Jump to content
Redaksjonen.

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken

Recommended Posts

Simen1 skrev (10 minutter siden):

Regner med han mente i stedet for å ta fly. 80 mil er jo godt inni det distansesjiktet der fly er som regel tar minst tid.

Jeg skrev da vitterlig t/r. Ellers kunne man jo bare lest artikkelen jeg refererte til.

 

Share this post


Link to post
Sturle S skrev (22 minutter siden):

Han har kjøpt ein bil med middels rekkjevidde utan skikkeleg ladenettverk, og då ber han om trøbbel på langtur.  Det er jo heilt utruleg at uavhengige ladeoperatørar kan ha so dårleg kontroll.  Er det ikkje lading som er forretningsidéen?

Elendig bil eller et elendig ladenettverk. Et falsk dilemma.

  • Like 3

Share this post


Link to post

80 mil tur retur hadde jeg klart med maks to korte ladinger på veien i tillegg til destinasjonslading, eller 2 lengre ladestopp med bare lynlading.

Og ved å legge turen innom en operatør med flere lynladere per sted, skal det mye til for å kaste bort så mye ekstra tid.

Har man dog ikke god avtale med den ene operatøren som funker, så blir det dog dyrt. 8-900 kroner, litt avhengig av hvor mye man lader hver gang, men da er det beregnet ut fra ca 2x50 kWh ladesesjoner.

Ved å bruke BKK eller Circle K (egne ladere noen steder) istedet, så gjør man samme ladingen like raskt, men til rundt halve prisen.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
3 hours ago, bshagen said:

Hvis du har så dårlig tid og skal 80 mil, hvorfor "kaste den vekk" på å kjøre dit? Det jo tydelig at miljøet ikke er noe du bryr deg nevneverdig om? 

Det der er bare trolling, Hagen. Hold deg til sak. Jeg liker godt elbiler, men det er jo ikke hovedsakelig klimagassutslipp som er hovedfordelen. Da gjør du deg bare til. 2,5 tonn elbil krever mye energi uansett og det er ikke et hav av forskjell på fossil og elbil i livsløpsberegninger. Skal du være utslippsvennlig er det langt mer effektive å gjøre det på. Men i lokalt perspektiv har det mange gode miljøfordeler.

Fyren kom med et helt kurant utsagn og du angriper personen. Vi holder til i et langstrakt og tynt befolket land der det er mange situasjoner der fly slettes ikke er et effektivt transportmiddel mtp tid og penger, f.eks. når du ikke skal til/fra en by med flyplass.

Tilbake til saken om hvorfor man kan ønske seg fossbil: da jeg selv skulle ha en bil for noen år siden for pendling t/r Oslo en gang i uken endte jeg opp med fossilbil, fordi elbilalternativene ikke passet vår situasjon. Jeg ville ha en billig, men moderne bruktbil (pga nybilprisfall) som kunne kjøre 20 mil vinterstid uten å tenke på lading. Det var veldig dårlig med lademuligheter på strekningen før jeg kom til Drammen. Da var det dårlig med utslippsfrie alternativer, og jeg endte opp med en to år gammel Opel Adam til 120'. Den oppfylte alle krav, forbrukte lite bensin og jeg slapp å irritere meg over at en dyr bil stod ubrukt 5/7 dager.

Nå står det litt bedre til i grisgrendte strøk med infrastrukturen, men det er fremdeles jevnt over ikke så komfortabelt som med fossilbil. Det er masse bra nye og ikke så dyre biler med teoretiske 50 mil i rekkevidde, så kanskje det hadde sett annerledes ut i dag om vi skulle valgt på nytt.

Edited by 8086
  • Like 5

Share this post


Link to post
3 hours ago, uname -l said:

Kanskje han foretrekker en bil som ikke satt sammen i et åpent telt på parkeringsplassen?

Min bil verken bråker eller stinker. Jeg liker veldig lite å vente i 4 timer og 20 minutter, enten det er på en nettside eller fylle opp tanken.

