Gå til innhold

Nå slår elbilsalget alle rekorder. Heldigvis er det ikke Tesla som er årsaken


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (3 minutter siden):

Det gir ingen mening. Hadde tesla basert seg på standarder og heller hjulpet utbygging av universelle ladere enn å hindre det ved å ta sine bilkøpere ut av kundegrunnlaget til de uavhengige ladeoperatørene ville alle hatt bedre ladenettverk nå.

Tesla utnyttet manglende regulering helt i tråd med hva vi er vant med for silicon valley selskaper. Lukkede økosystemer og anti-konsument holdninger er helt i tråd med hva vi er vant med fra den kanten og helt forutsigbart (For andre eksempler på dette se på hvordan de hindrer uavhengig reparasjon av bilene). Jeg er ikke 'sur' på noen bilselskaper, ikke tesla heller, kyniske selskaper som utnytter huller i regelverket er noe man må forvente (Selv om man naturligvis kan velge å ikke støtte opp om de). De jeg anklager er regulerende myndigheter som ikke innså at man trenger å passe på at proprietære standarder ikke får etablere seg.

Det er fortsatt ikke for sent, og i europa greier uansett neppe tesla etablere noe kveletak slik de fortsatt kan i USA (Hvilket vil bremse elbiladopsjon der), men akkurat slik vi regulerte telebransjen og hindret de fra å utnytte eierskap til infrastruktur til å drive antikompetitiv virksomhet, bør vi også bremse ladeoperatører fra å drive samrøre med bilprodusenter med samme formål.

Jeg er uenig. De andre ville ikke være med på Tesla sitt initiativ, og ja jeg vet det er uenighet om hvem man egentlig bør gi skylden for dette, men det fantes ikke en standard da Tesla begynte å bygge stasjoner, og CCS slik det lå an, var alt for dårlig med maks 50 kW, der Tesla ville levere mer enn det dobbelte i ladeeffekt.

Som sagt, jeg tipper Tesla åpner opp etterhvert, men jeg mener fremdeles det er helt greit at ikke Tesla får all utviklings og utbygningskost, og så skal de andre free-ride på Tesla sin investering. De blir åpnet tidlig nok, men i mellomtiden må de andre få fingeren helt ut, og sette kraft bak alle vakre ord...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
29 minutes ago, qualbeen said:

Til slutt: jeg har aldri eid Tesla selv. Har en Nissan Leaf, og er kjempefornøyd med det. Nissan har virkelig levert elbil til massene (sammen med Renault Zoe). Jeg det er ingen tvil; Nissan hadde aldri giddet å lage billige el-biler, om ikke folk ønsket å kjøpe det. Og «ingen» ønsket å eie el-bil før Musk klarte å overbevise og formidle at el-bil kan være både praktisk og gøy!

Leaf kom ut i 2010, tesla model s kom ut i 2012. Roadster (som vel er noe smalt å sammenligne med) kom i 2008. Det tar gjerne ca 5 år å utvikle å planlegge en bil i volumproduksjon, så nissan var alt i full gang med å sette opp masseproduksjon av leaf før tesla hadde noe på markedet, så at tesla hadde noen påvirkning på utviklingen av leaf tror jeg ingenting på.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Snowleopard said:

Jeg er uenig. De andre ville ikke være med på Tesla sitt initiativ, og ja jeg vet det er uenighet om hvem man egentlig bør gi skylden for dette, men det fantes ikke en standard da Tesla begynte å bygge stasjoner, og CCS slik det lå an, var alt for dårlig med maks 50 kW, der Tesla ville levere mer enn det dobbelte i ladeeffekt.

Hadde tesla faktisk villet etablere en standard som andre kunne delta i hadde de greid det lett. Da ville de deltatt i standardiseringen som hadde pågått i god tid før de begynte å bygge ut og fått med sine behov der. Jeg har selv deltatt i standardiseringsarbeid, de som vil etablere standarder greier det helt fint, og man må ikke være noe stort selskap for å få det til.

Faktum er at de har bygd et proprietært og lukket ladenettverk. Å tro at de 'egentlig' ønsket å lage en åpen standard blir for dumt.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snowleopard said:

Irriterer meg mer at standarden er CCS, for den er unødvendig klumpete og diger.

