Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
kim_InnleggNO skrev (34 minutter siden):

1 meter er bare fordi det er enkelt å forholde seg til og gjør ikke livet så veldig vanskelig. Å holde 5 meter avstand er flere hundre ganger bedre enn 1 meter. 

Sitter du innedørs og prater med 1 meter avstand øye mot øye i 1 time med en smittsom person så er du nesten garantert smittet. 

Problemet er at veldig mange tror de er 100% trygge uten munnbind på en meters avstand og det er langt fra sannheten. Jeg bruker munnbind overalt i butikker og andre offentlige steder samt utendørs i byen. Når jeg går tur i naturen derimot bruker jeg ikke munnbind. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Tre nye muterte virustilfeller i Sandefjord:

FHI har onsdag meldt om tre nye funn av den engelske mutasjonen i Sandefjord. Funnene er fra positive prøver tatt slutten av januar og i begynnelsen av februar.

– Situasjonen er alvorlig, og en utvikling med økt smittespredning vil kunne innebære behov for å vurdere sterkere tiltak, sier kommuneoverlege Ole Henrik Augestad i en pressemelding på kommunens nettsider.

Han utelukker ikke at det kan bli iverksatt strengere tiltak i kommunen.

Det ene av de tre tilfellene som Folkehelseinstituttet har meldt om onsdag, er knyttet til et av de tre mutasjonstilfellene i kommunen som er kjent fra før.

De to andre er nye og uten kjent smittebakgrunn. Onsdag kveld gjøres det oppfølgingstiltak overfor de smittede og deres nærkontakter.

Blir det ring 1 Sandefjord og Larvik?

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

Skulle vi ikke bort fra ringene nå da og over på noe bokstavgreier istedenfor? 🥴

Sitat

"Ring 1-kommuner" er utbruddskommunen og kommuner med tilknytning til utbruddet eller som har mye kontakt med utbruddskommunen.

"Ring 2-kommuner" er de kommunene som ligger i randsonen av "ring 1-kommunene", og som også har behov for å iverksette tiltak raskt som følge av utbruddet.

Ring 1 og ring 2 er kun geografiske betegnelser. Hvilket tiltaksnivå som velges for ring 1 og ring 2 er avhengig av alvorligheten i smitteutbruddet.

Det er fire ulike tiltaksnivå som er aktuelle ved utbrudd: A, B, C og D. Tiltaksnivå A er det strengeste tiltaksnivået.

  • Tiltaksnivå A: Særlig høyt tiltaksnivå (se covid-19-forskriftens kapittel 5A)

Tiltaksnivå A gjelder for kommunene Bergen, Kvam og Ulvik. 

  • Tiltaksnivå B: Høyt tiltaksnivå (se covid-19-forskriftens kapittel 5B)

Tiltaksnivå B gjelder for kommunene Alver, Askøy, Bjørnafjorden, Eidfjord, Osterøy, Samnanger, Ullensvang, Vaksdal, Voss og Øygarden. 

  • Tiltaksnivå 😄 Ganske høyt tiltaksnivå (se covid-19-forskriftens kapittel 5C)

Tiltaksnivå C gjelder for kommunene Halden, Oslo og Sarpsborg. 

  • Tiltaksnivå 😧 Noe høyt tiltaksnivå (se covid-19-forskriftens kapittel 5D)

Tiltaksnivå D gjelder for Asker, Bærum, Fredrikstad, Hvaler, Indre Østfold, Lillestrøm, Lunner, Lørenskog, Moss, Nittedal, Nordre Follo, Rakkestad, Rælingen, Råde, Skiptvet, Våler og Ås. 

https://www.regjeringen.no/no/tema/Koronasituasjonen/sporsmal-og-svar-om-koronasituasjonen/om-tiltaksniva-i-ring-1-kommuner-og-ring-2-kommuner/id2831989/

Forferdelig innviklet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ulvik har nådd 100 smitta:
– Ein del har vore veldig sjuke

Nesten ein av ti innbyggjarar har fått påvist korona. Seks av dei har hamna på sjukehus. – Ei ekstrem påkjenning for dei som blir råka.

– Nokre seier at det er som å ha influensa gonger tre. Dei blir tappa for krefter berre dei står opp av senga og hentar ei skive med brød, seier ordførar i Ulvik, Hans Petter Thorbjørnsen.

Det vesle heradet inst i Hardangerfjorden har dei siste to vekene vore eit smitteinferno. Tysdag runda ulvikjene ei lite hyggjeleg grense. 100 av 1067 innbyggjarane har fått påvist viruset.

Litt over ei veke inn i utbrotet seier ordføraren at han har inntrykk av at ein del har blitt veldig sjuke.

– Dei blir kanskje ikkje veldig sjuke på dag ein, to eller tre. Det kjem snikande. Ein kan bli heilt utslått, seier Thorbjørnsen.

69 av smittetilfella hadde måndag fått påvist den engelske mutasjonen. Heradet har lenge gått ut ifrå at alle er smitta av denne virusvarianten.

