Gå til innhold

78 prosent av all lading skjer hjemme: Dette må du vite om lading til elbil


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (3 minutter siden):

Kan skje med alle biler om man ikke planlegger.

Velger man laderen som destinasjon i kartet på en Tesla så er batteriet 50 grader når man ankommer og klar til å ta imot 250kW.

Porche Taycan har og denne funksjonen og batteriet holder 30 grader ved annkomst.

VW ID.3 skal vel få denne funksjonen også men den er vel ganske langt nede på prioriteringslista vil jeg tro med alle feilene som må rettes.

Men som oftest har man kjørt i 2-3 timer når man skal hurtiglade og batteriet vil være litt oppvarmet av dette og kan ta imot mer enn 1kW.

Det er svært mange tyskere som er rasende fordi de tar bilen kald fra parkeringsplassen og kjører til nærmeste lader for å lade batteriet. De forstår ikke at batteriet må forvarmes en time før de får full lade effekt. Gjelder visst spesielt SR utgaven.

Dessuten må de selvfølgelig kalibrere batteriet. Først stå i 3 timer med 100% så kjøre det ned til 5% og lade opp til 100% og stå med lading på i 3timer etter at batteriet er fullt. Da skal det bli bedre. Hvor ofte denne kalibreringen skal gjøres aner jeg ikke? En gang i året?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Trestein said:

Det er svært mange tyskere som er rasende fordi de tar bilen kald fra parkeringsplassen og kjører til nærmeste lader for å lade batteriet. De forstår ikke at batteriet må forvarmes en time før de får full lade effekt. Gjelder visst spesielt SR utgaven.

Dessuten må de selvfølgelig kalibrere batteriet. Først stå i 3 timer med 100% så kjøre det ned til 5% og lade opp til 100% og stå med lading på i 3timer etter at batteriet er fullt. Da skal det bli bedre. Hvor ofte denne kalibreringen skal gjøres aner jeg ikke? En gang i året?

SR utgaven? Den nye fra kina med LFP batteri? Den må vel lades til 100% med gjevne mellomrom for kalibrering ja, men tror ikke man må tømme det? Isåfall veldig tungvindt.

Den gamle SR utgaven med lithium batteri trenger ikke noe kalibrering, men har man bare en motor så går det kansje saktere å varme opp batteriet kontra de andre utgavene med to. Motorene benyttes til å varme batteriet.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (2 timer siden):

Det hjelper lite med "hurtig"lading når man er på vinterferie og laderen kun gir 1 kW fordi det er 25 minus ute og bilen har 5% SoC. Både elbiler og elbilladere kan slite mye i kulden. Når det i tillegg er ladere som er i ustand og det er kø til de som fungerer, er det surt å se dieselbilene suse forbi.

Har du elbil?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (37 minutter siden):

Det er svært mange tyskere som er rasende fordi de tar bilen kald fra parkeringsplassen og kjører til nærmeste lader for å lade batteriet.

Merkelig at svært mange lader bilen på denne måten. Jeg skjønner jo at folk flest ikke er eksperter på elbil, men det går jo an å sette seg en anelse inn i det man har kjøpt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (25 minutter siden):

Merkelig at svært mange lader bilen på denne måten. Jeg skjønner jo at folk flest ikke er eksperter på elbil, men det går jo an å sette seg en anelse inn i det man har kjøpt.

Så nettop en tysker som trodde at en halvtimes kjøring var nok til å få opp temperaturen. Han hadde forvarmet bilen og kjørte 55km til hurtigladeren. Han fikk vel ca 40kw. Han hadde også fått oppgradert software. 
 

Problemet med SR utgaven er vel at rekkevidde er ganske kort. Har du 40% på batteriet og skal på langtur neste dag må du kjøre bilen en time (Det tar vel fort 20kwh av batteriet( vel da er det vel tomt?)

Så lade batteriet til 100% kjøre tilbake og være klar til neste dag. 

Kanskje lurere å stå opp en time tidligere å lade på veien?
 

Tror det er dette som irriterer litt. Det blir mye kjøring (tidsforbruk)og strømforbruk når du ikke kan lade hjemme.

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (1 time siden):

Jeg mener nå at man har kjøpt helt feil bil dersom man har kjøpt elbil uten mulighet for å lade hjemme. Da kan man egentlig bare takke seg selv. 

Joda. Men når man får 100 000kr hos den tyske stat for å kjøpe en el bil kan det bli fristende. Man kan jo selge den til en Normann etterpå å ha bra forteneste!

Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (9 timer siden):

Merkelig at svært mange lader bilen på denne måten. Jeg skjønner jo at folk flest ikke er eksperter på elbil, men det går jo an å sette seg en anelse inn i det man har kjøpt.

