Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

:utakt skrev (Akkurat nå):

Leser om utbruddet i Halden.

Er det ikke snart på tide at folk innser at å samle mennesker i en større gruppe = smitterisiko? Har vi ikke hatt nok eksempler på "vi visste ikke at ... " nå snart? 

Strykkarakter fra helsemyndighetene som ikke har klart å kommunisere tydelig at noe av det verste som finnes med smittespredning er innendørs i kald stillestående luft. Vi har jo stadig utbrudd på kjølelagre etc. Her fra i dag:

Sitat

Skolemelk-ordning rammes av korona

Over 500 skoler på Østlandet får ikke skolemelk fra Tine den neste uken. Årsaken er at rundt 30 ansatte ved Tines lager på Kalbakken i Oslo er satt i karantene på grunn av koronasmitte. Det er den såkalte skolelystordningen som rammes.

Bergen kjører på igjen ...

Sitat

Ni nye koronatilfeller i Bergen

Det er registrert ni nye koronasmittede i Bergen siden i går. De smittede er i alderen 12–55 år. Ett tilfelle er importsmitte, ett har ukjent smittevei og syv er nærkontakter. 695 personer testet seg i løpet av gårsdagen for korona i Bergen.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Sebastian ble smittet på ishockeyskole: – Virket som de tok hensyn

Over 60 smittetilfeller i Østfold kan spores tilbake til Halden Ishall. Sebastian Grönborg ble koronasmittet på datterens første hockeytrening.

– Jeg ble veldig overrasket da jeg fikk beskjed om at jeg hadde korona. Det smittet ekstremt lett, sier Sebastian Grönborg.

Lørdag for en uke siden var han med datteren på hockeyskole. Det var første gang fireåringen besøkte Halden Ishall.

Totalt deltok 50 barn på hockeyskolen i regi av ishockeyklubben Comet. Barna ble delt i tre forskjellige grupper som fikk hver sin flate på isen.

– På vår isdel var det en som ble bekreftet smittet på mandag. Vi var i samme gruppe i en time, men vi var aldri nærmere hverandre enn én meter, sier Grönborg.

På tirsdag fikk han selv de første symptomene, i form av tett nese og hodepine. Det var Halden Arbeiderblad som først snakket med Grönborg.

https://www.nrk.no/osloogviken/smitteutbruddet-i-halden_-koronasmittet-pa-hockeyskole-1.15322768

Endret av Pc Lynet
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Pc Lynet said:

HA (bak betalingsmur):

Quote

 

Åtte smittede Comet-spillere forteller: – Slik er hverdagen med korona!

Herman Benjo Kopperud

– Jeg har hatt milde symptomer, litt vondt i hodet og vondt i kroppen. Generelt slapp og det merkes at det er noe som ikke stemmer. Føler meg bedre nå, så håper det fortsetter i riktig retning.

Jesper Kolle Nipe

– Jeg hadde sterke symptomer tidlig i sykdomsforløpet, og lå rett ut i to dager med feber, hoste og sterk hodepine. Nå er jeg bedre, og har kun litt hoste igjen.

William Lundsten

– Jeg har hatt vondt i halsen, lett hoste og hodepine. Smak og lukt forsvant. Lage mat var ikke like gøy når man verken kunne smake eller lukte. Nå er jeg stort sett symptomfri, med unntak av litt tett nese. Begynner å bli farlig lei av å sitte hjemme.

Dan Nygård

– Det startet med feber og hodepine, så gikk det over i tett nese og hals og da forsvant også lukt og smak. Har sluppet den verste hosten, men litt har det vært. Har vært ganske syk, men har også hatt det verre. Formen nå er veldig opp og ned, fra at jeg nesten føler meg frisk til at jeg er langt nedi grøfta igjen. Det blir bedre, men det går saktere enn jeg hadde håpet eller trodd.

Didrik Nøkleby Svendsen

– Jeg har vondt i lungene, brystet og generelt i hele kroppen. Mistet smak og lukt. Ikke behagelig!

Sander Rekstad

– Det startet med tett nese og hoste, og så kom feberen dagen etter.

