Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Nye nasjonale koronatiltak og regler 28. oktober


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Øystein said:

Hva mener du om de nye tiltakene?

Unødvendig. 

Du kan omgås et 50-tals kollegaer dagen lang, men på privaten vil de mest hissige herinne ha at politiet dukker opp i full terrorbeskedskap om man har 6 personer til bords og i så fall skal man helst siktes for mordforsøk i henhold til enkelte herinne...  Heldigvis går ikke Erna så langt.. i al fall ikke enda. 

Greit med lokale tiltak i pressområder som Oslo, Bergen eller hvor det ellers er problemer, men utenfor storbyerne er eksponeringen de fleste steder i landet minimal, så helt unødvendig å plage oss andre med yderligere tiltak. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, tigerdyr said:

Greit med lokale tiltak i pressområder som Oslo, Bergen eller hvor det ellers er problemer, men utenfor storbyerne er eksponeringen de fleste steder i landet minimal, så helt unødvendig å plage oss andre med yderligere tiltak. 

Det var det jeg prøvde å si (se tidligere innlegg lengre opp i tråden om ståa i kommunen min), men da var jeg visst en ignorant konspirasjonsteoretiker...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Vaniman said:

Det er ikke så lurt med en kur som er verre enn sykdommen. Økonomien stagnerer, noe som får konsekvenser for folks helse. Utrolig at du kjenner to personer av de få som er dødd. Men jeg skal la tvilen komme deg til gode og velge å tro på deg. 

Det som er utrolig er at du gjentar de samme idiotiske argumentene igjen og igjen. Økonomien du er så bekymret for vil stagnere mye mer om vi ikke har tiltak.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Jeg kaller ikke spader noe annet enn det det er. Folk som presterer å ikke vite forskjell på influensaviruser og coronaviruser er kanskje ikke konspirasjonsteoretikere, men ignoranter - oh yes they are!

Å kalle spade for en spade er forankret i fornuft og høyst objektivt. Det du bedriver med er bare uhemmet emosjonalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gomby skrev (Akkurat nå):

Å kalle spade for en spade er forankret i fornuft og høyst objektivt. Det du bedriver med er bare uhemmet emosjonalitet.

Gi meg EN god grunn til at jeg skal stole mer på vitenskapsfornektere i diskusjonsforum en legen min! Gi meg EN god grunn til at jeg stole på folk som i full ignoranse sitter og skriver ting som "det er bare et influensavirus som er en fellesbetegnelse på slike virus"; noe som er en 100% faktafeil. EN grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk å ikke se seg blind på dødsfall heller. Mange som smittet overlever men får muligens permanente helseproblemer og lungeskader i etterkant, evt sliter med det i månedsvis eller årevis for å fungere normalt etterpå. Det er ikke bare liv corona går ut over, men i stor grad helse også. Men det rapporteres ikke så mye om i media ser det ut til..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Wheeljack skrev (10 minutter siden):

Det var det jeg prøvde å si (se tidligere innlegg lengre opp i tråden om ståa i kommunen min), men da var jeg visst en ignorant konspirasjonsteoretiker...

Vi er nødt til å ha strengere nasjonale tiltak nå. Smitten dukker opp med utbrudd i hele landet, og vi har nettopp måtte stenge et sykehus på grunn av pandemien. Norge er fortsatt på et ok lavt nivå og ok kontroll på sporing, men en ny dobling, og fortsettelse av de siste ukenes spredning vil fort kunne spinne det ut av kontroll. Ikke bare i Oslo, men hvor som helst i landet.

Norge har en føre-var strategi som dreier seg om å forsøke å slå ned smitten før vi får alvorlig press på sykehusene. Det har vi klart bra til nå, men den raske utviklingen i andre land som for eksempel Tsjekkia viser at det er et høyst reelt scenario som fort kan skje her i Norge også.

