Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Flere norske professorer advarer mot å åpne for tidlig:
 

Sitat

Smittetoppen i Bergen i september ble slått ned til et enda lavere nivå enn smittetallene de siste to ukene. Men da ble tiltakene lettet så raskt at Bergen i november ble området med det høyeste smittenivået i landet.

Med mer smittsomme smittevarianter i omløp i byen, er det mer risikabelt å gjøre samme feilen nå. Det kan da bli atskillig vanskeligere enn i november-desember å slå ned smitten med et vellykket resultat.

Sitat

Det viktigste nå er å holde smittetallene så lave som overhodet mulig slik at spredningen også av muterte varianter går mot null. Selv i et land med så høye smittetall som Sverige argumenterer en gruppe på 29 forskere for å slå ned smitten.

Ved å holde fast på en strategi for å slå ned og holde nede epidemien, har vi i Bergen og Norge gode muligheter til å nå like lave smittetall som sist sommer.

I en fersk video advarer assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad sterkt mot å åpne opp for raskt nå, og sier at de neste par månedene kan bli de vanskeligste vi har hatt i denne pandemien.

Det er viktig ikke å miste kontrollen over smittesituasjonen nå, før også yngre aldersgrupper er vaksinert. Det som skjedde i Ulvik viser hvor lett situasjonen kan komme ut av kontroll og føre til mange alvorlig syke, også blant relativt unge.

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/nA4jaQ/lettelser-naa-oeker-risikoen-for-ny-smitteoekning

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
torbjornen skrev (5 timer siden):

Dermed er vel Pfizer/Biontech meir effektiv etter ein dose enn Astra/Zenica etter to.

Spørsmålet blir då om Norge m.fl. burde gjere som britane og heller gje ein dose til så mange som råd, framfor å gje to dosar med tre vekers mellomrom.

Fra CNN:

Kan være litt misvisende, selv om Pfizer naturligvis må vente med å være bastante om disse tingene til de er helt sikre.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, fredrik2 said:

Att den ska vara 70% mer dødlig tycker jag inte er speciellt tydlig fra den artikeln och de verkar inte dra den slutsatsen själva.

"Conclusion 24. There is evidence from analysis of multiple different datasets that infection with VOC B1.1.7 is associated with an increased risk of hospitalisation and death compared to infection with non-VOC viruses.

25. There are potential limitations in all datasets used but together these analyses indicate that it is likely that VOC B.1.1.7 is associated with an increased risk of hospitalisation and death compared to infection with non-VOC viruses."

Ja, de konkluderer med at det er sannsynlig at b117 er dødeligere. Dette er språk forskere bruker fordi man ikke kan si 100% sikkert noe som helst. Dataene indikerer med 95% sannsynlighet at dødeligheten er økt med 1.3 - 2.2 

Vi ser jo også data fra Ulvik nå at Innleggelsesraten for b117 er langt høyere enn vanlig. Ca 6% og hovedsakelig blant de yngre hvor raten tidligere var rundt 1% (øker med alder). 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (1 time siden):

Flere norske professorer advarer mot å åpne for tidlig:
 

https://www.bt.no/btmeninger/debatt/i/nA4jaQ/lettelser-naa-oeker-risikoen-for-ny-smitteoekning

Disse professorene har spådd død og fordervelse under hele pandemien. Det eneste poenget de har er visst absolutt alt skal dreie seg om smittevern. Samfunnet er dog noe mer sammensatt enn som så. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
William_S skrev (57 minutter siden):

Disse professorene har spådd død og fordervelse under hele pandemien. Det eneste poenget de har er visst absolutt alt skal dreie seg om smittevern. Samfunnet er dog noe mer sammensatt enn som så. 

Takk gud for at ikke du styrer. Da hadde vi vært like ille ut som Sverige.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Stort kaféutbrudd i Lindesnes – kan ha spredt seg til 14 kommuner

Kaféeieren kjente seg helt frisk da han var på jobb. Nå må over 500 personer testes etter smitteutbruddet: – Det har gått utrolig fort, sier kaféeieren til VG.

– Vi er i en uoversiktlig smittesituasjon, og smitten sprer seg fort, skriver Lindesnes kommune på sine nettsider.

Totalt er 17 personer smittet etter et utbrudd på Tidemands Cafe i Mandal i Lindesnes kommune. Smitten kan allerede ha spredt seg videre til hele 14 andre kommuner.

 

– Det er registrert 40 nærkontakter i 14 andre kommuner. Av disse har seks personer så langt testet positivt, skriver kommunen videre.

