Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Koronaviruset i NORGE [Les første innlegg]


Simen1

Anbefalte innlegg

Theo343 skrev (33 minutter siden):

Merkelig nok har jeg opplevd stor motstand mot hjemmekontor på de siste 3 arbeidsplassene jeg har hatt og alle har vært i Oslo. Både fra ledere og selv såpass unge mennesker ned i 30 årene som har "hovedansvarlig" roller.

Oi, det er uflaks. Vet ikke hvilken bransje du er i, men det er kanskje ikke en bransje jeg har vært så mye borti. Høres litt bakvendt ut å tviholde på det.

Nå er ikke jeg ansatt noe sted og blir det sannsynligvis (forhåpentligvis!) aldri, men jeg driver et eget kontor hvor alle gjør som de vil. Da er det sånn at de fleste ønsker å være på kontoret når de kan, men så tar man hjemmekontor når det passer seg eller de dagene man ønsker det selv. Blir litt sånn 60/40 kanskje. Har samme inntrykk av at det er litt blandet hva folk ønsker selv, men har og inntrykk av at de aller fleste bedrifter nå fremover vil legge opp til mye mer fleksibilitet. I hvert fall er det sånn blant mine venner og de bedriftene jeg har jobbet for det siste halvannet året.

Sitat

Om vinteren er jeg avhengig av å kunne kjøre bil til jobb.

Skjønner! Det kan du nok fortsette med i noen år til. Jeg ville ikke lagt uttalelser fra et ungdomsparti uten makt til grunn for noen som helst av slike valg i fremtiden altså, alle disse ungdomspartiene sier mye hypotetisk hele tiden. Men uttalelsen du sikter til her er vel kanskje hun ene i Grønn Ungdom som sa at siden moderpartiet vil redusere 1/3 av privatbilismen i byene innen 2030, så inkluderer det også naturligvis elbiler. Dette ble vinklet til sensasjonelle "elbilene må vekk!" fra MDG, selv om uttalelsen kom fra Grønn Ungdom, selv om hun aldri sa "elbilene må vekk" (hun sa redusere) og selv om det ligger an til ganske bredt politisk flertall i Oslo for dette fra før 😅

Videre er det jo slik at MDG bare er ett av samtlige partier i Oslo bystyre som ønsker mindre privatbilisme, delvis med unntak av Frp (selv om de også faktisk som regel stemmer for å redusere privatbiltrafikken). Så det er ikke bare MDG-politikk, men en utvikling som ville skjedd selv om det partiet opphører å eksistere i morgen. Man ser samme utvikling i hele Europa egentlig nesten uavhengig av hvem som styrer. Så det er nok sånn at denne utviklingen vil skje uansett. Men dette blir en fryktelig digresjon og off-topic, så beklager det!

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Quote

Oi, det er uflaks. Vet ikke hvilken bransje du er i, men det er kanskje ikke en bransje jeg har vært så mye borti. Høres litt bakvendt ut å tviholde på det.

IT bransjen. Her er mange ledere kritiske til hjemmekontor, merkelig nok.

Quote

Nå er ikke jeg ansatt noe sted og blir det sannsynligvis (forhåpentligvis!) aldri, men jeg driver et eget kontor hvor alle gjør som de vil. Da er det sånn at de fleste ønsker å være på kontoret når de kan, men så tar man hjemmekontor når det passer seg eller de dagene man ønsker det selv. Blir litt sånn 60/40 kanskje. Har samme inntrykk av at det er litt blandet hva folk ønsker selv, men har og inntrykk av at de aller fleste bedrifter nå fremover vil legge opp til mye mer fleksibilitet. I hvert fall er det sånn blant mine venner og de bedriftene jeg har jobbet for det siste halvannet året.

Fantastisk ordning. Har selv alltid vært tilhenger av "frihet under ansvar" som en del ledere nok ikke forstår den egentlige betydningen av.

Selv om jeg kan virke kritisk her i forumet er jeg alltid positiv, samarbeidsvillig og løsningsorientert. Men man kan bli litt lei av slike bakstreverske holdninger innimellom. Folk er ikke like og det beste måtte være å utnytte deres potensiale og legge til rette når det ikke koster bedriften én krone.

