Gå til innhold

Rapport: Hydrogenbiler er et kommersielt feilsteg


Anbefalte innlegg

On 11/27/2020 at 6:39 AM, Hanhijnn said:

Så det var ikke ment som en sammenligning altså... Hva i all verden var det ment som da? Hamret du bare ned noen helt tilfeldige bokstaver? Eller er det bare luftige tilfeldige tanker som du bare taster samtidig? Hva var egentlig poenget med meldingen?

Det skrev jeg da lenger ned

Alt slikt noe er farlig dersom du ikke hånderer det riktig.

Flere i tråden her har poengtert hvor farlig hydrogen er.

Jeg påpekte at andre løsninger er også farlige dersom man ikke håndterer det riktig

og hverken bensin, diesel eller batterier er særlig mye tryggere dersom du behandler det uvettig.

Endret av Lodium
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus skrev (På 1.12.2020 den 14.46):

Hva er det med storskalafordeler du ikke forstår?

Hvor stor skala skal du ha før hydrogen ikke lenger er eksplosivt? Eventuelt blir like energieffektivt som batterier?

Men seriøst, er du 100% totalt ikke i stand til å komme opp med tall? Bare 'send penger'?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (Akkurat nå):
oophus skrev (På 1.12.2020 den 14.46):

Hva er det med storskalafordeler du ikke forstår?

Hvor stor skala skal du ha før hydrogen ikke lenger er eksplosivt?

Så da ble det bekreftet, du aner ikke hva storskalafordeler betyr og hva folk mener når de tar det opp. Oppfattet. Jeg anbefaler å søke litt om det. 

 

Kahuna skrev (1 minutt siden):

Men seriøst, er du 100% totalt ikke i stand til å komme opp med tall?

Mellom 1 og 5 milliarder er foreslått til regjeringen nå. Til sammenligning så bruker landet 16 milliarder årlig på elbilsubsidier, så det er rimelig lite i forskjell for å få fortgang og start i et hydrogennettverk. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Så da ble det bekreftet, du aner ikke hva storskalafordeler betyr og hva folk mener når de tar det opp. Oppfattet. Jeg anbefaler å søke litt om det.

Her bedriver du sitatjuks. Du sementerer med andre ord din status som hydrogentroll.

oophus skrev (5 minutter siden):

Mellom 1 og 5 milliarder er foreslått til regjeringen nå. Til sammenligning så bruker landet 16 milliarder årlig på elbilsubsidier, så det er rimelig lite i forskjell for å få fortgang og start i et hydrogennettverk. 

Wow, bare wow. 

Først kan du lære deg forskjellen på indirekte og direkte subsidier. Vi har tøyset bort 200 mill i direkte subisider for at under 200 hydrogenbiler *ikke* skal få gasset opp tanken og nå vil altså den gjengen med gærninger ha flere *milliarder*?? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (13 minutter siden):
oophus skrev (21 minutter siden):

Så da ble det bekreftet, du aner ikke hva storskalafordeler betyr og hva folk mener når de tar det opp. Oppfattet. Jeg anbefaler å søke litt om det.

Her bedriver du sitatjuks. Du sementerer med andre ord din status som hydrogentroll.

Jeg spurte deg et spørsmål du på ingen måte svarte på, og kom med tøys og tull. Enten troller du, eller så vet du ikke svaret på spørsmålet. Jeg valgte en av dem, så får det være opp til deg å korrigere meg på om jeg har rett eller ikke. Til nå har du altså ikke gjort det, og jeg står fortsatt fast på at du er forvirret. 

Kahuna skrev (13 minutter siden):
oophus skrev (21 minutter siden):

Mellom 1 og 5 milliarder er foreslått til regjeringen nå. Til sammenligning så bruker landet 16 milliarder årlig på elbilsubsidier, så det er rimelig lite i forskjell for å få fortgang og start i et hydrogennettverk. 

Wow, bare wow. 

Først kan du lære deg forskjellen på indirekte og direkte subsidier. Vi har tøyset bort 200 mill i direkte subisider for at under 200 hydrogenbiler *ikke* skal få gasset opp tanken og nå vil altså den gjengen med gærninger ha flere *milliarder*?? 

Hvem har sagt noe om indirekte eller direkte subsider? Det ble foreslått at mellom 1-5 milliarder var kostnaden, og det ble til og med hintet til at det private med stor sannsynlighet ville være med i å bidra med penger. Mengden penger som måtte gått til dette er nada i forhold til pengene som har forsvunnet ut av landet for elbiler, og som aldri kommer tilbake siden vi ikke har firma som har tjent noe, eller vokst noe på det selv. 

