Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

2 minutes ago, 0laf said:


Jeg lurer genuint på hva det er med treningssentre som gjør det så viktig?

Jeg forstår at trening bedrer folkehelsen, jeg forsøker selv å holde meg sånn halvveis i form, selv om jeg sjeldent er på treningssenter, så jeg forstår det nok ikke helt, men hva er problemet med å trene hjemme eller ute for de aller fleste?

Dersom man er veldig seriøs, tygger noen kilo med proteinpulver om dagen, ser ut som Arnold i glansdagene og er vant til å trene et par timer om dagen seks dager i uken, så forstår jeg at det er helt krise at treningssenteret er stengt, at fettet kommer tilbake raskt osv.

Men for folk flest som sitter litt på en sykkel, bruker et apparat i noen minutter osv. kanskje et par ganger i uka, så må det vel gå helt fint å få til litt trim hjemme også?

Hvorfor ikke bara ha portforbud? Alla kan väl ända bara vara hjemme?

Tränar inte själv på treningsenter men har inga problem med att förstå att de som är vana med det gärna vill fortsätta. 

Men för mig handlar det faktiskt mest om att tillåta det som faktiskt inte verkar ha noen stor risk för smittspridning och där branchen faktiskt gör en hel del för smittevärnet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
William_S skrev (47 minutter siden):

Bare litt nysgjerrig hvordan gjorde du dette? Regner vel med at MSIS datasettet lar seg lett leses inn av Excel eller lignende? 

Trykket last ned her, åpnet i LibreOffice Calc, summerte alle fredagene manuelt og dro formelen ned 6 celler så jeg fikk alle ukedagene hver for seg og satt opp tabellen du ser der.

Endret av Simen1
Limte inn linken.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (16 minutter siden):


Jeg lurer genuint på hva det er med treningssentre som gjør det så viktig?

Jeg forstår at trening bedrer folkehelsen, jeg forsøker selv å holde meg sånn halvveis i form, selv om jeg sjeldent er på treningssenter, så jeg forstår det nok ikke helt, men hva er problemet med å trene hjemme eller ute for de aller fleste?

Dersom man er veldig seriøs, tygger noen kilo med proteinpulver om dagen, ser ut som Arnold i glansdagene og er vant til å trene et par timer om dagen seks dager i uken, så forstår jeg at det er helt krise at treningssenteret er stengt, at fettet kommer tilbake raskt osv.

Men for folk flest som sitter litt på en sykkel, bruker et apparat i noen minutter osv. kanskje et par ganger i uka, så må det vel gå helt fint å få til litt trim hjemme også?

Nettopp du skjønner det ikke så dermed klarer du ikke se verdien i å ha det åpent.

Mange av oss trener og spiser sunt, tar kosttilskudd ikke får å se ut som Arnold , men fordi vi ønsker en god alderdom uten alle mulig sykdommer og mangler.

Er ikke bare jogge ute i 14minus man kan pådra seg Astma..Eller trene hjemme når man bor på 30kvm..Man pusher alltid mer på gymmet enn hjemme også..Og det er sosialt noe som gir mange motivasjon til å trene..

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (13 minutter siden):

Men för mig handlar det faktiskt mest om att tillåta det som faktiskt inte verkar ha noen stor risk för smittspridning och där branchen faktiskt gör en hel del för smittevärnet. 


Jeg er vant til å krysse grensene hver uke i forbindelse med jobb, dra på ferie og spise ute osv. å mener selv at jeg personlig ikke utgjør noen stor risiko, men heldigvis er det ikke jeg som vurderer tiltakene ut i fra eget forgodtbefinnende.

Jeg anser treningssentre for å være høyrisiko akkurat nå, det er få steder folk er såpass nære hverandre, tar i de samme svette apparatene, puster og peser osv.

Jeg innser at det finnes få utbrudd i forbindelse med treningssentre, men kan ikke helt forstå at det er så viktig å holde disse åpne, når resten av landet sitter mest hjemme for å begrense smittespredningen.

Når man snakker om tiltakstrøtthet, så har jeg personlig ingen problemer med å følge tiltakene, men det som gir meg mest tiltakstrøtthet er når jeg selv forsøke å følge reglene, samtidig som mange andre klager, reiser på ferie, drar på fest, ønsker å åpne alt de selv benytter osv.