Henrik Holme

– Mine symptomer var veldig svake. Nesten ingenting. Jeg jobbet samme dag som jeg dro for å teste meg, og følte meg helt frisk. Utover i uka har jeg fått tett nese og litt trykk i brystet. Har fortsatt smak og lukt, og ikke hatt feber.

Patrick Karlsen-Wessel

– Jeg er veldig dårlig, ligger rett ut. Har hatt 40+ i feber, og hele kroppen føles ødelagt.

 

Dette er unge og godt trente folk ... ikke noe å trakte etter for oss utrente "gamliser".

Endret av helsten2
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Regjeringen har kjørt seg fast i ringen

Dette er et nødrop fra innenfor ringen. Er det noen kodeknekkere i landet?

 

Det var da spørsmålstegnene fikk høyere R enn mutert virus.

For kommunene føk inn og ut av ringene. Tiltak ble lettet på her og der av regjeringen. Og etterpå kunne kommunene stramme til igjen.

Da mutanthæren søndag nådde Østfold, ble det enda verre. For å si det med Churchill fremsto tiltakene som «a riddle, wrapped in a mystery, inside an enigma».

Winston snakket om russernes gåtefulle intensjoner i 1939. Her i VG derimot, prøvde vi å forsvare nullmomsen og oppklare hva som var reglene hvor.

Men samfunnsoppdraget lot seg ikke oppfylle. For det virket ikke engang som myndighetene selv visste svaret.

På listen over tiltak innført søndag kveld, var de samme strenge tiltakene som regjeringen lettet på lørdag, inne igjen.

Det ble imidlertid klart, altså «klart», at de ikke kun opererte med Ring 1 og 2, men at de også hadde innført to ulike kategorier i Ring 2, én som gjelder fra mandag og en annen fra onsdag.

Mandag morgen fortsatte VG på jobben. Til å finne ut hvilke kommuner som var i Ring 2, trengte vi Woodward og Bernstein.

Enig blir bare surr med ut og inn av ring 1,2, 3 osv. 

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/gWLlq9/regjeringen-har-kjoert-seg-fast-i-ringen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (6 timer siden):


Alle ønsker at samfunnet skal åpnes så fort som mulig, poenget var at det er spesielt å tro at ...
 


Det er helt åpenbart fremdeles grunnlag for tiltak selv om de over 45 år er vaksinert, da det kun utgjør rundt halvparten av befolkningen, og den andre halvparten fremdeles kan drive smitten, som kan føre til en hel del død og sykdom blant de under 45 år dersom smitten får løpe fritt, i tillegg til at mer smitte har en tendens til å øke risikoen for nye mutasjoner osv.

Det er en særdeles dårlig ide å åpne alt å brenne masker på torget, når halve befolkningen fremdeles er sårbare for et farlig virus.

Når man ser statistikk for de under 45år så er det lite som tilsier at det blir mye død og sykdom.

Verdien av holde på tiltak finnes ikke når de over 45år er vaksinert, det er mer skadelig enn noe annet.

Totalt 6 personer under 50år har død i Norge av totalt 9985 registrert smittet, ikke medregnet mørketall på antall smittet.

Skal man følge hva du mener så er vi alle låst inne til over sommeren.

 

 

Lenke til kommentar
Benbjo skrev (59 minutter siden):

Nå parafraserer jeg, men leste en artikkel på NRK (?) hvor norsk forskning viste at 10% mister smak/lukt i lang lang tid. 

Du leser jo bare om negative nyheter så sjekk negativ.no 

Benbjo skrev (3 timer siden):

Ja, det er ikke noe spørsmål engang

Ikke sant, går ikke stille noe spørsmål her skal alt opp, døde, smittet, langtidssyke med mer..

Benbjo skrev (7 timer siden):

Du ser bare på sykehusinnleggelser og dødsfall, men ignorerer totalt den andelen som blir langtidssyke, kanskje uføre, og får div organskader. Denne kohorten er mange titalls ganger større enn andelen <45 som dør av covid. 