Jeg måler alltid hvor mye jeg får gjort så jeg kan svare raskt når ledere ønsker tilbakemeldinger. Det jeg så med hjemmekontor nå i 8 måneder er en generell 35-50% økning i effektivitet og på noen komplekse oppgaver nesten en dobling. Samt null sykefravær.

Endret av Theo343
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Evil-Duck said:

Nå som delta er dominant syns jeg hele dette koronapasset er enda mer tullete da en vaksinert like gjerne kan være smittet som en uvaksinert, å da kun teste uvaksinerte blir sådan litt urimelig. For vaksinerte sin del er det jo ikke noe stress siden en mest trolig uansett ikke blir noe særlig syk, men for uvaksinerte blir det jo nærmest høyrisikosport. Enten må en teste alle eller så må en bare åpne for alle uten test, da risikoen med delta i kortene vil være tilnærmet lik. 

Men er testene gode nok til å teste vaksinerte, eller risikerer man falske positive pga. vaksinen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (10 timer siden):

Nå som delta er dominant syns jeg hele dette koronapasset er enda mer tullete da en vaksinert like gjerne kan være smittet som en uvaksinert, å da kun teste uvaksinerte blir sådan litt urimelig. For vaksinerte sin del er det jo ikke noe stress siden en mest trolig uansett ikke blir noe særlig syk, men for uvaksinerte blir det jo nærmest høyrisikosport. Enten må en teste alle eller så må en bare åpne for alle uten test, da risikoen med delta i kortene vil være tilnærmet lik. 

Når det sies at det er 1000 ganger mer virus-RNA i prøver fra dem med delta arantene, så stemmer det tallet. Det man derimot IKKE vet er om at det kan oversettes til at du har 1000 ganger mer virus i kroppen som er smittsomt. Litt som at du kan levere en positiv PCR flere uker etter at du ikke er smittsom. Videre er det ikke gitt at deltavarianten er mer smittsom i seg selv. Det man observerer er en vesentlig kortere inkubasjonstiden. Tiden fra du får det til du kan spre det videre har også blitt kortere. Dette utfordrer hele TISK-systemet. Sannsynligheten for at du har spredd smitte videre før du har blitt testet er større. Det er ikke dermed sagt at viruset kommer lettere inn i kroppen din. Altså ikke mer smittsomt i seg selv. Det forklarer også en voldsom økning i smittetall.

Men, dette er ikke noe man vet sikkert. Det er ikke undersøkt skikkelig enda. Jeg tenker at journalister har gjort sitt for å etablere en sannhet basert på egne konklusjoner og missforståtte uttalelser.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Men vi kan ikke opprettholde slike tiltak for alltid. Det er ikke bærekraftig og økonomien vår er ikke innrettet etter en covid-19-verden. Vi må begynne å lære oss å leve med viruset og den tiden er nå. Vi må ha i minnet at tiltakene som ble innført i mars 2020 og som i størrre og mindre grad lever med oss ennå, ble vedtatt på et tidspunkt da man fryktet at mellom 3 og 10% av de smittede kunne dø, noe som vi nå(heldigvis)vet slett ikke er tilfelle.

Jeg er enig i at man må lære å leve igjen. Må noen ha hjelp?

Jeg er uenig i at å lære å leve så brått skal skje akkurat nå når folk fortsatt er uvaksinerte og delvaksinerte.

Her behøves å lære å leve med situasjonen vi står i akkurat nå!

Også håper jeg at helsemyndighetene virkelig får til å vurdere balansen av en tredjedose riktig. Altså om denne tredjedosen kan bli aktuell for hele befolkningen også. Det er et vanskelig spørsmål sånn rent økonomisk. Men håper de tar riktig avgjørelse ift. smittevernshensyn, dersom det viser seg å behøves.

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hjemmekontor er jeg godt vant med gjennom et tiår før pandemien. 

Som ansatt vil jeg likevel oppfordre og anbefale åpent kontorlandskap om arbeidsoppgavene tillater det, helst der hvor andre virksomheter også er til stede. Det er - uten sidestykke - det beste for den ansattes faglige utvikling, nettverksbygging og sosiale ferdigheter. 

