Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Andre1980 skrev (8 timer siden):

 

Mener egentlig at det er på tide at denne tråden dør, eller blir delegert til noe annet enn den "offisielle" covid-tråden på forumet. 

 

Jeg er egentlig enig nå. I og med at de fleste som en gang var engasjerte her for lengst har forlatt tråden er den stadig mindre interessant og består nå mer og mer av 4-5 stykker og da blir det fort til at noen sitter og rir kjepphester og fokuserer på hverandre. Det som folm er mest opptatt av nå er jo vaksineringen og da kan man forsåvidt opprette en egen vaksinetråd.

Ting er bedre på Verden-tråden. Der er det mindre fokus på debattantene enn hva tilfellet er her.

Vi kan ha "smittetall"-tråden og "vaksine"-tråden.

Men det er jo selvfølgelig ikke opp til meg å avgjøre. Men om denne tråden hadde blitt stengt nå hadde ikke gjort meg noe.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal vi egentlig med karantenheotell? Det er jo en smittebombe til den store gullmedaljen! Systemet med å være i karantene hjemme hos seg selv etter utenlandstur fungerte mye bedre. Ikke at det var perfekt, men det fungerte bedre.

https://www.aftenposten.no/norge/i/JJjm1j/reagerer-paa-kaos-bryske-vektere-og-timelange-koeer-paa-gardermoen-hv

Egentlig har jeg ikke brydd meg så mye om diskusjonen med karantenehotell men de siste dagers oppslag om hva som faktisk skjer på disse "hotellene" og hvordan dette er iht. smittevern som liksom skulle være begrunnelsen til å begynne med er mildt sagt sjokkerende.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ganske så flat utvikling i Trondheim dei siste 2 vekene, mellom 20 og 30 nye tilfeller registrert pr dag. Forhåpentlegvis kan vi ta det som ein indikasjon på at utbrota er i ferd med å ringast inn og at smitten vil avta. Det gode veret som gjer at mange møtes utandørs medfører forhåpentlegvis at færre møtes innandørs, dermed blir også smitterisikoen mindre, sjølv om kommuneoverlegen er bekymra... https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/06/03/Mange-tenker-nok-at-det-er-greit-fordi-de-er-ute-24066517.ece

image.png.f143da48a8038b1c893456d86e76832c.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ifølge en ny rapport fra britiske helsemyndigheter er det indikasjoner på at den indiske Delta-varianten gir en økt risiko for innleggelse på sykehus sammenlignet med den britiske Alpha-varianten.

SARS-CoV-2 variants of concern and variants under investigation in England Technical briefing https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/991343/Variants_of_Concern_VOC_Technical_Briefing_14.pdf

Sitat

Early data from both England and Scotland suggest an increased risk of hospitalisation with Delta compared to Alpha; confirmatory analyses are required

Sitat

England

Based on a record linkage of sequence-confirmed Delta and Alpha cases in England tested between 29 March 2021 and 20 May 2021, an analysis of 38,805 sequenced cases was performed to assess the risk of hospitalisation and emergency care attendance. Using stratified Cox proportional hazard regression, there was a significantly increased risk of hospitalisation within 14 days of specimen date (HR 2.61, 95% CI 1.56-4.36, p<0.001), and emergency care attendance or hospitalisation within 14 days (HR 1.67, 1.25-2.23, p<0.001), for Delta cases compared to Alpha cases after adjustment for confounders (age, sex, ethnicity, area of residence, index of multiple deprivation, week of diagnosis and vaccination status).

Sitat

Scotland

In the Public Health Scotland/EAVE II study, Cox proportional hazard regression was used to estimate risk factors for the time from test to hospitalisation among individuals who tested positive. Hospitalisation with COVID-19 was defined as any admission within 14 days of a positive test or where there was a positive test within 2 days of admission. The model was adjusted for age and days from 1 April 2021 as spline terms together with number of co morbid conditions, gender and vaccination status. Vaccination status was determined at the data of the PCR test. Only individual who tested positive from 1 April 2021 onwards (until 30 May 2021) were included in this analysis. There was an increased hazard ratio of hospitalisation for those who were S-gene positive compared with those with S gene target failure (2.39, 95% 1.72 to 3.31).