Senest lørdag morgen testet en ny person positivt tilknyttet utbruddet.

230 personer er nå i karantene og 504 personer er så langt satt opp til testing. Testtall og karantenetall øker fortsatt, opplyser kommunen.

– Vi opplever at viruset er veldig smittsomt, og mistenker superspreder-virus. Med superspreder-virus mener vi at viruset smitter veldig lett, skriver de videre.

Kaféeier: – Jeg kjente meg ikke syk

Flere virksomheter har måtte stenge ned som følge av utbruddet, og kommunen har nå gått ut og advart folk om å være særlig forsiktige.

Jimmi Neiiendam (46) er daglig leder og eier av kafeen Tidemands Cafe.

Han forteller til VG at han lørdag fikk vite at han selv som har spredt smitten. Smittesporerne har sporet det til et møte med en venn fra Kristiansand onsdag uken før.

– Vi satt en og en halv meter fra hverandre, og hilste med albuen. Så det har gått utrolig fort, forteller han om møtet med vennen uken før.

Både fredagen og lørdagen etter var han på jobb på kafeen sin. Det ser imidlertid ut til at viruset bare har spredt seg til kunder på lørdag.

– Vi har hatt god avstand og alt, så jeg skjønner ikke det.

– Det er jo kjempekjipt at jeg ble smittet og har smittet mange andre. Hadde jeg bare visst, så hadde jeg selvfølgelig blitt hjemme. Men jeg kjente meg ikke syk, forteller kaféeieren.

Selv har han sluppet billig unna med et mildt sykdomsforløp med lette forkjølelsessymptomer og hodepine.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/weKG9o/stort-kafeutbrudd-i-lindesnes-kan-ha-spredt-seg-til-14-kommuner

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Norge i Mars/April

Sitat

Danmark: Stor økning i smittetall - skyldes trolig mutert virus, mener professor

Ifølge VGs coronaoversikt har Danmarks smittetall steget hver dag de foregående fire dagene:

Fra 385 nye tilfeller registrert 16. februar til 552 nye tilfeller registrert 19. februar. 

Professor i klinisk mikrobiologi ved Syddansk Universitet, Hans Jørn Kolmos, sier til danske TV2 at det kan se ut som om landet er på vei mot en ny topp.

Han understreker samtidig at det fortsatt er for tidlig å slå det helt fast.

Ifølge professoren skyldes økningen i smittetallene høy spredning av det britiske muterte viruset.

– Dette er et uttrykk for at den britiske varianten for alvor begynner å sette dagsorden, sier Kolmos til kanalen. 

Åtte personer døde av viruset fredag 19. januar, viser VGs statistikk. Mens antall smittede har steget de siste dagene, har imidlertid antall innlagte sunket jevnt og trutt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Scarvo skrev (49 minutter siden):

Joda. Jeg nyser jeg også, men har i det minste vett nok til å forsøke å unngå å spre bakteriene mine over på andre.

50% av gangene jeg nyser får jeg ikke noe forvarsel. Det er ikke alltid jeg rekker opp med albuen.
Jeg har astma. Jeg får kjeft for å ikke holde meg for munnen, uten at jeg kan huske at jeg har hostet... Sånn er det. Alt jeg kan gjøre er å beklage. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (2 timer siden):

Jeg tror også vi skal være glad for at disse hysteriske professorene ikke styrer heller.

Vi kommer til å ende som Storbritannia og Danmark med alle mutasjonene. Blir garantert full nedstenging i mars på ca samme tid som i fjor.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ikea Slependen: - Stort trykk i hele dag

– Det har vært stort trykk og lange køer ved Ikea Slependen i hele dag, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Stine Odland. Det er normalt stor trafikk lørdager og i vinterferien, legger hun til.

Med varehuset på Furuset i Oslo stengt, er Slependen-varehuset, som ligger på Billingstad i Asker kommune rett utenfor Oslo, eneste Ikea-alternativ for folk i osloregionen.

– Det gjennomføres køkontroll og maksimalt 450 personer får være inne samtidig. Vi oppfordrer til at det kommer maksimalt en fra hver husstand, eller til å benytte vårt klikk-og-hent-tilbud, sier Odland.

Hun forteller at besøkende har en annen atferd enn normalt, fort inn og fort ut. Lekeplassen for barn er stengt og kafétilbudet svært begrenset.

Også Ikea Åsane i Bergen holder stengt lørdag, dette åpner mandag 22. februar.