Når folk absolutt må holde breddeidretten i gang, dra på hytta eller skriker om treningssentre, så anser jeg de for å være en del av problemet, ikke løsningen, hvor de liksom skal unntas, men i og med at jeg så sjelden er på treningssenter, så kan det være jeg tar feil, og at dette er helt trygt, og mer positivt enn negativt.

Likevel må jeg innrømme at det som rammer tiltakstrøttheten hardest, er å se andre som gir fullstendig faen eller bare klager, mens jeg selv forsøker å forholde meg til reglene, uansett hvor tåpelig jeg finner noen av de. 

Når man leser om smitteutbrudd fra barbesøk, ishaller, ferier og den slags, så tenker jeg som så, at jeg har vært hjemme et år forgjeves, mens andre erketullinger bare durer i vei å driter i hele pandemien, som igjen fører til at jeg blir sittende hjemme enda lengre, men det er kanskje bare meg?

Endret av 0laf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (10 minutter siden):

Nettopp du skjønner det ikke så dermed klarer du ikke se verdien i å ha det åpent.


Jeg klarer helt fint å se verdien av å ha det åpent, jeg har dog problemer med å se at den verdien er større enn de negative konsekvensene ved å åpne for trening, når så mye annet er stengt, ikke bare for spredning av virus, men for den generelle dugnadsånden.

Hvorfor skulle din rett til å trene være viktigere enn min rett til å reise til Syden?
Hva er det som gjør deg til et snøflak som skal kunne være sosial på treningssenteret, mens jeg ikke kan feire jul med familien?
Hvorfor skal jeg bruke tid på å lage mat hjemme, i stedet for å gå ut på restaurant, kino og lignende, når du ikke kan kjøpe deg en tredemølle og et par vekter på Finn, å trene hjemme?

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (8 minutter siden):


Jeg klarer helt fint å se verdien av å ha det åpent, jeg har dog problemer med å se at den verdien er større enn de negative konsekvensene ved å åpne for trening, når så mye annet er stengt, ikke bare for spredning av virus, men for den generelle dugnadsånden.

Hvorfor skulle din rett til å trene være viktigere enn min rett til å reise til Syden?
 

Hvordan klarer du sammenligne trene med å dra til Syden ? Jeg trener ikke for å være sosial, men det gjør det lettere holde seg i form for mange.

Jeg er jo totalt uenig med deg på hvor skadelig covid er vs strenge tiltak, så der forblir vi bare uenig.

Som sagt tidligere jeg ser fordelene med ha mange tiltak, men når det kommer til ting som bidrar til bedre folkehelsen så synes jeg man skal være langt mer forsiktig med stenge slikt.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (5 minutter siden):

Hvordan klarer du sammenligne trene med å dra til Syden ? Jeg trener ikke for å være sosial, men det gjør det lettere holde seg i form for mange.


Hva med de som har psoriasis, leddgikt, Sjøgrens eller noe annet, som gjør at varmere vær gjør det lettere å holde seg i form, de har vel faktisk langt bedre grunn til å få reise til Syden, enn du har for å trene.

Du antar at du er noe slags unikum, hvor din rett til å drive med livsutfoldende og sosiale aktiviteter (du skrev det var sosialt lengre opp) går foran andres aktiviteter, fordi du mener du er sunnere.

Det finnes millioner av mennesker som klarer å holde seg i form uten å gå på treningssenter, det er ikke slik at det er veldig vanskelig?

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Synes det er veldig kjedelig at treningssentre er stengt, men akkurat dette må jo være blant det verste hvis en smittet eller to er innom? Ingen munnbind, pusting og pesing innendørs. 

De store kjedene har gode rutiner, ofte bedre ventilasjon og bedre plass, men sånn er det absolutt ikke på alle treningssentre for å si det mildt. Det er veldig mye diverse i den bransjen rundt om i landet. 

En fordel med treningssentre er at gjesteregistrering er vanlig og lett å gjennomføre, slik at smittesporing blir enklere. I byene er det også ganske mange av dem, slik at mange ikke trenger å bruke kollektivtransport til og fra.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 minutter siden):


Hva med de som har psoriasis, leddgikt, Sjøgrens eller noe annet, som gjør at varmere vær gjør det lettere å holde seg i form, de har vel faktisk langt bedre grunn til å få reise til Syden, enn du har for å trene.

Du antar at du er noe slags unikum, hvor din rett til å drive med livsutfoldende og sosiale aktiviteter (du skrev det var sosialt lengre opp) går foran andres aktiviteter, fordi du mener du er sunnere.

