICE produsenter ser ut til å gradvis fatte alvoret og forstår at de må komme igang om de ikke skal bli bilverdens Kodak. 

Men det er ennå mye som skal på plass, og klok av skade så avventer jeg med applausen til batterifabrikken er igang med volumproduksjon, og de har fått skalert opp nok til å dekke etterspørselen. Om Toyota virkelig klarer å levere BEV med ssd batteri i løpet av de neste to tre årene så kan de få en voldsom oppsving. Vi får vente å se. Det neste store og vakre ord og lovnader når det gjelder batterikjemi har vi hørt nå i så mange år nå må nesten alle de som lover heller bare få kommet igang og vise i handling at ting er som de sier. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bojangles skrev (6 minutter siden):

Bra Toyota også har endret på strategien. For alt man vet kan det jo tenkes at Toyota med viten og vilje har "snakket ned" BEV kjøretøy og offentlig hyllet hybrider og hydrogen mens de i det stille har jobbet fram ssd batterier? Eller har de kanskje kjøpt opp et tech selskap som alle har oversett? 

De sa ifra ganske klart hva strategien deres var for ca 10 år siden. Lithium-ion var for dårlig, og de ville heller bruke tid, energi og penger på en generasjon batterier som vil leve betydelig lengre. Ergo tusenvis av patenter på SSB og R&D her i årevis. Hybride modeller gir og gav verdier, kunnskap og erfaring inn mot FCEV og fullverdige BEV senere som de mener vil utfylle hverandre. FCEV gir i tillegg tilgang til andre markeder som fritidsbåter, skip, generatorer etc. Mirai brenselcellen var skalert såpass stor av en grunn. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mkrogh skrev (3 minutter siden):

Nå kommer det elbiler i 2021 med rekkevidde 800-900km, så et potensiale fra Toyota på 800km i fremtiden er jo hverken noen revolusjon eller stor nyhet.

Toyota har ment at de største batteriene burde være rundt dagens 50 kWh i størrelse. Hva du snakker om er pakker på dobbelt størrelse+ for å nå disse 800km, mens Toyota isåfall får til det samme med noen hundre kilo mindre i pakkene sine om de når målene sine. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

oophus: Lithium batteriene er ikke for dårlige, det er kun uvitenheten til Toyota som mener det. Og hva angår Toyota burde alle pent ignorere dem til de faktisk har en bil klar for levering. Etter drittkampanjene de forsøkte seg med ang. "selvladende" hybrider er dem ikke å oppfatte som troverdige før de har en faktisk elbil på markedet med disse batteriene de snakker om.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

oophus: Lithium batteriene er ikke for dårlige, det er kun uvitenheten til Toyota som mener det. Og hva angår Toyota burde alle pent ignorere dem til de faktisk har en bil klar for levering. Etter drittkampanjene de forsøkte seg med ang. "selvladende" hybrider er dem ikke å oppfatte som troverdige før de har en faktisk elbil på markedet med disse batteriene de snakker om.

Husker min sjef for 29 år siden som da hadde en Supra kommenterte Toyota sitt forhold til nyskapninger. De lar gjerne konkurentene være først,  og så kommer de med et gjennomarbeidet produkt som er bedre. Det er ikke umulig at det gjelder nå også, snarere tvert imot.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om det faktisk er tilfellet NERVI skal jeg være helt åpen på at jeg tok feil. Jeg er bare tvilende på at de klarer å holde det de lover - har blitt litt løst med ting dem skulle gjøre bedre over årenes løp. Men igjen, som den gode kommentarfeltidiot jeg er, jeg kan ikke gjøre annet enn å spekulere. Tross alt, har jeg feil og dem faktisk har klart et slikt batterigjennombrudd er det lite vits å være bitter, snarere applaudere innovasjonen :]

  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Om det faktisk er tilfellet NERVI skal jeg være helt åpen på at jeg tok feil. Jeg er bare tvilende på at de klarer å holde det de lover - har blitt litt løst med ting dem skulle gjøre bedre over årenes løp. Men igjen, som den gode kommentarfeltidiot jeg er, jeg kan ikke gjøre annet enn å spekulere. Tross alt, har jeg feil og dem faktisk har klart et slikt batterigjennombrudd er det lite vits å være bitter, snarere applaudere innovasjonen :]

Jo, vi er mange slags kommentatorer og vi tror mye, det er sant. Det er eksempler som Nicola som lanserer inovasjonene sine tidlig, men Toyota bruker neppe lanseringstidspunktet så aktivt. Føler meg trygg på at de ikke tuller med navnet sitt, og ikke selger skinnet, før det faktisk har inneholdt en bjørn!

