Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjøper trakk budet sitt.


Anbefalte innlegg

Nå er det sånn at jeg selger en brukt ting på Finn, han ga bud på x kroner. Budrunden er ferdig og nå sier han "kjøpte noe annet for 30 min siden".

Har jeg noe å gå på eller bare å finne en annen kjøper? Blir tynt med info, men håper noen kan hjelpe. Skreiv ikke noe om at bud var bindende eller noe.

Endret av NAVer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
The Avatar skrev (32 minutter siden):

Du kan tvinge gjennom avtalen ved å gå rettens veg. Spørsmålet er om du er villig å bruke tid (og utlegg) på å gå til sak mot kjøparen for avtalebrudd. 

Kva verdiar snakkar vi om her? Og kor stort tap i tid og pengar må du rekne med dersom du skal finne ein ny kjøpar. 

Det er ikke noe forbrukerrådet kan bistå med?

Verdien er langt i fra høy nok til at det er verdt bryet med å gå gjennom retten uheldigvis. Blir så oppgitt av at så mange på Finn bare driter i avtaler.

Lenke til kommentar
6 hours ago, NAVer said:

Jeg skreiv at jeg tok i mot budet, det er ikke nok?

Det vil variere. Det at du tar i mot budet er jo ikke en bekreftelse på salg. Jeg vet jo ikke hva som står i annonsen og kommunikasjon mellom dere, og jeg vet heller ikke hvor lang tid det gikk mellom bud og bekreftelse. Dersom det ikke er noen indikasjon noe sted om hvor lenge du, eller kjøper forventer at budet/budrunden varer, så vil det jo være svært uklart hva som gjelder. 
 

 

Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (6 timer siden):

Det vil variere. Det at du tar i mot budet er jo ikke en bekreftelse på salg. Jeg vet jo ikke hva som står i annonsen og kommunikasjon mellom dere, og jeg vet heller ikke hvor lang tid det gikk mellom bud og bekreftelse. Dersom det ikke er noen indikasjon noe sted om hvor lenge du, eller kjøper forventer at budet/budrunden varer, så vil det jo være svært uklart hva som gjelder. 

Jeg sa at jeg tok i mot budet etter et kvarter ca og skulle se om andre ga noen bud i mellomtiden til jeg fikk det nye i posten, som jeg oppga til han var 3 dager. Da er det ikke bekreftelse godt nok vel?

Lenke til kommentar
NAVer skrev (31 minutter siden):

Jeg sa at jeg tok i mot budet etter et kvarter ca og skulle se om andre ga noen bud i mellomtiden til jeg fikk det nye i posten, som jeg oppga til han var 3 dager.

Det høres ikke ut som at du har akseptert budet. Det er derfor ikke gjort en bindende avtale. Et bud må aksepteres "straks".

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Min erfaring er at ting er ikke solgt før:

  1. Penger mottatt
  2. Objekt ut av huset

En gang skjedde bare punkt 1, og jeg ble sittende med vare ganske lenge. 

Gode kontrakter og skriftlige avtaler kan sikre. Men i tilfeller der man ikke har kontrakt og det ikke fungerer, så fungerer det heller ikke med. Folk kommer med 1000 unnskyldninger og bla bla bla  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (12 minutter siden):

Et bud må aksepteres "straks".

Strøket. Du kan sannsynligvis ikke vente veldig lenge med å akseptere et bud.


 

NAVer skrev (12 minutter siden):

Da skal jeg forberede meg bedre til neste gang jeg selger noe på Finn, som mest sansynligvis ikke blir noen gang igjen etter motgang på motgang på den siden.

Skal du kaste tingene eller gi dem bort i steden?

Ikke legg ut ting for salg uten å kunne levere det fra deg samme dag.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 minutter siden):

 

Skal du kaste tingene eller gi dem bort i steden?

Ikke legg ut ting for salg uten å kunne levere det fra deg samme dag.

Beholde. 

Det pleier å ta noen dager før man får penger eller en kjøper uansett, jeg har alltid kunne sende det jeg selger på dagen bortsett fra denne gangen.

Edit: Det ble nevnt i annonsen.

Endret av NAVer
Lenke til kommentar
NAVer skrev (1 time siden):

Jeg sa at jeg tok i mot budet etter et kvarter ca og skulle se om andre ga noen bud i mellomtiden til jeg fikk det nye i posten, som jeg oppga til han var 3 dager. Da er det ikke bekreftelse godt nok vel?

I dette tilfellet så er det ikkje heilt urimeleg av kjøparen å legge til grunn at berre kviterte ut at du hadde mottatt budet, men at du ikkje formelt aksepterte budet innen den 3 dagers fristen som du satt.

Eg støttar fortsatt at det er du som har rett i denne saka. Ettersom dette var ei budrunde der det var satt ein frist for når budrunda skulle være over så vil alle bud (over minstepris) være eit forpliktande bud som berre blir avbrutt dersom ein annan kjøper byr over før tida er ute. I ei budrunde så har du som selger forplikta deg til å selge og budgiverane har forplikta seg til å kjøpe. Det er derfor at budrunder ved f.eks. bustadkjøp blir gitt med klare tidsfrister.

Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...