Hjemmekontor er isolert sett ofte det mest effektive for bedriften, om den ansatte er flink/strukturert, og kan være en fin avlastning/redusere stressnivå for ansatt med øvrige forpliktelser (familie). 

Men er karriere, lønn, vennskap og personlig utvikling et viktig mål for den ansatte - reduser hjemmekontor så mye som mulig og finn deg gjerne en jobb hvor du møter folk fra andre bedrifter. Plutselig har du referanser, nettverk og jobbtilbud du aldri kunne drømt om - samt innsyn og erfaring som er tverrfaglig bare gjennom lunsjpraten alene. 

Hjemmekontor? Fantastisk for meg mtp effektivitet. Svært begrensende mtp personlig utvikling og karriere. :)

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Oi, det er uflaks. Vet ikke hvilken bransje du er i, men det er kanskje ikke en bransje jeg har vært så mye borti. Høres litt bakvendt ut å tviholde på det.

Nå er ikke jeg ansatt noe sted og blir det sannsynligvis (forhåpentligvis!) aldri, men jeg driver et eget kontor hvor alle gjør som de vil. Da er det sånn at de fleste ønsker å være på kontoret når de kan, men så tar man hjemmekontor når det passer seg eller de dagene man ønsker det selv. Blir litt sånn 60/40 kanskje. Har samme inntrykk av at det er litt blandet hva folk ønsker selv, men har og inntrykk av at de aller fleste bedrifter nå fremover vil legge opp til mye mer fleksibilitet. I hvert fall er det sånn blant mine venner og de bedriftene jeg har jobbet for det siste halvannet året.

Skjønner! Det kan du nok fortsette med i noen år til. Jeg ville ikke lagt uttalelser fra et ungdomsparti uten makt til grunn for noen som helst av slike valg i fremtiden altså, alle disse ungdomspartiene sier mye hypotetisk hele tiden. Men uttalelsen du sikter til her er vel kanskje hun ene i Grønn Ungdom som sa at siden moderpartiet vil redusere 1/3 av privatbilismen i byene innen 2030, så inkluderer det også naturligvis elbiler. Dette ble vinklet til sensasjonelle "elbilene må vekk!" fra MDG, selv om uttalelsen kom fra Grønn Ungdom, selv om hun aldri sa "elbilene må vekk" (hun sa redusere) og selv om det ligger an til ganske bredt politisk flertall i Oslo for dette fra før 😅

Videre er det jo slik at MDG bare er ett av samtlige partier i Oslo bystyre som ønsker mindre privatbilisme, delvis med unntak av Frp (selv om de også faktisk som regel stemmer for å redusere privatbiltrafikken). Så det er ikke bare MDG-politikk, men en utvikling som ville skjedd selv om det partiet opphører å eksistere i morgen. Man ser samme utvikling i hele Europa egentlig nesten uavhengig av hvem som styrer. Så det er nok sånn at denne utviklingen vil skje uansett. Men dette blir en fryktelig digresjon og off-topic, så beklager det!

Jeg kan hjelpe deg å vri det til et covid-spørsmål. Eller ihvertfall til neste covid, influensa med mere.

Bilisme vil redusere på smittekjeden som kollektivtrafikken står for.

Og dersom man bygger ned bilparkstørrelsen, så vil vi ha mindre fleksible transportmuligheter når neste pandemi dukker opp, eller i tilfelle denne pandemien utvikler seg i stygg retning igjen (gitt at bilparken ble forbudt i morgen).

Ellers så er jeg veldig for miljø, men jeg er ikke noen miljøstemmende velger. Miljø rører nok ungdommen sterkere enn eldre. Sånn var det sikkert med meg også når jeg var ung, selv om det aldri ble virkelig stort engasjement fra meg. Altså vi har en bilpark som vil koste miljøet noe å skrote. Ergo så tenker jeg at det er vel og bra at man ikke får kjøpt nye fossilbiler. Men, at man må la få fossilbilparken vår få leve videre til den naturlig dør ut.

Jeg synes at det er vel og bra at de utvikler bilfrie bykjerner, men at de må legge tilrette med parkeringshus og kollektivtrafikk, og gjerne slike rundruter som gir folk anledning til å kjøre kollektivt fra en ende av bykjernen til den andre. Gjerne gratis kollektivtilbud i bykjernene.

