Gå til innhold

Er det etisk forsvarlig å spise kjøtt?


Anbefalte innlegg

fivebigcities skrev (17 minutter siden):

Du, jeg svarte bare på spørsmålet i tittelen.

Hvordan det passet inn i diskusjonen(e) dere har hatt de siste tretti sidene, er en annen sak.

Universet vet ikke hva etikk er, så du har egentlig ikke svart på spørsmålet i tittelen i det hele tatt. Etikk er noe vi mennesker har funnet på. 

fivebigcities skrev (18 minutter siden):

Svaret på spørsmålet om vi burde bry oss, finnes det bare meninger (ingen sannere enn noen andre) om.

Her er jeg helt enig, det er ingen universell (jadda) sannhet rundt dette temaet. For oss som kan overleve ved å ikke spise kjøtt gjelder en sannhet, mens for de som ikke har mulighet til å overleve uten kjøtt gjelder en annen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
fivebigcities skrev (23 timer siden):

Dessuten, så er det naturens gang. Dyr spiser andre dyr. At vi kan velge annerledes, er uinteressant.

Det at vi kan velge annerledes er jo hele poenget.

All etikk og moral er oppfunnet av mennesker. Det er ikke et universelt konsept. Så det at vi har utviklet oss nok mentalt og opparbeider ressurser nok til å kunne velge å frastå fra å spise dyr er jo det som gjør at det er en diskusjon verdt å ha.

Vi mennesker har i store deler av verden blitt enige om veldig mange ting. Og det å spise kjøtt kan bli en av de. Så har du så klart enkelte personer og kulturer som ikke blir å følge det. Akkurat som med menneskerettigheter.

Så klart bryr ikke universet seg om hva vi gjør. 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Comma Chameleon said:

Og vi diskuterer om det skal være en tilgjengelig matvare. Før du kan ta det personlige valget så tar fellesskapet et valg.

Diskusjon om det skal være en tilgjengelig matvare ? Hva slags idioti er det?

Hva med de som ikke tåler diverse vegetarianske eller veganske alternativer. Du er klar over at mange er syke pga. matallergier mot diverse innen plantelivet? På samme måte som man har enkelte som kan utvikle typer kjøttallergi etter flåttinfeksjon. Det samme gjelder en type kumelk (for det finnes fler), mange kan ikke benytte dette som en matvare.

Det virker som "diskusjonen" ikke har nødvendig kunnskap rundt temaet. Kosthold og hva som fungerer godt med ens kropp er i høyeste grad individuelt og ikke noe som kan bestemmes av et inkompetent "felleskap".

Men joda, jeg var for noen år siden også en motstander av kjøttproduksjon, inntil jeg satt meg bedre inn i materien.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (6 minutter siden):

Diskusjon om det skal være en tilgjengelig matvare ? Hva slags idioti er det?

Hva med de som ikke tåler diverse vegetarianske alternativer. Du er klar over at mange er syke pga. matallergier mot diverse innen plantelivet? På samme måte som man har enkelte som kan utvikle typer kjøttallergi etter flåttinfeksjon. Det samme gjelder kumelk, mange kan ikke benytte dette som en matvare.

Nå er du bare vanskelig. For det første så er det en latterlig liten gruppe du snakker om. For det andre så hadde man da enten hatt nye alternativer eller unntak for medisinske grunner. Det sier seg selv.

Ta scenarioet jeg nevnte her

Comma Chameleon skrev (På 31.7.2023 den 1.44):

Enten så er man i basen der man tror at:
1. Vi kan fore på en god måte uten kjøtt i dag
2. Vi kommer til å komme dit i framtiden

Så scenarioet er jo enten idag eller når vi kan gjøre det. Der kjøttspising er kun for morro skyld ikke fordi vi trenger det. Er det da etisk?

Om du er på scenario 1 eller 2 får være opp til deg. Velg den du ønsker. For en av de er sanne. Og gitt det, burde man da kunne spise kjøtt?

Legg også til at syntetisk kjøtt kanskje tar av etterhvert. Det er selvfølgelig innenfor.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har spørsmålet gått fra om det er OK å spise kjøtt til er kjøttindustri OK?