Nå har vi milde nasjonale tiltak, og kommunene har mulighet til å gå strengere til verks lokalt når det er nødvendig. Det tror jeg er veien å gå, sånn at vi stort sett kan leve normalt, men fortsatt ikke helt unødvendig risikerer å sette sykehusene våre og helsevesenet vårt under kraftig press. For hvis det skjer, så vet vi ikke hvordan det vil utvikle seg og hvordan vi håndterer det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Gi meg EN god grunn til at jeg skal stole mer på vitenskapsfornektere i diskusjonsforum en legen min! Gi meg EN god grunn til at jeg stole på folk som i full ignoranse sitter og skriver ting som "det er bare et influensavirus som er en fellesbetegnelse på slike virus"; noe som er en 100% faktafeil. EN grunn.

Du trenger jo ikke å høre på oss. Du kan jo bare se selv all den destruksjonen disse tiltakene har brakt med seg.

I tillegg kan du jo kanskje også høre på de 40,000 vitenskapsfolk og helsepersonell som har signert Great Barrington-deklarasjonen. Eller er disse også "ignorante konspirasjonsteoretikere"? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (39 minutter siden):

To av de over en million menneskene i verden som har død og ufattelig mange tusen i det landet det er snakk om. Jeg har gjort det klart flere ganger her inne at det ikke var snakk om i Norge. Men slik snakker en ekte ignorant som er opptatt av å mele sin egen kake.

Kur som er verre sn sykdommen at du OPPFORDRES til ikke å kline deg inn i fremmede mennesker som kanskje ikke en gang ønsker at du skal kline deg inn i dem?

At det ikke har død mennesker I NORGE siden juli skyldes tiltakene og at vi i motsetning til Sverige tok de nødvendige tiltakene for å forhindre dette. 6000 døde i Sverige. 200 i Norge - fordi vi stengte ned da vi gjorde.

Viruset har kommet for å bli. Det vil aldri forsvinne, selv med vaksine. Det endelige svaret er flokkimmunitet. Det vil skje uansett. Når media er lei av corona, slutter folk å tenke på det. Men viruset vil spre seg videre, sammen med hundrevis av andre virus. Virus er som gress. Du kan ikke utrydde dem om du prøver i tusen år. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 minutt siden):

Viruset har kommet for å bli. Det vil aldri forsvinne, selv med vaksine. Det endelige svaret er flokkimmunitet. Det vil skje uansett. Når media er lei av corona, slutter folk å tenke på det. Men viruset vil spre seg videre, sammen med hundrevis av andre virus. Virus er som gress. Du kan ikke utrydde dem om du prøver i tusen år. 

Slik som f.eks polio?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 minutt siden):

Viruset har kommet for å bli. Det vil aldri forsvinne, selv med vaksine. Det endelige svaret er flokkimmunitet. Det vil skje uansett. Når media er lei av corona, slutter folk å tenke på det. Men viruset vil spre seg videre, sammen med hundrevis av andre virus. Virus er som gress. Du kan ikke utrydde dem om du prøver i tusen år. 

Jeg føler ikke akkurat at en som presterer å skrive i et innlegg her at coronavirus og influensavirus(to helt forskjellige typer virus fra forskjellige virusfamilier) er DET SAMME noen man under noen omstendighet skal lytte til i en slik diskusjon.

Flokkimmunitet er noe man får med vaksinering det. Jeg synes Olaf har forklart ting grundig og bra i diskusjonen, både hva et coronavirus er og hva flokkimmunitet er. Men han kaster perler for svin, det er sikkter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Snikpellik said:

Vi er nødt til å ha strengere nasjonale tiltak nå. Smitten dukker opp med utbrudd i hele landet

Ikke hele landet. Det har vært 0 her i åtte måneder. Det er derfor det gir null mening at bekjente i bygda her har plutselig ei maksgrense på fem stykker. Jeg reagerer ikke på tiltakene i Oslo, skjønner at dem har panikk der, men å sette restriksjoner om samlinger på fem på nasjonalt nivå syntes jeg var drøyt. Spesielt når begrunnelsen til Erna var "økt smittespredning"

Ikke det at det kommer til å bli fulgt - eller regulert - så var mer en kommentar enn en bekymring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...