Det å kun forby fossilbiler å ferdes i byer uten å legge til rette for alternativ adkomst er bakstreversk og gjør byene mindre attraktive å nytte seg av.

En akilleshæl med å forby all privattrafikk blir: Hvordan skal folk f.eks. få levert møbler, hagejordsekker og mye annet til seg?

Endret av G
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Det å kun forby fossilbiler å ferdes i byer uten å legge til rette for alternativ adkomst er bakstreversk og gjør byene mindre attraktive å nytte seg av.

Ja, det ville tatt seg ut om noen politiske partier mente vi skulle gjort det. Sånn det er nå er det mest «kontroversielle» å redusere biltrafikken i bysentrum med 1/3 innen 9 år, mindre enn enkelte andre storbyer allerede har fått til. Ganske langt unna å forby!

Men uansett så tror jeg ikke akkurat disse tingene avgjøres på bakgrunn av smitterisiko og redusere fremtidige smittekjeder i samfunnet 😛 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei kanskje ikke. Men, jeg la til noe redigert inn ovenfor:

Quote

Og dersom man bygger ned bilparkstørrelsen, så vil vi ha mindre fleksible transportmuligheter når neste pandemi dukker opp, eller i tilfelle denne pandemien utvikler seg i stygg retning igjen (gitt at bilparken ble forbudt i morgen).

 

Lenke til kommentar
Gjest a8a68...e1d
13 minutes ago, Dotten said:

Som ansatt vil jeg likevel oppfordre og anbefale åpent kontorlandskap om arbeidsoppgavene tillater det, helst der hvor andre virksomheter også er til stede. Det er - uten sidestykke - det beste for den ansattes faglige utvikling, nettverksbygging og sosiale ferdigheter.

De ekstroverte opplever det sikkert slik, for introverte er det ekstremt forstyrrende og svært vanskelig å konsentrere seg om arbeidet med all støyen fra alle som skal snakker høyt samtidig hele tiden.

Anonymous poster hash: a8a68...e1d

Lenke til kommentar
Nedward skrev (9 minutter siden):

Videre er det ikke gitt at deltavarianten er mer smittsom i seg selv. Det man observerer er en vesentlig kortere inkubasjonstiden. Tiden fra du får det til du kan spre det videre har også blitt kortere. Dette utfordrer hele TISK-systemet. Sannsynligheten for at du har spredd smitte videre før du har blitt testet er større. Det er ikke dermed sagt at viruset kommer lettere inn i kroppen din. Altså ikke mer smittsomt i seg selv. 

Etter hva jeg har sett omtalt vedr. delta, av de vanlige kontributørene av epidemiologer i nyhetskanaler som også omtaler dette med 1000X høyere viral load i luftveiene ved delta, så er dette sammenlignet med første variant i fjor vinter.
Ift. Alpha-varianten (UK) skal det dreie seg om 100X mer for Delta.
Dette skal ha sammenheng med Deltas bedre evne til å binde seg til og ta seg inn i celler, som gjør at den replikerer i flere celler samtidig, og dermed gir flere replikasjoner raskere, om en sammenligner med tidligere varianter. 
NPR publiserte en artikkel hvor endel aspekter av dette omtales sist onsdag.

Delta har ifølge omtalen en R0-verdi i området 6-8, som er høyere enn kopper (smallpox) som angis å ha R0 på 5-7. Den første varianten fra i fjor vinter ble beregnet til å ha en R0-verdi på 2-2,5.
I en artikkel i The Lancet fra 12. juli i år angis R0 for Delta å være ca. 6-7. Dvs. at i utgangspunktet og uten mitigeringstiltak, ila. tiden personen er smittsom, smitter 1 person med Delta 6-7 andre personer, sammenlignet med 2-2,5 smittet av hver person med den første varianten av Sars-CoV-2.
For perspektiv kan en igjen sammenligne dette med R0 for sesonginfluensa hvor det angis R0-verdier mellom 0,9-2,1.

Når det er sagt, så kan det fortsatt være tidlig å trekke for mange konklusjoner vedr. de nyeste dataene, det forskes hele tiden.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (8 timer siden):

Er personlig så lei sitte her i Norge at jeg snart flyr på veggen.