Jeg ser ikke noe etisk problem med å spise kjøtt i seg selv. Det er en diskusjon om hvor den etiske grensen bør gå for å ha en kjøttindustri, det kan jeg være enig i. Det må bli en avveiing mellom dyrevelferd og behov. Å sette faste grenser når behovet varierer blir konstruert og feil etter mitt syn. 

Klima og miljø er en annen del igjen. Å ha drift av kulturlandskapet vårt er viktig for biomangfold og bestandskontroll.  Min mening er at nesten alle norske bønder driver på en sånn måte at jeg er for å opprettholde den driften, totalt sett. Å spise kjøtt, som da er ett av produktene vi får, kommer jeg til å fortsette med til noe endrer seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi kan naturligvis slutte å spise kjøtt. Eller vi kan vente på syntetisk kjøtt og slutte med dyr. 

Men, den faktiske verden er ikke sånn at man bare kan slutte å spise kjøtt og så blir alt bra og helt uten "konsekvenser".

For det første er husdyra blitt en svært viktig del av det biologiske mangfoldet. 

https://www.matprat.no/artikler/matproduksjon/hvordan-pavirker-drovtyggerne-vart-biologiske-mangfold/

Videre er jakt nødvendig for å regulere viltbestanden da det ikke finnes noen naturlig regulator og de fleste som ønsker nok ville rovdyr til å gjøre jobben bor i Oshlogryta uten å ville måtte forholde seg til hva det ville innebære for bygdenorge i praksis.

Poenget er at det blir for enkelt å se på bilder av en ku, lese noen artikler hos Noah, og lage seg en egen virkelighet basert på helt feil grunnlag og manglende kunskap om hvordan livet for denne kua er her i Norge.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 8/1/2023 at 10:34 AM, Baranladion said:

Universet vet ikke hva etikk er, så du har egentlig ikke svart på spørsmålet i tittelen i det hele tatt.

Det får du bare mene. For øvrig, så finnes det bare meninger rundt om det er etisk forsvarlig å spise kjøtt for oss som klarer oss uten, også, uten at noen av dem er noe sannere enn andre heller.

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (5 timer siden):

Har spørsmålet gått fra om det er OK å spise kjøtt til er kjøttindustri OK?

Det med kjøttindustrien var den del av temaet fra starten av. Siden 99.99% av mennesker spiser kjøtt som kommer fra kjøttindustrien og ikke kun jakter selv så går de veldig hånd i hånd. Å spise kjøtt er å støtte kjøttindustrien.

Og vi ser jo hvor ille dyrene blir behandlet både i Norge og verden over. Noen er så klart verre enn andre, men det er vanskelig for oss som kjøper å vite når man står i butikkene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Comma Chameleon said:

All etikk og moral er oppfunnet av mennesker. Det er ikke et universelt konsept. Så det at vi har utviklet oss nok mentalt og opparbeider ressurser nok til å kunne velge å frastå fra å spise dyr er jo det som gjør at det er en diskusjon verdt å ha.

Du sier det jo selv. Det er bare noe mennesker har funnet på. Andre mennesker. Det finnes ikke nødvendigvis noe særlig enighet om hva som er og ikke er etisk eller uetisk engang. Bare meninger. Det er et helt ubeskrivelig ræva utgangspunkt å innta om man ønsker å komme til bunns i om det er rett eller galt å spise kjøtt.

Hver og én er overlatt til å gjøre vurderingen selv, om en synes det er riktig å spise kjøtt eller ikke.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (11 minutter siden):

Du sier det jo selv. Det er bare noe mennesker har funnet på. Andre mennesker. Det finnes ikke nødvendigvis noe særlig enighet om hva som er og ikke er etisk eller uetisk engang. Bare meninger. Det er et helt ubeskrivelig ræva utgangspunkt å innta om man ønsker å komme til bunns i om det er rett eller galt å spise kjøtt.

Hver og én er overlatt til å gjøre vurderingen selv, om en synes det er riktig å spise kjøtt eller ikke.

Det er noe mennesker har funnet på ja. Og det er ikke et ræva utgangspunkt. Det er det ENESTE utgangspunktet man kan ha. I alle fall fram til vi finner annet intelligent liv i universet. Etikk og moral ER meninger. Det betyr ikke at de er verdiløse for oss mennesker.