Her ville det faktisk vært bedre om alle varehus i Oslo også var åpne. Dette er idiotisk. Enten alle stengt i Oslo og Viken eller alle åpne.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

17 nye smittetilfeller i Sarpsborg

Lørdag morgen melder Sarpsborg kommune om 17 nye tilfeller av coronasmitte. Antallet har økt raskt de siste dagene.

Tallene lørdag er nesten en dobling av de ni smittetilfellene som ble registrert fredag, som var en dobling fra tidligere i uka, skriver Sarpsborg Arbeiderblad.

– To dager med høyere smittetall er for lite til at vi vurderer nye og strengere coronatiltak nå. Men torsdag hadde fire av de ni smittetilfellene ukjent smittekilde, og det bekymrer oss, sier virksomhetsleder for helse Karianne Bergman i Sarpsborg kommune.

Kommunen lettet på coronatiltakene onsdag, men økningen i smitte skal ikke ha sammenheng med dette.

 

Sitat

24 nye smittede i Kristiansand: - En krevende situasjon

Kristiansand kommune har registrert 24 nye smittetilfeller siste døgn, melder de selv på egne nettsider.

– Foreløpig 39 nye nærkontakter er satt i karantene. Arbeid rundt smittesporingen pågår og tallet i karantene kan øke, skriver de videre. 

For 19 av personene er smitteveien kjent. 14 av de nye smittede var nærkontakter som allerede satt i karantene.

Videre var det en som ble smittet på et sykehjem, to på en privat fest og to er importsmitte.

– Det er en krevende situasjon for smittesporingsteamet. Kommunen har fortsatt kapasitet til testing.

Kaféutbruddet i Mandal i Lindesnes kommune, hvor over 500 mennesker nå må testes og 17 er bekreftet smittet, knyttes også til Kristiansand. Les hele saken her.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 av 10 COVID-pasienter var døde innen fem måneder etter at de ble utskrevet fra sykehus, mens en tredjedel måtte tilbake på sykehuset.

Yngre pasienter under 50 år var mer utsatt for å oppleve komplikasjoner fra COVID.

COVID-pasienter som hadde vært innlagt på sykehus hadde oftere organsvikt i etterkant, med problemer som hjertesvikt, nyrer, lever osv.

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html

 

Sitat

It is now clear that beating an initial infection from this virus is not the end of the story.
For a significant proportion of people, Covid-19 is turning out to be a long-term illness.

With more than 100 million Covid-19 cases worldwide, the health burden left by long Covid could be enormous. 

 

Endret av 0laf
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, 0laf said:

1 av 10 COVID-pasienter var døde innen fem måneder etter at de ble utskrevet fra sykehus, mens en tredjedel måtte tilbake på sykehuset.

Yngre pasienter under 50 år var mer utsatt for å oppleve komplikasjoner fra COVID.

COVID-pasienter som hadde vært innlagt på sykehus hadde oftere organsvikt i etterkant, med problemer som hjertesvikt, nyrer, lever osv.

https://www.independent.co.uk/news/health/coronavirus-hospitals-death-long-covid-b1804704.html

 

 

Veldig skummelt. Innleggelsesraten til b117 er tilsynelatende mye høyere enn den vanlige varianten. Går verst utover de yngre. Av de 130 som ble smittet i Ulvik utbruddet ble 8 innlagt, alle under 45. Av disse 8 skal altså 3 stk bli reinnlagt, mulig 1 dødsfall. Statistisk sett altså 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 hours ago, Benbjo said:

Ja, de konkluderer med at det er sannsynlig at b117 er dødeligere. Dette er språk forskere bruker fordi man ikke kan si 100% sikkert noe som helst. Dataene indikerer med 95% sannsynlighet at dødeligheten er økt med 1.3 - 2.2 

Vi ser jo også data fra Ulvik nå at Innleggelsesraten for b117 er langt høyere enn vanlig. Ca 6% og hovedsakelig blant de yngre hvor raten tidligere var rundt 1% (øker med alder). 

Var flera studier de tog upp med olika dødelighet. Just 70% tror jag inte ens stod där. 

Hvis det faktiskt finns bra studier som visar att dödligheten är 70% högre med ett konfidense interval så skriver man det självklart också i slutsatsen och inte som de gör nu. 

Hur är det med resten av Norge med inlägges raten där man har muterade virus? Har den gått upp? 

Vet ikke vad de har gjort i Ulvik men tror inte det som hänt där är normalt eller naturligt för resten av landet. Möjligt att de har upptäckt smitten så sent och trott det är noe annet så att många har fått i sig väldigt mycket virus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...