Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjetil Lura skrev (6 timer siden):

Hehe. Leser selv forskningrapporter, men ikke daglig( Forsker på gpuene mine 5x3090)

Men til det andre, du sier 200 pasienter.

C19 vaksinen hadde bare ca 40000 testere da det ble godkjent for masse vaksinering.

Det syns jeg alt for lite om du tar antall mennesker i verden.

Men som du sier, er diskusjon.no.

https://foldingathome.org/category/infectious-diseases/covid-19/

Men no er vel vaksinene "testa" på nokre hundre millionar, deriblant omlag 1 700 000 nordmenn.

Sitat

Kl. 17.09

av NTB

Over 14.500 har rapportert om bivirkninger fra koronavaksinering

Legemiddelverket har mottatt 14 517 meldinger om mistenkte bivirkninger etter koronavaksinering. Av 10.003 behandlede meldinger anses 8.717 som lite alvorlige.

1.286 behandlede saker klassifiseres som alvorlig, opplyser Legemiddelverket. Visse hendelser, slik som besvimelse og sykehusinnleggelser, betegnes alltid som alvorlige.

Fire meldinger om ulike former for blodpropper er behandlet etter vaksinasjon med Pfizer- eller Moderna-vaksinen.

– Vår vurdering er at disse tilfellene ikke representerer det samme sykdomsbildet som det vi har sett etter vaksinasjon med Vaxzevria (AstraZeneca, journ.anm.). Pasientene er alle eldre, har en eller flere underliggende sykdommer eller bruker legemidler som øker risiko for både blodpropp og lavt antall blodplater, sier overlege Sigurd Hortemo.

Så langt er det sju bekreftede tilfeller av sjelden, men alvorlig blodpropp med lavt antall blodplater og blødninger etter bruk av AstraZeneca-vaksinen. Fire har hatt dødelig utfall. Vaksinen brukes ikke lenger i Norge.

Norge bruker vaksinene fra Pfizer og Moderna i vaksinasjonsprogrammet sitt. De gir kraftigere bivirkninger enn vanlig influensavaksine. Bivirkninger kan komme i form av smerte på injeksjonsstedet, samt mer generelle bivirkninger som trøtthet, hodepine, muskelsmerter, frysninger og leddsmerter. Symptomene er milde til moderate og går over etter noen dager.

At nokon kan reagere på ulike vaksiner er ikkje noko nytt, og det er jo difor at ein må vente ei stund før ein får reise frå vaksinasjonsstaden.

Lenke til kommentar
Sitat

16 minutter siden

av NTB

Minst 56 nye russ har fått påvist koronasmitte i Oslo

Torsdag har det blir registrert minst 56 nye smittetilfeller blant russen i Oslo-bydelene Frogner, Vestre Aker, Nordre Aker og Ulleren, melder Avisa Oslo.

– Vi er veldig fornøyde med at de tester seg, og forventer at det blir noe smitte framover. Det er altfor tidlig å si at det er en nedadgående trend. Vi er fortsatt bekymret for smitte, sier bydelsoverlege Åse Ruth Eggemoen i Nordre Aker til avisa.

Det foreløpige tallet på smittede torsdag er noe lavere enn tirsdag og onsdag.

Russen har nå fått sitt eget testtilbud på feberpoliklinikk vest på Skøyen.

Sitat

Kl. 18.03

av NTB

Smittetallene stuper i Kristiansand

Etter uker med skyhøy smitte i Kristiansand, er det kun 13 nye smittede torsdag, melder kommunen. Smittetallet har ikke vært så lavt siden 18. mai.

– Hovedbildet er at det nå dreier seg om enkelttilfeller av smitte i kjente og relativt små klynger, sier assisterende kommuneoverlege Priscilla Hilton til Fædrelandsvennen.

Kun ett av de nye smittetilfellene torsdag har ukjent smittevei, og det tyder på at smitten synker. Går man tilbake til fredag 21. mai, var det 85 personer med koronasmitte, ifølge Kristiansand kommune.

