Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (13 minutter siden):

Det spennende blir jo å se om vi ser en massiv økning i innleggelser og kritiske tilfeller eller bare en sterk økning i rapporterte smittetilfeller. Blir det sistnevnte må vi tørre å stille spørsmålet om vi fortsatt har en reell pandemi; ikke misforstå, vi hadde definitivt det i vår da mørketallene var helt enorme og kun de med sterke symptomer ble testet. 

Det virker som antall innlagte på sykehus har stabilisert seg. Det ligger og stagger på de tallene som er nå og har gjort det i flere uker nå. Vi har ikke sett den samme vekstraten vi hadde i mars 

Lenke til kommentar
Morromann skrev (23 minutter siden):

Det spennende blir jo å se om vi ser en massiv økning i innleggelser og kritiske tilfeller eller bare en sterk økning i rapporterte smittetilfeller. Blir det sistnevnte må vi tørre å stille spørsmålet om vi fortsatt har en reell pandemi; ikke misforstå, vi hadde definitivt det i vår da mørketallene var helt enorme og kun de med sterke symptomer ble testet. 

 

William_S skrev (8 minutter siden):

Det virker som antall innlagte på sykehus har stabilisert seg. Det ligger og stagger på de tallene som er nå og har gjort det i flere uker nå. Vi har ikke sett den samme vekstraten vi hadde i mars 

Dere vil nok få dere en overraskelse på nyåret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (2 minutter siden):

 

Dere vil nok få dere en overraskelse på nyåret.

Jeg er ikke coronafornekter. Du svarer feil person når du  blander meg inn i dette. Hadde alle tatt smittevernet like på alvor som meg ville Norge vært 100% coronafritt i juni så ikke sleng det der på meg OK? Jeg lurer på ting. Jeg er forberedet på alt og tar alt i betraktning og for meg handler diskusjon om å lære ting og utveksle erfaringer, ikke delta i noen hahaha told you so-konkurranse. Så vær så snill, la oss holde en saklig tone. Det er ingen av oss som har ønsket denne situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (3 minutter siden):

Mulig men fra 12 mars til 1 april vokste antallet på sykehus fra litt over 20 til 324 på 3 uker!  Veksten vi har nå har skjedd sakte på 3 måneder. 

Ja men vi får en ny raskt vekst nå på nyåret garantert.

Morromann skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke coronafornekter. Du svarer feil person når du  blander meg inn i dette. Hadde alle tatt smittevernet like på alvor som meg ville Norge vært 100% coronafritt i juni så ikke sleng det der på meg OK? Jeg lurer på ting. Jeg er forberedet på alt og tar alt i betraktning og for meg handler diskusjon om å lære ting og utveksle erfaringer, ikke delta i noen hahaha told you so-konkurranse. Så vær så snill, la oss holde en saklig tone. Det er ingen av oss som har ønsket denne situasjonen.

Det er jo saklig. Du antar litt nonchalant at vi på mirakuløst vis nå kun skal få økt smitte, men ikke sykehusinnleggelser.  Det er dessverre ønsketenking. Men ingenting ville gjort meg gladere enn om jeg tok feil. Det er nå ett år siden jeg leste om viruset på Taiwan. Det har gått mye verre enn mine antagelser hittil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (44 minutter siden):

Det spennende blir jo å se om vi ser en massiv økning i innleggelser og kritiske tilfeller eller bare en sterk økning i rapporterte smittetilfeller. Blir det sistnevnte må vi tørre å stille spørsmålet om vi fortsatt har en reell pandemi; ikke misforstå, vi hadde definitivt det i vår da mørketallene var helt enorme og kun de med sterke symptomer ble testet. 

Viruset er like farlig, behandlingen er blitt langt bedre.

Og tror nok like mange vil fortsette teste seg selv ved svake eller ikke eksisterende symptomer.

Eneste som er synd er at ikke flere tilbys hjelp dagen de tester postivt så kan mange slippe et alvorlig forløp, flere leger i USA har ropt varsko på dette i flere uker nå.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (18 minutter siden):

Viruset er like farlig, behandlingen er blitt langt bedre.

Og tror nok like mange vil fortsette teste seg selv ved svake eller ikke eksisterende symptomer.