Folk i 30- og 40-åra blir veldig sjuke

Litt under halvparten av dei smitta i Ulvik har vore barn. Fleire av dei som har blitt veldig sjuke, har heller ikkje vore veldig gamle.

– Me snakkar om friske og raske folk i 30-åra og kanskje i byrjinga av 40-åra. Tilbakemeldingane er at dei ikkje nødvendigvis surfar gjennom sjukdomen, seier ordføraren.

– Det er nok ei ekstrem påkjenning for dei som blir råka av dette.

Seks av dei hundre smitta i kommunen har vore lagt inn på sjukehus. Framleis er to lagt inn på Voss sjukehus, og ein på Haukeland.

https://www.nrk.no/vestland/ulvik-har-nadd-100-smitta_-_-ein-del-har-vore-veldig-sjuke-1.15366697

Liten oppdatering om hvordan det går med folk i Ulvik der nesten 10% nå er smittet i dette utbruddet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 timer siden):

De som sliter med depressive lidelser har gjerne gjort det en stund, det er ikke en lidelse som plutselig oppstår, tankemønstrene som medfører disse lidelsene er ofte dypt preget av at en over analyserer  hendelser og situasjoner, vi kan godt lempe på tiltakene slik folk kan gå ut å ta seg en øl, dra på konserter og leve livet mens smitten igjen går til himmels. Dette betviler jeg dog vil føre til noe løft blant de som sliter psykisk, jeg tipper det vil medføre mer isolasjon fra samfunnet da en blir mer skeptisk på å delta i samfunnet grunnen frykten for å selv bli smittet eller at du kan smitte andre og plutselig ha det på samvittigheten din. 

Nå snakker jo jeg bare egne erfaringer så det blir i like stor grad antagelser som det du driver med, jeg ønsket bare å komme med ett litt annet syn på saken :) 

 

Kommer med ganske mye statstik i motsetning til mye synsing fra flere her inne om/hva/hvis i denne tråden.

Har postet massiv mengde statistisk på hvorfor man kan åpne meste når alle over 45år og de under i risikosonen er vaksinert.

Jeg tipper at de fleste som blir deprimert under denne tiden ikke vil vise seg særlig før om en stund, selvmord tar også litt tid, man tar ikke bare selvmord uka man blir deprimert.

Sedative langtidsskader er også noe som vil ta tid vise seg.

Rusmisbruk som økt drikking tar også litt tid før skader viser seg.

++

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (3 timer siden):

Det er tydeligvis vanskelig å forstå for William, Fredrik og DaniNichi at vi har så lave smittetall på grunn av tiltakene. Gjør vi som de ønsker blir det kaos og vi må ha europeiske lockdown. 

Vanskelig for deg forstå at vi ikke ønsker alle tiltak borte ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (3 minutter siden):

Vanskelig for deg forstå at vi ikke ønsker alle tiltak borte ? 

Du begynner å bli ganske barnslig. Du viser ikke akkurat til mye forskning. Hva slags tiltak mener du vi skal ha? Hvordan vet du bedre enn FHI og Helsedirektoratet hva som er tilstrekkelig for å stoppe mutantene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

18 coronatilfeller i Kvam bekreftet å være muterte

Det er bekreftet at 18 av de 23 coronatilfellene i Kvam herad i Hardanger de siste to ukene er med den britiske mutasjonen.

Det skriver kommunen på sine nettsider onsdag ettermiddag.

Kommunen er sammen med Bergen og Ulvik i ring 1 og har strenge tiltak etter at det har blitt oppdaget utbrudd med muterte virusvarianter.

Onsdag ettermiddag er det meldt om fire nye smittetilfeller i Kvam herad. Tre av dem er kjente nærkontakter av personer som tidligere har fått påvist smitte. Den fjerde personen har ukjent smittevei, og det er iverksatt smittesporing.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (15 minutter siden):

Kommer med ganske mye statstik i motsetning til mye synsing fra flere her inne om/hva/hvis i denne tråden.

Har postet massiv mengde statistisk på hvorfor man kan åpne meste når alle over 45år og de under i risikosonen er vaksinert.

Jeg tipper at de fleste som blir deprimert under denne tiden ikke vil vise seg særlig før om en stund, selvmord tar også litt tid, man tar ikke bare selvmord uka man blir deprimert.

Sedative langtidsskader er også noe som vil ta tid vise seg.

Rusmisbruk som økt drikking tar også litt tid før skader viser seg.

++

Akkurat statistikkene dine er jo sikkert greie uten at jeg har satt meg inn i de, men jeg vil tro de ikke tar ikke hensyn til en enorm faktor, er det korona pandemien eller tiltakene som fører til økt depresjon? For dette er jo faktisk en pandemi, og en pandemi tærer på psyken uansett. Om vi ikke har tiltak og smittetallene skyter i været er det heller ikke bra for psyken, spesielt når vi ikke vet hvordan en eventuell sykdom utvikler seg, enkelte er det som en forkjølelse mens på andre enden av skalaen sliter folk med helsen i flere måneder med pusteproblemer, mistet smaksans, feber og you name it.   

