Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

nirolo skrev (10 minutter siden):

Hvis det er så dårlig så er det et mye større problem ja.

Fant litt mer her:

Sitat

Pfizer vaccine only slightly less effective against key South African mutations - study

Pfizer Inc and BioNTech's COVID-19 vaccine appeared to lose only a small bit of effectiveness against an engineered virus with three key mutations from the new coronavirus variant found in South Africa, according to a laboratory study conducted by the U.S. drugmaker.

The study by Pfizer and scientists from the University of Texas Medical Branch (UTMB), which has not yet been peer-reviewed, showed a less than two-fold reduction in antibody titer levels, indicating the vaccine would likely be effective in neutralizing a virus with the so-called E484K and N501Y mutations found in the South African variant.

The study here was conducted on blood taken from people who had received the vaccine. Its findings are limited because it does not look at the full set of mutations found in the new South African variant.

 

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-pfizer-vaccine/pfizer-vaccine-only-slightly-less-effective-against-key-south-african-mutations-study-idUSKBN29W31M

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (28 minutter siden):

Jeg synes det er rart det ikke er gjort en studie på butikkpersonale. Vil tro at en relativt stor prosentandel vil ha antistoffer etter asymptomatisk infeksjon. 

Spurt flere som jobber i dagligvare butikker, flere har vært på jobb gjennom hele covid-19 uten noe særlig bruk av munnbind..Ikke blitt sjuke..

Tviler stekt på at de tilfeldig skal ha en stor % med asymptomatiske infeksjoner.

Tror ganske enkelt at noen er mer uheldige enn andre og dermed blir smitte, har nok også med at noen har et dårligere immunforsvar enn andre og dermed blir lettere smittet.

Man vet jo at en stor andel Nordmenn har alt for lite d vitamin 

https://forskersonen.no/immunforsvaret-kronikk-meninger/fa-i-deg-nok-vitamin-d/1767582

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man undres litt hva planen med vaksineringen i Norge egentlig er?

Nå har man altså avtaler om kjøp av nok vaksiner til å vaksinere så å si alle over 18, likevel så står det tullinger fra FHI i mediene og sår tvil om vaksinasjon av de under 45 år, lenge før man har kommet til det punktet.

Så har nå AstraZeneca/Oxford vaksinen blitt godkjent, det forventes vel noen hundre tusen doser av denne inneværende måned.
Det er likevel ikke kommet noen sikre føringer på hvem som skal få denne?

Østerrike, Sverige, Tyskland og svært mange andre land, vil ikke gi den til de over 65 år.
Polen, Belgia og et par andre har satt grensen på 55 år, mens Sveits, som formelt står utenfor EU, ikke vil godkjenne vaksinen i det hele tatt, uten mer data.

Så langt ligger Norge sist an med vaksineringen av de nordiske landene, og også bak de aller fleste andre land i Europa, men det kommer veldig lite informasjon om hvordan man skal øke farten?

Foreløpig er det bare musepiss som har kommet. I ukene fremover vil det stadig leveres større mengder vaksine dersom alt går etter planen, men Norge har foreløpig kun satt 135k doser i armen på folk. Dette må vel nesten firedobles i mars dersom man skal holde tritt med leveransene?

Nå når man også har feilet med disse mutasjonene, som man slapp inn i landet gjennom slapp kontroll av fly og lignende, samt at smittesporingen og stansing av spredningen ser ut til å gå dårlig, så burde man i det minste være litt klarere på hva planen er i ukene fremover for å vaksinere hele befolkningen som ønsker det, ikke bare komme med tullete utspill fra FHI i mediene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (18 minutter siden):

Men her står det at det er under en halvering av mengden antistoffer. Det kan ikke nødvendigvis oversettes til bare halvparten så effektiv. Det kan være at halvparten så mange antistoffer er tilstrekkelig og at vaksinen dermed i praksis fungerer like godt, eller den kan være helt inneffektiv pga for lite antistoffer.

Så vidt jeg kan forstå så vet vi for lite til å si noe om hvor mange som vil være mine mot RSA varianten med dagens vaksiner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (4 minutter siden):

Tviler stekt på at de tilfeldig skal ha en stor % med asymptomatiske infeksjoner.

Tror ganske enkelt at noen er mer uheldige enn andre og dermed blir smitte, har nok også med at noen har et dårligere immunforsvar enn andre og dermed blir lettere smittet.