Mens vi bruker 16 milliarder i året på elbiler, så trenger man kun maks 5 milliarder for å få igang hydrogeninfrastrukturen med sine ringvirkninger inn til industrien. Når man nå i tillegg snakker om denne infrastrukturen, så linkes det direkte til formål og behov f.eks innenfor det maritime. De større H2-Hubbene ville gitt energi for å dekarbonisere hva som helst av behov, så vi snakker ikke om kostnader for kun personbiler her. Vi snakker om kostnader som ville gitt start til skip, ferger, industri, lastebiler, busser og mindre markedsandeler med personbiler, der store deler av pengene ville gått til lokal arbeidskraft. Altså er dette subsidiering som ville bygget arbeidsplasser - noe som står i sterk kontrast mot hva vi har sett innenfor subsidieringen av elbiler. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Jeg spurte deg et spørsmål du på ingen måte svarte på, og kom med tøys og tull. Enten troller du, eller så vet du ikke svaret på spørsmålet. Jeg valgte en av dem, så får det være opp til deg å korrigere meg på om jeg har rett eller ikke. Til nå har du altså ikke gjort det, og jeg står fortsatt fast på at du er forvirret. 

Her er det du som nok en gang avslører deg som det hydrogentrollet du er. Gang på gang blir du konfrontert med de leie faktaene at hydrogen er eksplosivt og ineffektivt. Du kunne gitt et skikkelig svar og forklart hvordan storskalafordeler kan hjelpe med sikkerhet og virkningsgrad og du velger i stedet sitatfusk og flåserier.

Siden du ikke vil eller kan svare skal jeg gjøre det for deg. Det er ingen storskalafordeler når du snakker om virkningsgrad eller sikkerhet for hydrogenbilen. Det er storskalaulemper! 

Jeg kan ta sikkerhet først. Bare se deg rundt i nabolaget etter gamle biler. At en bensinbil har en lekk pakning går stort sett bra. En hydrogenbil, ikke like bra. Det har gått bra så langt fordi det aldri har blitt mange av dem og fordi de ikke blir gamle. Om hydrogenbiler bil like gamle og tallrike som bensinbiler vil det endre seg. Med mindre hydrogenbiler konstrueres så det blir vanskeligere å jukse til en reparasjon enn å gjøre det skikkelig så *vil* vi få ulykker. Mange. Masseutbredelse av hydrogenbiler er som om gruveindustrien skulle gå tilbake til å sprenge med nitroglyserin!

Virkningsgrad  er like ille. Omtrent 1/3 av verdens oljeproduksjon går med til å drive vår globale bilpark. Det skulle bli rett under 10% av verdens energibruk det. Overgang til elbiler vil kunne redusere energibruken til verdens bilpark med 2/3, overgang til hydrogenbiler vil knapt føre til reduksjon av energibruk i det hele tatt. Er det helt greit lizm? 

 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (20 minutter siden):

Her er det du som nok en gang avslører deg som det hydrogentrollet du er. Gang på gang blir du konfrontert med de leie faktaene at hydrogen er eksplosivt og ineffektivt. Du kunne gitt et skikkelig svar og forklart hvordan storskalafordeler kan hjelpe med sikkerhet og virkningsgrad og du velger i stedet sitatfusk og flåserier.

Du spør om kostnader.  Jeg svarer deg og peker mot storkalafordeler og viser til Gen1 og Gen2 stasjoner i California og deres forskjeller. Du svarer ikke på temaet men prøver å snu temaet med å spørre hvordan storskalafordeler vil gjøre hydrogen til å ikke være eksplosivt? 

Det er tydelig for absolutt alle som leser hvem trollet er Kahuna. 

Resten av innlegget ditt er et gedigent forsøk på å snu debatten bort fra det du originalt spurte om. Nemlig kostnader. Nå har DNV kommed med et svar for deg, og du liker det på ingen måte og hopper videre til effektivitet og risiko - tema som er blitt diskutert flere ganger før. Om du vil diskutere disse, så greit nok, men avslutt i det minste utgangspuntket du hadde med å rope om kostnader. 

Hydrogensegmentet trenger kun 5 milliarder for å få en god start, til et punkt hvor man kan tenke seg at det private kan fortsette uten videre subsidier ved flere områder. Til sammenligning så har elbilsatsningen kun 1 år kostet 16 milliarder, der absolutt null av verdiene kommer tilbake til landet vårt siden vi ikke har firma som har bygget kompetanse og arbeidsplasser gjennom dette. Dette står til høy kontrast mot hva som vil skje gjennom disse 5 milliardene til hydrogensatsningen. Der har vi nok av firma lokalt som vil stå igjen med verdiene, som vil bygge arbeidsplasser og som kan gi landet pengene tilbake gjennom eksportmuligheter senere. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (På 1.12.2020 den 14.27):

Du har ikke klart å fortelle oss hva det vil koste å gjenåpne de gamle fyllestasjonene, ei heller hva en helt ny stasjon vil koste, eller hvor mye subsidier de vil trenge. Du vet i det hele tatt merkelig lite til å være en som mener så mye og så høyt om hvor fantastisk hydrogen skal bli.

