Gå til innhold

Endig 5g informasjon?


Anbefalte innlegg

Ser ut som det begynner å skje noe?

nå virker

bilde.png.43580d44a7bf58449bb761a432aafc1c.png

Sandvika (uten for togstasjonen litt lengere ned) asker risenga, hvalstad, stabekk har 5g men litt usikker om de har 5g 700 mhz eller kun oslo? Da finnsenderen ikke er oppdatert?

Telenor har vist bare planer å oppgradere 4g i mitt området ved skogene, virker ut som telenor prioriter oslo\lysaker området først.

Hvordan det er med ice kan jo diskuteres? Noen som vet om ting vil bli bedre med 5g? eller tror de er ferdig med utbygging nå? For er usikkert om hvor neste området blir, virker ut som 5g kun priorieres i storbyer. For er vel ikke lønnsomt å bygge ut alt på en gang. Så da går de for områder som gir best inntekter muligens. Eller har planer om vedlikehold.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men hvordan ser dekningskartet nå ut vs fremtiden?

https://dinside.dagbladet.no/mobil/disse-byene-far-5g-i-2021/73160001

  1. kvartal (januar-mars): Asker, Bærum, Nesodden, Nordre Follo, Øygarden, Askøy

Betyr det om 14 dager (Hvis jeg ikke får 5g dekning der jeg bor) må jeg vente neste år før 5g blir utvidet?

Hvordan løser de 4g 700 mhz vs 5g 700 mhz? Siden finnsenderen ikke blir oppdatert før neste måned betyr det ikke får sjekket området hvor det finnes.

Kan det se ut til bare store byer får 5g, f.eks hønefoss, bekkestua, rykkinn, skui etc?

Er lite sansynlig å få 5g på mindre tettsteder?

For litt rart telia begrenser 5g hastigheten til 300 mbit:

https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/

https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/

Når det er mulig å klare høyere hastighet på 5g. For slik det er nå er 5g bortkastet, særlig hvis det blir none standard one, som betyr 5g tale og eget 5g nett ikke blir aktivert på mobilen og routere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, LMH1 said:

Betyr det om 14 dager (Hvis jeg ikke får 5g dekning der jeg bor) må jeg vente neste år før 5g blir utvidet?

Nei, skaff deg litt tålmodighet. 

 

7 minutes ago, LMH1 said:

Hvordan løser de 4g 700 mhz vs 5g 700 mhz?

Dynamisk spektrumdeling (DSS). 

Mange sites har allerede fått 4G 700 og vil sannsynligvis få aktivert 5G 700 noe senere. 

 

8 minutes ago, LMH1 said:

Er lite sansynlig å få 5g på mindre tettsteder?

Nå er det jo sånn at samtlige sites blir oppgradert før eller siden. 

Mange sites langs feks Rv3 har fått planlagt 5G allerede nå. Ganske mange lokasjoner rundt om i Viken har fått planlagt 5G.

 

Meeeen Telia har glemt at det bor folk nord for Trondheim 🤣

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Nei, skaff deg litt tålmodighet. 

Ja men har jo liten tro på 5g blir veldig stort fort, er morsomt med hastighet, men lurer på når 5g blir som egen enhet på søk etter dekning eller mobilmaster, for 4g er vel høyeste hvis man velger manuelt mobilfrekvens.

Det er også usikkert hvor mange mobiler som har full 5g støtte? eller om bare samsung\oneplus.

For tiden renner vel ut, godt mulig når 5g kommer er satelittbredbånd tingen vi får se.

Blir spennende å se hvordan det påvirker prisene på sikt, for norge er jo dyreste land i EU på mobildata. Enkelte andre land har satt ned prisene på 5g gitt mere data for pengene, så hva telia vil gjøre gjenstår å se.

Men er usikker om maskinvaren for 5g er lik for standard one og ikke standard, er kun konfig og programvare som er forskjellig. For må koste mye å senere bytte ut systemene fordi tidligere feil dukker opp. Nå er vel 5g nødvendig oppgradering. Men ikke alle steder det er lønnsomt. Selv om ikke 5g løser alle problemer f.eks opplasting blir det stort løft i riktig retning.

Sitat

Nå er det jo sånn at samtlige sites blir oppgradert før eller siden. 

Ja men på fjellet og ligdene er vel lite prioritert, det er der hvor det er størst behov.

Men kan jo alltid diskutere hvor det er størst behov. https://www.telia.se/privat/support/tackningskartor

Men virker ut som norge er kommet lengere en sverige i mistefall, så godt mulig hastighetene blir høyere i norge en sverige. Før grensen ble stengt syns jeg nesten det var bedre ytelse på nordby en bærum. Så blir spennende å se om det blir anderledes på 4g.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Ja har noen testet 5g der? for syns det er litt rart, burde være der byen er, ikke på andre siden av vannet, tror det var planer med høyblokker der så godt mulig hvis det blir av blir dekningen helt elendig. For usikker om det er kun 5g dekning der. Ikke så langt unna.

