Gå til innhold

Endig 5g informasjon?


Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (5 timer siden):

For syns er lattelig å komme med informasjon om dekning som ikke er veldig politlig og de oppdaterer informasjon før de har bygd ut. blir som fiberlevrandørene gjør det samme.

Det tok noen dager fra de monterte utstyr til det ble satt i drift og fungerte som det skulle her. Men nå går det unna - jeg får "kun" 1500/150 maks med iPhone 12 Pro. Du får ta en tur bort til den senderen de/du mener skal dekke området ditt og se hvordan det oppfører seg når du står med siktlinje rett mot antenna. NR-panelene til Telia er lette å kjenne igjen - eksempel vedlagt - det firkantede panelet nederst på masta:

image.thumb.png.fc3f43664516b10fe1108dead49f17af.png

Endret av inside_446486
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
inside_446486 skrev (11 timer siden):

Det tok noen dager fra de monterte utstyr til det ble satt i drift og fungerte som det skulle her. Men nå går det unna - jeg får "kun" 1500/150 maks med iPhone 12 Pro. Du får ta en tur bort til den senderen de/du mener skal dekke området ditt og se hvordan det oppfører seg når du står med siktlinje rett mot antenna. NR-panelene til Telia er lette å kjenne igjen - eksempel vedlagt - det firkantede panelet nederst på masta:

Ser ut som det ikke finnes slik antenne er kun parabol og de andre avlange antennene.

Men må si jeg be overrasket mellom tusenfryd og oslo ved bensinstasjon i området der virker ut som er mange antenner med ekstrent mye ledninger skulle tro det er 4x4 mimo eller slik. Du har ikke noe klage på med 1500 mbit men hvor rask det er på uninett eller steam har du testet det? Eller er kun på speedtest du får disse tallene? Opplasting hastigheten er vel kanskje omtrent som middels docsis 3.1 men alikevel er det utrolig at altibox og telenor er dårligere en dette.

Lenke til kommentar
mandela skrev (1 time siden):

Er det slik at det kun er N78 / midband mu-mimo-antenne i den firkanten, og den nye 4G-antennen lenger opp håndterer N28 DSS?

Slik jeg har forstått det, går 2G900, 4G700/800/900/1800/2100/2600 og 5G700 på den store antenna - og 5G3600 på den lille.

Endret av Bäcker
  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 timer siden):

Ser ut som det ikke finnes slik antenne er kun parabol og de andre avlange antennene.

Du har ikke noe klage på med 1500 mbit men hvor rask det er på uninett eller steam har du testet det? Eller er kun på speedtest du får disse tallene? 

OK, da er det neppe noen 5G-tjenester tilgjengelig på den masta enda - og ser du ikke noe signal derfra så rimer det jo bra.

Har ved et par anledninger testet å hente en fil fra ftp.uio.no med tilsvarende resultat, ja.

Tidvis irriterende at telefonen over 5G nå har bedre nedstrøms throughput sammenlignet med alt jeg har av wifi og kablet internettaksess. :)

Lenke til kommentar
mandela skrev (2 minutter siden):

Det finnes områder hvor Telia ikke oppgraderer radiodelen med N78, men kun N28 DSS foreløpig.

Aha, det var jeg ikke klar over - er det områder der 3600-båndet brukes til andre ting? Da blir det jo ikke like svart/hvitt som det jeg skrev over - 700 MHz bor vel fint sammen med andre "lave" bånd i en kombinert antenne, men litt vanskeligere å se fullt så tydelig visuelt. Og finnsenderen.no har jo et visst etterslep (!) Vet jo heller ikke om LMH1 tester med en terminal som støtter 5G på bånd N28?

Lenke til kommentar

Vet ikke, kanskje det er områder uten særlig behov for N78, hvor et dobbel antenne oppsett ikke passer inn, prioriteringer osv.?

Vil 5G på 2,6 GHz båndet kunne "bo sammen med" de andre båndene i en oppgradert kombi-antenne, uten behov for ekstra antenne slik N78 har blitt installert som? Tenker da på frekvensauksjonen til høsten: https://www.nkom.no/aktuelt/5g-auksjon-i-september

Endret av mandela
Lenke til kommentar
mandela skrev (10 minutter siden):

Vet ikke, kanskje det er områder uten særlig behov for N78 eller hvor et dobbel antenne oppsett ikke passer inn?