Når jeg fyller diesel så får jeg fylt opp uansett type dieselbil, uansett bensinstasjon og uansett vær. De fleste som går over på elbil forventer at man skal kunne lade på samme måte som man fyller opp bensin eller diesel.

Mange som er på utkikk etter ny elbil blir også lurt av at en elbiler har en oppgitt rekkevidde iht WLTP, som feks 500 km, men så får man 30-40% mindre rekkevidde så fort takboksen kommer på og temperaturen synker under frysepunktet. Og når man i tillegg skal lade mellom 20 og 80% slik mange hevder så går man glipp av ytterligere 40% batterikapasitet. Plutselig er 80% av den oppgitte rekkevidden borte. Da har man ikke 500 km rekkevidde igjen, men 100. Med dieselbilen min har jeg en rekkevidde på 1000 km både sommer og vinter. Og jeg kan fylle mellom 0 og 100% tank.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (33 minutter siden):

Når jeg fyller diesel så får jeg fylt opp uansett type dieselbil, uansett bensinstasjon og uansett vær. De fleste som går over på elbil forventer at man skal kunne lade på samme måte som man fyller opp bensin eller diesel.

Mange som er på utkikk etter ny elbil blir også lurt av at en elbiler har en oppgitt rekkevidde iht WLTP, som feks 500 km, men så får man 30-40% mindre rekkevidde så fort takboksen kommer på og temperaturen synker under frysepunktet. Og når man i tillegg skal lade mellom 20 og 80% slik mange hevder så går man glipp av ytterligere 40% batterikapasitet. Plutselig er 80% av den oppgitte rekkevidden borte. Da har man ikke 500 km rekkevidde igjen, men 100. Med dieselbilen min har jeg en rekkevidde på 1000 km både sommer og vinter. Og jeg kan fylle mellom 0 og 100% tank.

Nå overdriver du veldig. Noe sier meg at du aldri har eid elbil. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (11 timer siden):

Det skjer med alle elbiler. Bare det er kaldt nok og SOC er lav nok så vil ikke laderen gi i nærheten av reklamert kapasitet.

Ja det vet jeg, men situasjonen du snakker om skjer med ingen. Lav temperatur og lav soc oppstår ikke med erfarne elbilister... Kun i korets fantasi 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (38 minutter siden):

Når jeg fyller diesel så får jeg fylt opp uansett type dieselbil, uansett bensinstasjon og uansett vær. De fleste som går over på elbil forventer at man skal kunne lade på samme måte som man fyller opp bensin eller diesel.

Mange som er på utkikk etter ny elbil blir også lurt av at en elbiler har en oppgitt rekkevidde iht WLTP, som feks 500 km, men så får man 30-40% mindre rekkevidde så fort takboksen kommer på og temperaturen synker under frysepunktet. Og når man i tillegg skal lade mellom 20 og 80% slik mange hevder så går man glipp av ytterligere 40% batterikapasitet. Plutselig er 80% av den oppgitte rekkevidden borte. Da har man ikke 500 km rekkevidde igjen, men 100. Med dieselbilen min har jeg en rekkevidde på 1000 km både sommer og vinter. Og jeg kan fylle mellom 0 og 100% tank.

Hvilken bil har du?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
10 hours ago, ITtraktor said:

Jeg mener nå at man har kjøpt helt feil bil dersom man har kjøpt elbil uten mulighet for å lade hjemme. Da kan man egentlig bare takke seg selv. 

I grunn enig i den, men det trenger nødvendigvis ikke være så problematisk om man f.eks har lademuligheter på jobb som jeg har.

Har klart meg fint uten lader hjemme i hittil, men er bra at noen tar steget å pusher litt og.

På våren får vi 6 ladepunkter utenfor blokka der jeg bor, takket være at jeg har kjøpt meg elbil og bedt om dette.
Hadde det ikke vært for meg ville det ikke kommet noe på enda flere år. Nesten alle andre som bor der er 50+ og slår seg vrang med hver minste oppgradering det er snakk om. Var (og er) enda mye styr med oppgradering av internett, for de får jo lest VG helt fint med nettet vi har og da trenger man jo ikke mere?!?...

Men siden man kan kreve tilretting for lading og siden jeg ønsker det så skjer det uten noe avstemmning, til tross for surmuling av naboene.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (10 timer siden):

Jeg mener nå at man har kjøpt helt feil bil dersom man har kjøpt elbil uten mulighet for å lade hjemme. Da kan man egentlig bare takke seg selv. 

Nja, om man har ladestasjoner i nærheten, og er i stand til å planlegge som en normal voksen bør klare, så bør det absolutt ikke være noe problem å eie elbil uten lademuligheter verken på jobb eller hjemme.

Problemet er nok som andre sier her at nybegynnere ofte bruker bilen som om den skulle vært en bensinbil.