Det finnes millioner av mennesker som klarer å holde seg i form uten å gå på treningssenter, det er ikke slik at det er veldig vanskelig?

Du virkelig skjønner ikke det med trening og hvordan man motiverer seg osv.Å trene er for ekstremt mange et ork man gjør fordi man ser det som nødvendig, så motivasjon er en ekstremt viktig faktor her..

Ikke alle kan trene hjemme, spesielt i Oslo der mange bare har et rom de bor på eller maks 35kvm..Jeg skrev at for mange er det sosialt dra trene, betyr det for meg ? Nei..

Hvorfor du går til personangrep som at jeg skal anse meg som et unikum osv står jeg over besvare, fortjener ikke noe svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Synes det er veldig kjedelig at treningssentre er stengt, men akkurat dette må jo være blant det verste hvis en smittet eller to er innom? Ingen munnbind, pusting og pesing innendørs. 

Noen eksperter mener at det stemmer og andre mener det ikke stemmer.

Hva det finnes fasit for er at folk holder seg sunne og friske med å trene.

 

Lenke til kommentar

I min kommune er det kun i sammenheng med et treningssenter vi faktisk har hatt smittespredning utover dens smittede direkte nærkontakter, det skjedde nå i Julen, med mutasjonene på fri fot kan det jo tenkes at slik smitte kan bli mer prevalent. Men for å se litt lyst på det så ser det ut til at smitten fortsatt går nedover, så er vi flinke noen uker til nå så tenker jeg ting kan begynne å gå litt tilbake til normalen ☺️

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (6 minutter siden):

Du virkelig skjønner ikke det med trening og hvordan man motiverer seg osv.Å trene er for ekstremt mange et ork man gjør fordi man ser det som nødvendig, så motivasjon er en ekstremt viktig faktor her..

Ikke alle kan trene hjemme, spesielt i Oslo der mange bare har et rom de bor på eller maks 35kvm..Jeg skrev at for mange er det sosialt dra trene, betyr det for meg ? Nei..


Men jeg livnærer meg ved å jobbe på tvers av landegrenser. Selv mener jeg at jeg ikke utgjør noen smitterisiko, så hvorfor kan man ikke bare åpne grensene?

Når jeg, Olaf, ikke utgjør noen smitterisiko, så kan man vel åpne alle grensene, det er ingen grunn til å holde de stengt når jeg personlig ikke er noen smitterisiko, ut i fra min egen personlige vurdering?

Dette er det samme argumentet som ditt. Du mener at treningssentre bør åpne, fordi du ønsker å trene, og fordi du anser at du personlig ikke er noen smitterisiko.

Hytteeiere i Sverige, folk som har hus i Spania, Berta som synger i kor, John Arne som driver med breddeidrett, Triana som skal lede reality-TV i Mexico osv. har sikkert alle samme vurderingen, at de ikke utgjør noen smitterisiko, så hvorfor ikke bare åpne alt?

Min mening er at dette er en dugnad. Hvert individ har et ansvar for å begrense smittespredningen, å det er til alles beste om vi gjør dette.

Det er ikke et personangrep, det er mer et spørsmål, om hva som gjør nettopp deg så unik at du og dine aktiviteter skal unntas, fordi nettopp du ser ut til å tro at dine aktiviteter er viktigere enn andres?

For de av oss som ikke er regelmessig på treningssenter, så fremstår det litt pussig at disse skal få holde åpent, mens alt annet er stengt for oss andre. Hvorfor skal vi bidra til tiltak som rammer oss, dersom du skal få slippe?
Hva er det som gjør deg og ditt treningssenter så spesielt, i forhold til de som vil reise på hytta, spille ishockey eller synge i kor, som sikkert er like sunt for disse som din trening er for deg?

Det kan godt være du har rett, at du ikke utgjør noen smitterisiko, men kan du garantere at alle de andre som er på treningssenteret er friske og raske, at de ikke sprer smitte osv?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Norges ferskeste tall rundt pandemien viser at nordmenn stiller opp rundt tiltak, tross tøffe tider.

Norsk koronamonitor fra Opinion har spurt totalt 57.000 nordmenn om de synes det er vanskelig å følge med på hvilke retningslinjer som gjelder, samt deres syn på fortsatt koronatiltak.

Ikke for strengt mener folk flest

Senest i går mente 23 prosent av Norges befolkning at retningslinjene myndighetene har innført for å begrense koronasmitte er for strenge. Et klart flertall (62 %) er uenig. Resten svarer verken eller. Andelen som synes at retningslinjene er for strenge ligger nå 4 prosentpoeng høyere enn gjennomsnittet for hele pandemien.