Får sitere meg selv her og konstatere at du fortsatt ikke har svart på disse spørsmålene. Du er i det hele tatt lite lysten å svare skikkelig på spørsmål.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

@Simen1

1. Bosch har fremdeles en bråta aksjer, og Bosch har allerede fått gode verdier fra samarbeidet med mye utstyr utviklet mot Nikola Two derifra, som hopper rett inn i deres portefølje som en stor underleverandør. 

2. Hydrotec og Ultium batteriene til GM er hovedfokuset. Badger ble en aksjepump virker det som, og ble kun til pga en dårlig Cybertruck lansering. 

3. De kunne ikke bruke TRE platformen slik de trudde, så de måtte ha laget et komplett nytt produkt for den orderen. Etter tøys og tull, så er det greit å bli styrt normalt med fokus på hovedtingene igjen imo. Etter Jeff Ubben og VTIQ så virker det som om de tok alle mulige retninger for å bygge aksjekurs litt ala Tesla. 

Lenke til kommentar
Xaphoon skrev (På 28.11.2020 den 14.12):

Rapport: Hydrogen i personbiler er et kommersielt feilsteg

Eller sagt på en enklere måte: Reinspikka idioti

Det er O'Store HydrogenHøvding Trevor Milton faktisk helt enig i, og han idiotforklarte jo Toyota og andre som drev med dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
hekomo skrev (9 timer siden):

Det er O'Store HydrogenHøvding Trevor Milton faktisk helt enig i, og han idiotforklarte jo Toyota og andre som drev med dette.

Har Du en YouTube link der O´Store som forklarer enkelt ?

 

På personbil tror eg at for dei litt større modeller, over 1 500 kg egenvekt er det helt greit med en rekkeviddeforlenger på 10 kW spisslast. Altså hybrid, og det kommer, tvil ikke.

 

Min erfaring med å ha alternativer (redunans eller hva det nå heter) er fyring av bobil, dette å ikke fryse i hel.

1985 modellen eg hadde gav grei rom - temperatur på følgende måter : Gass (LPG) vannsløyfe eller luftbåren, diesel luftbåren, ad strøm fra nett eller agregat vannsløyfe eller vifteovn, fra (til) motor om vannsløyfe eller konvektor for avriming frontrute.

 

Om 10 år vet man mer om hvor Japsen er, men tro bare ikke dette er ideoter (betydning i fra gresk; huleboere som ikke er med å styrer utvikling / tar beslutninger). Og ja under 10 øre i produksjonskost pr kWt strøm som vi og over 1/2 år buffer kapasitet for samme pengene har dei neppe.

Etter fukushima lagde / solgte dei 400 000 topp kvalitet agregater, eg har ikke greid å finne en forhandler og pris. Hva med litt mer kulturutveksling som står til troendes, og for den som husker Datsun 280 C (disel)..... og hva den var i Norge rundt 1980....., Bonzzayy

 

 

424F801F-DCBC-487F-848F-95CB6D2005F0.jpeg.99de8461c5cf7fd9cb64b2ec78df2ee5.jpeg

 

CCEA7650-98D3-4F74-AAD4-E405242A626F.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (7 minutter siden):

Har Du en YouTube link der O´Store forklarer enkelt.

Han har fått forklart temaet det ble snakket om før, hvor han tar ut en setning uten kontekst fra.

Det handlet om hvorfor TM mente det var vanskelig å få igang hydrogeninfrastruktur mot kun personbiler slik forsøket I størst grad har vært fra feks Toyota og Hyundai. Og formålet er selvfølgelig å prate om det Nikola ønsker å gjøre. Selge lastebiler og føre opp stasjoner samtidig. Noe Hyundai nå faktisk gjør I feks hydrospider prosjektet i Sveits, og som de nok gjentar I andre markeder etterpå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (29 minutter siden):

Hvordan går det egentlig med Nikola Motors? Det virker som det ene prosjektet etter det andre klapper sammen uten å etterlate seg noe av verdi. Kan ikke være stort igjen nå, bortsett fra kontantbeholdning nok til 1-2 års fortsatt drift uten inntekter?

Det som er der er det samme som før merger. Iveco/Bosch samarbeid og fokus på lastebiler, pluss tilgang til Hydrotec FC og muligens Ultium pakken fra GM. 

Fabrikken ser ut til å ha greit tempo mot målet og Nikola TRE blir undersøkt for å bli godkjent for testing på offentlige veier atm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (3 minutter siden):

Det som er der er det samme som før merger. Iveco/Bosch samarbeid og fokus på lastebiler, pluss tilgang til Hydrotec FC og muligens Ultium pakken fra GM. 

Fabrikken ser ut til å ha greit tempo mot målet og Nikola TRE blir undersøkt for å bli godkjent for testing på offentlige veier atm. 

Gi meg beste linkene Du har !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...