Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (40 minutter siden):

Kanskje et dumt spørsmål, men hvor lang tid regner FHI fra smitte til videresmitte i R-beregningene sine?

Ut i fra hva jeg kan se så er det fra 2 dager før man får symptomer og fram til og med dag 6 med symptomer som er periden man har påvist at personer er smittsomme. Dvs en periode på 8 dager til sammen. Det er ingen grunn til å tro at man er like smittsom i hele periden eller at smitten er normalfordelt eller andre pene fordelinger. Akkurat hva den er vet jeg ikke, men vi kan gjette på at den er en verdi i midten, feks 5?

Simen1 skrev (44 minutter siden):

Hvis banken spør om du vil ha sparepengene på konto med 2% rente pr år eller 0,02% per dag, hva svarer du da? :p

Poenget er: Hvilke tidsintervaller man regner med er uhyre viktig for regnestykket.

Jeg tar 0,02% pr dag for det tilsvarer 7,5% pr år :)

Etter å ha tenkt litt så skjønner jeg hva du mener og jeg er enig i at det er særdeles viktig å vite hvor mange dager man legger til grunn når man snakker om R. Smitteutvikling over en periode er R^x hvor x er peroden delt på tidsintervallet for videresmitte. Hvis vi ser på 2, 4 og 8 som mulige tidsintervaller så vil eksponenten være dobbelt så høy ved 4 som 8. Ved 2 er den det dobbelte av det igjen. Da er det jo greit å kjenne tidsperioden når man snakker om R ja.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helsedirektoratet ønsket obligatorisk grensetesting før jul – FHI var uenig

Sitat

Nye dokumenter viser hvordan FHI argumenterte mot innføring av obligatorisk grensetesting lille julaften. Testregimet ble først innført over nyttår. Imens festet mutantviruset grepet i Nordre Follo.

https://www.nrk.no/norge/helsedirektoratet-onsket-obligatorisk-grensetesting-for-jul-_-fhi-var-uenig-1.15364533

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Sitat

Odd-Are har søkt 19 jobber i fiskerinæringa: – Ja, jeg kan lære meg å bruke flekkemaskin

 Denne uka gikk Norges fiskeriminister ut og oppfordret bedriftene til å tilpasse seg koronapandemien og rekruttere norsk arbeidskraft. Vinterfisket i nord står for døra, og fiskerinæringen slår full alarm fordi den utenlandske arbeidskraften uteblir. Odd-Are Hansen søkt jobb hos 19 ulike jobber i fiskerinæringa, uten å få napp.

– Jeg er en vanlig, oppegående 53-åring i min beste alder, i god fysisk og psykisk form. Jeg skal klare å slite i en uke for å lære meg ting. Det blir min utfordring.

Men fiskeribransjen er skeptisk.

– Man kan ikke bare ta en servitør fra Grünerløkka og få han til å kjøre en flekkemaskin, uttalte Geir Børre Johansen i Røst sjømat torsdag.

– Det er ikke noe galt med norsk arbeidskraft. Men det er altså ikke bare å hoppe inn i denne type produksjon. Det er tøft mens det står på, det er ugunstig arbeidstid, vått, kaldt og tunge løft.

Sitat

Fiskebedrift vil ikke ha arbeidsledige nordmenn på trygd

Arbeidsledige får beholde deler av ledighetstrygden om de tar arbeid i fiskeindustrien. – Vi kommer ikke til å ansette folk som er subsidiert, sier fiskekjøper Rita Karlsen på Husøy.

Karlsen sier at for bedriften er det overhodet ikke aktuelt å benytte denne ordninga for å få tak i arbeidsfolk. Dette av respekt for de ansatte de allerede har. Og det selv om de trenger flere ansatte.

Den alvorlige smittesituasjonen i Norge, der muterte koronavirus spredde seg, gjorde at regjeringa i januar stengte grensen for alle utlendinger som ikke bor i Norge.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Egon-gjester i Gjøvik må i karantene

Gjester på Egon-restauranten i Gjøvik lørdag 6. februar må i karantene på grunn av mistanke om mutantvirus hos en restaurantgjest.

Personen, som er fra Oslo, var på Egon mellom klokka 18.30 og 20.30, og alle personer som var i lokalet i dette tidsrommet, har torsdag fått beskjed om å gå i karantene, melder Oppland Arbeiderblad.

Dette gjelder rundt 70 personer, opplyser kommuneoverlege Siri Fuglem Berg til avisa.

