Gå til innhold

Endig 5g informasjon?


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (23 timer siden):

Tror det er bare kantnoder i storbyer, resten går vel med fiber. Men har ikke så greie på det,

hvor langt har du testet 5g? har du testet skøyen, sandvika eller andre plasser en oslo? for usikker på om det kun oslo\lillestrøm som gir over 1 gigabit på speedtest, andre byer har ikke slått på 5g annet visningen på skjermen.

Om 5g funger kun som tilleggnett når 4g blir overbelastet.

Hvor kantnodene for 5G-nettene blir plassert ut blir vel avhengig av hva man til slutt bruker det til. For live-kommunikasjon med kjøretøy med høy hastighet så vil det jo gi mening å plassere ut kantnoder nærmere basestasjoner som dekker veier med mange kjøretøy - disse stedene ligger ikke nødvendigvis sentralt til. 

Men andre typer kantnoder som f.eks. Netflix- og Google-cahces vil jo typisk være plassert der det er mye folk. Om sluttbrukere har fiber hjem eller ikke er ikke relevant, cachen betjener alle typer brukere hos den operatøren.

Jeg har kun testet 5G i Oslo sentrum og østkanten. Det er sikkert noen som har labbet rundt og loggført dekning og resultater i Cellmapper e.l. så du får evt. se hva du ser av resultater der i områdene du lurer på - jeg har gitt opp dette. 

Det gir ikke mening for meg å oppgradere og aktivere en node med 5G uten å ha god nok backhaul-kapasitet, og dette er jo også hvorfor det er tidkrevende å bygge ut. Forstår ikke hva du henviser til "andre byer har ikke slått på 5g annet visningen på skjermen" og "om 5g funger kun som tilleggnett når 4g blir overbelastet". 

Enten er det 5G tilgjengelig på basestasjonen eller ikke - i denne fasen er 5G permanent i Non Standalone Mode (NSA) og fungerer ikke alene uten 4G. 

Terminalen (telefonen) styrer også om den skal ta i bruk 5G kun når det behøves, eller om den alltid skal bruke 5G når det er tilgjengelig. Dette velger du typisk i innstillingene for mobilradioen i OSet.  Default settings er "kun når det behøves" så har man ikke tvunget terminalen til alltid å bruke 5G så vil den heller ikke gjøre det hvis 4G-dekningen og kapasiteten er "god nok" - hvilke grenseverdier som brukes for å avgjøre dette vet jeg ikke.

Jeg bruker "Alltid" og det gjør at telefonen velger å "hoppe på" 5G-utstyrte noder med marginalt signal. Dersom du ser et "5G"-symbol og ikke merker noen forskjell fra 4G vil jeg tro det er dette som er årsaken hos deg også.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Det gir ikke mening for meg å oppgradere og aktivere en node med 5G uten å ha god nok backhaul-kapasitet, og dette er jo også hvorfor det er tidkrevende å bygge ut. Forstår ikke hva du henviser til "andre byer har ikke slått på 5g annet visningen på skjermen" og "om 5g funger kun som tilleggnett når 4g blir overbelastet". 

Selv syns jeg 5g er litt bortkastet når det ikke blir eget nett, så man kan velge.

Sitat

Enten er det 5G tilgjengelig på basestasjonen eller ikke - i denne fasen er 5G permanent i Non Standalone Mode (NSA) og fungerer ikke alene uten 4G. 

https://www.affirmednetworks.com/sa-and-nsa-5g-architectures-the-path-to-profitability/

Slikt sier meg ikke mye: For Telia har ericcon utstyr, ice har nokia,  telenor har vel blanding av huawei og ericcson hvis det er ikke er kun testutstyr? Forresten kan man bytte fra ikke standard til standard uten å gjøre mye endringer?

Sitat

The “Non-Stand Alone” (NSA) architecture, where the 5G Radio Access Network (AN) and its New Radio (NR) interface is used in conjunction with the existing LTE and EPC infrastructure Core Network (respectively 4G Radio and 4G Core), thus making the NR technology available without network replacement. In this configuration, only the 4G services are supported, but enjoying the capacities offered by the 5G New Radio (lower latency, etc). The NSA is also known as “E-UTRA-NR Dual Connectivity (EN-DC)” or “Architecture Option 3”.

Slik jeg ser det, er hvis antall 4g enheter overbelaster nettet bytter noen av enhetene over til 5g ved behov. men er bygdt over 4g nettet.

https://www.telia.no/nett/dekning/

Nå ser jeg sandvika, bærums verk og lommedalen er bedre utbygget. Men finner ikke ut om det er brukt 5g 700 mhz og 3500 mhz fordi fleste 5g mobiler har kun det første båndet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

LMH1 skrev (13 timer siden):

Selv syns jeg 5g er litt bortkastet når det ikke blir eget nett, så man kan velge.

Dersom du synes nåværende løsning med NSA er bortkastet så må du jo vente en stund før du kan ta i bruk 5G, men det er opp til deg.

LMH1 skrev (13 timer siden):

Nå ser jeg sandvika, bærums verk og lommedalen er bedre utbygget. Men finner ikke ut om det er brukt 5g 700 mhz og 3500 mhz fordi fleste 5g mobiler har kun det første båndet.