Den gang var de fleste smittede tenåringer, nå er smitten størst blant folk i 40- og 50-årene.

Lenke til kommentar

Eg sit og blar litt i tråden, og kom over desse innlegga:

Pc Lynet skrev (På 7.5.2021 den 0.14):
Sitat

506 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Torsdag ble det registrert 506 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 113 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 393.

 

Tirsdag ble det registrert 484 nye smittetilfeller i Norge, mens tallet onsdag var 469. Det blir generelt sett registrert færre smittetilfeller i helger og på helligdager enn i ukedagene.

 

Det høyeste døgntallet som er registrert hittil i pandemien er 1150 tilfeller tirsdag 16. mars.

 

Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning flat, mens 27 kommuner har en stigende smittetrend. Totalt er det bekreftet 115.411 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start.

Sånn går det. Ender vel med 1000 daglige innen utgangen av mai. 

 

Morromann skrev (På 7.5.2021 den 0.27):

Jaja, fra senkende til flat trend. Tusen takk, kjære russ for at dere ødela alt og saboterte gjenåpningen for oss fordi dere måtte på fylla.

Og Norge lar russen holde oss som gisler.

Her MÅ regjeringen på banen. Vi kan ikke ha det slik! Det er for j*vlig! Russen skal ikke f*cke opp det her. Øk aldersgrensen på alkohol til 25 år og innfør straff for å kjøpe til noen under den alderen. Steng av parker og strender i byer som Bergen hvor det festes hemingsløst. Innfør portforbud for alle under 21. Innfør kvoter på alkohol som selges i butikker. Begrens ølsalget; kanskje stenge for ølsalg for 18 på hverdager og 14 på lørdager. Noe må gjøres og det NÅ!!

 

torbjornen skrev (På 7.5.2021 den 1.45):
William_S skrev (På 30.4.2021 den 0.38):

385 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Og så gjenopnar vi litt.

Pc Lynet skrev (På 7.5.2021 den 0.14):

506 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE

Og så gjennedstenger vi litt igjen.

Og sånn går no dagane ...

Men alt i alt har det vel gått ganske bra. Det vart ikkje 1000 smitta per dag denne gongen heller, og eg hadde seinare ein heftig diskusjon med @MoromannMoromann etter at han m.a. endra standpunkt når det gjeld smitte i parkar osv. Eg tok også feil sjølv når det gjaldt "gjennedstenging", og i staden har gjenopninga gått eit steg vidare samstundes med at smittetala held fram med å falle.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

I tillegg så er det slik at en langt større andel av smittede har symptomer over lengre tid post covid enn post influensa ut fra hva vi vet til nå. (Skal linke studien fra CDC når jeg finner den her)

 

Long covid er blåst så opp i skyene at det er på grensen til latterlig.

Man har ikke hatt covid viruset over lenger tid i samfunnet så typ nesten all forsking blir kun spekulering fordi de kan ikke spå framtiden, noe flere forskere er flinke påpeke i slutt sitat, men tydelig flere ikke får med seg.

Hva man vet er at noen få % sliter i lang tid og opptil 10% har problemer etter 2-3mnd i følge nyeste forsking som er på et større antall enn 200 pasienter.

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Denne tråden er blitt til en sykdomstråd hvor uføre med diverse sykdommer, angst og depresjoner møter antivaxere som sitter på sin høye hest og mener at folk bare får dø fordi verden må gå videre. 

Jeg mangler litt input fra vanlige folk, og de få som av og til sneier inn om gjerne får et surt svar og kjeft fordi de publiserer noe fra media. Denne tråden er blitt låst til dette med de samme forumbrukerne som skriver side opp og side ned med minimal input fra andre. 

Mener egentlig at det er på tide at denne tråden dør, eller blir delegert til noe annet enn den "offisielle" covid-tråden på forumet. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (28 minutter siden):

Denne tråden er blitt til en sykdomstråd hvor uføre med diverse sykdommer, angst og depresjoner møter antivaxere som sitter på sin høye hest og mener at folk bare får dø fordi verden må gå videre. 