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 minutt siden):

Nja, om man har ladestasjoner i nærheten, og er i stand til å planlegge som en normal voksen bør klare, så bør det absolutt ikke være noe problem å eie elbil uten lademuligheter verken på jobb eller hjemme.

Problemet er nok som andre sier her at nybegynnere ofte bruker bilen som om den skulle vært en bensinbil.

Helt enig, de fleste vill klare dette helt fint. Mange kan lade på jobb, mange kan lade under fritids aktiviteter, mens de handler osv. Mulighetene er mange. Men de fleste henger seg opp i dette med hjemme lading. 

Min mor har lader i borettslaget, men velger denne vekk pga plassering. Hun har funnet ut at det er mye lettere å lade på jobb, hytten, når hun handler osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (5 timer siden):

Nå overdriver du veldig. Noe sier meg at du aldri har eid elbil. 

Jeg må ikke ha vært på månen for å vite at den eksisterer.

Salvesen. skrev (5 timer siden):

Ja det vet jeg, men situasjonen du snakker om skjer med ingen. Lav temperatur og lav soc oppstår ikke med erfarne elbilister... Kun i korets fantasi 

Men det oppstår med mange som eier elbiler. Jeg har selv bekjente som har måttet blitt hentet av Naf fordi de ankom en ladestasjon i ustand med lavt batteri.

Salvesen. skrev (5 timer siden):

Hvilken bil har du?

Jeg har to biler. Begge diesel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, FrihetensRegn said:

Men det oppstår med mange som eier elbiler. Jeg har selv bekjente som har måttet blitt hentet av Naf fordi de ankom en ladestasjon i ustand med lavt batteri.

Er vel nok en gang dårlig planlegging.. Sjekker man appen til laderen man tenker å lade på (noe man virkelig burde gjøre om man er helt avhengig av den for å komme seg videre) står det vel gjerne om den ikke er i drift.

De fleste nye biler vil og fortelle deg på skjermen sin status på laderen du tenker å lade på. Hvor mange som er ledige og om noen er i ustand.

Det kan jo selvfølgelig skje glipper her, som f.eks at noen gjør hærverk på pluggen til ladestasjonen. Da kan det jo ta litt tid før noen rapporterer skaden og statusen på den blir oppdatert i appene\bilene.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (3 minutter siden):

Jeg må ikke ha vært på månen for å vite at den eksisterer.

Men det oppstår med mange som eier elbiler. Jeg har selv bekjente som har måttet blitt hentet av Naf fordi de ankom en ladestasjon i ustand med lavt batteri.

Jeg har to biler. Begge diesel.

Dette blir like seriøst som å si at du hater kjøttkaker uten å ha smakt det... 

En elbil og en bensinbil krever forskjellig stell. De fleste som bytter over til elbil finner ut av dette og tilpasser seg. Så dette er i verste fall et problem for helt ferske elbilister, eller for sånne som deg som ikke har elbil.

Er man redd for å gå tom for strøm er det bare å lade litt oftere når du er på langkjøring. Er ikke nødt å kjøre batteriet tomt før du lader. I tillegg kan man som regel sjekke status på laderen i appen, slik at du kan forberede deg og evt. lade på laderen før.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fossilbiler har sine svakheter. Elbiler har sine. Det virker som enkelte fossilbilster kun evner å se svakhetene på den andre siden og tror fossilt er det eneste saliggjørende.

Det blir som om en svoren langrennsløper skulle latterliggjøre slalomski fordi de er elendige til lange turer i løyper og på vidder.

Kanskje løsningen er å prøve begge deler og bruke begge deler til de tingene de er best til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det at laderen er oppført som tilgjengelig betyr ikke at den er fri for feil. Jeg har hengt lenge nok på div elbil fora til å vite at folk har kommet frem til ladere som enten lader svært sakte eller nekter handshake, til tross for tilsynelatende normal drift før man setter i gang ladeprossen. I tillegg har jeg sett en del på Facebook og YouTube der eiere av elbiler har kommet opp i kinkige situasjoner som gjør meg glad for at jeg har et problemfritt bilhold med dieselbil.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (27 minutter siden):

Jeg må ikke ha vært på månen for å vite at den eksisterer.

Men det oppstår med mange som eier elbiler. Jeg har selv bekjente som har måttet blitt hentet av Naf fordi de ankom en ladestasjon i ustand med lavt batteri.

Jeg har to biler. Begge diesel.

Men å komme til en ladestasjon som ikke fungerer uten batteri har ingenting med det du kom med å gjøre... Det samme hadde skjedd om en kom til stasjon som var nedstengt. Bensinstasjon altså. 

Hvilken? Lurer på hvilken dieselbil som klarer 1000km både sommer som vinter. For det strider i mot fysikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...