Telia sa for 2 dager siden at de skal "aktivere dette på basestasjoner over hele landet" så får vi se hvor raskt det går. Det vil jo bli synlig når finnsenderen.no oppdateres, og antagelig veldig merkbart for de som har en 5G-telefon som støtter 700 MHz. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/21/2021 at 2:53 PM, inside_446486 said:

Ser man bort fra kvotene anser jeg allerede nå 5G (ift ren throughput) en konkurrent til det som finnes av bredbånd over koaks her i strøket, og det til og med før frekvenser er permanent tildelt. 2 TB begynner vel også å bli OK for den jevne forbruker, og vi får se hva som skjer hvis folk begynner å bruke dette på fast basis i større skala - kvotene går jo neppe nedover.

Vil ikke det endre seg når alle båndbredde og nytech kåte går over til 5G?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hvis det er slik at vanlige brukere nå kan kjøpe satelitt-telefoner som virker overalt, hvorfor kjøper ikke det? De sies å virke overalt, og er til nå brukt av redningsmannskaper, og noen andre offentlige etater.

Så på et kart over Telenors master i Norge (Telenors dekningskart), og der har f.eks. Trondheim 4G og 2G. Byene langs kysten av Sør-Norge har 4G+ og 2G. I nasjonalparker og fjellområder i midt-Norge står det ingen dekning, men jeg ønsker heller ikke at de skal bygge noe som helst i nasjonalparker.

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 time siden):

Vil ikke det endre seg når alle båndbredde og nytech kåte går over til 5G?

Det får vi vel se når det blir flere brukere på nettet - det kom jo dystre spådommer om hvor dårlig 4G kom til å bli når alle fikk det - men kan ikke si annet enn at både dekning og kapasitet har økt betydelig tross en drøy økning i bruken.

Lenke til kommentar
1 minute ago, inside_446486 said:

Det får vi vel se når det blir flere brukere på nettet - det kom jo dystre spådommer om hvor dårlig 4G kom til å bli når alle fikk det - men kan ikke si annet enn at både dekning og kapasitet har økt betydelig tross en drøy økning i bruken.

Veldig fornøyd med 4G, ikke det beste der jeg bor men godt nok og det holder. Enig der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (1 minutt siden):

Hvordan vil tale fungere på 5G? Det jeg har opplevd mest problemer med etter overgang til 4G er tale. Dårligere dekning, lav samtalekvalitet, samtaler som faller ut, oppringing tar lenger tid osv.

Jeg synes samtalekvaliteten man kan oppnå med "HD Voice" over 4G har blitt helt topp, men kvaliteten ramler jo ned ned et brak når man skal ringe på tvers av operatører / nett som (enda) ikke samarbeider om hvilke standarder de skal bruke.  Ringer man f.eks. på tvers av IP-telefoner og mobiltelefoner havner man av og til på den mest primitive standarden med samtalekvalitet på linje med en Netcom GSM-telefon med dårlig dekning i 1993. Av den grunn synes jeg kanskje det varierer mer enn før.

5G slik det leveres i dag er jo helt avhengig av 4G - jeg har (sikkert mye av den grunn) opplevd talekvalitet og oppkoblingstid som dønn likt 4G i områder jeg har hatt 5G-dekning. Altså variabelt. Det gjenstår vel å se (eller høre) hvordan opplevelsen blir når 5G "frigjøres" og står på egne bein, og om man kanskje kan bli mer enige på tvers av operatører og nettverk. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når jeg ringer telenorkunder som ikke har VoLTE så er samtalekvaliteten veldig dårlig om dagen. Kan faktisk ikke huske at kvaliteten har vært så dårlig noen gang, selv ikke på 90-tallet. Jeg er selv telenorkunde og tør ikke tenke på hvor ille det blir når Telia fjerner 3G i området og man i tillegg får reduksjon i kvaliteten som følge av at det er en annen operatør.

Lenke til kommentar

Både Telenor og Telia støtter HD-Voice i 2G, 3G og 4G, samt EVS i Volte og VoWi-Fi.

HD-Voice i 2G er ikke nødvendigvis støttet i alle telefoner, i tillegg vil kvaliteten på samtalen degraderes ved dårligere dekning, f.eks. i nyere boliger og kontorbygg. Tale over 5G er kanskje 1 til 2 år fram i tid.

Sitat

Terminalen (telefonen) styrer også om den skal ta i bruk 5G kun når det behøves, eller om den alltid skal bruke 5G når det er tilgjengelig. Dette velger du typisk i innstillingene for mobilradioen i OSet.  Default settings er "kun når det behøves" så har man ikke tvunget terminalen til alltid å bruke 5G så vil den heller ikke gjøre det hvis 4G-dekningen og kapasiteten er "god nok" - hvilke grenseverdier som brukes for å avgjøre dette vet jeg ikke.

Det er forøvrig ingen enhetlig standard for hvordan terminalprodusenter og operatører velger å visualisere bruk av 5G.

