Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Cowboystrekk skrev (21 minutter siden):

Logisk da at de med to chiplets vil slite mer med høy hastighet på ram pga større avstand. 

Større avstand, og flere steder det kan oppstå problemer.

Det er også derfor LN2 ikke kan kjøre høy FCLK. Kretskortet krymper i en annen hastighet enn silisiumbrikkene, som forårsaker signalproblemer.

Siden AMD er oppsatt på å ha all kontroll over dette selv med AGESA kan heller ikke hovedkortprodusentene gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
N o r e n g skrev (3 timer siden):

Problemet med FCLK er kobberbanene på selve kretskortet, ikke I/O-brikken eller CCD-ene. Det hadde ikke hjulpet å få en 7nm I/O-die.

Grunnen til at 4000G- og 5000G-modellene klarer høy FCLK er fordi det er ingen chiplet-løsning, alt er på samme brikke med kortere avstander.

Blir jo forøvrig spennende å se om 5700G klarer å komme forbi 5800X med bra minne.

Får bare satse på at Warhol har bedre kobberbaner da 😆

Hadde vært morro med en 6nm I/O die med 128mb eller mer "L4 cache" om jeg skulle ønsket meg noe.. Navi21 opererer jo med veldig stor last level cache allerede.

 

AMD-Ryzen-CPU-Roadmap_Rembrandt-APUs.jpg

Litt lesestoff for de som er interesserthttps://itigic.com/infinity-cache-is-it-possible-to-implement-it-in-future-amd-ryzen/

 

Endret av Ola Norman
Lenke til kommentar

Noen andre som har problemer med at man ikke får lastet inn display drivern når PCIe 4.0 er påskrudd? Gjelder et Strix X570-E med 5800X og RTX 3090. Bruker siste BIOS med Agesa 1.2.0.1A. Får bare utropstegn ved RTXen i device manager og uansett hva jeg gjør så klarer den ikke å laste inn display drivern (avinstallere driver, bruke DDU, reinstallere eldre nvidia driver etc). Funker veldig midlertidig å reinstallere Windows fra scratch, men slutter å funke etter et par reboots. Testa tilfeldigvis å sette RTXen på PCIe 3.0, og da funker alt igjen. Den BIOSen jeg bruker nå skal angivelig fikse den USB-buggen som enkelte er plaga med.

Lenke til kommentar

Mange rykter ute å gårBilde

Sitat

Image source: https://twitter.com/Olrak29_/status/1378488719787786240

Added changes from https://www.chiphell.com/thread-2314832-1-1.html

Following rumor/comments from chiphell:

Changes (in red):

Raphael: +Navi 2 GPU; 6nm I/O die

Rembrandt: supports LPDDR5/DDR5 (no mention of DDR4 support); FP7r2 socket; no AM4 socket support

Phoenix: FP8 socket; RDNA3 not confirmed

Warhol: (Chiphell comments: products not confirmed)

Other products:

Desktop APU: June 2021 (probably Cezanne)

Zen 3 ThreadRipper: August 2021

https://www.pcgameshardware.de/CPU-CPU-154106/News/AMD-Ryzen-7000-Roadmap-Leak-1369769/

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/mjst0p/latest_amd_cpu_roadmap/

Endret av Ola Norman
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på litt veiledning i forhold til 5950x'en min og hvordan jeg skal teste meg fram til optimale CO verdier.

Hvordan finner man ut hvilke cores som er svake og sterke og hvordan går man fram i forhold til å senke/øke CO verdier for å sjekke stabilitet, eventuelt hvilke benchmarks anbefales for å teste stabilitet?

Såvidt jeg har skjønt fremkommer ofte problemer knyttet til stabilitet (reboots, WHEA osv) ved bruk av CO i small loaded tasks/idle ?

Så langt har jeg kun aktivert xmp på G Skill (F4-3600C16D-32GTZN) 3600 og satt PBO til "enabled".  Alt annet i bios er pretty much stock

Mobo: X570 Tomahawk, bios versjon : 7C84v15

veldig takknemlig for råd/tips. Biosen og alle de forskjellige valgene føles ut som rakettforskning atm 😂 

Endret av Tr0n
Lenke til kommentar

Du mener kanskje OC? Last ned ryzen dram calc. Last ned nyeste bios. Prøv så å legge inn 3800 safe preset på B450, Samsung B-die, men sett dram volt til 1.45. Sett soc til 1.1V, vddg iod til 1.02V, vddg ccd til 0.94V og vddp til 0.9V. Om det funker kan du teste fast preset. Om ikke 3800 funker test 3733 eller 3666.

Endret av Cowboystrekk
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (29 minutter siden):

Du mener kanskje OC? Last ned ryzen dram calc. Last ned nyeste bios. Prøv så å legge inn 3800 safe preset på B450, Samsung B-die, men sett dram volt til 1.45. Sett soc til 1.1V, vddg iod til 1.02V, vddg ccd til 0.94V og vddp til 0.9V. Om det funker kan du teste fast preset. Om ikke 3800 funker test 3733 eller 3666.

Tenker på Curve Optimizer (undervolting) når jeg skriver CO (my bad som ikke gjorde dette klarere).

