Gå til innhold

Røper norsk pris: Opels kommende el-SUV er i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt av eit knappekaos på det rattet. Av og til er det heilt greitt å kunne bruke ein touch-skjerm eller talestyring i staden, so lenge ein slepp å gå ned tre nivå i menyar for å finne enkle ting på dei minst intuitive stader. (Hei hei, VW.)

Frå eit av bileta ser det ut som bilen har framjulstrekk. Står ingenting om firehjulstrekk og bilen har ikkje hengarfeste, men det verkar som om det meste kan gå som "SUV" i våre dagar. Prisen er hyggjeleg då. Ser ut som eit godt kjøp til den prisen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 timer siden):

Litt av eit knappekaos på det rattet. Av og til er det heilt greitt å kunne bruke ein touch-skjerm eller talestyring i staden, so lenge ein slepp å gå ned tre nivå i menyar for å finne enkle ting på dei minst intuitive stader. (Hei hei, VW.)

Masse knapper er kun negativt for journalister som hopper mellom mange forskjellige biler. Dette ser ut som temmelig standard knappeoppsett fra Opel og er nydelig å bruke når en etter kort tid blir kjent med de. Da slipper en å rote gjennom menyer med den ene knappen slik som journalister tror er bra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du sier det så er det både positivt og negativt med 4 hjulmuttere kontra f.eks 5:

+ Tar marginalt kortere tid å skifte hjul

- Svakere hjul-innfesting antyder lavere motoreffekt, bremseeffekt og oppheng

- Større sjans for at hjulet ramler av hvis man har ikke har gjort skikkelig arbeid

Kanskje det påvirker vibrasjoner også. Jeg vil anta 5 gir mer stivhet mot vibrasjoner enn 4.

Mulig jeg er på tynn is her, men fyr løs om jeg tar feil så jeg lærer noe.. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Bengt Who said:

Masse knapper er kun negativt for journalister som hopper mellom mange forskjellige biler. Dette ser ut som temmelig standard knappeoppsett fra Opel og er nydelig å bruke når en etter kort tid blir kjent med de. Da slipper en å rote gjennom menyer med den ene knappen slik som journalister tror er bra.

Dette er helt standard knappeoppsett for Opel-modeller de siste årene ja. Helt enig i at det fungerer ganske bra. Men jeg er generelt ikke tilhenger av å skulle samle altfor mange knapper og funksjoner på rattet, for eksempel slik som da Mercedes valget å flytte cruise control-funksjonaliteten fra en egen stikke bak rattet til en haug med rattknapper.

Hilsen biljournalist som kjører 2020-modell bil uten en eneste knapp på rattet (foruten hornet!).

8 minutes ago, Simen1 said:

Når du sier det så er det både positivt og negativt med 4 hjulmuttere kontra f.eks 5:

+ Tar marginalt kortere tid å skifte hjul

- Svakere hjul-innfesting antyder lavere motoreffekt, bremseeffekt og oppheng

- Større sjans for at hjulet ramler av hvis man har ikke har gjort skikkelig arbeid

Kanskje det påvirker vibrasjoner også. Jeg vil anta 5 gir mer stivhet mot vibrasjoner enn 4.

Mulig jeg er på tynn is her, men fyr løs om jeg tar feil så jeg lærer noe.. :)

Nå er det veldig sjelden man får sjansen å kjøre to identiske biler side om side, hvor den ene har 4-bolters nav og den andre har 5-bolters, men jeg kan ikke si at jeg noen gang har tenkt over at det er mulig å kjenne hvorvidt en bil har fire eller fem bolter. Dessuten skifter vel snart de fleste ikke hjula sine selv lenger uansett ... :)

For øvrig er denne bilen bygget på PSAs CMP-plattform, som også Peugeot 208/2008, kommende Citroën C4, Opel Corsa og DS 3 Crossback alle er bygd på, så at dette skulle bli en fullverdig SUV med 4x4 og høy hengervekt var vel rimelig utelukket lenge før lansering, egentlig ...

Lenke til kommentar
Skavold skrev (18 minutter siden):

Dessuten skifter vel snart de fleste ikke hjula sine selv lenger uansett ...

Det er de to best betalte halvtimene jeg har i året. Rundt 1000 kr skattefrie kroner spart på en halvtimes jobb. Litt praktisk arbeid er sunt for kropp og hode innimellom alt kontorarbeidet. Og fleksibliteten av å kunne legge om dagen før et værskifte er jo gull verdt, sammenlignet med å være diktert av når et eller annet dekkhotell har kapasitet til å gjøre jobben. Så, smak og behag.  At noen velger dekkhotell får være deres vurdering. Jeg bytter i hvert fall selv de gangene dekkene ikke er for slitte til å brukes på nytt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Når du sier det så er det både positivt og negativt med 4 hjulmuttere kontra f.eks 5:

+ Tar marginalt kortere tid å skifte hjul

- Svakere hjul-innfesting antyder lavere motoreffekt, bremseeffekt og oppheng

- Større sjans for at hjulet ramler av hvis man har ikke har gjort skikkelig arbeid

Kanskje det påvirker vibrasjoner også. Jeg vil anta 5 gir mer stivhet mot vibrasjoner enn 4.

Mulig jeg er på tynn is her, men fyr løs om jeg tar feil så jeg lærer noe.. :)

Jeg er ganske sikker på at bilprodusenten har beregninger som viser at det holder med 4 hjulbolter, med god margin.