Det er minst like skadelig for samfunnet om 10-20% blir langtidssyke og ikke kan jobbe. Har slitt med å finne igjen artikkelen, men i Nederland er tallet på de som ikke har returnert til arbeid etter covid-sykdom i den størrelsesordenen. 

 

Er folk her inne såpass møtt i døra av media og negative ting som Benbjo spyr ut av seg at dere ikke klarer se 2 siden av samme sak ? Finnes ikke noe grunnlag for å si at 10-20% blir langtidssyke om da 2uker regnes som langtidssyke så mulig.

Nesten på grensen til hysteria fra dere her inne.

Verdien av et åpent samfunn er stor og hvis dere mener at med såpass lite alvorlig følger av å åpne når de over 45år er vaksinert så skal vi fortsatt ha det som idag da er dere bare gale..De vurdere ikke engang vaksinere de under 45år uten risiko..

Men hvordan man skal prøve prate fornuft til folk som stiller seg åpen for portforbud🙄

 

Morromann skrev (6 timer siden):

Å kaste flasker med antibac på et bål er noe jeg på det aller sterkeste vil fraråde. Det hører med i kategorien spesialavfall som skal leveres til spesialcontainere.

Kan bli moro det bare holde litt avstand til munnbind som sprenger ut av bålet.

Lenke til kommentar
Sitat

NY MUTASJON PÅVIST VED SYKEHJEM I BÆRUM – TRE DØDSFALL DE SISTE DAGENE

Det er oppdaget en ny, mutert virusvariant på Stabæktunet sykehjem i Bærum der tre coronasmittede beboere har dødd de siste dagene.

 

Helsemyndighetene har foreløpig lite kunnskap om varianten.

 

Søndag døde en beboer med coronasmitte ved sykehjemmet. Siden 27. januar har tre beboere dødd med coronasmitte der. Alle ansatte blir nå hurtigtestet før de får komme på jobb, skriver Budstikka.

 

– Det er ikke uventet at det kan komme dødsfall på sykehjem av beboere smittet med corona. Alder er en risikofaktor for alvorlig utfall av corona og mange eldre har allerede helseutfordringer. Da blir corona en tilleggsbelastning, sier smittevernoverlege Bjørg Dysthe i Bærum.

 

Virusmutasjonen som er påvist på sykehjemmet er ikke den samme som den britiske. FHI jobber nå med å analysere varianten. 

Bærumspesten? 

Lenke til kommentar
Sitat

Raymond Johansen: Gradvis og kontrollert gjenåpning av Oslo

Byrådsleder Raymond Johansen i Oslo viser til at smittetallene i Oslo nå er på sitt laveste siden oktober, og sier det er rom for en gradvis og kontrollert gjenåpning av Oslo.

– De siste ukene har vi levd med ekstremt strenge tiltak, selv om smittetallene har gått jevnt og trutt nedover, sier Johansen.

Han sier dette har skyldtes utbruddet av det muterte viruset.

– Men byen skal ikke stenges ned over tid som et føre var-tiltak, sier han.

Der mister vi kontrollen igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

En person har fått påvist den engelske virusvarianten i Færder kommune. Tilfellet fører ikke til noen endringer i smitteverntiltak.

(Tønsbergs Blad): Folkehelseinstituttet har påvist den engelske virusvarianten hos en person fra Færder kommune, melder kommuneoverlege Elin Jakobsen mandag ettermiddag.

Personen ble testet ved innreise til Norge i slutten av januar, og har siden da vært helt isolert og ikke hatt noen nærkontakter.

– Vi har kontroll over dette smittetilfellet, som har vært i isolasjon siden innreise til Norge, og som ikke har noen nærkontakter i kommunen, sier kommuneoverlege Elin Jakobsen.

På bakgrunn av dette vil ikke kommunen iverksette noen ytterligere smitteverntiltak enn de som allerede gjelder fra nasjonalt hold.

Det var Folkehelseinstituttet som rutinemessig bad om stikkprøver fra Færder kommune.

Vil tro mutasjonen er omtrent overalt i Norge. Forhåpentligvis dør de fleste potensielle utbrudd ut.