Når det er sagt setter jeg pris på tips til Ram tuning også, ( G skill modellen jeg har er B-Die utifra det Thaiphoon Burner melder hvertfall) så det burde være mulig å tighte timings på denne modellen.

skal sjekke ut verdiene du nevner og prøve meg fram

Endret av Tr0n
Lenke til kommentar

CoreCycler var det jeg brukte: https://github.com/sp00n/corecycler

Kjekt lite skript som kjører Prime95 på hver enkelt kjerne i X minutter. De kjernene som feiler i CoreCycler må gå høyere (for eksempel fra -15 til -10), de kjernene som ikke kræsjer kan gå lavere. Maks offset er +30, minimum er -30

Start med å sette alle kjerner individuelt til -15, så går du opp og ned i steg på 5 av gangen inntil du har nådd beste verdi. Avhengig av hvor fint du justerer offset-verdien vil du ende opp med å gå i BIOS fra 3 til 9 runder.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 minutt siden):

CoreCycler var det jeg brukte: https://github.com/sp00n/corecycler

Kjekt lite skript som kjører Prime95 på hver enkelt kjerne i X minutter. De kjernene som feiler i CoreCycler må gå høyere (for eksempel fra -15 til -10), de kjernene som ikke kræsjer kan gå lavere. Maks offset er +30, minimum er -30

Start med å sette alle kjerner individuelt til -15, så går du opp og ned i steg på 5 av gangen inntil du har nådd beste verdi. Avhengig av hvor fint du justerer offset-verdien vil du ende opp med å gå i BIOS fra 3 til 9 runder.

 

Nice, har Prime95 allerede så det passer perfekt.

siste spørsmål: anbefaler du å kjøre corecycler med PBO enabled eller ikke? hva med Ram, kjøre på XMP eller ikke? (har kanskje ikke noe å si?)

Takker!

 

 

Lenke til kommentar
Tr0n skrev (Akkurat nå):

 

Nice, har Prime95 allerede så det passer perfekt.

siste spørsmål: anbefaler du å kjøre corecycler med PBO enabled eller ikke? hva med Ram, kjøre på XMP eller ikke? (har kanskje ikke noe å si?)

Takker!

 

 

PBO har ingenting å si, men RAM bør du kjøre på XMP.

Om du overklokker minnet videre kan det hende du må justere curve offset igjen, siden prosessoren blir mer effektiv.

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tr0n skrev (17 timer siden):

Tenker på Curve Optimizer (undervolting) når jeg skriver CO (my bad som ikke gjorde dette klarere).

Når det er sagt setter jeg pris på tips til Ram tuning også, ( G skill modellen jeg har er B-Die utifra det Thaiphoon Burner melder hvertfall) så det burde være mulig å tighte timings på denne modellen.

skal sjekke ut verdiene du nevner og prøve meg fram

Hehe, da skjønner jeg. I spill (eks SOTTR) og enkelte apps er det klart mer å hente på ramtuning. I enkelte programmer (eks CB20) kan curve optimizer ha noe for seg, spesielt om du har noen særs gode kjerner som virkerlig kan booste i enkjerne eller få skikkelig dårlige. Sett noen som har vært oppe i rundt 5.2GHz enkeltekjerne. Clocktuner kan testes, kommer ny utgave som skal klokke ned i idle snart, eller følg tipsene til Noreng :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 timer siden):

preview

www.dropbox.com

ROG-CROSSHAIR-VIII-IMPACT-ASUS-3501.rar

Shared with Dropbox
www.dropbox.com www.dropbox.com
www.dropbox.com

ROG-CROSSHAIR-VIII-HERO-WIFI-ASUS-3501.rar

Shared with Dropbox
www.dropbox.com www.dropbox.com
www.dropbox.com

ROG-CROSSHAIR-VIII-FORMULA-ASUS-3501.rar

Shared with Dropbox
www.dropbox.com www.dropbox.com
www.dropbox.com

ROG-CROSSHAIR-VIII-DARK-HERO-ASUS-3501.rar

Shared with Dropbox
www.dropbox.com www.dropbox.com

Takk!

Hvor fant du dem? Er det noen changelog noe sted?

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (Akkurat nå):

Sikkert dumt spørsmål for de som er drevnte på det. Får jo slettet alle innstillinger hver gang jeg oppdaterer bios. Noen måte å sette de vanlige innstillingene kjapt igjen, uten å måtte huske alt? (Har Asus).

Eller er det kun manuelt slik som vises her: https://rog.asus.com/forum/showthread.php?99005-How-do-I-save-restore-my-BIOS-settings-when-I-do-a-BIOS-Update

Jeg lagrer på minnepinne. Synes det er ganske enkelt og kjapt ihvertfall.

Har erfart at det er ikke alle oppdateringene som slettet innstillinger/profiler lagret i BIOS. Men i det siste har det skjedd. Kan være en forskjell mellom beta og offisielle, at offisielle beholder?

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (1 minutt siden):

Jeg lagrer på minnepinne. Synes det er ganske enkelt og kjapt ihvertfall.

Har erfart at det er ikke alle oppdateringene som slettet innstillinger/profiler lagret i BIOS. Men i det siste har det skjedd. Kan være en forskjell mellom beta og offisielle, at offisielle beholder?

Hvor gjør du det i Biosen?, så kan jeg teste når Asus slipper de Nizzen ga ut nå offisielt

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...