Gå til innhold

Endig 5g informasjon?


Anbefalte innlegg

Tror ikke det er riktig tror 4g bandet blir brukt til sms MMS og hdvoice så blir 5g brukt til mobildata frem til det blir standard one siden dagens 5g ikke følger standarden med eget nett. Men muligens riktig at 3600 frekvensen. Har dårlig rekkevidde så vil nok fortrekke 4g+ når det er bedre. Selv om det er 5g på mobilen kan man bruke 4g.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullt mulig å ha 5G SA (standalone) med volte fallback til 4G for gammeldagse anrop*, men dette er uansett kanskje et par år fram i tid. Fram til da blir 5G gjort tilgjengelig for telefonen først når mobildata tas i bruk, 5G kobles fra når den idler.

 

* https://blog.3g4g.co.uk/2020/02/eps-fallback-expected-in-5g-standalone.html

Endret av mandela
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Tanken er om en 5G telefon vil få dårligere dekning og samtalekvalitet i områder som blir sent utbygd med 5G pga. ytterligere kompleksitet/prioriteringer i antennedesign og lignende elementer på telefonen.

Altså vil en 5G telefon føre til dårligere sambandskvalitet mår man beveger seg utenfor 5G områder.

Skjønner poenget, men ingen kan jo gi noe godt svar på dette uansett uten å gjennomføre et empirisk studie av Samsung-modellvarianters ytelse i områder uten 5G-dekning med en passe stor gruppe brukere over en passe lang tidsperiode og så publisere en fydlig rapport som settes i hylla på NTNU for nedstøving. I mellomtiden har det blitt 5G-dekning der det ikke var det før og alt er forgjeves. Alt annet blir vel spekulasjoner og jeg ville derfor personlig bekymret meg om andre ting. :)  

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, inside_446486 said:

Skjønner poenget, men ingen kan jo gi noe godt svar på dette uansett uten å gjennomføre et empirisk studie av Samsung-modellvarianters ytelse i områder uten 5G-dekning med en passe stor gruppe brukere over en passe lang tidsperiode og så publisere en fydlig rapport som settes i hylla på NTNU for nedstøving. I mellomtiden har det blitt 5G-dekning der det ikke var det før og alt er forgjeves. Alt annet blir vel spekulasjoner og jeg ville derfor personlig bekymret meg om andre ting. :)  

haha jeg tenkte rent teknisk sett men uansett et greit svar ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om;

5G Antennas On Top Of House. Antennas And Transmitters On Roof... Stock  Photo, Picture And Royalty Free Image. Image 130366715.

 

Er lovlig i norge på eneboliger? snakk om mottaker ikke sender, for funnet ut skal man ha opp mot 1 gigabit eller 300 mbit trådløs over 4g++ må man ha 5g antennen på taket ikke på veggen. Men usikker det er lovlig da det ikke er lov å bygge på 3 etasjer på boligene. Fleste plasser 5g antennen på veggen men de gir kun halv hastighet  eller må man få grunneier å sage ned tre for å få optimalt 4g+ og 5g dekning?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Kjell Olaf Winther said:

Da har Telenor 5G kommet til to plasser i Fredrikstad. På begge sider av Glomma ved Lisleby og Gamlebyen. Skal teste snart. 

Bare husk at slike tester på 5G med høy hastighet kan spise opp ganske mye av en datakvote (fort 1-1,5 GB spises via Speedtest på en 5G-forbindelse som gir ~1Gbps.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjørte som vanlig riksvei 22, fra Torp, mot Fredrikstad, ca. 2 minutter med 5G, så til høyre ned mot Glomma, ved Esso-stasjonen,  men da var den borte. 
Men ikke uventet, rekkevidde på 5G er ikke mye å skryte av….vanskelig å teste i bilen når man kjører…

Nå stoppet jeg på Esso Extra Sellebakk og testet et par ganger. 
Dobbelt så høy hastighet da jeg var i Nedre Vollgate 1. mars….

og fra Telenor sine nettsider:

5G representerer 7-10 år med oppsamlet erfaring om hvordan 4G kan forbedres og gjøres mer effektiv. Fra dagen vi i Telenor Norge startet å bygge 4G, tok det syv år før vi oppnådde en befolkningsdekning på 99 prosent. Nå som vi starter en ny epoke med 5G, vil vi mest sannsynlig bruke like lang tid på å bygge ut 5G til hele befolkningen.

