Gå til innhold

Vi undervurderer teknologisk framgang gang på gang. Batteriene kan bli dramatisk mye billigere


Anbefalte innlegg

39 minutes ago, AL123 said:

Batteryday var strengt tatt en farse som handlet om hva Tesla håpet å få til i fremtiden. Slike pressemeldinger dukker opp hele tiden fra ulike selskap, og pleier å bli tatt med en klype salt. I dag finnes allerede batterier med den energitettheten Musk håper å oppnå, det finnes lithiumbatterier til samme pris som han håper å oppnå, det finnes veldig gode koboltfrie batterier og ikke minst har vi i mange år hatt batterier som klarer. Det mest interessante å ta med seg fra batteryday vil jeg si er noe jeg har predikert på mange fora i åresvis. At man ikke trenger så store forbedringer i batteriteknologi for å konkurrere med forbrenningsmotorbiler dersom man optimaliserer kjøretøyet som helhet. Det er i dag ingen grunn til at et elkjøretøy med rekkevidde på 300km skal veie mer enn et med dieselmotor.

Hvilke batterier finnes det som koster omkring $50/kWh på batteripakkenivå?

Og jeg kan ikke si meg enig i at dette handlet om en pressemelding. Første produksjonslinje er delvis i drift og det er planlagt å installere mange flere om noen få måneder.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (47 minutter siden):

Batteryday var strengt tatt en farse som handlet om hva Tesla håpet å få til i fremtiden. Slike pressemeldinger dukker opp hele tiden fra ulike selskap, og pleier å bli tatt med en klype salt. I dag finnes allerede batterier med den energitettheten Musk håper å oppnå, det finnes lithiumbatterier til samme pris som han håper å oppnå, det finnes veldig gode koboltfrie batterier og ikke minst har vi i mange år hatt batterier som klarer. Det mest interessante å ta med seg fra batteryday vil jeg si er noe jeg har predikert på mange fora i åresvis. At man ikke trenger så store forbedringer i batteriteknologi for å konkurrere med forbrenningsmotorbiler dersom man optimaliserer kjøretøyet som helhet. Det er i dag ingen grunn til at et elkjøretøy med rekkevidde på 300km skal veie mer enn et med dieselmotor.

Battery day ble en litt mer nerdete forestilling hvor de gikk veldig i detalj. Vi fikk egentlig forklaringen på hvorfor forståsegpåere tar feil når de påstår at Tesla ikke kan lage Cybertruck eller Semi med de oppgitte rekkeviddene og prisene. Svært mange ikke-tekniske personer forstår rett og slett ikke hva de forklarte.

Så kan man spørre seg om Elon Musk burde brukt mer fancy PR-folk for at også de som er negative til Tesla skulle forstå, eller om det kanskje var et bevisst valg. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (23 minutter siden):

Første produksjonslinje er delvis i drift og det er planlagt å installere mange flere om noen få måneder.

De batteriene koster ikke $50/kWh. Dette er en linje med liten yield hvor formfaktoren er forandret med en tabless design. De andre 4 delene må inn og bære frukter før man er i mål, og det samme må yielden fra selve produksjonen. 

Saken er at de punktene ikke er ukjent for folk i bransjen. Litium er lett å få tak i med 99,5% renhet, men vanskelig å få de 0,5% rett for å fungere i batterier med innhold som ikke dreper en av de mange egenskapene man trenger. 

Lenke til kommentar

Ingen, inkludert Tesla sine. Men flere kinesere ligger allerede på rett over 60 dollar på cellenivå. Ellers tror jeg vi venter med å konkludere hvor Tesla ligger til man faktisk ser de i produksjon. Det ble jo hevdet at 20700 batteriene skulle være på underkant av 6mAh, mens 4,8 viste seg å være nærmere sannheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Battery day ble en litt mer nerdete forestilling hvor de gikk veldig i detalj. Vi fikk egentlig forklaringen på hvorfor forståsegpåere tar feil når de påstår at Tesla ikke kan lage Cybertruck eller Semi med de oppgitte rekkeviddene og prisene. "

Jeg synes det vel heller ble en vag og overfladisk seanse, men ok. Hva som er lovet med cybertruck og semi aner jeg ikke, men noen roadster med de lovede spesifikasjonene vil vi nok ikke se med disse batteriene.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, AL123 said:

"Battery day ble en litt mer nerdete forestilling hvor de gikk veldig i detalj. Vi fikk egentlig forklaringen på hvorfor forståsegpåere tar feil når de påstår at Tesla ikke kan lage Cybertruck eller Semi med de oppgitte rekkeviddene og prisene. "

Jeg synes det vel heller ble en vag og overfladisk seanse, men ok. Hva som er lovet med cybertruck og semi aner jeg ikke, men noen roadster med de lovede spesifikasjonene vil vi nok ikke se med disse batteriene.