Det er sterk mistanke om at Egon-gjesten fra Oslo har den britiske coronavarianten.

Oslo folk sprer pesten utover landet.

Sitat

Bodø hasteinnkaller inn til coronapressekonferansen

Bodø kommune har hasteinnkalt til pressekonferanse om coronasituasjonen i kommunen torsdag klokken 22.30, melder NTB.

 

Lenke til kommentar
Quakecry skrev (2 minutter siden):

Det var en unødvendig pressekonferanse, lol. 

Sitat

BODØ HAR PÅVIST SØRAFRIKANSK VARIANT

Bodø kommune har påvist seks tilfeller av det sørafrikanske viruset. Det bekrefter kommunen under en pressekonferanse torsdag kveld.

– Dette var ikke nyheten vi ønsket, men det kom ikke som noe stor overraskelse, sier kommuneoverlegen i Bodø, Tor Claud. 

– På den positive siden, er det folk vi kjenner fra før. Og det er folk som er i karantene, sier han videre.

Claud sier at tilfellene ikke er knyttet til skolemiljøet på NTG i Bodø. Dette er noe de har fryktet, etter mye smitte på skolen. Selv om disse elevene nå har testet negativt, må de fortsatt være i karantene til de får videre beskjed.

– Det har vært18 positive prøver de tidligere dagene, og det ser ut som de er smittet av samme virus. Vi har funnet en sammenheng mellom disse 18, så det popper ikke opp nye smitter utover de vi kjenner fra før, understreker kommuneoverlegen og legger til:

– Vi har god oversikt.

Foreløpig er ikke ytterligere nedstenging et alternativ som kommunen vurderer, men ordfører Ida Pinnerød er tydelig på at Bodø-folk nå må vise varsomhet i tiden fremover.

Jeg synes ikke det. Vi har nå klart å spre sør-afrikansk mutant i hele landet. Mangler bare den fra Brasil nå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kryptodebunker said:

Jeg synes ikke det. Vi har nå klart å spre sør-afrikansk mutant i hele landet. Mangler bare den fra Brasil nå. 

Joda, men tross mutasjoner her og der, så er enda nasjonalt ting ganske så bra. Og de har jo vært lengre rundt enn hva en har testa for, så klarer ikke helt sette meg i et hjørne og gråte. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

264 nye registrerte smittetilfeller

Torsdag ble det registrert 264 nye smittetilfeller av coronaviruset i Norge. Det er 20 flere enn gjennomsnittet de foregående syv dagene, som er på 244.

Onsdag ble det registrert 209 nye smittetilfeller i Norge. Færre blir generelt sett registrert smittet på helligdager og i helgene enn i ukedagene.

Totalt er det bekreftet 65.811 smittetilfeller i Norge siden pandemiens start. Trenden i registrert smitte er ifølge VGs beregning synkende. 27 kommuner har en stigende smittetrend.

 

Lenke til kommentar
Subara skrev (7 timer siden):

Karlsen sier at for bedriften er det overhodet ikke aktuelt å benytte denne ordninga for å få tak i arbeidsfolk. Dette av respekt for de ansatte de allerede har. Og det selv om de trenger flere ansatte.

Nei vel! Då har denne fiskeribedrifta heller ingen ting å klage over.

Tenk om ingen bedrifter ville tilsetje lærlingar av respekt for dei tilsette som dei allereie har. Det ville sikkert ha vore framtidsretta.

Det bør vere opning for nordmenn som ynskjer å gjere ein innsats. Alle har måtta lære seg jobben, også utlendingane. Bedriftene burde tilby opplæring. Kanskje ville nokre av dei nye arbeidarane halde fram i bedrifta etter koronaen, noko som også ville vere eit lite bidrag til å halde oppe folketalet i kommunen.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Stabilt i Oslo:

Sitat

 

3 minutter siden

av NTB

71 nye koronasmittede i Oslo siste døgn

Det er registrert 71 nye koronasmittede i Oslo siste døgn. Det er 26 færre enn dagen før, men åtte flere enn snittet den siste uken.

Samme dag forrige uke ble det registrert 68 smittetilfeller.

Stovner bydel har det høyeste smittetrykket, selv om det er fallende. Der er det nå 246 smittede per 100.000 innbyggere de siste to ukene. Bydel Bjerke har andreplassen med 233 og Sagene er nå på tredjeplass med 210 smittede per 100.000.

Det laveste smittetrykket er fortsatt bydel Nordstrand der tallet er 53 smittede per 100.000. I bydel Nordre Aker er smittetallet er 62 og i Ullern 84.

