Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-404071

Den siste tiden har vi opplevd mye avsporing i koronakategorien. Fremover kommer vi til å ha en strengere moderering og oppfølging i spesielt denne tråden (+ tråden for koronaviruset i Norge. Diskusjon.no har lenge hatt blant de beste trådene for å følge med og diskutere den pågående pandemien, både nasjonalt og globalt. Det vil vi gjerne fortsette med - men da er vi også nødt til å gjøre noen tiltak.

Vi ber om at denne tråden tråden har et fokus på å dele og diskutere informasjon og utvikling av høy kvalitet. Dette er noe av det som vil bli fjernet: Konspirasjonsinnlegg eller spekulasjoner, feilinformasjon (dette inkluderer kontroversielle påstander som det ikke finnes vitenskapelige kilder til eller dokumentert effekt fra en anerkjent journalistisk kilde). Vi vil også fjerne innhold som ikke er direkte knyttet til koronapandemien (avsporing). Våre ordinære forumregler gjelder naturligvis fremdeles.

For de som ønsker å diskutere vaksineskepsis, statlig maktmisbruk etc., så henviser vi til denne tråden. Kommentering av moderering tas som vanlig på PM.

Se ellers kategorien for koronaviruset her.

Diskusjon rundt koronaviruset i Norge tas her:

Andre tråder er opprettet for å unngå avsporing. Vi anbefaler ellers:

 

Hva er koronaviruset?

I desember i 2019 ble det påvist en ny type koronavirus, kalt 2019-nCoV (2019 novel coronavirus). De første sykdomstilfellene ble påvist blant personer som hadde oppholdt seg på et marked som selger levende dyr i byen Wuhan, Kina. [1]

Hvor finner jeg oppdatert informasjon om koronaviruset (coronaviruset)?

Koronavirus - Faktaside på FHI

Koronavirus (Coronavirus) - Fakta og råd (Helsenorge.no)

Spørsmål og svar om koronavirus (Helsenorge.no)

Nyheter:

NRK sin dekning med siste nytt og fortløpende informasjon finner du her

Dette kan du gjøre for å forebygge smitte:

  • Unngå å hoste eller nyse direkte på andre.
  • Hold minst én meters avstand til personer som hoster.
  • Hoste inn i et papirlommetørkle som du kaster. Deretter må du vaske deg på hendene.
  • Hvis du ikke har et papirlommetørkle, bør du hoste i albukroken slik at du ikke sprer dråper ut i lufta.
  • Vask hendene ofte og grundig med såpe og lunkent vann, spesielt når du har vært ute blant folk.
  • Du kan også bruke et desinfeksjonsmiddel som inneholder alkohol, hvis du ikke har såpe og vann tilgjengelig.
  • Finn alternativer til håndhilsing og klemming.

Kilde: Helsenorge.no, hentet 11.03.2020.

Hvilke symptomer har koronaviruset?

Sykdommen rammer luftveier, og kan utarte seg som en mild forkjølelse eller ha et mer alvorlig forløp med dødelig utgang. Det er vanskelig å angi et sikkert tall for dødelighet, siden det ofte er de sykeste som testes. Det er spesielt menn med underliggende tilleggssykdommer som diabetes, hjerte- og karsykdom som utvikler et alvorlig forløp.[2]

Symptomene ligner de man ser ved forkjølelse og influensa.[3] Det er altså:

  • Feber,
  • Sår hals
  • Hoste.
  • Noen utvikler lungebetennelse med pustevansker

Hva gjør jeg hvis jeg tror jeg er smittet av koronaviruset?

