Jump to content
Redaksjonen.

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken

Recommended Posts

bshagen skrev (1 minutt siden):

Jasså? Hvilke andre produsenter setter opp ladestasjoner slik Tesla gjør - med egne penger? Ikke sett noen "BMW" eller "VAG"-superlader i området her i alle fall, kanskje du har noen av de hos deg? 

Er ikke ionity eiet av vw bmw mf. Tror de har betalt flere milliarder. Sikkert noe eu støtte også

Edited by Trestein

Share this post


Link to post
Just now, bshagen said:

Jasså? Hvilke andre produsenter setter opp ladestasjoner slik Tesla gjør - med egne penger? Ikke sett noen "BMW" eller "VAG"-superlader i området her i alle fall, kanskje du har noen av de hos deg? 

Du mente kanskje å svare på et annet innlegg. Svaret ditt har ingen relasjon til mitt innlegg. 

  • Like 1

Share this post


Link to post

Artig tabell. Veldig forenklet:

Tesla = jypling

Toyota og Volvo = gubbe med hatt

Resten = et sted i mellom

:p

Edit: Du har ikke tilfeldigvis en tabell over elbilandelen blant røykere og ikke-røykere?

Edited by Simen1
  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Trestein skrev (Akkurat nå):

Er ikke ionity eiet av vw bmw mf. Trod de har betalt flere milliarder. Sikkert noe eu støtte også

Men likevel så er de svindyre og nesten ikke å se noen steder. Tesla gjør dette på egenhånd, derfor er det urimelig å kreve at de skal gi fra seg ladestasjonene til alle. Det blir som om jeg skal gå inn i ditt hus og kreve at jeg kan kjøpe din melk for samme pris som på butikken

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
sverreb skrev (2 minutter siden):

Du mente kanskje å svare på et annet innlegg. Svaret ditt har ingen relasjon til mitt innlegg. 

Nei, du snakker om bilprodusenter som setter opp ladestasjoner. Såvidt jeg vet så er det kun Tesla som gjør dette i storskala

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Min bil (Alfa Romeo Stelvio) med 8-trinns ZF kasse fungerer veldig bra. Og med de store girhendlene bak rattet i aluminium er det også veldig gøy å overstyre automatgiret. Trenger ikke å "slå" girspaken i annet modus, den skjønner det selv at det er "manuelt" som gjelder så fort jeg bruker girhendlene. Bruker girhendlene mye i kraftige nedoverbakker for å bremse på gir i stedet for stadig å trykke på bremsepedal. Fungerer utmerket, derfor synes jeg at ditt syn med fossilbil med automatgir er noe fordomsfullt. Men om man "husker" f.eks en 1999 Mercedes Benz E-klasse diesel med 5-trinns automat, så er jeg litt enig.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Kvifor treng du eige ein bil i din situasjon, Centy88? Er det ikkje hysteriskt mykje billigere med leige når du trenger?

Fordi egen bil= frihet.

Kan kjøre når man vil hvor man vil. Hva ellers skal man bruke pengen på da ?? 

Share this post


Link to post
syljoa skrev (Akkurat nå):

Bruker girhendlene mye i kraftige nedoverbakker for å bremse på gir i stedet for stadig å trykke på bremsepedal. 

Du skulle prøve motorbremsen i en elbil, det er saker det :D

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Just now, Centy88 said:

Fordi egen bil= frihet.

Kan kjøre når man vil hvor man vil. Hva ellers skal man bruke pengen på da ?? 

Du bur i Oslo. Du har tilgang til ein komiskt høg mengde leiebil-tjenester. For andre alternativer kva bruke penger på: Fin mat, datamaskin, shine opp leiligheten, kva som helst. Men i staden tenker du bruke fleire hundrelapper på forsikring per mnd som minimumskostnad. Ser ikkje vitsen eg.

  • Like 2

Share this post


Link to post
6 minutes ago, sverreb said:

Enig. Det er da også bare tesla som ikke gjør dette. Alle andre bilprodusenter overholder ladestandarder. Og alle andre ladeoperatører tillater alle biler å lade. Å sanksjonere tesla for denne opptredenen vil sannsynligvis kunne avhjelpe situasjonen.

Det er *kun* Tesla som selger elbiler som overholder alle ladestandarder som er vanlig i Europa. Om man f.eks kjøper en e-tron så kan man ikke lade ved en haug CHAdeMO stasjoner.

  • Like 3
  • Innsiktsfullt 3

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (6 minutter siden):

Mange elbilprodusentene er jo allereie med på eit slikt intiativ også. Det er jo det som er basisen for ionity. 

Ionity er jo håpløst utbygd for min del. Over 1000 km til nærmeste lader fra der jeg bor, gjør at jeg trenger enten fossilbil, Tesla, eller et hav av tid for å komme meg til nærmeste Ionity. Vi får se, kanskje det blir aktuelt mange år inn i framtida en gang.

Centy88 skrev (4 minutter siden):

Jeg vil ha El Bil ny og fin. MEN har ingen parkeringsplass/garage eller lademulighet hjemme .Altså jeg bor sentralt i Oslo vest og må derfor ha beboerparkering. Dvs finne parking på gata i sone A frogner.

