Gå til innhold

Endig 5g informasjon?


Anbefalte innlegg

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/gW34mk/telia-her-kommer-det-5g-i-2021

https://www.telia.no/5g/nar-kommer-5g/

Ser ut som endelig man gjøre antagelser når 5g kommer enkelte steder, men spørs om den informasjonen er riktig?

For er fremdeles usikkert om 5g har noe særlig rekkevidde til å gi særlig effekt.

Mere viktig å få 5g å støtte flest mobiler og routere og sørge for god tjeneste? For er fremdeles uferdig.

Tror i første omgang merker man 4g oppgradering tydligere?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

I de fleste tilfeller må dekningen bort mens de oppgraderer. De bytter ikke bare radioer men også antenner og kabler. Og antennene må jo plasseres der de gamle er i dag, så da er eneste løsning stort sett å miste dekninga under utbedring. Er jo stort sett dobbel og trippel dekning de fleste steder da. 

De fleste har jo dual SIM telefoner i dag. Utnytt det å.ha kontantkort fra den andre operatøren i andre SIM. 

Enda bedre. Ha ICE i ene og Telenor i andre... Tilgang til alle tre nett.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Når Brønnøysund fikk 4G i 2014 hadde de GSM og UMTS antenner oppe ytterst øverst der mens de monterte nye 2/3/4G antenner lengre inn og Nødnett på toppen. UMTS antennene var der de alltid hadde vært siden 2003 mens GSM ble flyttet fra senter til uttapå gelendret for å opprettholde dekningen. Men dette lar seg ikke alltid gjøre. De gjorde det her siden de kunne og for att det er en viktig plassering.

OT: Ellers er bildet også spesielt siden du ser både Mobile Norway UMTS 900 og ICE 450 samt NetCom GSM 900 og UMTS 2100. Network Norway kom aldri online, de bygde en til base ved sykehjemmet og skulle bygge en på Urdstabben. ICE tok over Sykehjemmet men bygde aldri på Urdstabben så de ha ikke dekning på Salhus / Brønnøysund Nord. 

Screenshot_20201224-120220.jpg

Screenshot_20201224-120155.jpg

Screenshot_20201224-120128.jpg

Endret av matteogold
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
beladinka skrev (3 timer siden):

Det skal i hvert fall bli spennende å se om Telia og Telenor holder "løftet" sitt og skrur ned 3G før nyttårsaften. Og om alle de frigjordte 3G-frekvensene blir brukt til 4G. 
 

God jul, forresten!

Jeg tipper Telenor stenger alt i Januar mens Telia venter til sender blir oppgradert til Ericsson/5G DSS

Lenke til kommentar
matteogold skrev (15 minutter siden):

Jeg tipper Telenor stenger alt i Januar mens Telia venter til sender blir oppgradert til Ericsson/5G DSS

Ikke hos meg vertfall: https://www.telenor.no/dekning/#dekningskart

Ut hva jeg finner her så er det kun skog og oslofjorden de har planer å oppgradere 4g nettet. Ellers har vel telenor planer i lysaker området mot fornebu.

Sitat

I de fleste tilfeller må dekningen bort mens de oppgraderer. De bytter ikke bare radioer men også antenner og kabler. Og antennene må jo plasseres der de gamle er i dag, så da er eneste løsning stort sett å miste dekninga under utbedring. Er jo stort sett dobbel og trippel dekning de fleste steder da. 

Tja nå er det ikke sikkert, man kan sette opp midligtid løsning ellers kan sette opp et annet sted først, slik at de nye blir byttet ut, vet ikke hva  dere mener men for meg virker det ut som telenor vil forbedre rekkevidden ikke ytelsen. Vet ikke om det er mulig å sette opp repeater (4g\5g) og bruke andre sendere, finnes jo signalforsterkere og ligdene så tror nok de blir løsning. Men er heller spørsmålet når?

Sitat

Det skal i hvert fall bli spennende å se om Telia og Telenor holder "løftet" sitt og skrur ned 3G før nyttårsaften. Og om alle de frigjordte 3G-frekvensene blir brukt til 4G. 

Er jo teknisk mulig å deaktivere ved å nappe ut kabelen men ser ikke noe grunn å gjøre det, hvis man ikke bytter til 4g, kan jo være enkelte steder slik blir prioritert istedenfor å gå for 5g man ha jo lyst å teste men selv ser jeg ikke 5g veldig stor invistering ennå, per dags dato er vel rekkevidden og ytelsen for dårlig at det kunne vært løst på annen måte. Vi har neppe ytelse nok Netgear MR2100 4G-Router CAT. 20, Batteri, Display LTE CAT 20-enhet som kan overføre data på opptil 2 Gbps.

Ut hva jeg finner her jeg bor er ytelsen maks 300 mbit.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 minutter siden):

Ikke hos meg vertfall: https://www.telenor.no/dekning/#dekningskart

Ut hva jeg finner her så er det kun skog og oslofjorden de har planer å oppgradere 4g nettet. Ellers har vel telenor planer i lysaker området mot fornebu.