Jeg mangler litt input fra vanlige folk, og de få som av og til sneier inn om gjerne får et surt svar og kjeft fordi de publiserer noe fra media. Denne tråden er blitt låst til dette med de samme forumbrukerne som skriver side opp og side ned med minimal input fra andre. 

Mener egentlig at det er på tide at denne tråden dør, eller blir delegert til noe annet enn den "offisielle" covid-tråden på forumet. 

Jeg har et helt annet inntrykk enn deg. Ut fra hva folk skriver her er det lite uføre med diverse sykdommer som poster mest her, hvorvidt et menneske sliter med depresjoner eller angst bør jo og heller spille veldig liten rolle, ei heller noe du kan vite noe som helst om eller ha noe som helst med. Jeg er dessverre syk som du sikkert har fått med deg, trist at du irriterer deg over mine synspunkt, fordi jeg ikke er "vanlige folk" som du så fint putter det, det er ingenting i verden jeg ønsker mer å få være "vanlige folk" igjen :)

Ellers er dine kritikker greie nok, store samletråder fører ofte til at det er mye kjente fjes som poster, og skaper en slags "community", dette er en problemstilling forumet har tatt opp mange ganger i løpet av årene å prøvd å finne løsninger på. I koronaforumet er det og gjort en enorm jobb for å splitte ut, opprette nye tråder og oppfordre til å lage nye tråder om emnet, som og har hatt høy effekt. Når mye av denne prosessen foregikk da vi gikk fra å ha 1 stor koronatråd totalt til mange mange mindre tråder og noen større i et dedikert korona underforum var det og enorm misnøye fra en del forumbrukere, så det er ikke en lett balanse å treffe. Men du står og helt fritt til å opprette en ny tråd å prøve å få inn de synspunktene du selv ønsker der. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/coronaviruset/news/289-nye-registrerte-smittetilfeller-i-norge.NntjktLNv?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row8_pos1 

Sitat

289 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER I NORGE
Torsdag ble det registrert 289 nye smittetilfeller med coronaviruset i Norge. Det er 35 tilfeller færre enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 324.

Hei og hå, se så nedover det går! :D 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (1 time siden):

Long covid er blåst så opp i skyene at det er på grensen til latterlig.

Man har ikke hatt covid viruset over lenger tid i samfunnet så typ nesten all forsking blir kun spekulering fordi de kan ikke spå framtiden, noe flere forskere er flinke påpeke i slutt sitat, men tydelig flere ikke får med seg.

Hva man vet er at noen få % sliter i lang tid og opptil 10% har problemer etter 2-3mnd i følge nyeste forsking som er på et større antall enn 200 pasienter.

Hva mener du egentlig er blåst opp, om jeg tør spørre? Og nei, da sikter jeg ikke til én bruker her som gjerne blåser opp det meste..!

Som du sier så er det ut fra hva vi vet nå noen få prosent av de Covid-smittede som sliter i lengre tid med symptomer som kan gjøre at man ikke fungerer i det hele tatt, eller fungerer optimalt i hverdagen. Slik er det også tildels med influensavirus, men veldig, veldig sjeldent blant de som ikke er hønngamle.

Så hvis det er hele 10% av alle smittede av et nytt virus som har problemer i lengre tid i etterkant så er det dessverre en del mennesker, og da er det et problem for de det gjelder og det øvrige samfunnet, og dermed noe vi helst vil unngå at skjer siden dette viruset er så utrolig smittsomt. Er ikke verre enn som så, det er dette som er problemet, hverken mer eller mindre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og så fann eg omsider det som eg leita etter:

torbjornen skrev (På 13.5.2021 den 12.53):

Satte vaksinedoser i Norge

Antall satte vaksinedoser: 2.021.310
Antall med dose 2: 515.353
Antall med dose 1: 1.505.957
Prosent av befolkning (dose 2): 9,57 %
Prosent av befolkning (dose 1): 27,97 %