Men postivt slipper man å reise til oslo for å teste 5g.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Har bekjente som jobber i telenor med uttesting av ny teknologi. Det er ikke uvanlig at enkelte som jobber i systemet får ting i nærheten av hjem, hytter, steder de er mye osv.

Så derfor telenor satser på kvitfjell, og kongsberg, drammen etc?

Det må vel startes et sted, men er enig er litt rart der det normalsett samles folk bør prioriteres, så mot kalvøya\storsenteret og slik bør vel være der hvor dekning prioriteres, rart at det ikke priorieres der hvor det ikke finnes fra før. Men er fordel 5g blir litt spredt så ikke kun blir oslo og steder hvor det er vanskelig å reise. Men det går smått så håper om 1 måned er meste byene dekket med 5g.

Lenke til kommentar

Noen som kan teste Skøyen Sandvika på speedtest får 5g symbolet men får kun opptil 300 Mbit på speedtest og 50 Mbit opp. Xiomi mix3 5g simkort (Telia estionia), så usikker om man får kun 4g+ hvis simkortet ikke er aktivert for å støtte 5g? har ikke fått testet telenor men håper å gjøre det så fort det blir mulig. For får 5g symbolet men godt mulig det viser kun det er 5g nett tilgjengelig (Simkort støtter 5g) men bruker 4g til speedtest. Eller at telia har begrenset ytelsen til 300 mbit. Eller nytter det ikke å gjøre 5g tester i en bil i fart? for man skulle tro med kun 4g ytelse burde kan klare opp mot 600 mbit.

 

Siden inside gjorte test med oneplus i oslo, men usikker om det er 5g dekning selv om det vises på skjermen.

Screenshot_20201025-171741_Speedtest.thu

1012284761_Screenshot_20201025-172730_Ca

For der det er jo forskjell på 5g og 4g onepluss mot xiomi. Er usikker om det er forskjell på levrandør simkort og type avtale? Selv om man har 5g simkort betyr det ikke man får topp ytelse.

Screenshot_2021-03-20-13-16-47-907_com.android.phone.jpg

Screenshot_2021-03-20-13-15-09-594_org.zwanoo.android.speedtest.jpg

Screenshot_2021-03-20-13-07-16-342_com.android.phone.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
tsetsefluen skrev (9 timer siden):

Må man virkelig ha nytt SIM-kort til mobilen for å få 5G? Det var noe nytt.

Ikke nødvendigvis, problemet er telia\telenor skyter så mye av 5g men praktisk er det mange mobiler som gir samme ytelse på 4g som på 5g så det blir feil å kalle det 5g hvis det kun gjelder samsung eller oneplus mobiler.  Andre mobiler gir kun 4g+

Edit fikk dette svaret fra telia i sandvika. Men usikker det er årsaken eller om det er operatøren som begrenser.

Sitat

Ser på meldingen i mitt system at estimert rettetid er 29.03. Det skal vel fungere, men ikke helt optimalt enda på grunn av utbyggingen som fortsatt pågår 🙂

 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1: Tester du fortsatt med et utenlandsk abonnement? Jeg forstår ikke helt motviljen mot å skaffe et Norsk abonnement fra Telia eller abo fra MVNO som bruker Telia hvis du er så nysgjerrig på dette?

Etter noe hikke i begynnelsen har det vært null problemer med 5G fra Telia hos meg. Resultater fra uvitenskapelig spot-testing med speedtest.net viser hastigheter opp til 1626 Mbps ned hvis jeg holder pusten, står stille og er plassert et steinkast fra antenna. Oppstrøms ser det ut til å flate ut rett under 150 opp.

Jeg ser stadig flere NR-paneler fra Telia på hustakene rundt omkring, dekningsgraden i strøket her øker for hver uke, og det er stadig større områder med uavbrutt 5G-dekning når jeg beveger meg rundt. Hver gang jeg ser ett nytt panel forsøker jeg å ta en test når jeg er innenfor siktlinje og står relativt nært. 

I store åpne områder der NR-panelet er godt synlig på litt lengre avstand, har jeg opplevd noe jeg synes minner litt om "sticky client"-oppførsel i WLAN-verdenen, der det ser ut som jeg "sitter fast" på et "marginalt" 3,6 Ghz-signal med resultater som havner noe under det man kunne forvente å få med LTE med godt signal. Hvis det blir "dårlig nok" nedgraderes forbindelsen til LTE, og hastigheten nedstrøms kan da oppleves betraktelig forbedret.

Dette har hendt meg 2-3 ganger, senest i går med 67 Mbps ned / 53 opp over 5G - som regel virker det som terminalen går over til LTE før dette oppstår. Fenomenet vil nok reduseres når det blir bedre overlapp og man tar i bruk flere bånd til 5G.