At det tar 4 timer å fylle opp gjør vel ikke noe? Jeg sover som regel da. Eller jobber.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Complexity skrev (6 minutter siden):

At det tar 4 timer å fylle opp gjør vel ikke noe? Jeg sover som regel da. Eller jobber.

Jeg trenger normalt ikke 4 timers søvn halvveis på vei til hytta. Men folk er forskjellige.

  • Like 1

Share this post


Link to post
32 minutes ago, uname -l said:

Jeg trenger normalt ikke 4 timers søvn halvveis på vei til hytta. Men folk er forskjellige.

Hytte langt unna da?

Ladet i går mens jeg jobbet og kjørte vel nesten 40 mil i dag. Plugger meg i nå mens jeg skal sove så kan jeg kjøre 40 mil til i morgen.

Men klart har du hytte 60 mil unna må du nok vente på neste generasjon elbil. Den nyeste til Tesla klarer jo 80 mil+ så det kommer seg.

(Og hurtiglading tar ikke ikke 4 timer)

Edited by Complexity
  • Like 6

Share this post


Link to post

40 mil en vei. En TM3 klarer det ganske greit på sommerføre. På vinteren må du kanskje ha et kort ladestopp, men mange vil nok ta pause uansett på en så lang tur og da er elementær elbilvisdom å lage når du kan, ikke når du må.

Jeg har hvert fall ikke noen problemer langs min standardlangtur(37mil), så lenge jeg kombinerer ladestopp med vanlige pauser bruker jeg ikke noe ekstra tid på å lade underveis. Om jeg kikker litt på turer jeg *kunne* tatt så finner jeg alltids noen der jeg i det minste må legge inn en omvei på et par mil for å få med meg en lader..

 

  • Like 7

Share this post


Link to post
43 minutes ago, Kahuna said:

40 mil en vei. En TM3 klarer det ganske greit på sommerføre. På vinteren må du kanskje ha et kort ladestopp, men mange vil nok ta pause uansett på en så lang tur og da er elementær elbilvisdom å lage når du kan, ikke når du må.

Jeg har hvert fall ikke noen problemer langs min standardlangtur(37mil), så lenge jeg kombinerer ladestopp med vanlige pauser bruker jeg ikke noe ekstra tid på å lade underveis. Om jeg kikker litt på turer jeg *kunne* tatt så finner jeg alltids noen der jeg i det minste må legge inn en omvei på et par mil for å få med meg en lader..

 

Nja, på sommeren har jeg vært oppi forbrukt som skulle frakta meg nærmere 60 mil. Model 3 er utrolig effektiv. 

Men skulle det bli problemer så er det 150kW ladere over alt. Og de nye som bygges er på 250kW.

Ville dog vært tungvint med en bil av annet merke.. spesielt her i nord.

Edited by Complexity
  • Like 5

Share this post


Link to post

Det som er spesielt på diskusjon er. 
 

Hvem er den største gruppen som snakker ned el biler? Bensinbil eiere? Hybrid eiere? Eller er det et 3 alternativ?

  • Like 2

Share this post


Link to post
29 minutes ago, Trestein said:

Det som er spesielt på diskusjon er. 
 

Hvem er den største gruppen som snakker ned el biler? Bensinbil eiere? Hybrid eiere? Eller er det et 3 alternativ?

På Facebook er det 98% bensin/dieselbil eiere.

Her på diskusjon er det vel gjerne elbileiere med eldre dårlige biler som venter på at hydrogen skal bli tingen.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Complexity skrev (6 timer siden):

På Facebook er det 98% bensin/dieselbil eiere.

Her på diskusjon er det vel gjerne elbileiere med eldre dårlige biler som venter på at hydrogen skal bli tingen.

Bare gå inn i tråer om elbiler. Det spiller ingen rolle om det er mercedes eqc, polestar, vw id, vw golf, honda e , nissan , hunday, audi e tron, renault clio. Alle blir snakket ned? Men er det av fossil eiere?

Man må selvfølgelig ha en ide om hvilken bil de ulike debattantene har.  
 

