Gå til innhold

Volkswagens kommende elektriske folke-SUV er i Norge: Vi fikk ta en kikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er vel ikke så veldig sikkert at ID.4 kommer feilfri heller. I følge sitatene i artikkelen til Tek, så skal ID.4 i begynnelsen av januar ha samme versjon av programvaren som skal være fiksen til ID3. Den samme fiksen som de noen setninger senere er sitert på at ikke vil være ferdig før en eller annen gang i 1. kvartal.

Med tanke på at ID.3 ble forsinket pga programvare og at de nå planlegger å bruke inntil 4 måneder på å fikse problemene, så er det rimelig å anta at de på nåværende tidspunkt ikke vet nøyaktig hva feilen er eller hvordan de skal rette den. Det bør ikke ta inntil 4 måneder å fikse en kjent feil. 4 måneder tilsvarer mange tusen arbeidstimer og millioner av kostnader (det er åpenbart mer enn 1 person som jobber med dette og en ansatt koster vesentlig mer enn timelønnen).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dr. Bombay skrev (2 timer siden):

Er vel ikke så veldig sikkert at ID.4 kommer feilfri heller. I følge sitatene i artikkelen til Tek, så skal ID.4 i begynnelsen av januar ha samme versjon av programvaren som skal være fiksen til ID3. Den samme fiksen som de noen setninger senere er sitert på at ikke vil være ferdig før en eller annen gang i 1. kvartal.

Med tanke på at ID.3 ble forsinket pga programvare og at de nå planlegger å bruke inntil 4 måneder på å fikse problemene, så er det rimelig å anta at de på nåværende tidspunkt ikke vet nøyaktig hva feilen er eller hvordan de skal rette den. Det bør ikke ta inntil 4 måneder å fikse en kjent feil. 4 måneder tilsvarer mange tusen arbeidstimer og millioner av kostnader (det er åpenbart mer enn 1 person som jobber med dette og en ansatt koster vesentlig mer enn timelønnen).

Til gjengjeld så har ID.3 kunder fått verdier for rundt 20,000 kr for feilene når de kjøpte bilen. Så om ID.4 fremdeles har bugs liggende igjen i systemet ved lansering, så gjentar de nok det samme. Så får folk velge selv om de takler litt bugs i starten, mot gratis vinterdekk og felg og service-avtale f.eks. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 time siden):

Til gjengjeld så har ID.3 kunder fått verdier for rundt 20,000 kr for feilene når de kjøpte bilen. Så om ID.4 fremdeles har bugs liggende igjen i systemet ved lansering, så gjentar de nok det samme. Så får folk velge selv om de takler litt bugs i starten, mot gratis vinterdekk og felg og service-avtale f.eks. 

Ja, de blir kompensert og det skulle bare mangle, å kjøpe en ny bil som må stå konstant på 12V-lading til en gang i 1. kvartal kan ikke være særlig moro, og ikke minst flaut for en produsent som VW. 

20,000kr er jo en relativt beskjeden kompensasjon i dette tilfellet. Regner med at de som har kjøpt disse bilene har betalt dyrt og ikke fått særlig mye rabatt ved bilkjøpet, Møller har vært veldig tilbakeholdne på rabatter ved lansering av nye elbiler.  Bare se på etron, maks 3% rabatt var mulig da alle skulle ha bilen ved lansering, og nå har de store kampanjer. Tror spesielt ID.3 kommer til å få store prisreduksjoner da den er kunstig høyt priset i dag i forhold til konkurrentene. Spår at den vil ha samme prisutvikling som den nye Nissan Leaf, dyr ved lansering så flere store prisreduksjoner for å tilpasse seg markedet. 

Så, min spådom er at det samme kommer til å skje med ID.3 og ID.4. Vent til hysteriet om å ha den nyeste VW har gitt seg og få en feilfri bil til en lavere pris.

Endret av Blikken
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samme tåpelige displayet foran fører hvor man ikke kan få opp NAVI kart med trafikk, som på ID.3?

Nå har Volkswagen flott AID på e-Golf, T-roc med fler, hvor man kan gå opp kart og trafikk rett foran fører uten å flytte blikket til siden. Så kaster de godt utviklet produkt 'på havet' med et mindre og tåpelig display.

HUD erstatter ikke fullt NAVI kart, men et godt supplement.

Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden og ødelegge for seg selv.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Blikken skrev (35 minutter siden):

Ja, de blir kompensert og det skulle bare mangle, å kjøpe en ny bil som må stå konstant på 12V-lading til en gang i 1. kvartal kan ikke være særlig moro, og ikke minst flaut for en produsent som VW. 

Løsningen for dette har dem funnet, og man må slutte å trykke på start/stopp knappen. Så for de som er berørt, så har løsningen vært ekstremt enkel. Så får de implementere litt andre metoder for den knappen i hva den skal berøre når man skrur av bilen. 