Det er ikke noe som er overraskende med dette ut fra hva jeg har skjønt. Det er også tidlige data, så man må vente og se etterhvert på mer forskning.

En god ting er at Delta kanskje ikke ser ut til å spre seg så raskt i en del andre land. I land som Tyskland og Danmark hvor de sekvenserer veldig mye og bedriver omfattende smittesporing slik vi også gjør her i Norge får det foreløpig ikke noe ordentlig fotfeste: https://covariants.org/per-country

Så hvorfor har den blitt dominerende i Storbritannia så utrolig raskt? Stor "indisk" befolkning og dermed massivt med importer? Kan det være fordi de har vaksinert en så høy andel med AstraZeneca, som beskytter litt dårligere? Vi ser forøvrig at spredningen i Storbritannia i stor grad har vært blant uvaksinerte, og naturligvis i områder med lav vaksinedekning. Analysen fra England over er dog justert for dette.

FHI sier den trolig vil dominere etterhvert her til lands, men at det kan ta en stund og i mellomtiden får vi vaksinert masse. Jeg tror ikke denne varianten er så "ille" som noen tenker, eller at den truer gjenåpningen vår i så stor grad som noen fryktet siden FHI mener vi kan kontrollere den med samme tiltak vi har for Alpha.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 timer siden):

Hva skal vi egentlig med karantenheotell? Det er jo en smittebombe til den store gullmedaljen! Systemet med å være i karantene hjemme hos seg selv etter utenlandstur fungerte mye bedre. Ikke at det var perfekt, men det fungerte bedre.

https://www.aftenposten.no/norge/i/JJjm1j/reagerer-paa-kaos-bryske-vektere-og-timelange-koeer-paa-gardermoen-hv

Egentlig har jeg ikke brydd meg så mye om diskusjonen med karantenehotell men de siste dagers oppslag om hva som faktisk skjer på disse "hotellene" og hvordan dette er iht. smittevern som liksom skulle være begrunnelsen til å begynne med er mildt sagt sjokkerende.

Dette har vel vert diskutert mange ganger her inne før. 

Mye av tanken bak karantenehotell er garantert å holde folk hjemme. Frister jo ikke med 7 dager i Alicante om man deretter må tilbringe 10 dager på karantenehotell. 

Har fått med meg at det har vert en del bråk og uheldige situasjoner i Oslo, jeg har kun reist inn i landet via andre flyplasser i løpet av det siste året og kjenner meg ikke igjen i noe som helst av hva som foregår på flyplass eller hotell der. Selvfølgelig kjedelig å sitte på karantenehotell, men har aldri opplevd det som farlig eller inhumant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Endelig en erkjennelse:

https://www.dagbladet.no/nyheter/roper-hoyt-etter-fhi-vending/73853199

Kanskje vi nå slipper flere latterlige NRK-artikler om alle beboerne i en blokk som fikk corona av å ta på dørhåndtaket?

Ja endelig. Det er vel over et år siden flere i tråden skrev om aerosolers rolle i spredning, og i fjor sommer kom også det omtalte brevet signert av en mengde forskere på området etter at CDC og WHO m.fl. hadde drøyd lenge med info om dette. Etter det har det fortsatt blitt møtt med påstander, bla. her i tråden, om at dersom aerosoler/luftsmitte spilte noen vesentlig rolle ville hele landet vært smittet og sykehusene langt over kapasitet. Slik er det altså fortsatt ikke, det som har vært har vært med aerosoler, og spredningen har blitt dempet med tiltak, inkl. både avstand og tid nær andre, og kildekontroll (maske/munnbind).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hammerfest forlenger nedstenging i to uker
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/hammerfest-forlenger-nedstenging-i-to-uker.Gdnak32an

Sitat

Formannskapet i Hammerfest kommune har besluttet å forlenge nedstengingen av samfunnet, med noen unntak, fra og med mandag 7. juni og frem til 20. juni - altså i ytterligere to uker.

Det opplyser ordfører Marianne Sivertsen Næss på en pressekonferanse fredag formiddag.