Eg har sveitta ganske mykje i sommarvarmen her på Vestlandet i år. Om det er varme folk er ute etter er det ingen grunn til å reise til Syden.

Om ein har lyst til å reise er det mange fine stader og mange opplevingar som ventar i vårt langstrakte land.

Det som dreg ned er eit Norge som ligg halvt i dvale midt i turistsesongen fordi det er fellesferie og utelivsbedriftene ikkje får tak i dei rette folka.

Sitat

Gjestane hennar i Førde kan møte stengde restaurantdører: – Det er no det gjeld å halde ope

OPPFORDRAR: Anne-Lise Årdal oppfordrar restaurantar i Førde til å nytte sjansen når så mange besøker byen. Her er ho utanfor Førde Pensjonat, som ho driv. Foto: Kristoffer Skår Lone.
OPPFORDRAR: Anne-Lise Årdal oppfordrar restaurantar i Førde til å nytte sjansen når så mange besøker byen. Her er ho utanfor Førde Pensjonat, som ho driv. Foto: Kristoffer Skår Lone.
26.07.21 07:00
Åpne deleknapper for artikkelen

Pensjonatet til Anne-Lise Årdal er fullt av gjestar for tida. Ho ønskjer at det vert lettare å gi dei gode matopplevingar i Førde enn det er no.

 For abonnentar

– Vi som tilbyr opplevingar i Førde må snakke kvarandre fram. Men det går ikkje når vi ikkje er opne, seier Anne-Lise Årdal, som driv Førde Pensjonat.

Ho fortel at overnattingsstadane i Førde er fulle av gjestar for tida, inkludert pensjonatet hennar. Faktisk må ho stundom seie nei til folk, då ho ikkje har plass. Ho synest det er veldig gledeleg med alle gjestane i Førde, både for hennar eigen del og for resten av byen.

Årdal serverer berre frukost på pensjonatet. Difor er ho avhengig av å kunne sende gjestane til sentrum for å ete middag. Dette meiner ho har vore vanskelegare enn det burde vere, no midt i høgsesongen. Ho viser dette med ei oppleving ho hadde sist veke:

– Eg hadde fire godt vaksne franskmenn på besøk, som ønskte fisk til middag. Då ringde eg ned til Ete Fysst, og fekk høyre at dei har stengt heile veka. Eg fekk dei inn på eit tjåka fullt Sunnfjord Hotell, men det var ikkje enkelt, seier Årdal.

Ho fortel at turistane heldigvis kom mette og fornøgde tilbake til pensjonatet den kvelden. Dei hadde ete «salmon», som dei sa. Men Årdal oppfordrar til at restaurantane held ope kvar dag no i høgsesongen, både for deira eigen del og for byen sin del:

– Det er no det gjeld. Vi treng å halde ope no når det er mykje folk i byen, for å kunne drive gjennom den rolegare vintersesongen, seier ho.

For Årdal er det ein vinn-vinn-situasjon:

– Når vi er på tilbodssida, får kundane gode opplevingar her. Då ønskjer dei å komme tilbake til byen vår seinare, seier ho.

Må ha gode tilbod til dei som vil oppleve byen

Årdal er glad for etemoglegheitene dei større kjedene bidreg med, som Peppes, Dolly Dimples og Burger King. Men ho ser også eit anna behov hos gjestar som skal ut og ete middag om kveldane, kanskje med noko godt i glaset til. Dei vil gjerne oppleve dei meir unike matopplevingane i Førde.

– Vi har fjella og naturen, men vi må også ha gode tilbod til dei som vil oppleve byen Førde, seier Årdal.

Ho ser til dømes ubrukt potensial hos Pikant, som held stengt måndag og tysdag:

– Dei er ein kjempeflott restaurant, som vi gjerne vil tilby folk. Gjestane vil jo også ete måndagar og tysdagar, seier ho.

Årdal er svært tydeleg på at ho ikkje ønskjer å verke negativ, men vil det beste for både Pikant og andre som driv med service i Førde. Etter hennar meining er det dessutan nok turistar til alle:

– Det er fullt alle plassar no, vi treng ikkje konkurrere om gjestane. Det er eit samarbeid. Saman skal vi byggje opp omdømmet til Førde, seier ho.