 

Blikken skrev (36 minutter siden):

Tror spesielt ID.3 kommer til å få store prisreduksjoner da den er kunstig høyt priset i dag i forhold til konkurrentene. Spår at den vil ha samme prisutvikling som den nye Nissan Leaf, dyr ved lansering så flere store prisreduksjoner for å tilpasse seg markedet. 

Du "spår" med andre ord en helt naturlig utvikling som har skjedd alle bilmodeller siden 1920 tallet omtrent. De koster som regel litt mer i starten, og de som hopper inn i en ny modell gjør det samme her som ellers vell vitende om at det vil være et lite fall etterhvert og spesielt når neste års modell skal ut. Dette gjelder jo mobiltelefoner og all "tech" stort sett med prisnivåer som faller jo eldre modellen blir. 

Blikken skrev (38 minutter siden):

Så, min spådom er at det samme kommer til å skje med ID.3 og ID.4. Vent til hysteriet om å ha den nyeste VW har gitt seg og få en feilfri bil til en lavere pris.

Jepp. Man må nesten velge om man vil kjøpe en nybil når den er helt ny. En nybil når den er i slutten av sin runde før neste modell kommer, eller kjøpe bruktbiler og spare enda mer. Alt som normalt rett og slett. 

Lenke til kommentar
O.A.G. skrev (23 minutter siden):

Samme tåpelige displayet foran fører hvor man ikke kan få opp NAVI kart med trafikk, som på ID.3?

Nå har Volkswagen flott AID på e-Golf, T-roc med fler, hvor man kan gå opp kart og trafikk rett foran fører uten å flytte blikket til siden. Så kaster de godt utviklet produkt 'på havet' med et mindre og tåpelig display.

HUD erstatter ikke fullt NAVI kart, men et godt supplement.

Snakk om å gå baklengs inn i fremtiden og ødelegge for seg selv.

 

Har du testet? Jeg syns ikke en HUD er det samme som å gå baklengs inn i fremtiden, når man får all informasjon man trenger direkte innenfor synsrekkevidde og fokus derifra. Da blir kartet det man bruker initialt, også trenger man kikke ned når man kjører bilen i ettertid. ID.3 Max med HUD fungerer bra syns jeg, mens nye S-Klasse ser ut til å dra dette enda lengre igjen. 

 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke så ille utsende på denne nei. Ser ganske så bra ut.

Men interiøret ser fortsatt ut som det kommer fra en lekebil..

Skoda Enyaq (som vel i bunn å grunn er samme bil) har mye penere interiør.

 

founders_dashboard_2.jpg

11548036.jpg

Merker meg også at panseret på ID.4 er relativt stort? Trodde det bare ga ulemper og derfor ID.3 har så kort panser?

Desverre ingen bagasjeplass her da til tross.

volkswagen_id.4_1st_edition_39.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Ikke så ille utsende på denne nei. Ser ganske så bra ut.

Men interiøret ser fortsatt ut som det kommer fra en lekebil..

Skoda Enyaq (som vel i bunn å grunn er samme bil) har mye penere interiør.

Siden Skoda driver å gjør forandringer rundt seg selv, så lurer jeg på om de ikke ønsker seg bort fra å være den "billige" versjonen innenfor VAG konsernet. De fjerner Skoda emblemet bak, og klistrer S.K.O.D.A med store bokstaver der, så "flauheten" som fulgte merket tidligere er kanskje visket så bort at de følte det var på tide å ta et skritt videre. For her ser det jo ut som om Skoda tar et lite steg opp fra VW angående materialvalg, og jeg trur faktisk Enyaq plasserer seg et hakk over i pris også? 

Kan jo kanskje si det er på tide, etter å ha vunnet årets bil og stasjonsvogn i så mange år, så noe rett gjør dem jo. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (14 minutter siden):

Ikke så ille utsende på denne nei. Ser ganske så bra ut.

Men interiøret ser fortsatt ut som det kommer fra en lekebil..

Skoda Enyaq (som vel i bunn å grunn er samme bil) har mye penere interiør.

 

founders_dashboard_2.jpg

11548036.jpg

Merker meg også at panseret på ID.4 er relativt stort? Trodde det bare ga ulemper og derfor ID.3 har så kort panser?

Heldigvis ser interiøret bedre ut på ID4 Max:

DB2020AU01464_1163.jpg

Det store panseret skyldes kanskje at VW trengte plass til å få inn en motor der på sikt? 

Her er Bjørn Nylands "touchless review":

 

Endret av ChristR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, oophus said:

Løsningen for dette har dem funnet, og man må slutte å trykke på start/stopp knappen. Så for de som er berørt, så har løsningen vært ekstremt enkel. Så får de implementere litt andre metoder for den knappen i hva den skal berøre når man skrur av bilen.

