Gå til innhold

Duell: Slik måler Polestar 2 seg mot Tesla Model 3


Anbefalte innlegg

"Du kan jo lese artikkelen om hva Lucid Air har fått til. De har ikke kjøpt mye hverken her eller dær. De har laget det aller meste på huset som sjefen sier. Derimot så henger Siemens fast i gamle tradisjoner og tenker nok mest på profitt. Om elektromotorene de lager bruker mye strøm er ett fett for de. Siemens har aldri før laget energieffektive motorer for elbiler som er noe helt annet enn en elmotor som skal stå på ei eller anna vinsj eller knuseverk i industrien og som kan bruke så mye strøm åkke som. "

Ja, er det det? Dette er virkelig noe du har peiling på, eller? Du kjenner liksom til hva som foregår i Siemenskonsernet? Da vet du vel også at Siemens hadde et eget selskap for elektrifisering av flyindustrien, som de solgte til Rolls Royce i fjor sommer og at de da hadde utviklet flere motorer med rekord i vekt/effekt forhold? Lucid Airs batteriteknologi er forøvrig utviklet av Atieva (Lucids teknologidivisjon) i samarbeid med McLaren Applied Technology og baserer seg mye på arbeidet til Williams Advanced Engineering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RuneWi skrev (41 minutter siden):

Det kan virke som det er vondere for deg å lese en test der en Tesla får gode skussmål... da virker det som blodtrykket blir litt høyt 🙂

Egentlig ikke. Jeg bare ser at forspranget tesla hadde med model S er spist effektivt opp av konkurrentene, noe jeg hadde regnet med muligens ikke så raskt. 
 

Kan ikke se at teslas vekst kan fortsette når konkurrentene kommer på banen.

Norge er nok en indikator på hva som skjer når konkurrentene kommer på banen. Mangfold gjør at folk slipper å kjøpe upraktiske sedaner når de egentlig trenger en bil med stor bakluke. Tror ikke tesla klarer å øke sine markedsandeler i norge. 
 

Tesla y vil nok selge litt men vw id4 skoda og Audi q4 vil tilby en bil bedre egnet for norske forhold. Lavere pris, bedre comfort, bedre bakkeklaring, bedre service nett + at alle bilene er like slik at reservedeler er enklere å lageholde. Skoda vw id 3&4 samt audi har vel samme plattform. Det gjør reperasjoner og deletilgang på ladere, motorer og batterikomponenter mye enklere.

Amerikanske biler har aldri vært særlig populære i europa. Folk liker dører som sier smakk når de lukkes, godt hjuloppheng som ikke lager lyder på brostein, karroseri med lakk som tåler å brukes uten skvettlapper, dørhåndtak som ikke fryser fast, dører som ikke siger flere cm etter et års bruk. Lista er lang , mye er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
6 hours ago, -Birger- said:

Fordi dette er "Tekinsk" ukeblad? Ikke Broom?

Så du mener "Hei Benny! Åssen har'u det i Spania a? Åssen ær den nye Bimmeren da?"
Eller "Rånen Karlson tester AMG.."...
Er der "nivået" ligger på Broom. 🤣
Men du har rett i at man kanskje forventer mer teknisk annet enn å referere til TB's nøyaktige tester i ett "Teknisk Ukeblad"..
:)

Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 timer siden):

Model 3 med ettermontert støydemping 

Uten 69dba i snitt

Uten støydempingen 7 målinger fra 68,2 til 70,5 db. Og etter støydempingen 8 målinger fra 66,62 til 69,87 db i snitt.

 

Mest interessant er vel før og etter isolasjon testen med samme dekk. Den viste en forskjell på 0,84 db.

Lenke til kommentar
mrxx skrev (8 minutter siden):

Uten støydempingen 7 målinger fra 68,2 til 70,5 db. Og etter støydempingen 8 målinger fra 66,62 til 69,87 db i snitt.

 

Mest interessant er vel før og etter isolasjon testen med samme dekk. Den viste en forskjell på 0,84 db.

Det spørs vel litt hvor bra lydmåleren  er kalibrert. Har aldri sett han gjøre det. Hadde en bil på 90 tallet som var rimelig stille. Lå på ca 64dba. Tror ikke jeg har hatt stillere bil. Godt mulig at dagens biler hadde vert bedre med dekk på 15 tommer og 195 bredde.

Lenke til kommentar

"Egentlig ikke. Jeg bare ser at forspranget tesla hadde med model S er spist effektivt opp av konkurrentene, noe jeg hadde regnet med muligens ikke så raskt. "

- at konkurrentene klarer å 'ta igjen' Tesla Model S 8 år etter dennes lansering er vel ikke akkurat noen bombe. Neste generasjon batterier/drivlinje/karrosseri etc kommer neste sommer for Model S, så da får vi det rette svaret på hvor langt Tesla ligger foran konkurrentene.