16 nye personer har testet positivt det siste døgnet. Totalt 130 personer sitter nå isolert med covid-19 sykdom i kommunen.

10 prosent av alle som tester seg, tester positivt, sier ordføreren.

Sitat

– Det vi kan si er at vi har relativt god kontroll, men at situasjonen fortsatt er uforutsigbar. Vi ser at det er færre i aldersgruppen 18-35 år, men vi får flere i andre aldersgrupper. Bekymringen vår er at én av fem nye tilfeller er uventet, det betyr at de ikke allerede er karantene som nærkontakter, sier Sivertsen Næss.

Hun fortsetter:

– Vi ser også at mange av de nye tilfellene vi fanger opp har hatt symptomer og vært ute i samfunnet uten å ha tatt kontakt med kommunen. Jeg må gjenta det: Har du symptomer, vær hjemme og ikke gå ut, ta kontakt og be om test.

10% positivitetsrate var jommen meg høyt!

4 innlagte med Covid-19 på Hammerfest sykehus nå ifølge Helse Nord, totalt har 7 vært innlagt ifbm med dette siste utbruddet på det sykehuset.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tycker det där med luftsmitte verka handla väldigt mycket om ren semantik. Har varit otydligt vad folk menar med de olika begreppen sen starten på pandemin. 

I Norge har man också snakket om viktigheten av avstånd under hela pandemin och munnbind har varit påbudt eller anbefalt på många ställen i över ett halvår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.adressa.no/pluss/nyheter/2021/06/04/Første-koronautbrudd-på-skole-i-Trondheim-24070488.ece

plus artikel. Lite av det jag väntat på men tycker inte artikeln beskriver verkligheten helt bra. Vår skole har ett utbrudd som involverar både lärare och elever utan att det nämns explicit och jag lurer därför på hvis resten är hela sanningen. Får intrykk av att man ikke vill gå ut med mer detaljer och snakker lite rundt grötten. 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (14 minutter siden):

Tycker det där med luftsmitte verka handla väldigt mycket om ren semantik. Har varit otydligt vad folk menar med de olika begreppen sen starten på pandemin. 

Ja, og jeg skrev noe lengre om lemfeldig omgang med begreper som luftsmitte for over et år siden. Viruset er ikke "airborne", altså det er ikke slik ment at det svever nakent i luften. Det fraktes i både mikrodråper/aerosoler som ikke faller til bakken innen etpar meter, og i mellomstore/store dråper som faller ned innen etpar meter.
Luftsmitte kan vel beskrives slik at aerosolene som fungerer som transportmedium kan henge lengre i luften og spre seg over mange flere meter, og over litt tid gi økende saturasjon i luften i rom med utilstrekkelig ventilasjon. Dermed kan man under visse omstendigheter bli smittet i et rom mange minutter (i sjeldnere tilfeller opptil timer) etter at en eller flere smittsomme personer har vært der. Dette ble også snakket om for over et år siden. 
Den tidligere omtalte inngangsdøren som eneste felles kontaktpunkt hvor flere ble smittet kan være et eksempel på dette, hvor de smittede mest sannsynlig ikke ble smittet av ved å ta på dørhåndtaket (ref. eng; "fomites"), men isteden inhalerte det innenfor døren i det aktuelle inngangspartiet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, xRun said:

Ja, og jeg skrev noe lengre om lemfeldig omgang med begreper som luftsmitte for over et år siden. Viruset er ikke "airborne", altså det er ikke slik ment at det svever nakent i luften. Det fraktes i både mikrodråper/aerosoler som ikke faller til bakken innen etpar meter, og i mellomstore/store dråper som faller ned innen etpar meter.
Luftsmitte kan vel beskrives slik at aerosolene som fungerer som transportmedium kan henge lengre i luften og spre seg over mange flere meter, og over litt tid gi økende saturasjon i luften i rom med utilstrekkelig ventilasjon. Dermed kan man under visse omstendigheter bli smittet i et rom mange minutter (i sjeldnere tilfeller opptil timer) etter at en eller flere smittsomme personer har vært der. Dette ble også snakket om for over et år siden. 
Den tidligere omtalte inngangsdøren som eneste felles kontaktpunkt hvor flere ble smittet kan være et eksempel på dette, hvor de smittede mest sannsynlig ikke ble smittet av ved å ta på dørhåndtaket (ref. eng; "fomites"), men isteden inhalerte det innenfor døren i det aktuelle inngangspartiet.