Tja, https://cdn.motor1.com/images/mgl/GJYQ8/s4/hot.jpg

Er nok en grunn til at CCS ble såpass stor. En fordel med standardisering er at forslagene blir sjekket av flere slik at problemer som f.eks varmgang blir unngått.

Kilde: https://insideevs.com/news/327681/tesla-supercharger-cable-too-hot-to-handle-video/
 

19 minutes ago, Snowleopard said:

Nok en ting de andre kunne lånt/kopiert av Tesla. Men istedet så har Tesla tilpasset seg med CCS-port og overgangsadapter for de med gammel Tesla.

Du er klar over at CCS kontakten var definert i 2011, teslas første superlader kom i 2012. Når tesla ikke ville delta i standardiseringen hvordan skulle de i hele tatt kunne vite hva de hadde tenkt å bruke?

https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Supercharger

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Hadde tesla faktisk villet etablere en standard som andre kunne delta i hadde de greid det lett. Da ville de deltatt i standardiseringen som hadde pågått i god tid før de begynte å bygge ut og fått med sine behov der. Jeg har selv deltatt i standardiseringsarbeid, de som vil etablere standarder greier det helt fint, og man må ikke være noe stort selskap for å få det til.

Faktum er at de har bygd et proprietært og lukket ladenettverk. Å tro at de 'egentlig' ønsket å lage en åpen standard blir for dumt.

De leverte biler og begynte å bygge før standarden var ferdig. Det gikk altså for tregt med de andre, for Tesla sin del. Valget med å utsette, ville vært et dårligere valg. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (17 minutter siden):

Øhm … Uten Tesla hadde vi ikke folk kjøpt seg elbil i dag!

Før Elon Musk, og hans overbevisning om at el-bil kan være gøy og ikke bare utrla-miljøvennlig, hadde vi kun Think og andre håpløst irrelevante småbiler.

Du glemmer Asia som var betydelig tidligere ute med elbiler enn NA og EU. Det er derifra Leaf kom, og idag er hele 50% av klodens ladeuttak I Kina alene. 

Elbilene hadde kommet uansett, men Tesla gjorde det "kult" litt tidligere. Dog ladenettverket kunne vært betydelig bedre mange steder om Tesla hjalp formålet og støttet alle biler uavhengig av modell og merke. 

Det at de går inn i nye markeder med lukket nettverk er bevis på at de aldri har vært eller er interessert i å hjelpe markedet. De vil bygge eget merke og håperp på monopol så lenge det lar seg gjøre for å selge egne produkter. 

qualbeen skrev (21 minutter siden):

Så noen bremsekloss har de definitivt ikke vært.

De er bremseklosser akkurat nå. 

Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Tja, https://cdn.motor1.com/images/mgl/GJYQ8/s4/hot.jpg

Er nok en grunn til at CCS ble såpass stor. En fordel med standardisering er at forslagene blir sjekket av flere slik at problemer som f.eks varmgang blir unngått.

Kilde: https://insideevs.com/news/327681/tesla-supercharger-cable-too-hot-to-handle-video/

Så feil med noen få ladere tilsier at standarden er for dårlig? Jaja, deg om det. De fleste fungerte jo uten dette problemet. 

Men selvsagt bra at det ble oppdaget, og tatt tak i.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

De leverte biler og begynte å bygge før standarden var ferdig. Det gikk altså for tregt med de andre, for Tesla sin del. Valget med å utsette, ville vært et dårligere valg. 

Jeg gjentar: De kunne deltatt i standardiseringsarbeidet. Og nei, som nevnt ovenfor den første utgivelsen av CCS kom ut før tesla hadde bygd sin første superlader. Innen da har alle som deltok i standardiseringen vist de praktiske deltaljene lenge. Ratifiseringsprosessen er lang, men medfører stort sett ikke vesentlige endringer. Hadde de deltatt ville de kunnet fått med 100-150kW (standarden var meg bekjent forberedt på det alt fra starten av)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (På 29.10.2020 den 19.10):

Kanskje han foretrekker en bil som ikke satt sammen i et åpent telt på parkeringsplassen?