Telenor har stadig kun dekning i Spikersuppa, men følger de mønsteret fra LTE-utbyggingen av så blir det et bra tempo når de først kommer i gang her i byen. Tipper det kan være litt kamp om entreprenør-kapasitet siden Telia bygger ut i høyt tempo.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

LMH1: Tester du fortsatt med et utenlandsk abonnement? Jeg forstår ikke helt motviljen mot å skaffe et Norsk abonnement fra Telia eller abo fra MVNO som bruker Telia hvis du er så nysgjerrig på dette?

https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/

https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/

Begge har opp mot 300 mbit kun 500 GB eller 2 TB før det går over til 10 mbit så er ikke direkte morsomt.

Men problemet for meg er det er vanskelig å bevise hvor problemet ligger da det kan være flere ting fra mobil til senderen til operatøren. Hvis man får 5g på mobilen støtter nok simkort og mobilen 5g hvis det ikke er begrenset. Dermed er motviljen å invistere i 5g utstyr og simkort liten da kan tenkes prisene vil økes og man sitter med tap på utstyr som blir dyrt og kort levetid.

Sitat

Resultater fra uvitenskapelig spot-testing med speedtest.net viser hastigheter opp til 1626 Mbps ned hvis jeg holder pusten, står stille og er plassert et steinkast fra antenna. Oppstrøms ser det ut til å flate ut rett under 150 opp.

Men hva får du hvis du kobler på usb til pc? klarer du høye hastighet på steam eller andre ting? hvor langt unna får du vært før ytelsen faller? For 2.5 ghz bånd har vel lengere rekkevidde en 5 ghz, så er usikker om teorien på rekkevidde stemmer mot routere? om man må se senderen før man skal få høye ytelse eller man kan sitte i en bil å få bedre en 4g ytelse?

Sitat

Telenor har stadig kun dekning i Spikersuppa, men følger de mønsteret fra LTE-utbyggingen av så blir det et bra tempo når de først kommer i gang her i byen. Tipper det kan være litt kamp om entreprenør-kapasitet siden Telia bygger ut i høyt tempo.

Telenor og ICE kan ikke havne å listen over 5g støtte, da de støtter kun det på få plasser. Har lite oppgradert 4g nett. Så gleder meg til den gangen blir konkuranse men tar vel stund, er usikker om telia planlegger økte priser så blir fort like dyrt som telenor på sikt. Da telenor sies å være den dyreste.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

https://www.telia.no/internett/tradlost-bredband/

https://www.telia.no/internett/mobilt-bredband/

Begge har opp mot 300 mbit kun 500 GB eller 2 TB før det går over til 10 mbit så er ikke direkte morsomt.

Men problemet for meg er det er vanskelig å bevise hvor problemet ligger da det kan være flere ting fra mobil til senderen til operatøren. Hvis man får 5g på mobilen støtter nok simkort og mobilen 5g hvis det ikke er begrenset. Dermed er motviljen å invistere i 5g utstyr og simkort liten da kan tenkes prisene vil økes og man sitter med tap på utstyr som blir dyrt og kort levetid.

Men hva får du hvis du kobler på usb til pc? klarer du høye hastighet på steam eller andre ting? hvor langt unna får du vært før ytelsen faller? For 2.5 ghz bånd har vel lengere rekkevidde en 5 ghz, så er usikker om teorien på rekkevidde stemmer mot routere? om man må se senderen før man skal få høye ytelse eller man kan sitte i en bil å få bedre en 4g ytelse?

Telenor og ICE kan ikke havne å listen over 5g støtte, da de støtter kun det på få plasser. Har lite oppgradert 4g nett. Så gleder meg til den gangen blir konkuranse men tar vel stund, er usikker om telia planlegger økte priser så blir fort like dyrt som telenor på sikt. Da telenor sies å være den dyreste.

Jeg bruker Telia X med 100 GB kvote - mer enn nok til mitt bruk som bruk på farta og som backup-løsning, men ikke som erstatning for fast bredbånd hjemme. Ingen hastighetsbegrensning men altså en langt mindre kvote enn det som finnes av "Mobilt bredbånd"-abo fra Telia.

Jeg får god ytelse med bruk av NAT og tethering på en nyere telefon eller ved bruk av en dedikert ruter. Med 5 GHz wifi mellom telefonen og en laptop ser jeg typisk 5-600 Mbps ned og rundt 100 Mbps opp når jeg er hundre meter unna med siktlinje mot NR-panelantenna. Her ligger begrensningen mer i 5 GHz (802.11ac)  enn på 5G-siden. Får sjelden noe mer ned hjemme over 5 GHz fra samme laptop, selv om jeg har et kapabelt AP, gigabit-internettaksess med en ruter som tåler det.