Det Telenor viser er maksimalt 3 måneder i fremtiden. Og det er langt fra alt som blir lagt inn der. Så det kartet er noe man tar med en megastor klype salt. 

Telenor kommer til å bygge sentrumsnære områder og ferie områder først, mens Telia tar område for område med Nord Norge til slutt. Så om to år er nok alle sendere i Sør byttet ut for Telias del, mens har dekning i hele landed i tettstedet og så starter med bygda. 

 

Slik de gjorde det med LTE.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
matteogold skrev (8 minutter siden):

Det Telenor viser er maksimalt 3 måneder i fremtiden. Og det er langt fra alt som blir lagt inn der. Så det kartet er noe man tar med en megastor klype salt.

Men hvorfor har planlagte kart hvis de ikke viser alt? Nå har jeg alltid ment telenor er vel tabu med alt som har nett å gjøre, tror telia og altibox blir løsning min men positive er huawei 5g pro er støttet hos telenor så tester gjerne telenor hvis de kommer her jeg bor først.

Men største problem med alle 4g\5g levrandører er det mangles teknisk informasjon, ene er fri sikt til masten det er ofte problemet man kan være heldig eller uheldig, så er lettere med fiber, men får lyst å teste hva jeg kan få på 4g\5g for en periode. Før jeg vurder fiber. Så håper jeg en av levrandørene er klare før mars. Men har mine tvil siden telia virker ut som begynner fra oslo og bygger utover der er kålsås\sandvika og lysaker og skøyen mere sansynlig en uten for byen tror størrre sansynlighet med hønefoss og området rundt ring 1 der kolsåsbanen går mot oslo. Alt fra østerås til bekkestua og stabekk, siden det fremdeles null 5g dekning mellom drammen og lysaker.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Nei, du får spørre Telenor. Skulle likt det var korrekt selv... Men det er jo ikke noe krav. Telia har jo ikke noe planlagt en gang.

 

Det jeg vet dog, er att når en ny basestasjon er oppe kjører montørene rundt med TEMS måleutstyr rett etter og dekningskartet blir oppdatert på bakgrunn av de dataene automatisk samme uka. Så det er bra i det minste. Alt annet får vi ta som en bonus...

 

Jeg har fulgt med dekningskartet deres i snart 20 år 😬🤣 So I know your feeling man

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
matteogold skrev (14 minutter siden):

Nei, du får spørre Telenor. Skulle likt det var korrekt selv... Men det er jo ikke noe krav. Telia har jo ikke noe planlagt en gang

Skulle gjerne kontakte telenor men har ikke noe kundeforhold så de vil neppe bruke tid, telia er lettere å få tak i på chat og facebook, telenor gidder ikke å svare med mindre man har kundenummer klart, eller vil ringe. Men størst sansylig sier de dekningskartet er beste måte å sjekke planlagte og dekning generielt ut over det må man vente. Kan være enkelte området er hemmlige av den grunn konkuransen blir større hvis noen satser der.

Sitat

De bytter ikke bare radioer men også antenner og kabler.

Ønsker noe å utdype dette? Er det samme utgangpunkt i coax og docsis 3.1 og ligdene? Eller er det ny standard mellom sentral og fiberen? Er det noen som vet ca hvor mye det koster for 4g\5g dekning? ut fra telenor mener det koster fort miliarder å oppgradere et sted, men syns det er litt rart bedrifter bruker så mye ville vært billigere å brukt SFP+ eller airfiber For er samme for meg hva slags teknologi siden både 5g og 4g gir dårlig ping så er jo fiber foretrekket.

Er vel dyrest på fjellet der man må legge fiber og ha høye master, men tror ikke det er så dyrt der det leie kontorbygg og ha antenne på toppen eller veggen der, fleste slike steder har fiber lagt inn, vi vet 10 gigabit SFP+ ikke koster så mye, før var det gigabit.

Nokia gjør 4G til 5GTror de kan spare bransjen for titalls milliarder euro med programvareoppdatering.

Har ice 5g allerede? bare de ikke har aktivert det? virker litt rart?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Selv om de har bestemt en basestasjon skal komme på lufta, så.kan det bli endringer. En ved Mamma og Pappa skulle komme for to år siden. Gravemaskiner var til og med der og gjorde forarbeidet. Den er enda ikke oppe.

De fleste basestasjoner utenfor bykjernen har trådløst tilførsel av backhaul. Ikke fiber. 

Å oppgradere en stasjon med nye antenner, radio, kabler (mellom radio og antenner og kontrollere - ikke fiber inn), radio link etc. Koster fort over millionen. Ny basestasjon med antenne og strøm gjerne over 3 millioner. 

En punkt til punkt link for en bedrift koster jo ikke mange shillingene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
matteogold skrev (8 minutter siden):

De fleste basestasjoner utenfor bykjernen har trådløst tilførsel av backhaul. Ikke fiber. 