Eneste som er synd er at ikke flere tilbys hjelp dagen de tester postivt så kan mange slippe et alvorlig forløp, flere leger i USA har ropt varsko på dette i flere uker nå.

Dagen man tester positivt har man allerede vært infisert i noen dager. Antistoff behandlinger finnes ikke tilgjengelig i stor skala enda.

Lenke til kommentar
William_S skrev (50 minutter siden):

Mulig men fra 12 mars til 1 april vokste antallet på sykehus fra litt over 20 til 324 på 3 uker!  Veksten vi har nå har skjedd sakte på 3 måneder. 

Som PC Lynet sier vi kan fort få en bratt stigning. 

William_S skrev (1 time siden):

De som hamstra mat i våres så ganske komiske ut. Særlig dopapir som om folk trodde dette var en diaresykdom primært 

Jeg hamstret i Februar. Deilig å slippe å dra i butikken mer enn en gang per uke. Før pandemien handlet jeg annenhver dag. Dopapir hamstret jeg ikke, kun tørrvarer som pasta, ris, sausglass, toro etc. 

Endret av Kryptodebunker
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Mulig men fra 12 mars til 1 april vokste antallet på sykehus fra litt over 20 til 324 på 3 uker!  Veksten vi har nå har skjedd sakte på 3 måneder. 

Jeg merker meg at du er svært opptatt av å sammenligne med tallene i mars/april. Å ser man på tallene nå så virker jo dagens tall ganske harmløse, men argumentet du bruker om at veksten har skjedd på 3 måneder, er ikke nødvendigvis positiv. I vår steg tallene fort oppover, men det du overser er antall innlagte over tid. I april steg tallene raskt, men det steg også raskt nedover også når man satte inn veldig strenge tiltak.

1.april var toppen på 324 innlagte. 21.mars var det rundt antall som er innlagt i dag, 154 innlagte. Det gikk altså bare 10 dager før tallene doblet seg. 21.april var tallet ned på 143 innlagte, altså på samme nivå som i dag. Da hadde det gått 20 dager siden det den første toppen. Men 21.april var det en nedatgående trend og tallene gikk bare nedover etter det. Denne stigningen var derfor ikke spesielt lenge, men det vi opplever nå er potensielt press på helsevesenet over lenger tid. 

Allerede 18.november var tall innlagte 143. Veksten har gått mye saktere, men over en måned senere er altså tallet omtrent det samme og tallet viser ingen tydelig nedatgående trend. Så ja, det har stabilisert seg, forskjellen er likevel ganske klar - trenden er ikke på vei nedover og det drøyer dermed over tid. En kort dupp har det gjort, men det har rask gått litt og litt opp. 

 Og verre kommer det til å bli. Det kommer til å forsette å vokse, spørsmålet er hvor raskt og hvor fort, det kommer helt an på smittespredningen. Får vi en dobling i antall smittetilfeller om et par uker, noe som fort skje etter julen, så vil du også at antall innlagte vil stige betraktelig mer enn det gjør nå. 

Jeg tror at innen 15.januar så har vi nok passert 200 innlagte og det blir nok ikke toppen.

Husk at det tar 1-2 uker fra man blir smittet til man blir innlagt på sykehus. Dvs. at dagens sykehusinnlagte ikke nødvendigvis reflekterer dagens situasjon, men den for en til to uker siden.

I uke 46 hadde vi det høyeste smittetallet så langt, med 4070 smittetilfeller i uken. I uke 47 var det 108 nyinnleggelser på sykehus. Uke 49 så nådde vi "bunnen" i denne omgang med nye smittetilfeller før tallene begynte å stige oppover igjen. Da var det 2414 nye smittetilfeller men fremdeles ble det lagt inn 105 nye - dette fordi dette reflekterte smittesituasjonen ukene før. Først uken etterpå så vi effekten av at tallet hadde gått ned, da var det "bare" lagt inn 67 nye. Men så begynner smittetallene å gå oppover igjen og uka etterpå så blir det lagt inn 88 nye. 