Vil 2,6 GHz båndet kunne "bo sammen med" de andre båndene i en oppgradert kombi-antenne, uten behov for ekstra antenne slik N78 har blitt installert som? Tenker da på frekvensauksjonen til høsten: https://www.nkom.no/aktuelt/5g-auksjon-i-september

Det skjer allerede... 2600 har vært i bruk i snart 10 år.

Endret av Bäcker
Lenke til kommentar
19 hours ago, LMH1 said:

Ser ut som det ikke finnes slik antenne er kun parabol og de andre avlange antennene.

Men må si jeg be overrasket mellom tusenfryd og oslo ved bensinstasjon i området der virker ut som er mange antenner med ekstrent mye ledninger skulle tro det er 4x4 mimo eller slik. Du har ikke noe klage på med 1500 mbit men hvor rask det er på uninett eller steam har du testet det? Eller er kun på speedtest du får disse tallene? Opplasting hastigheten er vel kanskje omtrent som middels docsis 3.1 men alikevel er det utrolig at altibox og telenor er dårligere en dette.

"skulle tro det er 4x4 mimo eller slik". Vel. Gjerne er det vel nettopp "noe slikt", men i praksis med enda flere antenner. Men tror nok ikke ledningene er knyttet til det.

Lenke til kommentar
Bäcker skrev (12 minutter siden):

Går fint, det også. Hvis ikke blir DSS en klønete affære.

Så DSS kan være tilgjengelig på alle LTE bånd og alt "lever" i samme kombi-antenne fra Ericsson? Hvilke andre bånd kan den ekstra antennen som brukes til N78 i dag brukes til?

Edit: Kan jo hende at det er ulike produkter som brukes på enkelte installasjoner: https://www.ericsson.com/en/portfolio/networks/ericsson-radio-system/radio

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Leste i dag https://www.tu.no/artikler/5g-fiber-eller-satellitt-maten-vi-transporterer-digital-informasjon-pa-endres-nok-en-gang-br/469150

Sitat

I starten vil 5G bruke det samme kjernenettet som 4G, kjent som 5G Non Stand Alone. Etter hvert vil også 5G benytte eget kjernenett kjent som 5G Stand Alone. Da vil det bli støtte for å tjenestedele kjernenettet slik som skivedeling og mye annet. 5G kjernenett vil være tett integrert med 4G-nettet, noe som gir sømløs overgang mellom 4G og 5G dekning

Betyr det blir tregere nett perbruker med standard 5g på grunn av skivedeling?

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (44 minutter siden):

Betyr alt dette at det er dumt av meg å kjøpe en S21 Plus 5G om området jeg hovedsaklig beveger meg har dekning kun på 4G og 2G?

Vil ikke si det er "dumt" men litt "dyrt" kanskje - om du ikke "trenger" 5G? For de fleste er vel "behovet" for 5G litt kunstig, meg inkludert men jeg vil ha det uansett. :) Om det ikke er 5G-dekning der i dag kommer det vel senere, men innen da har du kanskje byttet telefon?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
inside_446486 skrev (På 22.6.2021 den 13.43):

Om det ikke er 5G-dekning der i dag kommer det vel senere, men innen da har du kanskje byttet telefon?

Ja problemet er nok slik for de fleste innen 5g 3700 og 700 er så utbygd så er vel snart 2100 og 2600 frekvensen på vei i oslo.

Så er lite morsomt godt mulig rekkevidden på 3700 ikke funger der jeg bor. Antennene er laget slik at det ikke gir signal.

Lenke til kommentar
On 6/22/2021 at 1:43 PM, inside_446486 said:

Vil ikke si det er "dumt" men litt "dyrt" kanskje - om du ikke "trenger" 5G? For de fleste er vel "behovet" for 5G litt kunstig, meg inkludert men jeg vil ha det uansett. :) Om det ikke er 5G-dekning der i dag kommer det vel senere, men innen da har du kanskje byttet telefon?

Tanken er om en 5G telefon vil få dårligere dekning og samtalekvalitet i områder som blir sent utbygd med 5G pga. ytterligere kompleksitet/prioriteringer i antennedesign og lignende elementer på telefonen.

Altså vil en 5G telefon føre til dårligere sambandskvalitet mår man beveger seg utenfor 5G områder.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...