Å oppgradere en stasjon med nye antenner, radio, kabler (mellom radio og antenner og kontrollere - ikke fiber inn), radio link etc. Koster fort over millionen. Ny basestasjon med antenne og strøm gjerne over 3 millioner. 

En punkt til punkt link for en bedrift koster jo ikke mange shillingene.

Koster med fiber også, men tror ikke gravekostnadene er så store i sammenligning, probleme med 4g\5g er vel man må konvertere fra noe til annet, så du mener 4g\5g uten for byen på tak\vegger bruker (Repeater mode) som blir nærmeste?

stamnettet er vel litt mere forklarbart, for er vel teknisk mulig men den løsning da er det ikke rart de bruker 5g problemet blir pingtiden blir vesentlig lengere. Vet ofte har en del  sendere ikke batteridrift selv om det har blitt bedre der levrandørene vet det blir strømbrudd, muligens kun 3g har det? Så blir spennende å se om 4g får erstattning eller 5g? for er ofte vanlig med å sette 4g sendere i borettslag\bedrifter i de fleste stedene jeg er.

Lillehammer uten for byen og særlig uten for boligfelt desverre må ha høye master slik blir nok dyrt hvis de har 10 gigabit fiber inn. Så tviler på man kan se 5g på fjellet på en god stund. Særlig på jotunheimen

Slik det er ennå hvis 3g slukkes blir dekningen fra 80% til 60% blir kun 2g og GPS\GSM for de fleste på fjellet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
matteogold skrev (1 minutt siden):

Det er en linje inn som går i lysets hastighet igjennom lufta i stedet for som en lyskabel.

men hvorfor kan man ikke få samme til 5g\

https://www.dustinhome.no/product/5011170176/ltu-rocket

Skulle selv vurdert det hvis fiber ikke ble noe av. Problemet med slik løsning må være direkte vei mellom 2 bygg. vet ikke om det gir dårligere ytelse eller manglende signal ved forstyrrelser. Nå er vel 675.84 Mbps både opp og ned best tenklige man kan få, godt mulig ytelsen er 500 eller lavere over tid?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

syns dere 5g dekningen går fra øvre del lysaker og røa og videre tror neste blir sikkert bekkestua og stabekk haslum, fornebu også videre.

teila 5g.png

 

Sitat

Det Telenor viser er maksimalt 3 måneder i fremtiden. Og det er langt fra alt som blir lagt inn der. Så det kartet er noe man tar med en megastor klype salt. 

når vi sammenligner oslo telia mot telenor tror jeg på dette er ganske riktig desverre det tar lengere tid en mars til utbygging har kommet mistenker jeg.

telenord dekning.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Jeg fikk prøvd 5G i Bergen for første gang med Telenor i dag på min iPhone 12 Pro Max, jeg så at de har fått dekning noen minutters gange fra boligen min i sentrum og tok meg en liten gåtur for å teste:

E5CB127A-6784-4DD0-A7C3-0BEB51B00C75.thumb.png.18d050d34975a7bb21bf85dd26cbb4d5.png

Sikkert ikke idelle deknings-forhold der jeg stod om man ser på ping og hastighet men interessant nok å prøve det.

Har kun 10 GB datapakke med abonnementet fra arbeidsgiver og det er tilnærmet ingen 5G-dekning der jeg oppholder meg mest, så slo over til kun 4G igjen etter hastighets-testen var gjennomført. Per nå er det lite poeng i å ha påslått 5G syntes jeg siden det gir økt batteribruk og hastigheten på 4G er mer enn bra nok med dagens datapakker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Speedtest er jo en ting er jo spessielt spennende å se om den kan konkurere mot fiber eller om varierene veldig for merker på 2600 mhz der jeg bor at det nesten ikke er tilgjengelig, hvor langt unna senderen er du?

Ser også på telia:

https://www.telia.no/dekning/

Sist oppdatert: 27 desember 2020
På telenor virker ut som 4g er mere planlagt en 5g så er viktigere med full dekning i skogen en 5g virker det ut som.
Endret av LMH1
Lenke til kommentar

https://www.telia.no/magasinet/slik-bygger-vi-ut-det-landsdekkende-5g-nettet/

Sitat

I første del av 2021 ruller vi ut 5G til kundene våre, blant annet i Stavanger, Sandnes, Sola, Asker, Bærum, Nordre Follo, Ullensaker, Øygarden og Askøy. Etter sommeren vil vi fortsette utbyggingen i sentrale byer og kommuner i Innlandet og sørover i Viken, i de tidligere Østfold-kommunene

Disse får 5G i første halvdel av 2021


Viken
Asker, Bærum, Eidsvoll, Enebakk, Frogn, Gjerdrum, Nannestad, Nesodden, Nittedal, Nordre Follo, Ullensaker, Vestby, Ås og Aurskog-Høland

tror vi kan glemme 5g til mars blir vel heller mot sommeren.nå har vel nettet kommet til lysaker og oppegård så man må ikke til oslo.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...