Vi har jo eksempler på folk har blitt smittet ved å gå inn i rom som en syk har vært i dagen før, smitte mellom hotellrom, smitte innad i boligblokker osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 time siden):

Dette har vel vert diskutert mange ganger her inne før. 

Mye av tanken bak karantenehotell er garantert å holde folk hjemme. Frister jo ikke med 7 dager i Alicante om man deretter må tilbringe 10 dager på karantenehotell. 

Har fått med meg at det har vert en del bråk og uheldige situasjoner i Oslo, jeg har kun reist inn i landet via andre flyplasser i løpet av det siste året og kjenner meg ikke igjen i noe som helst av hva som foregår på flyplass eller hotell der. Selvfølgelig kjedelig å sitte på karantenehotell, men har aldri opplevd det som farlig eller inhumant. 

Men problemet er jo at det virker mot sin hensikt. Jeg er for karantene etter utenlandsopphold jeg, ikke misforstå men slik ordningen med karantenehotell (ikke)fungerer er hjemmekarantene en bedre løsning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heimekarantene vil i dei fleste tilfelle vere mykje betre enn hotellkarantene, så lenge karantena blir overholdt. Problemet har vel vore at det er (for) mange som bryt heimekarantena og dermed smittar andre. Hadde alle overholdt karantena hadde vi ikkje hatt importsmitte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (37 minutter siden):

Ja, og jeg skrev noe lengre om lemfeldig omgang med begreper som luftsmitte for over et år siden. Viruset er ikke "airborne", altså det er ikke slik ment at det svever nakent i luften. Det fraktes i både mikrodråper/aerosoler som ikke faller til bakken innen etpar meter, og i mellomstore/store dråper som faller ned innen etpar meter.
Luftsmitte kan vel beskrives slik at aerosolene som fungerer som transportmedium kan henge lengre i luften og spre seg over mange flere meter, og over litt tid gi økende saturasjon i luften i rom med utilstrekkelig ventilasjon. Dermed kan man under visse omstendigheter bli smittet i et rom mange minutter (i sjeldnere tilfeller opptil timer) etter at en eller flere smittsomme personer har vært der. Dette ble også snakket om for over et år siden. 
Den tidligere omtalte inngangsdøren som eneste felles kontaktpunkt hvor flere ble smittet kan være et eksempel på dette, hvor de smittede mest sannsynlig ikke ble smittet av ved å ta på dørhåndtaket (ref. eng; "fomites"), men isteden inhalerte det innenfor døren i det aktuelle inngangspartiet.

I trange korridorer mellom leiligheter sker slikt ganske fort ja. Burde kanskje vært munnbindpåbud der. Synes også slike funn setter dette med "munnbind bare dersom man ikke kan holde to meter" i et annet lys. Om smitten ligger i lufta over lengre tid har det ingenting å si med en meter, eller to meter eller ti. Derfor burde munnbind være påbudt i alle offentlige innendørsarenaer hele tiden og uten noe "dersom man ikke".....

Men nå går jo heldigvis vaksineringen sin gang så om ikke alt for lenge slipper vi å tenke mer bekymringer om dette. Men vi kunne vært spart mye smitte og nedstenging det siste året om FHI ikke hadde vært så forbanna sta og opptatt av prestisje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ok67 skrev (22 minutter siden):

Heimekarantene vil i dei fleste tilfelle vere mykje betre enn hotellkarantene, så lenge karantena blir overholdt. Problemet har vel vore at det er (for) mange som bryt heimekarantena og dermed smittar andre. Hadde alle overholdt karantena hadde vi ikkje hatt importsmitte.

Jeg er enig, men poenget er at karantenehotell ikke fungerer slik hensikten var. Men slik blir det jo gjerne når staten outsourcer viktige tiltak til useriøse private aktører som er mest opptatt av en mulighet til å melke staten for penger. Slik man ofte ser med private asylmottak og barnevernsinstitusjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...