En faktor som kan være en forklaring på at Toyota iler langsomt er jo tilstanden når det kommer til hurtiglading i et betydelig omfang. Hvor skulle de få solgt bilene sine slik status er nå? De har ikke hastverk med å lansere denne teknologien. Slik jeg ser det er tidsperspektivet er gjennomtenkt.

Endret av NERVI
  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (1 time siden):

Jo, vi er mange slags kommentatorer og vi tror mye, det er sant. Det er eksempler som Nicola som lanserer inovasjonene sine tidlig, men Toyota bruker neppe lanseringstidspunktet så aktivt. Føler meg trygg på at de ikke tuller med navnet sitt, og ikke selger skinnet, før det faktisk har inneholdt en bjørn!

En faktor som kan være en forklaring på at Toyota iler langsomt er jo tilstanden når det kommer til hurtiglading i et betydelig omfang. Hvor skulle de få solgt bilene sine slik status er nå? De har ikke hastverk med å lansere denne teknologien. Slik jeg ser det er tidsperspektivet er gjennomtenkt.

Forsåvidt enig. Men nå er det nå engang slik at de fleste lader hjemme. Og det vil nok toyotaeierne også gjøre. Hvis Toyota kommer med noenlunde brukbar ladekapasitet (minst 150kw),så skulle vel lengre kjøreturer også la seg gjøre. Pga utslippskrav og den store endringen i utvalget av elektriske biler fra nå mange produsenter,ja så er det nok på høy tid at også Toyota gir slipp på fossilbilen. Og da mener jeg også hybrid,som ikke er «Selvladende»,men derimot en bil med stempelmotor inkludert ett lite batteri. Altså en bil som forurenser og bruker like mye drivstoff som en konvensjonell fossilbil. Toyota rir bølgen med sine hybrider,men som kjent når bølgen land til slutt. Og da er den borte og utvalget er så stort av elektriske biler,at alle velger elektrisk og bunnen faller ut av fossilbil-markedet. Antakeligvis skjer det om ikke lang tid,maks 2-3 år til så er det snipp snap snute og fossilbil-eventyret  ute. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (13 timer siden):

De sa ifra ganske klart hva strategien deres var for ca 10 år siden. Lithium-ion var for dårlig, og de ville heller bruke tid, energi og penger på en generasjon batterier som vil leve betydelig lengre. Ergo tusenvis av patenter på SSB og R&D her i årevis. Hybride modeller gir og gav verdier, kunnskap og erfaring inn mot FCEV og fullverdige BEV senere som de mener vil utfylle hverandre. FCEV gir i tillegg tilgang til andre markeder som fritidsbåter, skip, generatorer etc. Mirai brenselcellen var skalert såpass stor av en grunn. 

 

Toyota har bommet enormt på sin H2 satsing og de har mistet moment på sin merkevare. Det gjelder ikke bare i Norge.

Om de nå klarer å komme på banen med en bra elbil så vil det sikkert hjelpe.

Men mye kan ha endret seg i markedet når de endelig kommer med konkurransedyktige biler.
It’s based on its e-TNGA platform (Toyota New Global Architecture for electric cars) and is a small, RAV4-sized crossover expected to go on sale in Europe “in a couple of years,” according to Toyota Europe’s sales and marketing chief, Matt Harrison 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
NERVI skrev (2 timer siden):

Jo, vi er mange slags kommentatorer og vi tror mye, det er sant. Det er eksempler som Nicola som lanserer inovasjonene sine tidlig, men Toyota bruker neppe lanseringstidspunktet så aktivt. Føler meg trygg på at de ikke tuller med navnet sitt, og ikke selger skinnet, før det faktisk har inneholdt en bjørn!

En faktor som kan være en forklaring på at Toyota iler langsomt er jo tilstanden når det kommer til hurtiglading i et betydelig omfang. Hvor skulle de få solgt bilene sine slik status er nå? De har ikke hastverk med å lansere denne teknologien. Slik jeg ser det er tidsperspektivet er gjennomtenkt.

Hurtiglading i betydelig omfang er tilstede i mange markeder. Og, Toyota kunne fint gjort som Tesla, og senere en del andre produsenter, bygget ut infrastrukturen selv.

Sidekommentar, Nikola har ikke levert noe innovasjon enda. Å sammenligne med Toyota som kontinuerlig leverer varen er bare feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...