Jeg har ingen sterke meninger om dette, og synes ID.4 ser lovende ut, men rett bør være rett. Det er mange som har fulgt denne "løsningen" til punkt og prikke, og ikke opplevd at det bedrer seg. Det er selvfølgelig mulig at de da ikke har utført anbefalt prosedyre riktig, men da må det vel bety at det ikke er så enkelt?  -Men ellers er jeg enig. Kjøperne har fått kompensasjon for at det er noen mangler, og de aller fleste klarer å leve med det, så lenge man vet at det er fokus på å få fikset det. (Selvfølgelig, hvis du har ID.3 som eneste bil i husstanden nå, og skal reise en uke på fjellet, uten tilgang på strøm, har du en utfordring, men det er nok en situasjon de færreste opplever.)

Lenke til kommentar
oophus skrev (21 minutter siden):

Løsningen for dette har dem funnet, og man må slutte å trykke på start/stopp knappen. Så for de som er berørt, så har løsningen vært ekstremt enkel. Så får de implementere litt andre metoder for den knappen i hva den skal berøre når man skrur av bilen. 

 

 

Tja...Tek.no har prøvd denne løsningen og det virket ikke for dem..... https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/aPPx1E/bekrefter-batterifeil-paa-id3-kan-gjoere-at-bilen-ikke-starter

 

oophus skrev (25 minutter siden):

 

Du "spår" med andre ord en helt naturlig utvikling som har skjedd alle bilmodeller siden 1920 tallet omtrent. De koster som regel litt mer i starten, og de som hopper inn i en ny modell gjør det samme her som ellers vell vitende om at det vil være et lite fall etterhvert og spesielt når neste års modell skal ut. Dette gjelder jo mobiltelefoner og all "tech" stort sett med prisnivåer som faller jo eldre modellen blir. 

Jepp. Man må nesten velge om man vil kjøpe en nybil når den er helt ny. En nybil når den er i slutten av sin runde før neste modell kommer, eller kjøpe bruktbiler og spare enda mer. Alt som normalt rett og slett. 

Ja, ikke noe revolusjonerende det jeg kommer med, men likevel fascinerende å se hvor mange som stiller seg i lange køer for å kjøpe det nyeste. Og når det er så mange, så er det nok endel som ikke villvitende vet at ved å vente 6 måneder (ikke til neste modell som du skriver over) kan spare mange kroner og hodebry. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Oklo skrev (1 minutt siden):

Jeg har ingen sterke meninger om dette, og synes ID.4 ser lovende ut, men rett bør være rett. Det er mange som har fulgt denne "løsningen" til punkt og prikke, og ikke opplevd at det bedrer seg. Det er selvfølgelig mulig at de da ikke har utført anbefalt prosedyre riktig, men da må det vel bety at det ikke er så enkelt?  -Men ellers er jeg enig. Kjøperne har fått kompensasjon for at det er noen mangler, og de aller fleste klarer å leve med det, så lenge man vet at det er fokus på å få fikset det. (Selvfølgelig, hvis du har ID.3 som eneste bil i husstanden nå, og skal reise en uke på fjellet, uten tilgang på strøm, har du en utfordring, men det er nok en situasjon de færreste opplever.)

Jeg tipper at de som opplever problemer i ettertid faktisk har skadet 12V batteriet på forhånd, ved at det allerede har tappet seg ned allerede minst én gang. De burde jo bare reise til verkstedet og få et nytt batteri, samt sørge for at de aldri rører start-knappen i ettertid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Blikken skrev (9 minutter siden):

Tja...Tek.no har prøvd denne løsningen og det virket ikke for dem..... https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/aPPx1E/bekrefter-batterifeil-paa-id3-kan-gjoere-at-bilen-ikke-starter

Ja som sagt, så trur jeg dette batteriet er skadet og at man dermed ikke ser en effekt med det. Må man daglig lade 12V batteriet, så er det jo såpass skadet i utgangspunktet at dette ikke vil fungere. Man må få et nytt 12V batteri først, så fungerer nok løsningen. 

Blikken skrev (9 minutter siden):

Ja, ikke noe revolusjonerende det jeg kommer med, men likevel fascinerende å se hvor mange som stiller seg i lange køer for å kjøpe det nyeste. Og når det er så mange, så er det nok endel som ikke villvitende vet at ved å vente 6 måneder (ikke til neste modell som du skriver over) kan spare mange kroner og hodebry. 

Tipper mange som kjøper ID.3 og ID.4 gjør det nå litt pga de ikke ønsker å gamble angående mulig mva innførelse et eller annet sted mellom bestilling av bil, og levering av bil. Plutselig så er det flaskehalser angående tilgangen på batterier igjen, også må en vente 1 år på bilen, om man er sent ute. 

 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Jeg har hørt at Møller har løst 12V-problemet på ID4. 

ID3 trenger jo ikke startknapp. Bilen aktiveres enkelt ved å trå inn bremsen og sette den i Drive. 
Men, for å "fossilifisere" bilen laget VW en "Start/Stopp Engine(hehe)"-knapp. Nå som den viser seg at denne skaper trøbbel, vil Møller ettermontere tenningslås på alle ID4, slik at risikoen for at noen "kommer borti" er lavere. 

Endret av ChristR
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...