Kanskje svaret hadde vert en bedre overskrift?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Sitat

Er det manglende kunnskap om elbilenes gode egenskaper? Er det spesifikke behov som utelukker elbilen for noen?

Valget mitt i forrige måned stod mellom VW ID.4 til godt over 400000,- (som jeg kunne ventet på til januar) eller en 2018 modell Passat GTE til 300000,-. Jeg har campingvogn som har en egenvekt på 950Kg som jeg fortsatt ønsker å bruke. Har også en kayakk jeg fortsatt vil bruke. Bilen jeg skifter ut er en BMW 320d fra 2001 som sannsynligvis blir vraket i februar pga eu-kontroll.

Det ble Passat GTE pga tilhengervekt og stort bagasjerom. Men hvilke valg hadde jeg for 300-400 tusen og levering før februar 2021?

Edited by StigVidar

Share this post


Link to post
10 minutes ago, StigVidar said:

Valget mitt i forrige måned stod mellom VW ID.4 til godt over 400000,- (som jeg kunne ventet på til januar) eller en 2018 modell Passat GTE til 300000,-. Jeg har campingvogn som har en egenvekt på 950Kg som jeg fortsatt ønsker å bruke. Har også en kayakk jeg fortsatt vil bruke. Bilen jeg skifter ut er en BMW 320d fra 2001 som sannsynligvis blir vraket i februar pga eu-kontroll.

Det ble Passat GTE pga tilhengervekt og stort bagasjerom. Men hvilke valg hadde jeg for 300-400 tusen og levering før februar 2021?

Om du skulle ha ny bil til den prisen er det ikke mange å velge mellom nei.

Billigste nye bil som tar campongvognen din er vel Model 3 SR+, men det er en sedan og personlig ville jeg vært litt skeptisk med kajakk på glasstaket, selv om det er lovlig.

Men til neste år kommer det mye som kunne truffet bra på det du ønsker. Jeg ville nok kjøpt en Mondeo eller noe til 30 tusen og kjørt til det kom en elbil som passet kriteriene.

Men Passaten er vel grei den.

Edited by Complexity
  • Like 3

Share this post


Link to post
bshagen skrev (12 timer siden):
uname -l skrev (12 timer siden):

Elendig bil eller et elendig ladenettverk. Et falsk dilemma.

Slutt å troll a, seriøst 🙄

Ja særlig når artikkelskribenten er en kjent elbilmotstander, men som likevel fant det riktig å understreke at:

Sitat

Elbilen gikk fint – ladenettverket var helt bak mål

Og det er overskriften på artikkelen. Forøvrig ganske morsom lesing: https://www.tv2.no/broom/11643975/

Edited by Hanhijnn
  • Like 2

Share this post


Link to post
Complexity skrev (24 minutter siden):

Men Passaten er vel grei den.

Passaten er en voldsom forbedring i forhold til en 20 år gammel BMW 🙂

Første måned i bruk har vi ca 2l/100km forbruk av bensin. Har fått montert type 2 kontakt i garasjen og passer på å lade. Men skeptisk til hybridbiler sin belastning på batteriet. Vi har en full ladesyklus pr døgn og noen dager 2 fulle sykluser. Hvor lenge lever et li-ion batteri da? Joda, et batteri i en hybrid bil har kanskje større forskjell på netto og brutto kapasitet enn rene elbiler så det går vel bra.....

Share this post


Link to post
8086 skrev (10 timer siden):

Nå står det litt bedre til i grisgrendte strøk med infrastrukturen, men det er fremdeles jevnt over ikke så komfortabelt som med fossilbil. Det er masse bra nye og ikke så dyre biler med teoretiske 50 mil i rekkevidde, så kanskje det hadde sett annerledes ut i dag om vi skulle valgt på nytt.

Det var vel grunner til å velge fossilbil i dagens situasjon som var spørsmålet. Ikke hva som var dine grunner for X antall år siden.

Jeg gjorde meg også helt andre vurderinger for X antall år siden, og kjøpte en PHEV. Nå er det ikke like aktuelt lenger, og jeg har nå en elbil i bestilling.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...