Lenke til kommentar
Sitat

Mandag er det bekreftet 61 tilfeller av britisk virusmutasjon i Oslo - 20 flere enn søndag. Det melder NTB.

Byrådsleder Raymond Johansen, helsebyråd Robert Steen og oppvekst- og kunnskapsbyråd Inga Marte Thorkildsen orienterer nå om coronasituasjonen og hvilke tiltak som skal gjelde i Oslo fra onsdag 3. februar.

Fra onsdag 3. februar vil byrådet lette på flere av tiltakene:

* Barnehager, barneskoler og ungdomsskoler går fra rødt til gult tiltaksnivå.

* Fritidsaktiviteter og idrett åpnes for barn opp til og med ungdomsskolealder, både innendørs og utendørs, men cuper og kamper vil fremdeles være forbudt.

* Toppidretten kan gjenoppta organisert trening, og det åpnes for organisert aktivitet utendørs for ungdom og vokse fra videregående skole og oppover.

* Bibliotekene gjenpnes.

* Svømmehaller og liknende anlegg åpner for skolesvømming, organiserte svømmekurs og organisering svømmetrening for barn og unge til og med ungdomsskolealder.

* Butikker og serveringssteder åpner, men i tråd med nasjonale regler skal kjøpesentre og varehus fortsatt holde stengt (med unntak av matbutikker, apotek, vinmonopol og andre virksomheter som det er gitt unntak for).

Byrdet opplyser ogå at de vil i løpet av kort tid vurdere om det også kan gjøres lettelser i tiltaksnivå i videregende skole og i fritidsaktiviteter og idrett for ungdom.

Fra onsdag vil butikker og serveringssteder kunne åpne igjen, sier byrådslederen.

- Vi går tilbake til gult nivå i barnehage og barneskole, samt i ungdomskolen, sier Johansen.

I videregående beholdes det rødt nivå. Det åpnes også for fritidsaktiviteter innendørs og utendørs fram til de på ungdomsskolenivå, ifølge Johansen.

Det har vært full stans i alle innendørs fritidsaktiviteter for barn over 13 år siden midten av november. Den siste uken har det vært stans i fritidsaktiviteter innendørs og utendørs for alle aldersgrupper.

Skjenkeforbudet opprettholdes, opplyser Johansen.

Det er registrert 60 smittede i Oslo siste døgn. Det er 23 mindre enn gjennomsnittet de foregående sju dagene, og 29 færre enn gjennomsnittet de siste to ukene.

- Pandemien har sitt eget språk. Ord som kohort, R-tall og flokkimminitet har kommet inn i hverdagen vår, sier Johansen.

- I Oslo har vi hele veien styrt etter et prinsipp om at tiltakene skal være foutsigbare og konsistente, sier han.

- Utfra smittetallene er det nå rom for å starte en gradvis og kontrollert gjenåpning av Oslo, sier Johansen.

Han sier at vi fortsatt må leve med usikkerheten, men at han håper Oslo-folk snart skal få mer forutsigbrhet.

- Vi må være forberedt på at situasjonen raskt vil kunne endre seg igjen, sier han.

Dette går nok bra, helt utrolig. Kanskje vi bare skal låse ned Oslo regionen. Hindre fri ferdsel ut av Oslo og Viken til resten av landet.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Tror mutert virus står bak utbrudd i Ulvik

Ulvik kommune opplyser ifølge Bergens Tidende at en foreløpig screeningtest av de ti smittetilfellene i Ulvik tyder på at det er det britiske muterte viruset som er årsak til smitteutbruddet i kommunen.

Mandag ble det påvist ett nytt tilfelle i Ulvik. Alle de smittede er satt i isolasjon.

Haukeland gjør nå full sekvensering av viruset for å stadfeste at det er det britiske viruset, skriver kommunen i en pressemelding.

Kommunal kriseledelse i Ulvik skal mandag ettermiddag ha møte med FHI, Helsedirektoratet,  Statsforvalteren og nabokommunene for å drøfte situasjonen og vurdere innføring av nye smitteverntiltak.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...