Når du ser på tallene og forholder deg til at de er stabile, så ser du bare på antall innlagte totalt - som ikke sier noe om det er en vekst på nye fordi det hele tiden blir skrevet ut og dessverre også fordi noen dør. Problemet begynner jo selvfølgelig når det kommer en såpass stor strøm at totaltallet vokser fordi det samtidig ikke blir skrevet ut nok og flere sengeplasser blir tatt opp. Det er ingen tvil dessverre på at tallene er på vei opp igjen. F.eks. på mandag ble det innlagt 19 stykker viser foreløpige tall fra FHI, og det er det høyeste tallet på en mandag siden april faktisk. Snart legges det nok inn + 100 i ukene igjen, og her jeg tror det ligger et platå som gjør til at antall innlagte vokser totalt sett og setter helsevesenet under potensielt press, fordi det vil skrives ut langt færre i samme tidsperiode.

1704264800_Skjermbilde2020-12-30kl_19_16_25.png.21b77fc54363d349722a024ca6fbe001.png

 

Nå har vi også bare snakket generelt om totalt antall innlagte i Norge, uten å ta hensyn til lokale variasjoner. Sistnevnte er i høyeste grad et veldig viktig aspekt, ettersom vi har mange små og sårbare lokalsykehus i Norge som ikke har plass til mange pasienter før de må endre beredskapsnivået og gå bort ifra normal drift. Det har begrenset med ressurser og personell.

Det er helt klart at presset er større noen steder nå enn det var i mars/april og dette skal man ikke kimse av. Ahus og OUS ser enda ut til å ha den tøffeste perioden i vår, men f.eks. sykehuset i Telemark har jo sin høyeste periode nå - med 14 innlagte (nettopp 16) og det meste de hadde i april var 7. De er i gul beredskap. Det samme gjelder sykehuset i Østfold Kalnes/Moss.

Noen sykehus derimot, har ikke innlagte per nå og merker veldig lite til pandemien. Men vi vet at store utbrudd plutselig kan oppstå og da settes lokalsykehus på prøve. 

Helsepersonellet vårt kunne etter en måned i vår begynne å senke skuldrene litt. Selv om de føler seg bedre rustet nå, så må det også føles demotiverende at det ikke går nedover, og at de må gå med høye skuldre enn god stund til.

Endret av Fnugle
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For et par måneder siden skrev jeg her om en god kollega av meg i midten av tjueårene som ble koronasmittet med ukjent smittekilde (sannsynligvis i butikken), og som slet med tung pust en stund etterpå. Måtte hvile etter å ha gått i trapper og ble sliten av en gåtur. Ingenting underliggende og i ganske så god form. Hun er blitt i helt fin form nå, men det tok en halvannen måneds tid.

Nå i kveld fikk jeg beskjed om at en av mine beste kompiser har blitt innlagt på observasjon/oppfølging på sykehus. Han ble smittet hjemme i slutten av oktober av et familiemedlem som ble smittet på jobb (jobber med barn). Han er rundt 30 år, er veldig godt trent og fysisk aktiv regelmessig. Ingenting underliggende der, men han ble skikkelig syk da han var smittet. Det gjorde også familiemedlemmet. Ingen av de ble lagt inn eller noe, men begge hadde veldig tung pust, vondt i hodet, høy feber og han beskrev det «som kraftig influensa ganger 100». Så ble han bedre, men mye slapp ikke taket, og siden dette har han slitt med kraftig hodepine og dårlig pust som ikke gir seg og vært sykmeldt fra jobb siden. Null ork til noenting og har ligget på sofaen i to måneder. Og nå er han altså inne til observasjon fordi det er uutholdelig og ikke gir seg. 

Skulle gjerne delt flere detaljer her, men holder det anonymt. Bare synes det er viktig å dele disse tingene både som en advarsel og oppmerksomhet på at det skjer med unge friske folk, kanskje i større omfang enn mange er klar over. Har en relativt stor omgangskrets både på jobb og ellers så jeg kjenner etterhvert til en del folk som har hatt korona og det er stadig oftere at jeg hører om noen jeg vet om eller som kjenner noen som sliter med en ettervirkning, enten den er kort som for kollegaen min eller lang og ille som med kompisen min.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Sitat

732 NYE REGISTRERTE SMITTETILFELLER

Onsdag ble det registrert 732 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Dette er 254 tilfeller flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 478.

732 er det høyeste antallet registrerte smittetilfeller på ett døgn siden pandemiens start. Den forrige rekorden var 717 fra 12. november, viser VGs oversikt.

