Gå til innhold

Få slutt på rasisme! Si neger!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (16 timer siden):

Logikken din er på samme nivå som :

Få slutt på vold! Slå flere personer! 

Du påstår at å påpeke at noen er svart/neger er rasistisk? (å slå noen er vold).
Ergo, du mener at svarte er mindre verdt og det er nedverdige/rasistisk å påpeke det?

Endret av aomt
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Du påstår at å påpeke at noen er svart/neger er rasistisk? (å slå noen er vold).
Ergo, du mener at svarte er mindre verdt og det er nedverdige/rasistisk å påpeke det?

Eg kan berre si for en imbecile du er!

Å bruke ordet neger vil ikke bidra til mindre rasisme. 

Ikke overaskende forsto du ikke poenget med sammenligningen min, men i stedet tolker du det bokstavelig. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (15 timer siden):

Takk.
Hvem visste at det kunne være så enkelt, og ensrettet å bekjempe rasisme?
Ironisk at det krever en delegitimering av gitt gruppes uttalte opplevelser i møte med ordet.

Da du mente man måtte betrakte hvordan det var hovedsakelig/utelukkende muslimer som angrep politiet under SIAN-demonstrasjonen i Oslo, for å vurdere hvorvidt Mustafa Hasan hadde tihørighet i landet, tenkte jeg ikke at du samtidig satt med løsningen på hele rasismeproblematikken.

Atter ein gong begynner du vri på orda mine og legge de i munnen på meg.

Klarer du å vise hvor eg skriver "så enkelt er det å bekjempe rasisme"? Det er ikkje enkelt. Men det å normalisere "å være svart" er et steg ein kommer ikkje utanom. Før vi har same forhold til hudfarge som til hårfarge, blir vi aldri kvitt rasisme. 

 

Vi dere, du begynner å blande to ulike saker, fra to ulike tråd. Kva er vits med det? Kan ikkje du holde deg til emnet som er diskutert her? Om du ønskjer å diskutere Mustafa, kan du gjøre det i den andre tråden. Du blander religion og rase, kva er vits med det? Og atter ein gong, begynner du å vri på orda mine. Du har sagt at du skal ikkje gjøre det, men du fortsetter å gjøre det.
Eg har forklart 2-3 ganger i Mustafa tråd, terror/angrep på politiet viser at "å bo 15 år i et land" har veldig lite sammenheng med hvor integrert (kulturell tilhørlighet) ein er/har. Det er folk som blir "norske" på 5 år og det er folk som kan bli født her, men aldri har kulturell tilhørlighet pga familie/venner/verdier. 
 

Til slutt vil eg be deg siste gong om å ikkje vri om på mine ord. Du virker som en smart og oppegåande fyr, som eg ønskjer å ha videre diskusjon med. Då er eg interessert i å høre dine tanker og dine argumenter, istedenfor kverulering av mine ord, selv om det er mye lettere enn å komme med en konstruktiv og nyttig argument.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (20 minutter siden):

Å bruke ordet neger vil ikke bidra til mindre rasisme. 

Ikke overaskende forsto du ikke poenget med sammenligningen min, men i stedet tolker du det bokstavelig. 

 

Du kan gjerne forklare meningen med sammenlikningen din. Ja, eg tolker det bokstavelig. Eg trur du mener det du skriver uten å legge noe skjult agenda i det.

Å bruke ordet neger vil føre til mindre rasisme. Ikkje så lenge sia var "gay/homo" et "forbudt" ord. Nå er det mer normalt. Det å være homofil er mer akseptert. Det går hånd i hånd. 

Å si "Abib er en neger" bør ikkje være noe feil med, om Abib har svart hudfarge. 
Abib este negru - på rumensk
Abib es negro - spansk
Abib és negre - catalansk
Abib estas nigra - esperanta

Det er ingenting galt å være svart. Det er ingenting galt å henvise til hudfarge, på lik linje som hårfarge. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Thorny skrev (5 timer siden):

Eneste måten å "vinne" en diskusjon på er å lære noe nytt.

Alle har vi våre oppfatninger, og det er sunt å utfordre dem. Men å diskutere for å overbevise andre er som regel dødfødt.

Vel. Ja og nei vil jeg si.

Ja, som hovedregel er de de som følger diskusjonen man har mest innvirkning på. De som gjerne ikke er direkte involvert og leser gode og dårlige argumenter for så å reflektere over disse og gjøre opp sin egen mening. Derfor er det bra med åpne debatter. "Motstanderen" blir ofte fornærmet, opptatt av å "vinne" og tyr til smålige fornærmelser uten noe som egentlig bidrar til diskusjonen.

Jeg har selv tatt helomvendinger i diskusjoner som disse. Noen ganger midt i diskusjonen og andre ganger i etterkant etter refleksjon. Étt eksempel jeg kommer på er 17 mai feiring og utlendinger. Jeg var blant dem som syntes det var respektløst at utlendinger deltok i 17 feiring og tog i egne nasjonale drakter og deltok i en diskusjon rundt dette. En "motstander" i diskusjonen fikk øynene mine opp for at dette faktisk bare er positivt og jeg endret mening midtveis. Så nå er jeg en av de som argumenterer for det. Men da er man avhengig av saklige argumenter som gir mening. Ikke bare føleri.

Lenke til kommentar
aomt skrev (13 minutter siden):

Du kan gjerne forklare meningen med sammenlikningen din. Ja, eg tolker det bokstavelig. Eg trur du mener det du skriver uten å legge noe skjult agenda i det.

Å bruke ordet neger vil føre til mindre rasisme. Ikkje så lenge sia var "gay/homo" et "forbudt" ord. Nå er det mer normalt. Det å være homofil er mer akseptert. Det går hånd i hånd. 

