Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (4 timer siden):

Dette er feil, sidan ein på langt nær er ferdig med å vaksinere risikogruppene, verken i Oslo eller andre stader. Folk på 65+ har ikkje så stor mobilitet. Dersom ein skulle hindre smittespreiing ville ein måtte byrje med å vaksinere aldersgruppa frå 12-30 og deretter opp til 50.

Skjevfordelingen av vaksiner heves å gjøres på bakgrunn av smittetrykk.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 timer siden):

Joda, hele skjevfordelingsstrategien går ut på å forebygge smittespredning, som i andre runde forebygger mot alvorlig sykdom og død. Hvis ikke forebygging av smittespredning hadde vært en del av strategien så ville det heller ikke vært noe grunnlag for skjevfordeling ut fra smittetrykk.

Simen1 skrev (18 minutter siden):

Skjevfordelingen av vaksiner heves å gjøres på bakgrunn av smittetrykk.

Nei, det er fordi der det er mye smitte så er det større sjanse for at de i sårbare grupper blir smittet og derfor må vi få vaksinert så mange av dem som mulig så fort som mulig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Amatørmessig håndtering av hele pandemien. Hvor mye skal åpne og stenge før vi er fornøyd? Hva med å bare forby festing? Det beste hadde vært å stenge tilgangen på alkohol, med andre ord å stenge polet. Det er heller tvert i mot. Vinmonopolet prioriteres over alt annet. 

Hvorfor blir min samboer satt i karantene, men alle som bor under samme tak kan dra og gjøre som de vil? 

Før vinterferien hadde vi full kontroll i Tromsø, og vi ble fortalt at en såkalt "søringkarantene" var helt unødvendig. Resultatet ble at vi har null kontroll i dag. 

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (9 timer siden):

Du må ta det med ett glimt i øyet. Jeg mener ikke å være nedlatende. Men du forsetter å påstå at Oslo ikke har vært hardest rammet gjennom hele pandemien, noe som er helt feil.

Siden jeg ikke skal bry meg om sannsynlighet tenker jeg at de tre alternativene er like sannsynlig. Da ville jeg kjørt på med flere vaksiner til Oslo i alle tre scenario. Hvis scenario 1:  "-Oslo får fantastisk lave smittetall neste uke" fortsetter i en måned ville jeg omjustert fordelingen.

Da vil du vaksinere en hel masse unge friske mennesker i Oslo før eldre med helseproblemer ellers i landet. Det er en oppskrift på flere dødsfall. Hvem skal bli stilt til ansvar for de ekstra dødsfallene det medfører, hvis f.eks du satt med beslutningsmakta?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windoge skrev (16 minutter siden):

Amatørmessig håndtering av hele pandemien. Hvor mye skal åpne og stenge før vi er fornøyd? Hva med å bare forby festing? Det beste hadde vært å stenge tilgangen på alkohol, med andre ord å stenge polet. Det er heller tvert i mot. Vinmonopolet prioriteres over alt annet. 

Hvorfor blir min samboer satt i karantene, men alle som bor under samme tak kan dra og gjøre som de vil? 

Før vinterferien hadde vi full kontroll i Tromsø, og vi ble fortalt at en såkalt "søringkarantene" var helt unødvendig. Resultatet ble at vi har null kontroll i dag. 

Helt enig, slå hardt ned på halvnakkene som drar på afterski og annet tullball om dagen. Hiv de inn og stor anmerkning på rulleblad, noe som svir i dag og fremtiden. Forby alkohol er jeg ikke for, mange som er avhengig til dette stoffet dessverre. 

I tillegg må noe gjøre med arbeidsinnvandringen, her kommer det mye smitte. Og en må ikke hete Piotr for å male/bygge stilas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (13 minutter siden):

Amatørmessig håndtering av hele pandemien. Hvor mye skal åpne og stenge før vi er fornøyd? Hva med å bare forby festing? Det beste hadde vært å stenge tilgangen på alkohol, med andre ord å stenge polet. Det er heller tvert i mot. Vinmonopolet prioriteres over alt annet. 

Hvorfor blir min samboer satt i karantene, men alle som bor under samme tak kan dra og gjøre som de vil? 

Før vinterferien hadde vi full kontroll i Tromsø, og vi ble fortalt at en såkalt "søringkarantene" var helt unødvendig. Resultatet ble at vi har null kontroll i dag. 

Nja, vi er vel nesten best i verden så langt, så helt amatørmessig kan det ikke være.  Jeg vil heller ha litt åpning og stenging, enn 1.5 år hvor alt er nedstengt, så lenge man klarer å holde ting i sjakk. Vi har jo hittils åpnet litt, fått høyt smittetrykk og deretter stengt ned uten at helsevesenet enda har blitt overbelastet i større grad. 

Ja, det blir litt rotete, og man tenker hva er det dem driver med, men samtidig så vil jeg påstå at man har klart å leve ett ganske så normalt liv i dette landet under hele pandemien, forholdene tatt i betraktning. 

Jeg tror også at dersom man er altfor strenge, så forsvinner motivasjonen, derfor ulurt å stenge av tilgang til alkohol, selvom ulempen selvfølgelig er at enkelte folk fester. Jeg tror ikke dette hadde vært unngått om man fjernet tilgangen, folk hadde fått tak i det de ville uansett. 