Forrige tirsdag ble det registrert 523 smittetilfeller, mens det tirsdag denne uken ble registrert 693 tilfeller.

 

Winnowill skrev (36 minutter siden):

732 nye smittede, høyeste tallet vi har hatt hittil?

Ja dessverre 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker meg at erna & co tek lett på desse mutasjonane som smitter 50% meir. Problemet med denne smitteauken er at fleire smitta på samme tid gir fleire innleggelser på kortare tid. Smittesporinga vil få meir å gjere samt at helsepersonell kan bli overbelasta over natta om alt går galt. Det som dog ingen ser ut til å bry seg stort om er at med fleire smitta på kortare tid vil sjansen for at viruset muterer til ein virkelig alvorlig variant stige ganske betraktelig. Mutasjonen treng ikkje å bli meir dødelig, faktisk verre om enda fleire % blir redusert til sengeliggande med pustebesvær, spesiellt viss det tek mange mnd å ri an av. Men det verste er forsatt manglande obligatorisk testing av alle som kjem inn til norge. Kvifor pokker skal man følge alskens tiltak når erna & co ikkje gjere sitt for å stoppe ny smitte inn til landet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Venter storinnrykk av østeuropeere – politiet frykter lange køer

Et nytt skjema, som må fylles ut på papir, skaper problemer.

Mer enn 1.500 østeuropeere ankommer Torp Sandefjord lufthavn i løpet av nyttårshelgen, ifølge anslag fra kommuneoverlegen i Sandefjord.

I stor grad er dette folk som har vært på juleferie.

Alle som ankommer Norge må fylle ut et nytt skjema, der man blant annet bekrefter at man har satt seg inn i karantenereglene.

Foreløpig er ikke dette skjemaet digitalt. Det skaper problemer når det plutselig er fulle fly på flyplassene igjen.

– Vi frykter det blir kødannelser på grunn av at folk ikke har fylt ut skjemaene før de kommer, sier leder for grensekontrollen i Sør-Øst politidistrikt, Torill Sorte.

 

Frykter smitte i kø

Politiet har bemannet opp for å klare å ta imot alle som kommer. Likevel kan det fort bli køer dersom registreringen går for sakte.

Den store frykten er at det oppstår smitte i disse køene.

Derfor prøver politiet å unngå at det danner seg kø, men skjer det, må de sørge for et godt nok smittevern.

– Da må vi se på hvordan vi tar imot folk og hvor mange vi kan sende inn. Vi må vurdere dette fortløpende, sier Sorte.

En annen ulempe med registreringsskjema på papir, er at skjemaet i seg selv kan være en smitterisiko for kontrollørene som tar det imot.

Venter på en app

For å løse disse problemene, jobbes det på spreng med en digital løsning.

I stedet for å måtte levere et papir, skal man etter hvert kunne vise fram en QR-kode. Løsningen er forhåpentligvis klar i løpet av januar, ifølge Sorte.

– Da vil alle ha fylt ut skjemaet digitalt før de kommer. Det vil gjøre arbeidet mye enklere for oss.

Men det er ikke bare politiet som får det travelt på flyplassene fremover.

– Veldig mye mer arbeid

Regjeringen har innført nye karanteneregler som gjør at man kan komme seg ut av karantene etter sju dager. Da må man først teste seg innen tre dager etter ankomst, og så på nytt etter sju dager.

Hvis begge testene er negative, kan man gå ut av karantene.

Når det på kort tid kommer mer enn 1.500 personer fra utlandet til Torp, må også helsepersonell øke kapasiteten.

 

– Det betyr veldig mye mer arbeid for oss. Vi må stille til disposisjon testkapasitet, både på flyplassen og blant annet for dem som er på karantenehotell, sier kommuneoverlege i Sandefjord, Ole Henrik Augestad.

Selv om dette blir en utfordring, ser han positivt på at så mange kommer til å teste seg.

– Vi ønsker å teste alle fra utlandet. Så det er gunstig for oss, og gunstig for Norge, at vi tester flest mulig fra land med høyere smitte.

https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/venter-storinnrykk-av-osteuropeere-_-politiet-frykter-lange-koer-1.15308147

Nå får vi gode tall på hvor mange prosent som faktisk er smittet ved ankomst Norge. Jeg tror minst 40%. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...