Sist oppdatert: 11/05/2021

Siste oppdatering (2/6):

Sitat

Satte vaksinedoser i Norge

Antall satte vaksinedoser: 2.786.719
Antall med dose 2: 1.090.094
Antall med dose 1: 1.696.625
Prosent av befolkning (dose 2): 20,24 %
Prosent av befolkning (dose 1): 31,51 %

 

Sist oppdatert: 02/06/2021Kilde: FHI

Talet på fyrstegongsdosar har altså gått opp med berre knappe 200 000 på dei siste 22 dagane, medan talet på andregongsdoser har gått opp med knappe 600 000.

Om 3 veker vil fyrstegongsvaksineringa skyte fart, m.a. fordi det har vore så få fyrstegongsvaksinerte den siste tida.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (47 minutter siden):

Eg tek som vanleg med Nrk si oppdatering sidan den inneheld ein del informasjon som ikkje finst i meldingane frå Vg/Ntb:

Sitat

Det siste døgnet er det registrert 289 koronasmittede personer i Norge. Det er 120 færre enn samme dag i forrige uke. De siste sju dagene er det i snitt registrert 306 koronasmittede per dag. Tilsvarende snitt for sju dager siden lå på 467, så trenden er fallende. I alt har 126.218 personer testet positivt for covid-19 i Norge siden i fjor. Til nå har 1.696.625 personer fått første dose av koronavaksinen, og 1.090.094 personer har fått andre dose. Torsdag var 65 koronapasienter innlagt på sykehus. Det var to flere enn dagen før.

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (42 minutter siden):

Sexy tall!

Ut fra VGs foreløpige kart er det 95 i Oslo, heldigvis ikke høyere enn i går. Trolig mesteparten russ, som de par siste dagene. Får håpe de har gamle foreldre bortpå Oslo vest, sånn at noen av de er vaksinerte. Ellers er det vel bare å isolere ungen i en av garasjene, etasjene eller paviljongene :p 

Kristiansand ser kanskje ut til å endelig fade ut, og det er færre og mindre røde prikker i Innlandet nå. Tromsø derimot, der er det kanskje litt stress og det går vel nå mot noen lokale tiltak der i innspurten. Trondheim virker jevn, men det ser ikke ut til å øke. Har tro på at de kanskje er over kneika.

Men uansett - tror det ligger an til at gjenåpningen fortsetter nasjonalt veldig snart med trinn 3! Regjeringen skal ha pressekonferanse i morgen, så kanskje det kommer noen gode nyheter eller en plan for når de håper det skal skje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (2 timer siden):

Denne tråden er blitt til en sykdomstråd hvor uføre med diverse sykdommer, angst og depresjoner møter antivaxere som sitter på sin høye hest og mener at folk bare får dø fordi verden må gå videre. 

Jeg mangler litt input fra vanlige folk, og de få som av og til sneier inn om gjerne får et surt svar og kjeft fordi de publiserer noe fra media. Denne tråden er blitt låst til dette med de samme forumbrukerne som skriver side opp og side ned med minimal input fra andre. 

Mener egentlig at det er på tide at denne tråden dør, eller blir delegert til noe annet enn den "offisielle" covid-tråden på forumet. 

 

Grunnen til lite tilsvar fra andre er at advarsler henger løst hos en del moderatorer her inne mot de som er gjerne er en motvekt til frykt gjengen.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Noe av det beste jeg har lest i denne tråden på lenge..Grunnen til lite tilsvar fra andre er at advarsler henger løst hos en del moderatorer her inne mot de som er gjerne er en motvekt til frykt gjengen..