Å si "Abib er en neger" bør ikkje være noe feil med, om Abib har svart hudfarge. 
Abib este negru - på rumensk
Abib es negro - spansk
Abib és negre - catalansk
Abib estas nigra - esperanta

Det er ingenting galt å være svart. Det er ingenting galt å henvise til hudfarge, på lik linje som hårfarge. 

 

I Norge snakker vi norsk. Da blir det svart, mørk, brun ikke Neger. 

Vi kaller ike hvite for gringo her heller. 

Sitat

Gringo (hunkjønn: gringa) er spansk ord fra Mexico, opprinnelig brukt som betegnelse på hovedsakelig hvite borgere fra USA. Gringo kan ha ulik betoning, hvilket kan bli misforstått av ikke-spansktalende utlendinger.

Tyrkia ble i løpet av 1400-tallet en sterk militærmakt, og den osmanske flåten begynte å erobre Nord-Afrika, godt hjulpet av greske sjøfolk. På spansk fikk ordet gringo, som opprinnelig rett og slett betydde «greker», derfor etterhvert betydningen «en upålitelig fremmed». Grekerne hadde ett bein i hver leir, og Algerie, Tunis og Tripoli ble innlemmet i Det osmanske riket i løpet av 1500-tallet ved hjelp av to dristige korsarer av nettopp gresk avstamning, brødrene Aruj og Kahir al-Din.[1]

I dag er ordet i bruk i hele Latin-Amerika, og kan tidvis også brukes om andre europeisk utseende personer. Ordet har stort sett enten nøytral eller negativ valør.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Gringo

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, aomt said:

Å si "Abib er en neger" bør ikkje være noe feil med, om Abib har svart hudfarge. 
Abib este negru - på rumensk
Abib es negro - spansk
Abib és negre - catalansk
Abib estas nigra - esperanta

Fantastisk logikk - "aomt est homo" betyr bare "aomt er en mann" på latin derfor er det heller ikke feil å si "aomt er homo" på norsk?

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 minutter siden):

Vi kan ikke si svart heller. Til nød brun, men ikke bli overrasket hvis noen blir krenket av det også.

Neger er like norsk som svart.

Neger er ett importert ord med negative konnotasjoner. Svart er en farge. 

Sitat

Et ords konnotasjon er den delen av betydningen som går ut over det rent denotative innholdet. Et klassisk eksempel er ordene hund og bikkje. De har samme denotasjon (de viser til samme sett av objekter i verden), men ulik konnotasjon (de har ulik verdiladning og utløser assosiasjoner ved dem).

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Konnotasjon

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Foreldre og besteforeldre- generasjonene i dag sier også ofte neger. Det er helt normalt for dem. Å avprogrammere folk for slikt kommer til å ta tid. Når vår tid kommer så blir det sikkert forbudt å kalle folk andre ting, fordi det også har en negativ konnotasjon.

Det blir rett og slett feil at følelser skal legge grunnlag for lov og rett, som f.eks rasismeparagrafen.

Endret av Thorny
Lenke til kommentar
Thorny skrev (2 minutter siden):

Foreldre og besteforeldre- generasjonene i dag sier også ofte neger. Det er helt normalt for dem. Å avprogrammere folk for slikt kommer til å ta tid. Når vår tid kommer så blir det sikkert forbudt å kalle folk andre ting, fordi det også har en negativ konnotasjon.

Det blir rett og slett feil at følelser skal legge grunnlag for lov og rett, som f.eks rasismeparagrafen.

Dersom man i dag bestemmer seg for å bruke ordet neger når man omtaler andre mennesker, bestemmer man seg samtidig for å uttrykke seg på en måte som etter all sannsynlighet oppfattes rasistisk/diskriminerende/provokasjon av mottakeren og de fleste andre i samfunnet. Intensjonen bak bruken av ordet blir dermed rasistisk dersom man er klar over samfunnets normer, noe de aller fleste oppegående mennesker heldigvis er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aomt skrev (1 time siden):

Du kan gjerne forklare meningen med sammenlikningen din. Ja, eg tolker det bokstavelig. Eg trur du mener det du skriver uten å legge noe skjult agenda i det.

Å bruke ordet neger vil føre til mindre rasisme. Ikkje så lenge sia var "gay/homo" et "forbudt" ord. Nå er det mer normalt. Det å være homofil er mer akseptert. Det går hånd i hånd. 

Å si "Abib er en neger" bør ikkje være noe feil med, om Abib har svart hudfarge. 
Abib este negru - på rumensk
Abib es negro - spansk
Abib és negre - catalansk
Abib estas nigra - esperanta

Det er ingenting galt å være svart. Det er ingenting galt å henvise til hudfarge, på lik linje som hårfarge. 

 

Siden du må ha det inn med teskje. Sammenlignen min var rettet mot logikken du bruker når du påstår at det å bruke ordet neger vil føre til mindre rasisme. 

Det gir lite like mening som eksemplet mitt. 

I stedet tolker du det bokstavelig og tror jeg sammenligner det å bruke ordet neger er det samme som vold. Noe som gir enda mindre mening, men like fullt, ikke overaskende fra en forkjemper for bruk av ordet neger. 

Endret av Psykake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snikpellik said:

Intensjonen bak bruken av ordet blir dermed rasistisk dersom man er klar over samfunnets normer, noe de aller fleste oppegående mennesker heldigvis er.



Flertallsnormer bør ikke overkjøre folks rett til ytring eller å være rasshøl eller bare sta/gammeldagse og vagt rasistiske.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...