Totalt er 18.111 Oslo-borgere registrert smittet siden mars i fjor. Rundt en firedel av tilfellene, vel 4.400, er registrert i aldersgruppen 20 til 29 år.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Slår alarm om økt barnesmitte

Israel og Italia melder om økt coronasmitte blant små barn, og ekspertise maner til forsiktighet ved gjenåpning av skoler. Norske helsemyndigheter følger nøye med.

https://www.dagbladet.no/nyheter/slar-alarm-om-okt-barnesmitte/73390684

Skolene må igjen stenges dessverre. De nye mutasjonene smitter barn lettere enn original viruset. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Britisk mutasjon i Haugesund – flere hundre må testes

Én person ved en bedrift i Haugesund har fått påvist smitte med den britiske varianten av coronaviruset. Nå skal flere hundre testes, melder Haugesunds avis.

– Vi velger å gå veldig bredt ut. Det er ikke vanlig, men vi gjør det i dette tilfellet, sier kommuneoverlege Jostein Helgeland til avisen.

Verft?

Lenke til kommentar
Sitat

Smittevernbrudd avdekket i nær hvert tredje tilsyn hos byggebransjen

Mens byggeplasser flere steder i landet blir stengt på grunn av store utbrudd av coronavirus, finner Arbeidstilsynet brudd på smittevernbestemmelsene hos nesten hvert tredje byggefirma de besøker.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/nA4y2n/smittevernbrudd-avdekket-i-naer-hvert-tredje-tilsyn-hos-byggebransjen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Trondheim: Ber folk være oppmerksomme:

Trondheim kommune ber nå innbyggere om å være oppmerksomme dersom de har oppholdt seg i utvalgte butikker på følgende tidspunkt:

* Rema 1000 Rognbudalen mandag 01.02 kl. 12-14
* Bunnpris Elgseter fredag 05.02 kl. 15-16
* Bunnpris Samfunnet fredag 05.02 kl. 16.30-17.30
* Vinmonopolet City Lade lørdag 06.02 i tidsrommet mellom kl. 14.30-15.30

De er registrert fire nye smittede i Trondheim torsdag. For to av de smittede, mistenkes den britiske muterte virusvarianten.

- Vi ber om at de som har vært på de berørte steder er oppmerksom på egne symptomer og tester seg hvis symptomer oppstår, skriver kommunen i en pressemelding.

 

Lenke til kommentar
Sitat

Kombinasjonen tannfestesykdom og covid-19 kan være ekstra alvorlig

Covid-19-pasienter har minst tre ganger større sannsynlighet for å måtte trenge intensivbehandling om de også har tannfestesykdommen periodontitt. Det viser en ny studie.

I tannlegestolen hos Ori-Dental i Harstad sitter en gapende Ken-Rune Berg. Han er en av svært mange som lider av periodontitt, eller den litt mer folkelige betegnelsen, tannfestesykdom.

– For å si det enkelt, rundt halvparten av verdens voksende befolkning har en eller annen form for tannfestesykdom, sier tannlege Tore Berset, mens han pirker seg fram mellom tennene til pasienten.

Det er en fersk studie publisert i Journal of Clinical Periodontology som utgis av European Federation of Periodontology (EFP), som nå vekker oppsikt.

– Resultatene av studien antyder at betennelser i munnhulen kan føre til at koronaviruset blir mer aggressivt. Oppfølging av munnhygienen bør være en del av helseanbefalingene for å redusere risikoen for alvorlig covid-19-sykdom.

Det sier professor Lior Shapira, president for EFP. Det er Den norske tannlegeforening som skriver dette.

Økt dødelighet

Ken-Rune Berg har en mild form for periodontitt. Men han er likevel i risikogruppen hvis han skulle få covid-19.

Studien med over 500 deltakere viser at koronapasienter med tannfestesykdom hadde 3,5 ganger økt sannsynlighet for å bli lagt inn for intensivbehandling.

4,5 ganger økt sannsynlighet for å trenge ventilator, og nesten ni ganger økt sannsynlighet for å dø, sammenlignet med de uten tannfestesykdom.

– For det første syns jeg det er alvorlig. Det gjør jeg jo. Samtidig er jeg såpass trygg på den behandlingen jeg får. Så lenge tannlegen er oppdatert, føler jeg meg i de beste hender, sier Berg.

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/kombinasjonen-covid-19-og-tannfestesykdommen-periodontitt-kan-vaere-ekstra-alvorlig-1.15369524

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...