At det har spredd seg såpass der oppe er synd, man burde vært mer forsiktig med å la folk reise land og strand og dermed dra med viruset til steder som ikke hadde mye av det fra før.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (8 timer siden):

Uten at jeg har analysert tallene, vil jeg tro det finnes en relativt sterk korrelasjon mellom tidligere smittetall og fremtidige smittetall, i alle fall for steder med et visst antall innbyggere (mer enn 10 000 kanskje?).

Langt og mye fornuft i det innlegget, men jeg vil kommentere to avsnitt:

Ja, det er nok en viss korrelasjon, men det føles veldig vanskelig å kvantisere særlig presist. Det blir stor grad av gjetninger. Ideelt sett kunne man sikkert tatt det inn som en tilleggsfaktor i regnestykket om risiko for framtidig høye smittetall. Men siden korrelasjonen virker veldig vanskelig å kvantisere så føles det litt feil å dra det med. Jeg tror smittetrykket alene står som en ganske mye sterkere indikator på potensielt framtidig smittetrykk. Omtrent som aksjekursen sist uke er en ganske god indikator på aksjekursen neste uke. Aksjekursen for en måned siden er nok en dårligere indikator på neste ukes aksjekurser.

Zlatzman skrev (8 timer siden):

Derfor vil jeg argumentere for at de mest sårbare på små steder fortsatt skal vaksineres, men at man gjerne kan benytte flere vaksiner på steder med antatt høyt fremtidig smittetrykk slik som Oslo og Lørenskog. Jeg synes FHIs tilnærming med 3% reduksjon på steder med lavt antall tidligere innleggelser virker fornuftig, men det kunne kanskje vært tatt inn andel av innbyggere og ikke bare absolutt antall.

Veldig enig her. I siste setning vil jeg si det litt sterkere antall er irrelevant, det er andel som teller. Antall handler bare om hvor mange mennesker man velger å trekke en kunstig grense rundt og gruppere.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (1 time siden):

Nei, det er fordi der det er mye smitte så er det større sjanse for at de i sårbare grupper blir smittet og derfor må vi få vaksinert så mange av dem som mulig så fort som mulig.

Det er jo akkurat det jeg sier:

Original prioritering: Ut fra dødsrisiko (med både alder og helsetilstand som faktorer) + bonus for utvalgte helsearbeidere.

Den nyinnførte skjevheten av ovennevnte: Ut fra smitterisiko (med smittetall siste 14? dager som eneste faktor)

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Det er jo akkurat det jeg sier:

Original prioritering: Ut fra dødsrisiko (med både alder og helsetilstand som faktorer) + bonus for utvalgte helsearbeidere.

Den nyinnførte skjevheten av ovennevnte: Ut fra smitterisiko (med smittetall siste 14? dager som eneste faktor)

Og du har fått svar på hvorfor man ikke gjør det sånn - da ender man med å løpe etter lokale utbrudd og alltid være for sent ute. Derfor ser man på smittetall over lenger tid enn siste 14 dager.

Endret av nirolo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (28 minutter siden):

Ser i ikke bra ut på vaksinefronten de neste 2 uker:

Akkurat nå er det et slags opphold i nye leveranser. Men det er mange doser 2 som er fordelt som skal settes. Så tallet på fullvaksinerte vil øke. Men noen steder har uke 9 vært «laber». For eksempel er det bare fordelt og satt 12 doser i Gamle Oslo bydel, og 100 i bydel Stovner hvis man ser på Oslo.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
nirolo skrev (57 minutter siden):

Og du har fått svar på hvorfor man ikke gjør det sånn - da ender man med å løpe etter lokale utbrudd og alltid være for sent ute. Derfor ser man på smittetall over lenger tid enn siste 14 dager.

Nå argumenterer du egentlig mot hele skjevheten. Antall friskmeldte er irrelevant for forventet smittepress, mens antall smittede siste 14 dager i følge deg bare vil være å løpe etter lokale utbrudd.

Apropos det, så har vi gjennom hele pandemien sett en slik tendens: Smitteutbrudd i en buss ga tiltak mot nettopp busser. Smitteutbrudd på et cruiseskip ga tiltak mot nettopp det. Så kom et utbrudd i to religiøse samfunn, ett i Lyngdal og et i Oslo, og man fikk tiltak mot nettopp religiøse samfunn, så ble det utbrudd blant studenter i Bergen/Trondheim og man fikk tiltak mot studenter, så fikk man utbrudd i en ishall og man fikk tiltak mot nettopp det. Og sånn går no dagan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (5 timer siden):

Å undervurdere dette skal man faktisk ikke gjøre sorry to say it. Nå kan heller ikke argumentet brukes om å beskytte de gamle på sykehjemmet heller siden de er fullvaksinerte nå. Mange barn sliter med vold, overgrep og andre lignende ting i hjemmet. Undersøkelser viser at forekomsten av dette har økt nå i coronatiden. Det er  veldig mange sårbare barn der ute. Det kan være barn med utviklingsforstyrrelser - feks er det for et barn på autismespekteret ekstremt vanskelig å ta vedkommende ut av sin vante rutine. Mange barn i disse kategoriene her har også mista en del tilbud eller fått de kraftig redusert. 

Da må disse barnene som sliter med dette hjemme få hjelp til å flytte til ett egnet hjem. Utrolig om man holder disse barna med syke foreldre for foreldrenes skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...