Senest i går mente 23 prosent sier at påkjenningen på det norske folk er blitt for stor til at myndighetenes tiltak for å begrense koronasmitte kan forsvares. Et flertall på 53 prosent er uenig. Resten svarer verken eller. Andelen som mener at påkjenningen er blitt for stor ligger nå 4 prosentpoeng over gjennomsnittet for hele pandemien.

- Tross høyt tiltaksnivå og byrde for svært mange, blir det å fremstille folk flest som motstandere av tiltak feil, sier seniorrådgiver Nora Clausen i Opinion.

Så langt i februar sier tre av ti nordmenn (30 %) at de synes det er vanskelig å vite om de til enhver tid følger retningslinjer som gjelder dem. Annenhver (49 %) er uenig i dette, mens resten svarer verken eller. Dette er omtrent som gjennomsnittet under pandemien.

Storm i et vannglass

Enkelte medier har i dag brukt overskrifter som «Folkets støtte stuper».

- Etterlatt inntrykk i media er at noe radikalt nytt har skjedd og folk har fått nok av tiltak. Dette er ikke en riktig fremstilling av situasjonen, sier Clausen.

Hun sier at folk flest er villig til å gå langt for å unngå at pandemien forverrer seg, selv om det har sin pris. Folk går langt i å forhindre en forverring i pandemien. Et solid flertall av de yngre støtter også tiltakene, selv om nettopp de merker byrden mest.

- Folk er selvsagt slitne, det skulle bare mangle. Byrden på enkelte er voldsom. Men er det én ting som er verst for folk, så er det at alle ofre på veien viser seg bortkastet til slutt, sier Clausen.

Hun sier at det gjerne skapes et inntrykk av at nordmenn er flinke til å følge myndighetene, men kanskje er det heller motsatt. Folk stiller selvsagt spørsmålstegn ved tiltakene, men det er vel så gjerne et uttrykk for at nordmenn er usikre på om tiltakene er tilstrekkelige i håndteringen av pandemien.  

Opinion har publisert over 180 artikler om ulike tema som opptar folk og som belyser koronasituasjonen for nordmenn. Nye artikler kommer løpende, se: Norsk koronamonitor.

https://opinion.no/2021/02/feil-at-folks-stotte-stuper/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eksplosiv smitte utløst i polsk arbeidsmiljø

Og nå venter testresultater fra 130 kunder i byggevareforretning.

https://www.dagbladet.no/nyheter/eksplosiv-smitte-utlost-i-polsk-arbeidsmiljo/73386480

Sitat

De smittede arbeiderne jobbet i lokalene til selskapet Smith Stål. Og mandag ble det konstatert at også en ansatt i den Smith-eide forretningen Bygger'n i en bygning i nabolaget på Heimdal i Trondheim er smittet. Foto: Gorm Kallestad / NTB

 

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (24 minutter siden):

I min kommune er det kun i sammenheng med et treningssenter vi faktisk har hatt smittespredning utover dens smittede direkte nærkontakter, det skjedde nå i Julen, med mutasjonene på fri fot kan det jo tenkes at slik smitte kan bli mer prevalent. Men for å se litt lyst på det så ser det ut til at smitten fortsatt går nedover, så er vi flinke noen uker til nå så tenker jeg ting kan begynne å gå litt tilbake til normalen ☺️

Blir interessant se tallene for Oslo om de fortsetter nedover så vil nok RayRay åpne mer etter helgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Blir interessant se tallene for Oslo om de fortsetter nedover så vil nok RayRay åpne mer etter helgen.

Det er det jeg frykter, at vi åpner opp igjen for tidlig når vi er så nær målstreken som vi er nå. Å vente et par uker med å starte gjenåpningen nå kan være forskjellen på at vi kan leve som normalt til storparten av befolkningen er vaksinerte eller at vi må stenge ned igjen i Mars.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Det er det jeg frykter, at vi åpner opp igjen for tidlig når vi er så nær målstreken som vi er nå. Å vente et par uker med å starte gjenåpningen nå kan være forskjellen på at vi kan leve som normalt til storparten av befolkningen er vaksinerte eller at vi må stenge ned igjen i Mars.

Tviler på mye blir åpent, blir vel som hva de åpnet i Viken vil jeg tro maks..

Man er på home stretch på vaksinering så da blir det som du skriver dumt åpne for mye.

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...