4G og 5G vil eksistere sammen i mange år, der vi i første omgang vil oppleve raskere hastigheter – før et frittstående 5G-nett på sikt for fullt vil åpne opp for mulighetene beskrevet ovenfor.

DA8C8B80-D8D0-4272-AA31-5C4613E1A011.jpeg

Endret av Kjell Olaf Winther
Lenke til kommentar

Rekkevidden er vel mer eller mindre den samme som med 4G? Det er frekvensen som brukes av Telenor nå i startfasen, 3.6GHz, som har kortere rekkevidde enn frekvenser vi er vant med fra tidligere. Telia bruker per i dag 3.6GHz + 700MHz, ice har ikke lansert ennå, kun prøveprosjekter.

Kommende auksjon av 5G frekvenser er forøvrig planlagt gjennomført i september:

https://www.nkom.no/frekvenser-og-elektronisk-utstyr/frekvensauksjoner/auksjon-av-2-6-ghz-og-3-6-ghz-bandene

Endret av mandela
  • Liker 2
Lenke til kommentar
kim_InnleggNO skrev (16 minutter siden):

Det har blitt ganske mange 5G-flekker rundt om i landet på Telia sitt dekningskart

Men sjekk også om det faktisk er 5g dekning. Vet vertfall i min erfaring får jeg kun 5g i sandvika og rud muligens også wøienga et stykke ut men er få steder som har ekte 5g  Problemet er kort rekkevidde og få steder som klarer å yte bra med kun 3500 frekvens.

Så er jo probleme ofte 2600 frekvensen også har kort rekkevidde og funger dårlig i skog.

Så eneste som hjelper er hvis flere brukere er på forskjellig frekvenser.

Men gjennomsnitt hastighet blir mere i skoger og uten for byer man ser jo telenor som har lite 5g og telia som blander påbegynt utbygging og ferdig utbygging.

Det største problemet er folk ikke forstår 5g betyr kun dårligere hastighet mot fiber.

Fordi det blir mere ting som hindrer signalene, sjekk bare over 5 ghz båndet https://sciencenorway.no/internet-mobile-phones/what-exactly-is-5g/1827116 når det skjer vil de kun fungere mellom 2 byggninger ikke noe i veien. Så øke frekvenser og antenner vil neppe gir høyere hastighet for alle men det vil kun funger som lastbalasering.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Bäcker skrev (10 timer siden):

Kan du prøve å forstå at det 5G-nettet vi har idag, er et testnett. Når 5G blir bygd ut for fullt, vil det bruke alt som er av tilgjengelige frekvenser og blåse 4G av banen.

+1, det som bygges ut av nye antenner i dag, vil med programvareoppdateringer og overgang til 5G kjernenett gi et kjempesprang i tjenestekvaliteten i forhold til 4G på punkter som latency, "User Experienced Data Rate", "Areal Traffic Capacity", "Connection Density", og selvfølgelig også "Peak Data Rate".

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (18 timer siden):

Men sjekk også om det faktisk er 5g dekning. Vet vertfall i min erfaring får jeg kun 5g i sandvika og rud muligens også wøienga et stykke ut men er få steder som har ekte 5g 

Ekte 5G? Hva er det?

Dekningsforhold kan forbedres men nettet er fortsatt under utbygging og test.

Du bør slutte å definere forholdene som «falsk 5G» og «ekte 5G».

At du ikke får noe særlig forbedret ytelse sammenlignet med LTE under marginale forhold betyr ikke at noe er «falskt».

Bruk heller en app som kan fortelle litt om mulige årsaker til forholdene du opplever. Du som bruker Android-plattform har jo tilgang på slikt. Mens jeg og andre iPhone-brukere må leve litt i uvitenhet. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg ville følt meg lurt om jeg ikke fikk bedre hastighet/resultater enn 4G på 5G - det er tross alt dette operatørene reklamerer med. 
Det er uansett fint at det tilbys angrerett og prøveabonnement. Det blir et lite plaster på såret, men det er uansett ille for de som har valgt å satse på dette og takket nei til fiber/andre løsninger fordi forventingene er hauset opp til noe man ikke kan få.

Personlig er jeg ikke rammet, og higrer ikke etter 5G eller høyere hastighet da jeg er strålende fornøyd slik det er i dag, altså 4G med høyst moderate hastigheter.