Bilen har jeg ikke bruk for hver dag da jeg kan gå til jobb, men kun til kose turer rett og slett. Penger er ikke noe problem. Blir da å kjøpe bensin bil som ikke er for dyr å fin til å bli stående ute hele tiden. Hadde jeg hatt garage egen parkering så hadde det vært no brainer Tesla.com here I come Enjoy.

Hvorfor eie bil i det scenariet i det hele tatt? Bilkollektiv virker jo midt i blinken for deg.

  • Like 3

Share this post


Link to post

Det aner meg at de gjør det for å låse folk til ett merke. Tenk hvis absolutt ALLE hadde satt opp egne ladestasjoner for sitt merke. Eller sånn som BMW-bensin. For et uhorvelig kaos det hadde blitt. Kaoset er vel allerede på vei også, gud hjelpe meg hvilken situasjon vi skal få med 100 % elbilsalg allerede i 2025. Blir fint å kjøre langtur i jul, påske og sommerferie med fossilbil da og se og le på alle de nauta som står i ladekø. Jeg er helt overbevist om at merkespesifikke ladere ikke er fremtiden for bilismen som helhet.

 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Just now, Simen1 said:

Ionity er jo håpløst utbygd for min del. Over 1000 km til nærmeste lader fra der jeg bor, gjør at jeg trenger enten fossilbil, Tesla, eller et hav av tid for å komme meg til nærmeste Ionity. Vi får se, kanskje det blir aktuelt mange år inn i framtida en gang.

For all del. Seie ikkje at ionity gjere nok, og prisane er komiskt høge, men kva er egentlig magiske talet, osv? Initiativet eksisterer, men selskapene har openbart ikkje lagt nok i det.

Share this post


Link to post
3 minutes ago, bshagen said:

Nei, du snakker om bilprodusenter som setter opp ladestasjoner. Såvidt jeg vet så er det kun Tesla som gjør dette i storskala

Nei jeg snakker om hvorvidt bilprodusenter overholder ladestandarder og hvorvidt ladeoperatører lader alle som overholder standarden (ikkediskriminerende opptreden). Det gjør de med unntak av tesla både som bilprodusent (historisk sett, europeiske nye biler følger heldigvis standarder) og som ladeoperatør, hvor tesla er den eneste som nekter å lade alle biler utstyrt med en standard ladeløsning. 

Share this post


Link to post
12 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er *kun* Tesla som selger elbiler som overholder alle ladestandarder som er vanlig i Europa. Om man f.eks kjøper en e-tron så kan man ikke lade ved en haug CHAdeMO stasjoner.

Det er kun CCS som er relevant ladestandard i europa (selv omchademo historisk sett har hatt enn rolle, så er det lenge siden den var relevant). Og ladeoperatøren tesla nekter å lade andre CCS utstyrte biler. 

Edited by sverreb

Share this post


Link to post

Jeg elsker sportseksos-lyden som oppstår når jeg girer ned ;-)

Et sånt "bjeff" med en ganske så rå rasp lyd. Har ennå ikke gått lei av den etter snart 3,5 år.

  • Like 1

Share this post


Link to post
sverreb skrev (27 minutter siden):

Enig. Det er da også bare tesla som ikke gjør dette.

Da er vi der igjen ja. Tesla har vært for flinke derfor skal vi ekspropriere ladenettverket deres. Selv om de altså har bygget ladenettverket for egne penger og heller ikke har gjort noe som helst for å hindre andre i å sette opp sine lader.

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

På et eller annet tidspunkt i framtida vil Teslas ladenettverk få en kompetitiv ulempe i forhold til merkenøytrale ladeoperatører ved at deres ladere bare kan lade ett bilmerke. Da kommer Tesla til å åpne opp ladenettverket for flere merker og operere som en hvilken som helst annen nøytral ladeoperatør. Men så lenge andre ladeoperatørers ladenettverk suger så vil Teslas ladenettverk være ha en kompetitiv fordel. Jeg tipper andre ladenettverk blir så gode innen 2025 at Tesla åpner sitt.

En alternativ taktikk er å selge tilgang til kun utvalgte bilmerker en periode før de åpner for alle. F.eks i samarbeid med VW som Musk nylig besøkte.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
10 minutes ago, Kahuna said:

 Tesla har vært for flinke 

De har vært flinke til å bremse for migrasjon til elbiler. Dette er ikke noe vi bør oppfordre til, så den typen opptreden bør bremses ja. Hadde tesla drevet sine ladere slik andre ladeoperatører gjør (inklusive de som er eid av bilprodusenter), eller finansiert ladere gjennom tredjeparter ville infrastrukturen vært bedre utbygd. Hadde det vært det de hadde gjort så kunne man slått seg på brystet nå og med rette hevde at de har vært med på å bygge for en migrasjon til elbiler. Men de valgte å ikke gjøre dette men heller sørge for at ingenting av hva de bygde skulle kunne incentivere til en bredere overgang til elbiler.  

Edited by sverreb
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...