Jeg tror det primært har noe med tid, avstand og ventilasjon å gjøre.

De fleste butikklokaler av litt størrelse er godt ventilert, folk er raske inn og ut, spør kanskje kun betjeningen om noe som tar noen sekunder, samt at det holdes avstand.

Man vet fra tidligere at de fleste utbrudd har skjedd på utesteder, konserter, ishaller og lignende, hvor folk er i nærheten av hverandre over lengre tid, innendørs i et relativt dårlig ventilert lokale.

Dette er dog kun spekulering, hvem vet ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (7 minutter siden):

Man undres litt hva planen med vaksineringen i Norge egentlig er?

....

så burde man i det minste være litt klarere på hva planen er i ukene fremover for å vaksinere hele befolkningen som ønsker det, ikke bare komme med tullete utspill fra FHI i mediene.

Nå ser jeg FHI søker etter to konsulenter som kan .Net. Det kan tenkes at de er ute etter noen med kompetanse til å finne korteste vei innom hele Norges befolkning eller tilsvarende. 🧐

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):

Man vet fra tidligere at de fleste utbrudd har skjedd på utesteder, konserter, ishaller og lignende, hvor folk er i nærheten av hverandre over lengre tid, innendørs i et relativt dårlig ventilert lokale.

Dette er dog kun spekulering, hvem vet ?

Puber etter noen øl må jo være høyrisikosport. Nå husker jeg ikke når det ble forbudt i Oslo-området, men på tross av at jeg er glad i et par øl på fredager så støtter jeg fullt ut nedstengning av puber.

Andre steder man sitter nært er selvsagt også risikable, men vil tro risikoen øker desto mer folk snakker/roper/synger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (36 minutter siden):


Så langt ligger Norge sist an med vaksineringen av de nordiske landene, og også bak de aller fleste andre land i Europa, men det kommer veldig lite informasjon om hvordan man skal øke farten?
 

I hvertfall i min kommune (Stavanger) så oppretter de massevaksinasjon i en stor idrettshall, og ser etter minst ett til ekstra lokale. 

Direktør for Helse og velferd har gått ut i avisa og sagt følgende:

Massevaksinering av innbyggere 18-64 år varsles ved at det sendes sms fra kommunen i to omganger:

  • først en sms med spørsmål om de ønsker melding når deres tur til å bli vaksinert nærmere seg
  • deretter en sms til de som svarte Ja, med lenke til bestilling av time for vakisnering

Videre skrives det: 

...Deretter vil turen komme for massevaksinering av alle som ønsker det mellom 18 og 65, også her med de eldste først. Disse vil få en sms fra fastlegen når deres tur nærmer seg, samt en lenke der de kan bestille en ønsket vaksinetime digitalt, sier Fosse.

Nå vil det også komme en god del flere vaksiner fremover... 

Det kom 196800 doser i Januar, og forventes 459430 doser nå i februar, før det går opp til 714697 doser i mars. Ser ut som om det vil stabilisere seg på 795000 doser pr måned fremover frem til juli hvor det går opp til 975000. Om alt går som planlagt. 

Blir også bra om Johnson & Johnson-vaksinen blir godkjent i april, den krever bare 1 dose, og EU har bestilt 200 mill doser, med opsjon på 200 mill til. 

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (34 minutter siden):

Kanskje de trenger noen andre enn en femåring til å utforme informasjonsskriv til de som skal ta vaksine.

Dette er hva de gir ut i dag, ikke særlig informerende?

Sitat

Hvem bør ta koronavaksine.

De som er 65 år eller eldre

Voksne personer med enkelte sykdommer

Sitat

Koronavaksine på 1-2-3 - på ulike språk

Kort generell informasjon fra Folkehelseinstituttet om vaksine mot koronasykdommen covid-19 på flere ulike språk. Informasjonen er ment for personer som er blant de prioriterte gruppene for vaksinasjon, men som av ulike grunner har behov for en enklere fremstilling enn i den mer utfyllende publikumsteksten.

Det er sikkert lurt å levere ut dette informasjonsskrivet til fremmedspråkelige, så de tror at de under 65 år ikke trenger å vaksinere seg.

Spoiler

 

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


Jeg tror det primært har noe med tid, avstand og ventilasjon å gjøre.