Lenke til kommentar
mandela skrev (8 timer siden):

+1, det som bygges ut av nye antenner i dag, vil med programvareoppdateringer og overgang til 5G kjernenett gi et kjempesprang i tjenestekvaliteten i forhold til 4G på punkter som latency, "User Experienced Data Rate", "Areal Traffic Capacity", "Connection Density", og selvfølgelig også "Peak Data Rate".

Ja hvis du har fri sikt til senderen og ikke er 1 km unna i mitt tilfelle må jeg reise  km til å få 5g.

Men er jo kortere en fornebu eller oslo. Må også krangle med naboen for å kutte tre eller fjerne grener for 2600 frekvensen gir dårligere ytelse og ping en 2100 og lavere.

Sitat

Ekte 5G? Hva er det?

Får du Esim å virke på 5g hva med HD voice,  får du 5g når gjør manuel søk etter dekning?

Men nå er vel ikke det langt det største, telenor sier de snart er ferdig å teste Standard 5g i kongsberg men vet ikke jeg om der er det andeledes? Noen som har fått 5g som seperat nett der? Som funger uavhening simkort.

Får også problem at man får bare 4g visning med apper selv står 5g på mobilen vet ikke hvor problemet ligger. Om det er slik det skal være? Så er tydlignok noe med standard\ikke standard 5g. Eller bug i enten mobilen eller nettet.

Sitat

Det er uansett fint at det tilbys angrerett og prøveabonnement. Det blir et lite plaster på såret, men det er uansett ille for de som har valgt å satse på dette og takket nei til fiber/andre løsninger fordi forventingene er hauset opp til noe man ikke kan få.

Personlig er jeg ikke rammet, og higrer ikke etter 5G eller høyere hastighet da jeg er strålende fornøyd slik det er i dag, altså 4G med høyst moderate hastigheter.

Ja dekning garantien er jo fin særlig også det med låst til seprate pakker for hyttebredbånd og internet bredbånd.

Eneste som har skjedd er finnsenderen.no er oppdatert i dag morges. Så noe bra har skjedd så langt.

Men fant ut det er lite optimitisk å få 5g over 1 km avstand med mye skog på 700 mhz så er vel problemer det rapporteres opp til 1000 mbit i skogen dere må regne basert på den avstanden om sansynlighet for mellom 250-300 mbit omtrent som 4g++. Så hvor er poenget? å betale 5000 kr for 5g router når hastigheten ikke er mye bedre.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (48 minutter siden):

Får du Esim å virke på 5g hva med HD voice,  får du 5g når gjør manuel søk etter dekning?

eSIM: Ja har kun brukt dette de siste månedene.

Bruker dette abo lite til voice, så HD Voice vet jeg ikke. 
Manuelt søk har heller ikke vært et tema. Er det viktig? Hvorfor?

Lenke til kommentar
Nidar2 skrev (1 time siden):

Jeg ville følt meg lurt om jeg ikke fikk bedre hastighet/resultater enn 4G på 5G - det er tross alt dette operatørene reklamerer med. 
Det er uansett fint at det tilbys angrerett og prøveabonnement. Det blir et lite plaster på såret, men det er uansett ille for de som har valgt å satse på dette og takket nei til fiber/andre løsninger fordi forventingene er hauset opp til noe man ikke kan få.

Personlig er jeg ikke rammet, og higrer ikke etter 5G eller høyere hastighet da jeg er strålende fornøyd slik det er i dag, altså 4G med høyst moderate hastigheter.

Ja, og burst-hastigheter på 5G NSA i dag (i et testnett i testperiode med begrenset utbygging) er 2-3 ganger over det som oppnås med "kun 4G". Ingen grunn til å føle seg lurt. :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (55 minutter siden):

Men fant ut det er lite optimitisk å få 5g over 1 km avstand med mye skog på 700 mhz så er vel problemer det rapporteres opp til 1000 mbit i skogen dere må regne basert på den avstanden om sansynlighet for mellom 250-300 mbit omtrent som 4g++. Så hvor er poenget? å betale 5000 kr for 5g router når hastigheten ikke er mye bedre.

Du er altså 1 Km unna og har skog i mellom deg og nærmeste basestasjon som leverer 5G-tjenester? Da er det jo lite å hente. Vent til det kommer en basestasjon nærmere deg, og bruk noe annet så lenge. Det er er jo ingen som har hevdet at marginale 5G-tjenester er noe bedre enn andre marginale tjenester, enten det er LTE eller annet  - snarere tvert i mot, LTE har 10+ års forsprang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...