Hvorfor det? Teltet er en toppmoderne produksjonslinje, bygget med erfaringer fra den opprinnelige fabrikkbygningen. Om det er et telt eller ikke er jo irrelevant. Man merker ikke om det er det eller ikke.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Jeg gjentar: De kunne deltatt i standardiseringsarbeidet. Og nei, som nevnt ovenfor den første utgivelsen av CCS kom ut før tesla hadde bygd sin første superlader. Innen da har alle som deltok i standardiseringen vist de praktiske deltaljene lenge. Ratifiseringsprosessen er lang, men medfører stort sett ikke vesentlige endringer. Hadde de deltatt ville de kunnet fått med 100-150kW (standarden var meg bekjent forberedt på det alt fra starten av)

Med tanke på hvor lang tid det tar å utvikle biler, selskap og ladeinfrastruktur, så tyder datoene referert til under, at Tesla leverte TMS  før CCS var "ferdig", og som jeg skriver, med langt lavere effekt enn Tesla ville ha. Om det hadde vært mere nærhet i planene, kunne de levert en CCS-variant og komplementert den når CCS var ferdig.

"The proposal for a "Combined Charging System" (CCS) was published at the 15th International VDI-Congress of the Association of German Engineers on 12 October 2011 in Baden-Baden. CCS defines a single connector pattern on the vehicle side that offers enough space for a Type 1 or Type 2 connector, along with space for a two-pin DC connector allowing charging at up to 200 amps. Seven car makers (Audi, BMW, Daimler, Ford, General Motors, Porsche and Volkswagen) agreed to introduce CCS in mid-2012.[6][7] The prototype implementations for up to 100 kW were shown at EVS26 in Los Angeles in May 2012.[8] DC charging specifications in the IEC 62196-3 draft give a range up to 125 A at up to 850 V.[9]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Combined_Charging_System

"In June 2012, Tesla launched its second car, the Model S luxury sedan.[57]"

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla,_Inc.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Snowleopard said:

Med tanke på hvor lang tid det tar å utvikle biler, selskap og ladeinfrastruktur, så tyder datoene referert til under, at Tesla leverte TMS  før CCS var "ferdig", og som jeg skriver, med langt lavere effekt enn Tesla ville ha. Om det hadde vært mere nærhet i planene, kunne de levert en CCS-variant og komplementert den når CCS var ferdig.

 

Som jeg sa, standarder tar også lang tid. at detaljene var kjent i standardkomiteen ~18 måneder før publisering er sannsynlig. Og at det tar 5 å fra oppstart til release av en bil betyr ikke at alt er spikret 5 år før. Vet man at man vil konvergere mot en standard for en detalj som ladekontakten så greier man det, selv om detaljene ikke er klare før 1-2 år før man går i produksjon

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (19 minutter siden):

De leverte biler og begynte å bygge før standarden var ferdig. Det gikk altså for tregt med de andre, for Tesla sin del. Valget med å utsette, ville vært et dårligere valg. 

De måtte rope at de inviterte andre inn i deres løsning, uten at det ville blitt en standard fordi de var klar over arbeidet med CCS. Det verste er at det fungerte, med bevis her ifra der dere faktisk trur at Tesla ikke gjorde dette valget med overlegg og hadde planlagt dette. Poenget har alltids vært å bygge eget "brand" med en gulerot rundt et mulig monopol. 

De gjør jo dette enda, selv 8 år etter at de startet mens de går inn i nye markeder med etablerte ladeløsninger. De går altså ikke inn og utvider landets eksisterende nettverk, de bygger en ny kopi av eksisterende nettverk som fremdeles er lukket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal sies da at mange av disse samtalene er for all del korrumpert av mennesker kåte på ICE motorer. Kvifor dei er så desperat etter å hetse elbiler veit eg ikkje.

Men samtidig fortjener ein del av selskapene involvert hets og kritikk. Det er berre openbart at elbil-hatere har andre formål med kritikken enn eit forbetra elbil-marked.

2 minutes ago, Kahuna said:

Det opprinnelige innlegget ditt var intet mindre enn trolling så jeg føler egentlig ikke noen sterk forpliktelse for å se i hvilken grad du har klart å skjerpe argumentasjonen din.

Dette er da lite seriøst svar frå deg her, og blir litt hyklersk.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

De måtte rope at de inviterte andre inn i deres løsning, uten at det ville blitt en standard fordi de var klar over arbeidet med CCS. Det verste er at det fungerte, med bevis her ifra der dere faktisk trur at Tesla ikke gjorde dette valget med overlegg og hadde planlagt dette. Poenget har alltids vært å bygge eget "brand" med en gulerot rundt et mulig monopol. 