F.eks., på Samsung-telefoner kan du enten velge 5G/4G/3G/2G eller 4G/3G/2G, hvis vi holder oss til nyere teknologier. Med førstnevnte innstilling vil telefonen alltid forsøke å bruke 5G, så lenge nettverket tilbyr denne ressursen. De opererer også med et passivt og aktivt 5G ikon, slik at brukeren kan se når 5G data er i bruk og når telefonen er i et 5G-dekningsområde uten å ha en aktiv 5G data session.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Både Telenor og Telia støtter HD-Voice i 2G, 3G og 4G, samt EVS i Volte og VoWi-Fi.

Tror vi driter i HD voice, selv falske telefoner på wish\ebay og aliexpress har omtrent brukbar lyd for ringing selv om går gjennom 2g.

Sitat

F.eks., på Samsung-telefoner kan du enten velge 5G/4G/3G/2G eller 4G/3G/2G, hvis vi holder oss til nyere teknologier. Med førstnevnte innstilling vil telefonen alltid forsøke å bruke 5G, så lenge nettverket tilbyr denne ressursen. De opererer også med et passivt og aktivt 5G ikon, slik at brukeren kan se når 5G data er i bruk og når telefonen er i et 5G-dekningsområde uten å ha en aktiv 5G data session.

Problemet man likegodt kan kjøpe falsk 5g telefon eneste forskjellen er mindre oppgitt lagringsplass og man får fremdeles 5g  ikonet, men farten blir uansett like dårlig, ble skuffet på fjelltur selv om man får 4g++ betyr det ikke man får over 5 mbit på speedtest å laste ned 300 mb tok nesten halvtime oppdatering til miui. Selv om man har android 9 med sikkerhetoppdateringer 2021-03-01 betyr ikke telefonen er bedre og sikkrere en android 11 med samme sikkerhetoppdateringer siden mars. Forstår mobilbrukere følger seg lurt.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 18.3.2021 den 17.53):

Så derfor telenor satser på kvitfjell, og kongsberg, drammen etc?

Det må vel startes et sted, men er enig er litt rart der det normalsett samles folk bør prioriteres, så mot kalvøya\storsenteret og slik bør vel være der hvor dekning prioriteres, rart at det ikke priorieres der hvor det ikke finnes fra før. Men er fordel 5g blir litt spredt så ikke kun blir oslo og steder hvor det er vanskelig å reise. Men det går smått så håper om 1 måned er meste byene dekket med 5g.

Det sier seg selv at områdene ansatte holder til i, å dermed kan gjøre seg tilgjengelige i for å teste samfunnskritisk infrastruktur ikke er unaturlige steder å starte. Hvorfor skal Telenor begynne i Hammerfest hvis deres spisskompetanse på denne type testing holder til i for eksempel Drammen? 
 

Det gjør at man kan tilby kortere dager på kontoret mot jobbing hjemmefra som for de fleste er et privilegium, ikke en selvfølge i det vanlige arbeidsliv. 
 

Det sparer også arbeidsgiver for unødvendige kostnader til reise i forbindelse med migrering til nytt utstyr. 
 

Etter dette så pleier ofte områder med begrensninger på kapasitet eller spesielle dekningsforhold være neste på listen. Samtidig fokuserer man naturlig nok bredt på øvrige steder med stor befolkningstetthet eller der nåværende utstyr har nådd sin tekniske levealder. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SpecialForce skrev (16 timer siden):

Det sparer også arbeidsgiver for unødvendige kostnader til reise i forbindelse med migrering til nytt utstyr.

Etter dette så pleier ofte områder med begrensninger på kapasitet eller spesielle dekningsforhold være neste på listen. Samtidig fokuserer man naturlig nok bredt på øvrige steder med stor befolkningstetthet eller der nåværende utstyr har nådd sin tekniske levealder. 

Ja ser i skogområdet på wøienga storvivannet (Jordbruveien 1340, Norge) og kolsås mellom haslum og bærums verk, er det mye 5g i små mengder. Det skulle vært 5g master på fjellet slik det når flere, vet tv og radio blir sendt fra kolsås,  men det burde brukes 700 mhz fordi de sender vel i større områder.

Sitat

Det sparer også arbeidsgiver for unødvendige kostnader til reise i forbindelse med migrering til nytt utstyr. 

Vel spørs det sparer så mye, er vel bedre å ha 5g i byer eller steder hvor flere folk er. For det i sandvika uten for byen er litt rart men ser også sandvika får bedre 5g dekning men deler av ostøya har null dekning. Også nesoddtangen når 3g forsvinner blir det huller enkelte plasser.

Så er litt rart istedenfor å satse på lillehammer så velger de steder som  fåberg,gudbrandsdalen,kvitfjell, brusvea helt til ramberg. I hønefoss har telenor kun planer å oppgradere 4g.

Ice er også litt rart:

https://www.ice.no/ice-magasinet/5g-i-tromso/?tag=Teknologi+og+5G

https://www.ice.no/om-ice/pressemeldinger/ice-er-forberedt-for-5g-med-nokia/

Men kun telia har 5g i følge kartene så er usikker om dette er faktafeil eller det er poeng å ha 5g som ikke er aktivert?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...