 

TURISTAR: Det er mange som tek turen til Førde for tida. Her hjelper Årdal ein motorsykkelturist med utsjekken. Foto: Kristoffer Skår Lone.
TURISTAR: Det er mange som tek turen til Førde for tida. Her hjelper Årdal ein motorsykkelturist med utsjekken. Foto: Kristoffer Skår Lone.

Pikant: – Manglar folk

Rebecca Ullebø er dagleg leiar på Pikant. Ho fortel at dei gjerne kunne tenkje seg å halde ope kvar dag, iallfall no i høgsesongen. Men det har dei ikkje kapasitet til slik stoda er no, seier ho:

– Grunnen til at vi held stengt måndag og tysdag er ganske enkelt at vi manglar folk. Vi har vore på jakt etter ekstra mannskap i heile sommar. Vi treng folk som er over 20 år, men det har vore vanskeleg å finne, seier Ullebø.

Ho synest uansett det er veldig kjekt at det er så mykje trykk som no. Frå mai av begynte det å komme godt med folk, fortel ho. No skildrar ho dagane som hektiske nesten frå start til slutt.

– Og så håpar vi å komme sterkare tilbake neste år, legg ho til.

Direktøren må gi litt ferie

Sindre Saue Årdal er direktør for Thon Hotel Førde, som husar restauranten Ete Fysst. Også han fortel om mangel på personell. Han seier dei har ein nokså liten stab i restauranten, som driftar både frukosten, lunsjen og Ete Fysst:

– Staben lyt også få seg nokre veker fri i løpet av sommaren. Difor har vi valt å stengje Ete Fysst i eit par veker. Det er vanskeleg å få inn gode vikarar, seier han.

Han synest særleg det er vanskeleg å få tak i kvalifiserte kokkar, då restriksjonane gjer det utfordrande å få inn utanlandsk arbeidskraft. Han ser likevel lyst på det:

– Det har vore full rulle på restauranten vår på forsommaren. Om litt er vi tilbake att, med utkvilte og motiverte tilsette, som står klare til å ønskje gjestar velkommen til Ete Fysst, seier Saue Årdal.

 

UTEOMRÅDET: Her kan gjestane til Anne-Lise Årdal sitje om dei vil. Men ho anbefalar dei gjerne ein serveringsstad nede i sentrum, slik at dei får kjøpt seg middag. Foto: Kristoffer Skår Lone.
UTEOMRÅDET: Her kan gjestane til Anne-Lise Årdal sitje om dei vil. Men ho anbefalar dei gjerne ein serveringsstad nede i sentrum, slik at dei får kjøpt seg middag. Foto: Kristoffer Skår Lone.

https://www.firda.no/gjestane-hennar-i-forde-kan-mote-stengde-restaurantdorer-det-er-no-det-gjeld-a-halde-ope/s/5-15-1256636

Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 timer siden):

Hadde man i mars 2020 visst hvor lite dødelig covid-19 faktisk er, for ikke å snakke om hvor mye mindre dødelig det er med vaksinene, som riktignok ikke er så gode som vi håpet på hadde man aldri innført noen av disse tiltakene i det hele tatt, kanskje bortsett fra å plassere håndsprit på offentlige plasser men kun det.

Eg er no ikkje så sikker på at "svensk" tilnærming med 10 gonger så mange døde, før også dei måtte til med dei same strenge tiltaka er noko å trakte etter. Det har vore gjort feil i både Norge og Sverige, men eg meiner iallefall at den norske tilnærminga samla sett har vore vellukka. Dei få tiltaka vi har att kan heller ikkje samanliknast med nedstenginga i fjor eller i Oslo i vinter, og er for dei fleste fint mogeleg å leve med litt til, slik at alle som ynskjer det rekk å bli fullvaksinerte før ein slepper alt laust.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (18 minutter siden):

Eg er no ikkje så sikker på at "svensk" tilnærming med 10 gonger så mange døde, før også dei måtte til med dei same strenge tiltaka er noko å trakte etter.