De fleste butikklokaler av litt størrelse er godt ventilert, folk er raske inn og ut, spør kanskje kun betjeningen om noe som tar noen sekunder, samt at det holdes avstand.

Man vet fra tidligere at de fleste utbrudd har skjedd på utesteder, konserter, ishaller og lignende, hvor folk er i nærheten av hverandre over lengre tid, innendørs i et relativt dårlig ventilert lokale.

Dette er dog kun spekulering, hvem vet ?

Tror det samme selv og husker en artikkel for en stund tilbake der nesten alle i en rettssak utenom noen få klarte bli smittet.

I en rettssak vil jeg tro det er ganske grei avstand mellom parter også, men de er jo sammen over lange perioder gjerne i lokaler uten god tilgang til lufting.

 

Endret av DaniNichi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det spekuleres i om norske myndigheter egentlig er skeptiske til vaksinen? Eventuelt om de med vilje er avventende med vaksineringen for å se hva som virker i andre land siden smittetrykket i norge uansett er lavt? Er jo latterlig hvor treigt det er her. 

Kan jo legge til i innlegget at jeg har en jobb hvor jeg fortsatt reiser verden rundt siden jeg regnes som samfunnskritisk personell, med andre ord gleder jeg meg til dette er over og jeg kan leve et normalt liv igjen. Det har blitt noen karantenedager siden mars sist år..

Endret av Pateia201
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/KyPJzG/coronavaksine-derfor-gjorde-ikke-norge-som-israel

Ser at det forventes at nesten halve befolkningen er fullvaksinert innen utgangen av juli, med leveranseplan av de tre godkjente vaksinene. Men, nå er to vaksiner under godkjenning (rolling review), og J&J kan vel virkelig få fart på sakene om den kun krever én dose. Noen som vet hvor mye som ventes av disse, om de kan få en stor betydning for hvor mange som kan vaksineres innen juli? 

Lenke til kommentar

Burde for faen ver på tide med store leveranser med vaksiner slik at det går an å leve som normalt, helt ubrukelig av norske myndigheter. På tide å gjør noe nå, men nei, her skal vi seigpines så lenge som mulig samtidig som vi vaksineres i farten tilsvarende U-land. Jeg er skremt over norske myndigheter og håper de skjønner at folk begynner å gi faen, er ikke rart at diverse mutanter popper opp her og der i landet. 
Rett og slett fryktelig dårlig håndtering av en pandemi i et så svakt rammet land.

Lenke til kommentar

Forklar meg gjerne hvorfor det ikke er flere vaksinerte i dette landet, samtidig skjønner jeg ingenting av den "rettferdige" fordelingen av vaksiner når hele landet blir påvirket av østlandet som støtt og stadig har utbrudd. Vaksiner der dritten er og ta resten deretter, burde ikke være så vanskelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (5 minutter siden):

Burde for faen ver på tide med store leveranser med vaksiner slik at det går an å leve som normalt, helt ubrukelig av norske myndigheter. På tide å gjør noe nå, men nei, her skal vi seigpines så lenge som mulig samtidig som vi vaksineres i farten tilsvarende U-land.

Hvordan er det ubrukelig av norske myndigheter at produsentene ikke kan levere raskere? Hvilke U-land er det du tenker på? Vaksinene har vel så langt gått til de rikeste landene som har vært villig til å betale dyrest. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (4 minutter siden):

Hvordan er det ubrukelig av norske myndigheter at produsentene ikke kan levere raskere? Hvilke U-land er det du tenker på? Vaksinene har vel så langt gått til de rikeste landene som har vært villig til å betale dyrest. 

Kan du svare på hvorfor Israel allerede har fått første dose på 1/5 av befolkningen for flere uker siden? Nettopp, du skriver at vaksinene har gått til de rikeste landene, hvor er norge her? Om det handler om penger så er jo det så absolutt ikke et problem for norge. 

Lenke til kommentar
Pateia201 skrev (1 minutt siden):

Kan du svare på hvorfor Israel allerede har fått første dose på 1/5 av befolkningen for flere uker siden ...


Fordi Israel har en spesiell avtale med Pfizer, hvor de er testland for å få ut data raskere osv.

Dette ville nok aldri vært aktuelt for Norge, som får vaksiner gjennom EUs vaksineinnkjøp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...