Det spiller ingen rolle hvilken "gjeng" du holder med, det handler 100% om hvorvidt en holder seg innenfor retningslinjene eller ikke. Om du mener at du er eller andre blir urettferdig behandlet/diskriminert av moderatorer på grunn av dine/deres meninger kan du sende meg en PM så skal jeg peke deg i en retning hvor du kan klage inn dette til  innholdsansvarlige på forumet direkte, som er dette forumets øverste instans, men dette er ikke tråden for å ta det opp. Men for å nevne det med den informasjonen jeg sitter på kan jeg si her og nå at ditt inntrykk er helt feil. Uansett hva du måtte mene om det så er at hele pandemien er oppspinn,  at korona ikke er verre enn en forkjølelse eller at korona er den neste svartedauden spiller ingen rolle så lenge du holder deg innenfor retningslinjene som er satt opp for forumet.  Ønsker du å diskutere dette videre kan det gjøres i følgende kategori : https://www.diskusjon.no/forum/179-tilbakemeldinger-til-forumet/  men ikke om det er klager på konkrete moderatorer. 

Om du ønsker å klage inn det du mener er diskriminerende moderering så ta kontakt med meg på PM så får du en epost du kan henvende deg til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (9 timer siden):

Eg sit og blar litt i tråden, og kom over desse innlegga:

 

 

Men alt i alt har det vel gått ganske bra. Det vart ikkje 1000 smitta per dag denne gongen heller, og eg hadde seinare ein heftig diskusjon med @MoromannMoromann etter at han m.a. endra standpunkt når det gjeld smitte i parkar osv. Eg tok også feil sjølv når det gjaldt "gjennedstenging", og i staden har gjenopninga gått eit steg vidare samstundes med at smittetala held fram med å falle.

Kanskje vi skal diskutere relevante aktuelle tung istedenfor å dra opp fortidens hjertesukk på dårlige dager?

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (7 timer siden):

Eg sit og blar litt i tråden, og kom over desse innlegga:

 

 

Men alt i alt har det vel gått ganske bra. Det vart ikkje 1000 smitta per dag denne gongen heller, og eg hadde seinare ein heftig diskusjon med @MoromannMoromann etter at han m.a. endra standpunkt når det gjeld smitte i parkar osv. Eg tok også feil sjølv når det gjaldt "gjennedstenging", og i staden har gjenopninga gått eit steg vidare samstundes med at smittetala held fram med å falle.

Jeg har veldig lite til overs for at noen drasser frem ting andre skrev lang tid tilbake og mener helt bestemt at man skal diskutere trådens tema her inne og kun det.

Ja, jeg har ikke alltid holdt min egen sti ren jeg heller så jeg skal ikke kaste den første sten men jeg prøver.

 

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (8 timer siden):

Denne tråden er blitt til en sykdomstråd hvor uføre med diverse sykdommer, angst og depresjoner møter antivaxere som sitter på sin høye hest og mener at folk bare får dø fordi verden må gå videre. 

Jeg mangler litt input fra vanlige folk, og de få som av og til sneier inn om gjerne får et surt svar og kjeft fordi de publiserer noe fra media. Denne tråden er blitt låst til dette med de samme forumbrukerne som skriver side opp og side ned med minimal input fra andre. 

Mener egentlig at det er på tide at denne tråden dør, eller blir delegert til noe annet enn den "offisielle" covid-tråden på forumet. 

 

Jeg synes det er interessante momenter du bringer opp her. Å publisere ting fra media er da i aller høyeste grad mer relevant enn det å diskutere debattanters motiver. Ikke det at jeg er skyldfri på det heller men jeg prøver nå og tar selvkritikk hele tiden.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

Det spiller ingen rolle hvilken "gjeng" du holder med, det handler 100% om hvorvidt en holder seg innenfor retningslinjene eller ikke.

Jeg holder ikke med noen "gjeng"; jeg tar til meg innformasjon og kan endre mening mens ny informasjon kommer. Men jeg vurderer seriøst å poste anonymt i tråden for at noen ikke skal bruke som argument at jeg skrev så og så 5.1.2020 eller noe slikt fremfor å diskutere TRÅDENS TEMA som er coronaviruset i Norge. Andre forbumbrukere er ikke tema, men coronaviruset i Norge og kun det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...