  • Hvis du er syk og trenger legehjelp, eller har behov for individuell helserådgivning, kontakt fastlege. Nødnummeret 113 og legevakten 116 117 skal ikke benyttes til generelle spørsmål om koronaviruset. Disse numrene er forbeholdt personer som er reelt syke, og avhengig av akutt helsehjelp. Ikke ring nødnummer eller legevakt dersom du ikke er akutt syk.[4]

Telefonnumre for henvendelser om koronaviruset pr. 11.03.2020

Nasjonale nummer

  • Helsedirektoratets informasjonstelefon: 815 55 015

Kommunale nummer

  • Bergen: 55 56 77 00 (8-21 hverdager, 9-17 lørdag og søndag)
  • Bærum: 67 50 59 99
  • Fredrikstad og Hvaler: 69 38 11 08
  • Haugesund: [email protected]
  • Indre Østfold: 477 80 110 (10-21 hverdager, 12-18 lørdag og søndag)
  • Kristiansand: 948 09 041 (10-15 hverdager)
  • Oslo: 21 80 21 82, for mistenkt smittet. (12-21 hverdager, 12.30-19.30 lørdag og søndag)
  • Sarpsborg: 902 62 442 (08-23)
  • Stavanger 51 50 72 20 (9-18 hverdager, 10-16 lørdag og søndag)
  • Trondheim: 905 09 052 (8-19 hverdager)

Kilde: TV2 / NTB

Hvilke områder har utbredt spredning av covid-19 (coronavirus):

Se oppdatert informasjon på FHI: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/fakta/omrader-med-vedvarende-spredning-av-koronaviruset-coronaviruset/

Informasjon om hjemmekarantene og hjemmeisolering i forbindelse med Covid-19:

Merk at det er forskjell på hjemmekarantene og isolering, og at rådene for dette kan endre seg raskt. Se oppdatert informasjon og råd på FHI: https://www.fhi.no/nettpub/coronavirus/helsepersonell/hjemmekarantene-og-hjemmeisolering-i-forbindelse-med-covid-19/

 

Andre anbefalte tråder på Diskusjon.no:

  •  Folding@Home - Team Hardware: Slik kan du bruke ubenyttet datakraft for å hjelpe forskere med å kurere alvorlige sykdommer. Nå også koronaviruset:

 

Obs: Tråden ble opprinnelig opprettet 25. januar 2020, og dette innlegget har blitt tilført i ettertid (11.03.2020) selv om datostemplingen viser 15. januar. Initiativtaker til tråd var opprinnelig forfatter av neste innlegg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+513

Tipper det er litt skremselspropaganda så Bill Gates & co. skal tjene penger på vaksinene sine. Om man får hypet opp dette nok så kanskje de får til global tvangsvaksinering? Må vel være deres våte drøm.

Lenke til kommentar
Hapi70 skrev (På 25.1.2020 den 21.42):

Tipper det er litt skremselspropaganda så Bill Gates & co. skal tjene penger på vaksinene sine. Om man får hypet opp dette nok så kanskje de får til global tvangsvaksinering? Må vel være deres våte drøm.

Fremdeles tvilende til hva som er blitt sagt om hvordan Kina fungerer? Veldig flott land Kina ser du.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (5 timer siden):

Tjener Bill Gates penger på å gi bort vaksiner?

Selve Gates Foundation har aksjeposter i farmasien, om han tjener penger på å gi bort vaksiner blir for teknisk for meg.

Litt sånn som Norge og Pandemrix. :)

Endret av Szeth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 hours ago, freddy85 said:

Ja dem har jo gått drastisk til verks med å isolere en stor by med flere millioner innbyggere, så hadde ikke forundret meg om at antall smittede er mye høyere enn det som er oppgitt.

Men er jeg et snev av bekymret for at dette skal bli den nye "pesten"? Nei.

Tror også at antall smittede er mye høyere enn oppgitt, rett og slett fordi ikke alle melder seg til sykehuset hvis de får "enkle" symptomer som hoste og litt magesjau. 

Jeg tror derimot ikke at antall døde er mye høyere enn det som er rapportert, og da står vi egentlig igjen med at viruset sannsynligvis er mindre dødelig enn det tallene nå tilsier.

Nå kan det jo mutere seg og da kan det bli verre derimot.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Gavekort said:

Hvordan løste du den kabalen?