Denne er vel bygget på en PSA-platform, og mange franske biler har nettopp 4 hjulbolter. Før brukte de sågar 3 hjulbolter, men det var på mindre og mer motorsvake biler.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er de to best betalte halvtimene jeg har i året. Rundt 1000 kr skattefrie kroner spart på en halvtimes jobb. Litt praktisk arbeid er sunt for kropp og hode innimellom alt kontorarbeidet. Og fleksibliteten av å kunne legge om dagen før et værskifte er jo gull verdt, sammenlignet med å være diktert av når et eller annet dekkhotell har kapasitet til å gjøre jobben. Så, smak og behag.  At noen velger dekkhotell får være deres vurdering. Jeg bytter i hvert fall selv de gangene dekkene ikke er for slitte til å brukes på nytt.

Helt enig! Bytter selv på alle 3 bilene mine. Så får man tatt en vurdering av tilstanden på bremser og forstilling også samtidig. I høst oppdaget jeg en forstillingssak på en av bilene som jeg så fikk merkeverkstedet til å fikse på garanti. Det hadde neppe skjedd hadde jeg brukt dekkhotell.

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Det er de to best betalte halvtimene jeg har i året. Rundt 1000 kr skattefrie kroner spart på en halvtimes jobb. Litt praktisk arbeid er sunt for kropp og hode innimellom alt kontorarbeidet. Og fleksibliteten av å kunne legge om dagen før et værskifte er jo gull verdt, sammenlignet med å være diktert av når et eller annet dekkhotell har kapasitet til å gjøre jobben. Så, smak og behag.  At noen velger dekkhotell får være deres vurdering. Jeg bytter i hvert fall selv de gangene dekkene ikke er for slitte til å brukes på nytt.

Enig - og jeg skifter også hjul selv. Men trenden i samfunnet er likevel ganske tydelig.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Det er de to best betalte halvtimene jeg har i året. Rundt 1000 kr skattefrie kroner spart på en halvtimes jobb. Litt praktisk arbeid er sunt for kropp og hode innimellom alt kontorarbeidet. Og fleksibliteten av å kunne legge om dagen før et værskifte er jo gull verdt, sammenlignet med å være diktert av når et eller annet dekkhotell har kapasitet til å gjøre jobben. Så, smak og behag.  At noen velger dekkhotell får være deres vurdering. Jeg bytter i hvert fall selv de gangene dekkene ikke er for slitte til å brukes på nytt.

Nå betalte jeg 350,- kroner sist, utført av merkeverkstedet. Det synes jeg jammen meg det er verdt når jeg ikke har et egnet sted å stå, der man ikke fryser fingrene av seg.

Så hvordan sparer du 1000,- kroner i forhold til meg? Det regnestykket skulle jeg gjerne sett... PS! Bruker ikke dekkhotell. Da blir selvsagt regnestykket noe anderledes.

😉

Lenke til kommentar

Noen som har vært å sett hvordan det jobbes på hos dekkskifterne i høysesongen?
Om man har litt peiling og ser på arbeidet deres så bytter man dekk selv i fremtiden..

Jekker bilene helt feil, kan finne på å jekke rett i batteriet på elbiler og de strammer ofte hjulmutterne aaalt for mye.

Når man sliter med å få av mutterne med en 400nm muttertrekker, og de skal strammes med bare 170nm så har de tatt i litt for mye..

Men klart de har vanvittig med biler de må få byttet på på kort tid.

Når det gjelder bare 4 hjulbolter så er det sikkert nok om bilen er svak og ikke veier for mye. Er vel ikke laget for banekjøring denne her.

Ford Sierra Cosworth var jo litt plaget med at 4 hjulbolter var for lite så de knakk og hjula falt av, men de ble nok kjørt ganske heftig og.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Ikke bare regnestykket med pengene, også med jobben: du må selv kjøre 4 stykk dekk frem til og tilbake fra verkstedet. Og du må laste inn og ut av bilen og du må lagre hjulene hjemme.

 

Jeg må gjøre alt det der uansett om jeg skifter selv eller tar det hos forhandler.

Forskjellen ligger i at jeg ikke må finne meg en asfaltert tomt som er flat og belyst, samt at jeg må gjøre jobben selv. Og så går det tid og kost til å rengjøre seg selv og klærne  i ettertid.

Jeg kan altså istedet kjøre til forhandler og så sitte varmt, tørt og godt, og kose meg med en kaffekopp mens jobben gjøres av noen andre. Og siden dekkene oppbevares i dekkposer, er det lite med "gris".

Altså er det liten, om ingen forskjell i tidsbruk når jeg ikke har egnet sted selv.

Da koker det ned til at jeg må bestille når kampanjen settes, på et tidspunkt som og passer meg. Og gjerne i god nok tid på høsten til at ikke snøen lander før jeg har fått byttet.

Lenke til kommentar
5 hours ago, Xantippe said:

Akkurat for kort rekkevidde til å være interessant.

Men hvorfor sikrer de ikke bilen med fem hjulmuttere? Her er det bare fire!

Bilen konkurrerer bra i sin klasse så vidt jeg kan se. Vil ha mer rekkevidde for ca 320 tusen får det med Leaf e+ 62 kwh. Begynner å bli mange ganske like biler på denne psa plattformen nå. Peugeot 208, 2008, Citroen e-C4, Opel Corsa-E, Mokka-E. Mange av disse må vel konkurrere om de samme kundene tenker jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...