Alle kan ha sin egen etikk og moral, men det vi ser i verden er jo at mange blir enige om mye og større samfunn får derfor fellestrekk på hva som er galt og riktig. Som for eksempel mord. Du kan mene at mord er riktig, men fordi de fleste her i landet og verden mener det er feil så får du ikke lov til å gjøre det.

Sånn blir det med kjøttindustrien og dermed også kjøttspising. Hittil har vi sagt at det er nødvendig. Men når det på et tidspunkt ikke er nødvendige lengre, da er det en sjanse for at mange nok mener det er galt til at du ikke lengre får kjøpt kjøtt.

Så selv om vurderingen er opp til hver og en, så er det så sykt mange involvert i å få kjøttet levert til butiken at det blir i praksis en felles vurdering. Om du mener at det er okei og de andre mener det ikke er det, ja da har det ikke noe å si om du synes det er ok når du står i butikken og du ikke får kjøpt kjøtt.

Da må du ut og jakte selv, eller ha din egen gård. Og antallet folk som gjør det er så små at det er ubetydelig i det store bildet så de inngår ikke i spørsmålet om samfunnet skal spise kjøtt.

Vi snakker om å kjøpe og spise kjøtt. Der er det ikke kun opp til enhver, siden du er avhengig av at mange nok andre er enige.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
32 minutes ago, fivebigcities said:

Du sier det jo selv. Det er bare noe mennesker har funnet på. Andre mennesker. Det finnes ikke nødvendigvis noe særlig enighet om hva som er og ikke er etisk eller uetisk engang. Bare meninger. Det er et helt ubeskrivelig ræva utgangspunkt å innta om man ønsker å komme til bunns i om det er rett eller galt å spise kjøtt.

Det kan virke som du mener etikk og moral bare er noen tilfeldige meninger som forskjellige folk har og slenger utav seg histen og pisten som det måtte passe dem. Det er det altså ikke.

 

https://www.psychologytoday.com/us/basics/ethics-and-morality

https://www.simplypsychology.org/kohlberg.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/2/2023 at 8:50 AM, Comma Chameleon said:

Nå er du bare vanskelig. For det første så er det en latterlig liten gruppe du snakker om. For det andre så hadde man da enten hatt nye alternativer eller unntak for medisinske grunner. Det sier seg selv.

Ta scenarioet jeg nevnte her

Om du er på scenario 1 eller 2 får være opp til deg. Velg den du ønsker. For en av de er sanne. Og gitt det, burde man da kunne spise kjøtt?

Legg også til at syntetisk kjøtt kanskje tar av etterhvert. Det er selvfølgelig innenfor.

Et latterlig fåtall? Hvor har du de tallene fra? Det er milliarder av mennesker som eks. ikke kan fordøye den type kumelk vi benytter og det er ganske mange mennesker som har type allergier mot diverse innen plantelivet.

Det er forøvrig store mørketall her, noe fremtiden nok vil vise klarere om vi skal slutte å spise kjøtt.
 

Quote

1. Vi kan fore på en god måte uten kjøtt i dag
2. Vi kommer til å komme dit i framtiden

Jeg deler på ingen måte den fremtidsvisjonen :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (3 timer siden):

Et latterlig fåtall? Hvor har du de tallene fra? Det er milliarder av mennesker som eks. ikke kan fordøye den type kumelk vi benytter og det er ganske mange mennesker som har type allergier mot diverse innen plantelivet

Hvor har du dine tall fra? Den går begge veier. Og at noen ikke tåler kumelk gjør ingenting. Det er ikke et krav for å spise vegetarianer. 

Theo343 skrev (3 timer siden):

Jeg deler på ingen måte den fremtidsvisjonen

Tror du virkelig at teknologien og forskningen stopper opp? Det er eneste grunn til at man ikke skulle få til dette. Skal vi kolonisere månen og mars så er man avhengig av slik utvikling, i tillegg til alle fordelene her på jorden, så det er definitiv noe som blir å komme.

De gjør stor framgang med syntetisk kjøtt, som åpenbart ikke har de samme problemene vi har idag.

Ganske ignorant å tro at vi ikke kommet dit i fremtiden. Selv ikke på et 100 års perspektiv??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 8/2/2023 at 2:57 PM, Comma Chameleon said:

Det er noe mennesker har funnet på ja. Og det er ikke et ræva utgangspunkt. Det er det ENESTE utgangspunktet man kan ha. I alle fall fram til vi finner annet intelligent liv i universet. Etikk og moral ER meninger. Det betyr ikke at de er verdiløse for oss mennesker.

