Gå til innhold

Vi undervurderer teknologisk framgang gang på gang. Batteriene kan bli dramatisk mye billigere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frem til ganske nylig har jeg 'ventet' på alternative batteriteknologier for stasjonær lagring. Altså bruksområder hvor pris og skalerbarhet er viktigere enn energitetthet og vekt/volum. Det finnes mye gøy i laboratorier rundt forbi men denne artikkelen her, Teslas battery day og andre artikler jeg har lest siste halve året peker heller mot at nettopp litiumbatterier vil kunne skaleres opp, om ikke uendelig så stort nok. 10TWh i året innen 2030 er enormt! Jeg har regnet med at verdens nybilsalg vil nå 50% elektrisk innen 2030 men nå må jeg kanskje revidere det anslaget?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så man undervurderer teknologisk fremgang, men teknologi-optimismen i denne artikkelen ser ut til å være utelukkende basert på Teslas "dog&pony"-show med enorme 3TWh og 20 millioner elbiler per år i 2030. Et selskap som per dags dato ikke har levert én eneste battericelle og har en omfangsrik historie med absurde løfter som aldri realiseres.

Ikke ett ord om LG, Panasonic CATL eller de andre gigantene i bransjen. De er tydeligvis ikke å regne med når fremtidens batteriteknologi skal utformes.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 minutt siden):

Så man undervurderer teknologisk fremgang, men teknologi-optimismen i denne artikkelen ser ut til å være utelukkende fundert på Teslas "dog&pony"-show med enorme 3TWh og 20 millioner elbiler per år i 2030. Et selskap som per dags dato ikke har levert én eneste battericelle.

Ikke ett ord om LG, Panasonic CATL eller de andre gigantene i bransjen. De er tydeligvis ikke å regne med når fremtidens batteritkenologi skal utformes.

Helt enig. Det er underleverandørene til tesla som har klart å redusere batteriprisen. Det er nok disse som sitter på kunnskapen om hvordan utviklingen fortsetter. 

Dessuten var det ingenting om solide state batterier. Disse er i salg nå. Mercedes bruker slike i de nye bybussene sine.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Frem til ganske nylig har jeg 'ventet' på alternative batteriteknologier for stasjonær lagring. Altså bruksområder hvor pris og skalerbarhet er viktigere enn energitetthet og vekt/volum. Det finnes mye gøy i laboratorier rundt forbi men denne artikkelen her, Teslas battery day og andre artikler jeg har lest siste halve året peker heller mot at nettopp litiumbatterier vil kunne skaleres opp, om ikke uendelig så stort nok. 10TWh i året innen 2030 er enormt! Jeg har regnet med at verdens nybilsalg vil nå 50% elektrisk innen 2030 men nå må jeg kanskje revidere det anslaget?

Ja, li-ion kan skaleres opp nesten uendelig. Tesla snakket om å benytte LFP i Tesla Energy produktene, og da er man ikke begrenset av nikkel eller kobolt. Det nærmeste man da er en begrensning er da litium, men det finnes helt enorme mengder litium i verden.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
HF- skrev (1 time siden):

Kan eg legge inn en forespørsel om at dette ikkje blir nok en "Tesla er teit/Tesla er kult" - tråd? 

På forhånd takk

Det blir litt vanskelig all den tid artikkelen blant annet baserer seg på Teslas nylige Battery Day. Vi har jo tross alt en ganske aktiv gruppe med Tesla-hatere her som ikke lar en sjanse gå fra seg til å 'bevise' at Tesla ikke er ledende, at de ikke er unike, at alt gjøres av underleverandører, at alt de gjør er feil, eller gjort før..og så videre til tråden blir tusen sider lang.

 

Synes dette avsnittet er ganske bra:
"Selv om Tesla bare skulle nå halvveis til de annonserte målene, har selskapet likevel bidratt tungt til batterirevolusjonen og elektrifiseringen av transport. Tesla er ikke det eneste selskapet som driver fram innovasjon i denne sektoren, og nyhetene fra Tesla vil trolig øke satsingen på innovasjon hos konkurrentene."

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tesla Inc.’s new factory in Austin, Texas, won’t build only the Cybertruck: State filings suggest the company also plans to make batteries on site as part of an ambitious strategy to further integrate its supply chain.

“The facility is proposing to operate a cell-manufacturing unit to produce the battery packs that are installed in the vehicle,” says an 188-page air-quality permit application filed with the Texas Commission on Environmental Quality. The documents Bloomberg reviewed were filed between July and September.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-08/tesla-seeks-approval-for-battery-cell-output-at-new-texas-plant

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (11 minutter siden):

Det nærmeste man da er en begrensning er da litium, men det finnes helt enorme mengder litium i verden.

Det er uvesentlig hvor mye litium som finnes. Det som teller er hvilke forekomster som er kommersielt utvinnbare og tilgjengelig produksjonskapasitet. En kapasitet som Tesla ikke har klart å sikre seg slik at de er nødt til sette i gang utvinning fra leire i Nevada. En metodikk som er kjent, men ikke tatt i bruk av andre fordi det ikke er økonomisk hensiktsmessig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, uname -l said:

Det er uvesentlig hvor mye litium som finnes. Det som teller er hvilke forekomster som er kommersielt utvinnbare og tilgjengelig produksjonskapasitet. En kapasitet som Tesla ikke har klart å sikre seg slik at de er nødt til sette i gang utvinning fra leire i Nevada. En metodikk som er kjent, men ikke tatt i bruk av andre fordi det ikke er økonomisk hensiktsmessig.