Det har jeg ikke påstått heller. Jeg konstaterer bare det faktum at ingen regjering ville ha stengt ned et samfunn fullstendig på grunn av det vi nå vet er prosenten av døde vet coronaviruset og at lockdown startet i en helt annen kontekst og forståelse av viruset enn i juli 2021.

Det kan være at noen og kanskje også de fleste lever godt med den unntakstillstanden vi har vært i siden mars 2020 men for en god del er det store sosiale problemer knyttet til den tilstanden samfunnet befinner seg i og det blir ikke bedre for disse at det aldri settes noen klar sluttdato for når vi bestemmer oss for at dette viruset må vi bare leve med.

Ja, ting er "friere" på sommeren nå akkurat som den var "friere" på sommeren nå, fordi virus smitter mindre på sommeren så folk får litt mer frihet, men til høsten er det i gang igjen når folk trekker inn og antallet positive PCR-tester stiger nok en gang. For politikerne har aldri sagt at de skal avslutte massetestingen med PCR, ikke i Norge og heller ikke i de fleste andre land.

Jeg bare konstanterer hvordan det er. Dette er fakta. Så får man selv trekke konklusjonen av hvordan man synes det er greit å ha det som vi har det nå. Covid blir aldri borte, og så lenge man fører samfunnet basert på positive PCR-tester, også når flesteparten av befolkningen er vaksinert tar dette aldri slutt. For det blir en "fjerde bølge" som Nakstad sier. Selvfølgelig blir det det. Det er influensabølger hver høst, har det alltid vært. Og det blir covidbølger. Også hos vaksinerte. Så får vi da vurdere om vi bør håndtere det slik influensabølger alltid har blitt håndtert eller om vi skal leve i en "new normal" hvor høst- og vinterlockdown er normalen med litt mer frihet på sommeren.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Det har jeg ikke påstått heller.

Les ein gong til:

Morromann skrev (2 timer siden):

Hadde man i mars 2020 visst hvor lite dødelig covid-19 faktisk er, for ikke å snakke om hvor mye mindre dødelig det er med vaksinene, som riktignok ikke er så gode som vi håpet på hadde man aldri innført noen av disse tiltakene i det hele tatt, kanskje bortsett fra å plassere håndsprit på offentlige plasser men kun det.

Men det har vore gjort mange feil, og du har rett i at nedstenginga kom fordi ein hadde for lite kunnskap og ville kjøpe seg tid. Hadde ein visst det ein veit i dag hadde det blitt innført mindre omfattande tiltak, og ein hadde kanskje også brukt andre tiltak. Samstundes var full nedstenging svært effektivt når det gjaldt å få smitten ned til nesten 0, og ein hadde dermed også litt å gå på då smitten steig jamnt og trutt utover hausten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (12 minutter siden):

Ja, ting er "friere" på sommeren nå akkurat som den var "friere" på sommeren nå, fordi virus smitter mindre på sommeren så folk får litt "utetid i luftegården", men til høsten er det i gang igjen når folk trekker inn og antallet positive PCR-tester stiger nok en gang.

Minner om at vi har eit smittenivå som ligg mange gonger høgare no enn på same tid i fjor. Det som bør bekymre litt er at også talet på innlagde ligg fleire gonger så høgt som i fjor.

Endret av torbjornen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Les ein gong til:

Men det har vore gjort mange feil, og du har rett i at nedstenginga kom fordi ein hadde for lite kunnskap og ville kjøpe seg tid. Hadde ein visst det ein veit i dag hadde det blitt innført mindre omfattande tiltak, og ein hadde kanskje også brukt andre tiltak. Samstundes var full nedstenging svært effektivt når det gjaldt å få smitten ned til nesten 0, og ein hadde dermed også litt å gå på då smitten steig jamnt og trutt utover hausten.

Og så åpner man litt og så er det nede fordi det er sommer og så er det høst og folk trekker inn og så stiger det igjen...og så stenger man mesteparten av samfunnet igjen....og slik fortsetter det. Jeg bare konstanterer at det er slik. Jeg skrev ikke hva jeg mener, skjønt det har nok de fleste skjønt. Kun konstantering. Dette er hva som kalles the new normal. Og det siste vi hørte fra det godt vaksinerte Island tyder ikke på at noen nytenking er på trappene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...