Å gi opp på tiltakene når vi omsider er med sluttspurten syns vertfall jeg er dumt, vi er nå nede i 200 tallet med daglig ny smitte, klarer vi å knipe til litt ekstra å få det enda litt mer ned kan det godt tenkes at vi kan leve ganske normalt fremover til storparten av befolkningen er vaksinerte, så frem vi for guds skyld ikke åpner grensene igjen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pc Lynet skrev (4 minutter siden):

Du begynner å bli ganske barnslig. Du viser ikke akkurat til mye forskning. Hva slags tiltak mener du vi skal ha? Hvordan vet du bedre enn FHI og Helsedirektoratet hva som er tilstrekkelig for å stoppe mutantene?

Postet store mengder statistisk om hvem som blir smittet i alder, hvem som faktisk dør av dette, hvem som blir innlagt , og da så jeg at det nesten ikke er noen under 45år som dør av dette og nesten ingen under den alderen som blir innlagt.

I Norge hadde vi over 40k+(mørketall er nok store blant de yngre) under 50år som er bekreftet smittet og når man ser på antal døde samt innlagte er det forsvinnende liten % i forhold til antall smitte..Så derfor mener jeg at vi fint kan åpne det meste når de over 45år er vaksinert sammen risikogruppen under.

Aldri vært noe for at ting skal åpnes før dette eller at man skal ha spesielt store lettelser i tiltak før dette, siste man vil er miste kontrollen nå.

 

Evil-Duck skrev (5 minutter siden):

 

Å gi opp på tiltakene når vi omsider er med sluttspurten syns vertfall jeg er dumt, vi er nå nede i 200 tallet med daglig ny smitte, klarer vi å knipe til litt ekstra å få det enda litt mer ned kan det godt tenkes at vi kan leve ganske normalt fremover til storparten av befolkningen er vaksinerte, så frem vi for guds skyld ikke åpner grensene igjen. 

Ja man skal jo ikke slippe opp mye nå så enig der, jeg tenker mest på ting som at folk burde få mulighet til eks rehab for skader i Oslo er slike ting jeg tenker på når jeg sier at vi burde åpne mer..

 

Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (6 minutter siden):

Så hvilke tiltak vil du beholde? Hva skal fjernes? 

Jeg skal ikke snakke for andre her inne, men jeg savner enda strengere innreisetiltak kombinert med en eventuell oppmykning nasjonalt når smittetallene er stabilt lave. Og selvfølgelig opprettholde de strenge innreisetiltakene samtidig som vi kan leve mer normalt.

Endret av Pateia201
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sitat

Mutantmistanke i Hemsedal

Hemsedal kommune mistenker at en person i kommunen som har fått påvist coronavirus, er smittet med den britiske mutasjonen.

Rundt ti personer er satt i karantene i forbindelse med smittetilfellet.

Kommuneoverlege Camilla Underland opplyser til Hallingdølen at den smittede gjester Hemsedal, men er bosatt i et område der det er utbredt smitte av den muterte, engelske varianten.

– På arbeidsplassen til vedkommende har smitten spredd seg raskt til mange ansatte, det gjør at vi tror at dette dreier seg om et mutert virus som smitter raskt, sier hun.

Smittesporingsgruppen i Hemsedal har vært i dialog med smittesporingsgruppen i personens hjemkommune, som har bekreftet dette og informert om at de fleste tilfellene nå er knyttet til den engelske mutanten.

 

Lenke til kommentar

 

Kryptodebunker skrev (8 minutter siden):

Så hvilke tiltak vil du beholde? Hva skal fjernes? 

Som eks rehab for skader med trener.

Og åpne får å kunne trene på treningsenter i Oslo.

Ting som bidrar til bedre helse burde ikke stenges uten at det er veldig sterke grunner for å holde det stengt.

 

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (3 minutter siden):

Jeg skal ikke snakke for andre her inne, men jeg savner enda strengere innreisetiltak kombinert med en eventuell oppmykning nasjonalt når smittetallene er stabilt lave. Og selvfølgelig opprettholde de strenge innreisetiltakene samtidig som vi kan leve mer normalt.

Nettop dette hadde jo vært det beste og det kommer fra en som er nødt til å reise for å kunne jobbe.

Taper vel 150k i kvartalet på ikke få reist , men klarer se lenger en min egen lommebok heldigvis.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (2 minutter siden):

Nettop dette hadde jo vært det beste og det kommer fra en som er nødt til å reise for å kunne jobbe.

Taper vel 150k i kvartalet på ikke få reist , men klarer se lenger en min egen lommebok heldigvis.

 

Samme her. Har reisejobb som fører meg litt her og der rundt i verden. Jeg skal gledelig ta 14 dager i isolasjon på hotell neste gang jeg ankommer Norge så lenge dette betyr at jeg kan leve litt mer normalt enn hva jeg kan nå. 

Har vert mye i karantene siste året, ikke bare i Norge, men også når jeg har landet i andre land. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...