Alle kan ha sin egen etikk og moral, men det vi ser i verden er jo at mange blir enige om mye og større samfunn får derfor fellestrekk på hva som er galt og riktig. Som for eksempel mord. Du kan mene at mord er riktig, men fordi de fleste her i landet og verden mener det er feil så får du ikke lov til å gjøre det.

Sånn blir det med kjøttindustrien og dermed også kjøttspising. Hittil har vi sagt at det er nødvendig. Men når det på et tidspunkt ikke er nødvendige lengre, da er det en sjanse for at mange nok mener det er galt til at du ikke lengre får kjøpt kjøtt.

Så selv om vurderingen er opp til hver og en, så er det så sykt mange involvert i å få kjøttet levert til butiken at det blir i praksis en felles vurdering. Om du mener at det er okei og de andre mener det ikke er det, ja da har det ikke noe å si om du synes det er ok når du står i butikken og du ikke får kjøpt kjøtt.

Da må du ut og jakte selv, eller ha din egen gård. Og antallet folk som gjør det er så små at det er ubetydelig i det store bildet så de inngår ikke i spørsmålet om samfunnet skal spise kjøtt.

Vi snakker om å kjøpe og spise kjøtt. Der er det ikke kun opp til enhver, siden du er avhengig av at mange nok andre er enige.

Takk, men jeg vet hvordan ting ender opp med å bli enten lovlig eller ulovlig, kompis. Og at folk har en artig tendens til å ilegge meningene sine og sitt eget følelsesliv en til tider sjukt høy verdi, er jeg selvsagt også klar over. Men ingenting av dette forandrer noe. Det ligger ingen dypere sannhet rundt om det er riktig å spise kjøtt eller ikke i meninger, følelser og juss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, fivebigcities said:

Det ligger ingen dypere sannhet rundt om det er riktig å spise kjøtt eller ikke i meninger, følelser og juss.

Det er jeg forsåvidt enig í, eller jeg har ikke orket å underhode et slikt svevende filosofisk spørsmål lenge nok, dersom det mot formodning skulle finnes et svar på det, så tror jeg ikke jeg har anledning til å finne det, det får være et spørsmål for swami-ene, teologene, og alle de øvrige som hevder å besitte slike fantastiske kosmiske svar.

Mitt fokus er forholdene under den industrielle produksjonen, om det er etisk hvordan dyrene fødes og holdes fanges bare for å ende opp på slaktegulvet.

På lignende måte som at det muligens finnes en forskjell i spørsmålet om aktiv dødhjelp kan forsvares etisk, og spørsmålet om hvorvidt måten mennesker ble behandlet på Neuengamme var etisk.
Ser du forskjellen?

På en helt annen note, har landbruksminister Geir Pollestad nylig mottatt 75 000 underskrifter som følge av avsøringene Nettverk for Dyrs Frihet avdekket fra innsiden av 65 grisefarmer.
Selv om stortingsflertallet i 2022, som følge av tidligere avsløringer, vedtok bedringer for grisene, har ikke regjeringen fulgt det opp.
Fra Nettverk for dyrs frihet:

I underskriftskampanjen vår krever vi at grisene må få muligheten til å komme ut, rote i jorda og føle sol på kroppen. Dette burde være en selvfølge for alle dyr, men i industrien blir grisene fortsatt behandlet som maskiner uten følelser eller naturlige behov.
Lovbrudd er svært vanlig i griseindustrien, men det får sjeldent konsekvenser.
Vi krever derfor strengere straffer for grov dyremishandling og andre lovbrudd.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke spist kjøtt idag, bare litt meieriprodukter...

En liten skål havregryn til frokost eko alt med melk og litt rosiner.

Et knekkebrød Wasa med margarin Jarlsberg og et halvt glass eko melk og vitaminer(tran/bakterier) og et eple.

Blir kanskje litt gris til middag, krispy fleskebiter fra side med salat og potet.

Går fint an å la være å spise kjøtt i perioder, i går spiste vi reker og en stor giga krabbe som kona fikk når hun fisket.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...