Roadster ville være sånn ca mulig å lage med 2170-cellene, og 4680-cellene gjør oppgaven enda lettere. Jeg vil estimere vekten på batteripakken til å ha vært rundt 900 kg med 2170-cellene, og med 4680-cellene er man effektivt nede i kanskje rundt 650 kg. (Da antar jeg batteripakken egentlig er 700 kg, men at man sparer 50 kg i chassis ved å gjøre battericellene til bærende elementer.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Roadster ville være sånn ca mulig å lage med 2170-cellene, og 4680-cellene gjør oppgaven enda lettere. Jeg vil estimere vekten på batteripakken til å ha vært rundt 900 kg med 2170-cellene, og med 4680-cellene er man effektivt nede i kanskje rundt 650 kg. (Da antar jeg batteripakken egentlig er 700 kg, men at man sparer 50 kg i chassis ved å gjøre battericellene til bærende elementer.)

Hvordan kom du frem til det? 20700-pakkene til Tesla har et vekt/effekt på ca 168wh/kg, og de er ikke engang bærende, slik de er i de aller fleste biler. Det gir en en pakkevekt for Roadster på i underkant av 1200kg, hvilket vil gi en totalvekt på iallefall bortimot 3 tonn. For å klare 410kmt på produksjonsdekk bør den ikke veie mye over 1500kg...

Lenke til kommentar

$100 per kWt som en grense for hvor elbiler blir like billige som bensinbiler er kanskje nøyaktig for Norge, der bensinbiler skattes hardt mens elbiler er skattefri. I land som Danmark, der både bensinbiler og elbiler skattes like hardt, eller i USA, der begge er like lite skattet, vil det være mer aktuelt med en grense på et mye lavere nivå, kanskje $50 per kWt. Men dette blir vanskelig å vite nøyaktig, da prisene pp batterier kan gå oppover om etterspørselen på et tidspunkt skyter fart. I USA får man kjøpt helt nye bensinbiler til under $15,000, noe som tilsvarer 140 000 kr. Det blir en stund til man får kjøpt tilsvarende like billige elbiler.

Og når det kommer til produksjon av batteriene, så er det ikke først og fremst klima som er problemet, men miljøet. Hvordan man kan ta vare på nærmiljøet der man utvinner mineralene som går til batteriene vil bli viktig.

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (6 timer siden):

$100 per kWt som en grense for hvor elbiler blir like billige som bensinbiler er kanskje nøyaktig for Norge, der bensinbiler skattes hardt mens elbiler er skattefri.

Nei, da hadde grenen vært målt i kroner. Grensen på 100 $/kWh er det analytikere i USA som har satt. Men det er over hodet ikke nøyaktig. Betalingsviljen for batteriet er jo som kjent ikke proporsjonalt med rekkevidden og det er selvsagt flere ting som f.eks standard som spiller inn. Så 100 er absolutt ikke noen klar definert grense. Det ble jo solgt elbiler når batteriprisen var 1000 $/kWh også, bare mye færre av de. Det har økt gradvis i takt med lavere batteripriser. Og batteriprisen er selvsagt ikke lik for alle produsenter. Noen betaler kanskje 150, andre kanskje 100 $/kWh nå i 2020. Det har blant annet med volum å gjøre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjekt å lese en artikkel som har fokus på de riktige tingene(sånn jeg ser det).

Jeg er akkurat ferdig med boken "How Innovation Works" skrevet av Matt Ridley, og denne artikkelen påpeker det samme som i den boken, nemlig at prøving og feiling er måten å utvikle teknologi. For å utvikle en tek. må en begynne i en ende og jobbe videre, hva som blir oppdaget er umulig å forutsi.

Innovasjon er ustoppelig, Norge har kapital og burde finansiere private initiativer i inn og utland som ønsker å prøve og feile for å utvilke nødvendig ny tek., i stedet for å spare alt til pensjon.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi har jo Innovasjon Norge, Nysnø, relevante forskningsprogram i Norges forskningsråd, samt EU-program. Så vi satser vel en 20-30 milliarder årlig kun gjennom de strukturene.

En viktig driver for økt innovasjon er tilgang på intellektuell kapital. Dessverre er mye fortsatt bundet opp i olje og gass. Om man avvikler dette gradvis og slutter med all subsidiering så skal du se at mange dyktige ingenører hadde hatt gode rammevilkår for å bidra med innovasjon på mer bærekraftige områder (både bærekraftig for miljø og økonomisk mer bærekraftig på sikt).

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
17 hours ago, RJohannesen said:

Battery day ble en litt mer nerdete forestilling hvor de gikk veldig i detalj. Vi fikk egentlig forklaringen på hvorfor forståsegpåere tar feil når de påstår at Tesla ikke kan lage Cybertruck eller Semi med de oppgitte rekkeviddene og prisene. Svært mange ikke-tekniske personer forstår rett og slett ikke hva de forklarte.

Så kan man spørre seg om Elon Musk burde brukt mer fancy PR-folk for at også de som er negative til Tesla skulle forstå, eller om det kanskje var et bevisst valg.

"Battery day" var en presentasjon for å tiltrekke seg investorer. Presentasjonen var skrevet til blårussen, hvordan du kan mene at det var et vell av detaljer der som kun "nerder" kan forstå er fullstendig ubegripelig for meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...