Først og fremst så er det skattefradrag i USA på all veldedighet, så fra det kan vi jo si at utgiftene til Gates med sin filantropiske vaksine-virksomhet er 0. Videre er det jo sånn at vaksinene hans organisasjon deler ut ikke kommer fra løse lufta. De er stort sett fra Merck og GlaxoSmithKline og koster penger. Så noen tjener jo en masse penger på det; penger som i prinsippet kommer fra Gates skattefradrag. Så, hvis man er litt konspirasjonsteoretisk anlagt, kan man jo spørre seg om godeste Gates har noen aksjer i GlaxoSmithKline. Det blir dog bare spekulasjoner for disse store farmasøytiske firmaene har ekstremt uoversiklig eierstruktur med holdingselskaper og fond og hva enn slags lure triks de amerikanske finansfyrstene driver med.

At det er store penger involvert her er det jo ingen tvil om i alle fall.

Endret av geirfugl
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gavekort said:

Og alt dette her gir avkastning etter produksjon, distribusjon og administrering av vaksiner?

Det er jo vanskelig å si uten noe innsyn i bokføringen. Alt jeg sa var at noen tjener penger på det. Altså de som lager vaksinene i alle fall, det er det ingen tvil om. Utover det blir bare spekulasjoner. Jeg elsker spekulasjoner, men de er jo bare det.

 

Quote

Skattefradrag på veldedighet er en fradragsprosent på brukte penger, ikke en magisk pengetrykkemaskin som betaler for dyre vaksiner.

Den fradragsprosenten er jo ekstremt høy i USA, opptil 50% hvis jeg husker rett. Så nei, det er jo ikke en pengetrykkemaskin men det er jo en måte å konvertere en verdi i skatt til noe annet. Vaksiner koster det vaksiner koster.

Endret av geirfugl
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (3 minutter siden):

Det er jo vanskelig å si uten noe innsyn i bokføringen. Alt jeg sa var at noen tjener penger på det. Altså de som lager vaksinene i alle fall, det er det ingen tvil om. Utover det blir bare spekulasjoner. Jeg elsker spekulasjoner, men de er jo bare det.

 

Den fradragsprosenten er jo ekstremt høy i USA, opptil 50% hvis jeg husker rett. Så nei, det er jo ikke en pengetrykkemaskin men det er jo en måte å konvertere en verdi i skatt til noe annet. Vaksiner koster det vaksiner koster.

Ockhams barberkniv tilsier at en konklusjon som er vanskelig å utføre er usannsynlig. Jeg avventer bedre innsyn eller bevis før det er håp om å få meg til å ta idéen seriøst. Jeg holder meg for god til å la meg rive med på konspirasjonsteorier.

Boliglånsfradraget her i Norge er også bra. Om den hadde vært 100% så er det ingen penger som blir skapt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Gavekort said:

Ockhams barberkniv tilsier at en konklusjon som er vanskelig å utføre er usannsynlig. Jeg avventer bedre innsyn eller bevis før det er håp om å få meg til å ta idéen seriøst. Jeg holder meg for god til å la meg rive med på konspirasjonsteorier.

Boliglånsfradraget her i Norge er også bra. Om den hadde vært 100% så er det ingen penger som blir skapt.

Nei, dette er en veldig vanlig måte å misbruke Ockhams barberkniv på. Ockhams barberkniv sier at gitt at omstendighetene er like er den mest sannsynlige forklaringen den beste. Hvis du bare tar den andre halvdelen og bruker den som noen slags generell forklaringsmodell så ville du jo kommet til en hel masse rare konklusjoner. Den mest sannsynlige forklaringen på hva vi ser er jo for eksempel at sola går i bane rundt jorda. Derfor er det jo også viktig å vite omstendighetene for at forenklende generaliseringer skal ha noen verdi.

Uansett, nå sa jeg ikke at Bill Gates nødvendigvis tjener noe på det her da. Han taper ikke noe på det, det er vel alt vi kan si. Og så er det sånn at noen tjener på det, de som lager vaksiner, de firmaene som utgjør infrastrukturen etc. det er ingen konspirasjonsteori.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Gjest endret tittelen til Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon
  • Uderzo klistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne
  • Evil-Duck låste denne emne
  • Evil-Duck gjenåpnet denne emne
  • Gjest avklistret denne emne
  • Evil-Duck låst og gjenåpnet denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...