Over kabel er det jo samme ytelse som leveres fra basestasjonen, svinger rundt 800-1200 Mbps med og rundt 100-150 Mbps opp.

Heller ikke noe problem å få god ytelse innendørs eller i en bil. Jeg har testet begge deler i butikker og kaféer og har parkert oppi gata av og til. Avstand til sender (for bruk som fast bredbånd) kan jo kompenseres ved bruk av en ekstern retningsantenne, men jeg har til gode å ha noen "use case" hvor det har vært aktuelt - det finnes jo fleksible antenner fra Poynting og andre som fint kan brukes med det som eksisterer eller kommer av rutere, og de støtter alle bånd som er relevante: https://nettbutikk.emcom.no/antenner/antenner/emcom-xpol-2-4g-5g-panelantenne-mimo-retningsstyrt-antenne-109910-p0000024609

Ser man bort fra kvotene anser jeg allerede nå 5G (ift ren throughput) en konkurrent til det som finnes av bredbånd over koaks her i strøket, og det til og med før frekvenser er permanent tildelt. 2 TB begynner vel også å bli OK for den jevne forbruker, og vi får se hva som skjer hvis folk begynner å bruke dette på fast basis i større skala - kvotene går jo neppe nedover.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

Over kabel er det jo samme ytelse som leveres fra basestasjonen, svinger rundt 800-1200 Mbps med og rundt 100-150 Mbps opp.

Med tanke på hvor mye telia\homenet og telenor har i kapasitet mot utlandet er ganke utrolig at det er kapasitet nok til alt mulig? tenk på når vi får 100% 5g dekning hvor mye cache servere og slik det må finnes hvis ikke ytelsen skal gå ned?

Sitat

Ser man bort fra kvotene anser jeg allerede nå 5G (ift ren throughput) en konkurrent til det som finnes av bredbånd over koaks her i strøket, og det til og med før frekvenser er permanent tildelt. 2 TB begynner vel også å bli OK for den jevne forbruker, og vi får se hva som skjer hvis folk begynner å bruke dette på fast basis i større skala - kvotene går jo neppe nedover.

2 TB er ikke mye, vet ikke hva gjennomsnitt harddisk større i dag er? Folk flest har minst 4 TB langringsplass noen har 20 TB eller mere.

så det bør vel være minst 10 TB kvoter eller mere, er usikker på sikt om prisene vil økes, https://prisguiden.no/produkt/netgear-nighthawk-m5-mr5200-487251

man ser jo det, hvis de vil fremdeles bli fri fart, er jo det argument i seg selv, fordi problemet er de som er først ute med ny teknologi muligens betaler mest.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Med tanke på hvor mye telia\homenet og telenor har i kapasitet mot utlandet er ganke utrolig at det er kapasitet nok til alt mulig? tenk på når vi får 100% 5g dekning hvor mye cache servere og slik det må finnes hvis ikke ytelsen skal gå ned?

2 TB er ikke mye, vet ikke hva gjennomsnitt harddisk større i dag er? Folk flest har minst 4 TB langringsplass noen har 20 TB eller mere.

så det bør vel være minst 10 TB kvoter eller mere, er usikker på sikt om prisene vil økes, https://prisguiden.no/produkt/netgear-nighthawk-m5-mr5200-487251

man ser jo det, hvis de vil fremdeles bli fri fart, er jo det argument i seg selv, fordi problemet er de som er først ute med ny teknologi muligens betaler mest.

Det er mange kantnoder på plass rundt om kring allerede - spesielt de innholdsleverandørene som genererer mye trafikk plasserer ut bokser hos de store ISP så populært innhold kun trenger hentes ned via transit-tilbyderen 1 gang og resten blir "intern" trafikk.

Det blir fort god butikk på begge sider å flytte trafikkstrømmene til innsiden av ISPens nett hvis 2000 kunder skal streame en episode på noen GB. Raskere forbindelser vil nok bety utplassering av flere kantnoder, også spredd mer utover landet enn de er i dag.

Om 2 TB er "mye" eller ikke er jo veldig relativt ift hva man bruker tiden sin på.  For en som skaper 4K-innhold som lastes opp til en mediaserver holder det neppe så lenge, mens en gjennomsnittsfamilie kanskje har det helt fint med dette.
 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Raskere forbindelser vil nok bety utplassering av flere kantnoder, også spredd mer utover landet enn de er i dag.

Tror det er bare kantnoder i storbyer, resten går vel med fiber. Men har ikke så greie på det,

hvor langt har du testet 5g? har du testet skøyen, sandvika eller andre plasser en oslo? for usikker på om det kun oslo\lillestrøm som gir over 1 gigabit på speedtest, andre byer har ikke slått på 5g annet visningen på skjermen.

Om 5g funger kun som tilleggnett når 4g blir overbelastet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...