Hva som er kommersielt utvinnbart kommer helt an på prisen på litium. Om man tidobler prisen så kanskje man hundredobler de drivverdige forekomstene.

Mengen litium per kWh koster nesten ingenting, per i dag.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (49 minutter siden):

Beste artikkel på år og dag i TU med massevis av gode poenger (noen av dem har også jeg framført i flere år!).

Eneste feil i artikkelen er at en forbrenningsmotor kalles eksplosjonsmotor!

Det er ikke eneste feil. Som nevnt er påstanden om at den første smarttelefonen kom fra Apple, ren historieforfalskning.

Men enig i at det er en knallbra artikkel, som kommer til å stå som en bauta for senere referanser her i forumet.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Som nevnt er påstanden om at den første smarttelefonen kom fra Apple, ren historieforfalskning.

Du vil alltid finne noe som 'kom før'. Det Apple gjorde var å ta et konsept for spesielt interesserte og endre det så det ble en suksess i massemarkedet. Med andre ord, de var de første til å gjøre det 'riktig'. ;) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er ikke eneste feil. Som nevnt er påstanden om at den første smarttelefonen kom fra Apple, ren historieforfalskning.

Men enig i at det er en knallbra artikkel, som kommer til å stå som en bauta for senere referanser her i forumet.

Apple kom med den første smarttelefonen (i 2007*) som slo i gjennom i markedet, med masse ny funksjonalitet og dagens mobiler er i stort kun videreutviklinger av denne (raskere, bedre kapasitet, bedre kameraer etc). 

IBM's SPC var i følge Internett den første i 1992 og solgte i 50.000 eks. iPhone første år solgte 1,4 millioner første år, og neste år (2008) 11,6 millioner og ca 220 millioner i 2018.

"Det er 7,8 milliarder mennesker på jorden, og det finnes om lag 3,5 milliarder smarttelefoner i 2020. Hvem ville trodd det da Steve Jobs lanserte den første i januar 2007"?

Ut fra historiske fakta synes jeg ikke overstående uttalelse er veldig feil.

Som kjent så var det heller ikke Thomas Edison som oppfant glødelampen!

Men det jeg skriver her er noe forbannet pirk, i forhold til denne epokegjørende artikkelen!

*The iPhone was notable as being the first device of its kind targeted at the mass market to abandon the use of a stylus, keyboard, or keypad typical of contemporary smartphones, instead using a large touchscreen for direct finger input as its main means of interaction.[43]

The iPhone's operating system was also a shift away from previous ones that were adapted from PDAs and feature phones, to one powerful enough to avoid using a limited, stripped down web browser requiring pages specially formatted.

Endret av Ketill Jacobsen
Lenke til kommentar
uname -l skrev (1 time siden):

Floskelen "Se hvordan det gikk med Apple!!" blir brukt som argument for at tilfeldig teknologi X også kommer til å slå an. Det er representativt for resten av nivået i artikkelen.

Du kan lese artikkelen uten solbriller så ser du at han har mange argumenter for Li-batterier vil utvikles videre. Nå bygges det mange nye storskala batterifabrikker, bilindustrien satser virkelig på nye elbil modeller og stor produksjon. Mye penger og innsats settes inn og det vil gi resultater. Li-batterier er ikke en tilfeldig uutviklet teknologi. Den er for lenge siden utviklet og fungerer allerede godt, men den kan fremdeles regnes som ung. Unge teknologier har store potensial til å utvikles videre og synke i kost. Bare det å utvide produksjon senker kostnaden og i tillegg fortsetter utviklingen. 
Snart blir elbiler billigere enn fossile og endringen i markedet starter for alvor. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
molna skrev (18 minutter siden):

Fint at Tesla er såpass åpne, men det er nok mange som ligger langt foran dem i denne utviklingen. Forskjellen ligger i at kun Tesla har en løgn.. jeg mener skrythals som gallionsfigur.

Er dette et ironisk innlegg (du mener egentlig det motsatte av det du skriver)?

"Det er nok mange som ligger langt foran dem i denne utviklingen". Jeg antar at dette er mer enn en løs påstand? Kan du være så snill å dokumentere den?

Vet du egentlig hva en gallionsfigur er? Er det noen som absolutt ikke er en gallionsfigur, så er det Elon Musk. Om det er noe en kan kritisere han for, så er det vel heller at han styrer for mye og har for mye makt! Jeg synes at det er drøyt å kalle Musk som ca 2002 utarbeidet en plan om utvikling av elbiler som han nå har realisert (fra Roadster til Model E (omdøpt til Model 3). I tillegg har han kommet flere modeller (Model Y, ny Roadster og Semi like om hjørnet) og utviklet SpaceX, stasjonære batterier og stor virksomhet knyttet til solceller på tak. Om jeg skal ta deg bokstavelig, så fremstår du som en absurd fantast!

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Batteryday var strengt tatt en farse som handlet om hva Tesla håpet å få til i fremtiden. Slike pressemeldinger dukker opp hele tiden fra ulike selskap, og pleier å bli tatt med en klype salt. I dag finnes allerede batterier med den energitettheten Musk håper å oppnå, det finnes lithiumbatterier til samme pris som han håper å oppnå, det finnes veldig gode koboltfrie batterier og ikke minst har vi i mange år hatt batterier som klarer. Det mest interessante å ta med seg fra batteryday vil jeg si er noe jeg har predikert på mange fora i åresvis. At man ikke trenger så store forbedringer i batteriteknologi for å konkurrere med forbrenningsmotorbiler dersom man optimaliserer kjøretøyet som helhet. Det er i dag ingen grunn til at et elkjøretøy med rekkevidde på 300km skal veie mer enn et med dieselmotor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...