De gjør jo dette enda, selv 8 år etter at de startet mens de går inn i nye markeder med etablerte ladeløsninger. De går altså ikke inn og utvider landets eksisterende nettverk, de bygger en ny kopi av eksisterende nettverk som fremdeles er lukket. 

Ubegrunnet påstand. Dette er kun synsing fra din side.

Det er minst like sannsynlig at de andre valgte å gå en annen vei enn Tesla for ikke å støtte Tesla, eller fremskynde utviklingen med elbiler mer enn de selv ville være med på, men håpet de kunne forsinke prosessen. tross alt, de har et mulig motiv for dette siden de tjente godt på ice-bilene, mens det er klart at Tesla hadde et motsatt motiv med å komme i gang så fort de kunne, med eller uten de andre.

Så hva som skjedde, er det ingen av oss som vet svaret på. Det er eneste virkelige faktum.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Det er jo ganske anti-competitive da. Dei har eit marked (elbil), og har investert i eit anna marked for å gje seg sjølv ein fordel i elbil-markedet.

Ikke helt, det fantes ikke noe 'annet marked' da Tesla begynte å bygge superladerne sine. 

Drunkenvalley skrev (5 timer siden):

Og det som er sagt her er ikkje at Tesla skal gje opp ladenettverket sitt, berre at dei ikkje kan gje kun seg sjølv ein fordel. Og sjølv om Tesla så skulle bli tvunget til å forlate nettverket sitt ville det normalt vera med kompensasjon med mindre nettverket ikkje skal driftes lengre (som ikkje er relevant med mindre laderne skulle vise seg å vera ei grov fare for offentligheten).

Det blir litt som om Petter Stordalen skulle bygge et nytt hotell som var så konkurransedyktig at det feide alle andre av banen, så kunne de andre bare bedt staten om å beslaglegge Stordalens nye hotell og la dem overta det. Det normale når noen har en ledelse i et marked er at med mindre markedslederen har gjort noe ulovlig må de andre må skjerpe seg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (11 minutter siden):

Det skal sies da at mange av disse samtalene er for all del korrumpert av mennesker kåte på ICE motorer. Kvifor dei er så desperat etter å hetse elbiler veit eg ikkje.

Men samtidig fortjener ein del av selskapene involvert hets og kritikk. Det er berre openbart at elbil-hatere har andre formål med kritikken enn eit forbetra elbil-marked.

Dette er da lite seriøst svar frå deg her, og blir litt hyklersk.

Jeg har ingenting å unnskylde. Det opprinnelige innlegget fra sverreb var trolling, innrettet på å fyre i gang en opphetet diskusjon. At han er så feig at han har fjernet trollinga er hans problem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 minute ago, Kahuna said:

Ikke helt, det fantes ikke noe 'annet marked' da Tesla begynte å bygge superladerne sine. 

Njaaaaaaaa... Eg har ikkje oversikt over kvar einaste ladestasjon og når dei blei installert, så eg ville ikkje vågt å påstå at markedet ikkje eksisterte, men det er absolutt sant at markedet var ubrukelig lite i det minste, og trengte mykje for å vera gunstig for elbiler.

Dette forandrer ikkje poenget, som er at Tesla har vald å vera ekslusive.

4 minutes ago, Kahuna said:

Det blir litt som om Petter Stordalen skulle bygge et nytt hotell som var så konkurransedyktig at det feide alle andre av banen, så kunne de andre bare bedt staten om å beslaglegge Stordalens nye hotell og la dem overta det. Det normale når noen har en ledelse i et marked er at med mindre markedslederen har gjort noe ulovlig må de andre må skjerpe seg.

Nei, det er ikkje "litt som" i det heila tatt. Det er så fjernt frå emnet at det er tullete.

Om Petter Stordalen byrja med hotell med attraksjoner du kun kunne utnytte om du var kunde på hotellet derimot...

Det er ingen her som har foreslått at Petter Stordalen skal overgje hotellet, men at attraksjonene ikkje er ekslusive til kunder ved hotellet, og denne misrepresentasjonen din du driv med her om kva folk ynskje er så fjåsete at det er usakleg. Ingen her har foreslått at Tesla skal gje opp ladenettet, berre fjerne ekslusiviteten. Dette burde du vera klar over om du ikkje har hodet djupt i grusen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...