Å sammenlikne med en modell laget for 8 år siden i det store og hele er jo litt spesielt.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knuterikb skrev (9 minutter siden):

"Egentlig ikke. Jeg bare ser at forspranget tesla hadde med model S er spist effektivt opp av konkurrentene, noe jeg hadde regnet med muligens ikke så raskt. "

- at konkurrentene klarer å 'ta igjen' Tesla Model S 8 år etter dennes lansering er vel ikke akkurat noen bombe. Neste generasjon batterier/drivlinje/karrosseri etc kommer neste sommer for Model S, så da får vi det rette svaret på hvor langt Tesla ligger foran konkurrentene.

Å sammenlikne med en modell laget for 8 år siden i det store og hele er jo litt spesielt.

 

Når tesla kom med 85kwh batteri hadde de fleste 20kwh som leaf BMW i 3 mm. De var ca 4 ganger bedre. Rekkevidde, ladehastighet og effekt. Nå har mange 100kwh pakker. Mange har rask lading. Porsche er vel raskest på kWh vs batterikapasitet. Mange biler kjører lenger enn tesla model y og 3 på en lading. Flere klarer 1000km raskere enn tesla. Som sagt med 8 års forsprang burde de ha hatt batterier på 400kwh 5 min lading osv. De har de ikke.

Når vw ID 3 kommer med 77kwh batteri vil den klare 1000km like raskt som tesla 3.  Lager vw noe mere strømlinjeformet vil den gå enda bedre. Porsche klarer å akselerere raskere med mindre akselhester enn tesla pga at de kan lage gir med flere enn en utveksling.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Trestein said:

 godt hjuloppheng som ikke lager lyder på brostein,

Morro du nevner det. Omtrent alle som tester Polestart 2 klager på at demperne bråker når de kjører på humper og brosteiner.

 

9 hours ago, Luske_Ludvig said:

Hvordan er det med tilhengerfeste på disse to?

1000Kg på Model 3, og 1500Kg på Polestar 2.

 

7 hours ago, Trestein said:

Flere klarer 1000km raskere enn tesla.

Her er Bjørn Nyland sin liste over biler han har testet på 1000km. 

På førsteplass ligger en Hybrid.. Er det den du regner som "flere"?

 

1000km challenge.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (13 minutter siden):

Morro du nevner det. Omtrent alle som tester Polestart 2 klager på at demperne bråker når de kjører på humper og brosteiner.

 

1000Kg på Model 3, og 1500Kg på Polestar 2.

 

Her er Bjørn Nyland sin liste over biler han har testet på 1000km. 

På førsteplass ligger en Hybrid.. Er det den du regner som "flere"?

 

1000km challenge.jpg

Har sett mange som kjører Porsche Taycan godt under 10 timer. Lucid air og Audi vil nok også gjøre det. Poenget var at for 8 år siden ville leaf e golf og BMW i3 brukt 15-20timer på strekningen. P85 klarer det på 11timer. 8 års utvikling hos tesla har gitt 10% forbedring.

De andre har fordoblet kapasiteten. 

Ang polestar. Liker folk disse lydene? Det er vel en årsak til at noen ikke liker amerikanske og kinesiske biler?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Trestein said:

Har sett mange som kjører Porsche Taycan godt under 10 timer. Lucid air og Audi vil nok også gjøre det. Poenget var at for 8 år siden ville leaf e golf og BMW i3 brukt 15-20timer på strekningen. P85 klarer det på 11timer. 8 års utvikling hos tesla har gitt 10% forbedring.

De andre har fordoblet kapasiteten. 

Ang polestar. Liker folk disse lydene? Det er vel en årsak til at noen ikke liker amerikanske og kinesiske biler?

Ja Bjørn har enda til gode å få testet en Taycan. Den vil nok gjøre det bra men er jo en bil i litt dyrere klasse.

P85en han testet er jo 6år gammel som det står der. Fortsatt en halvtime raskere enn Polestar 2 enda Polestar 2 lader raskere.

Folk ser ikke ut til å like lydene av Polestar 2 demperne nei. Model 3 som blir levert nå kommer og fra Kina så det blir morro å se sammenligning. SR+ kommer vist med de nye koboltfrie batteriene som gir den enda lengere rekkevidde.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (12 timer siden):

"Du kan jo lese artikkelen om hva Lucid Air har fått til. De har ikke kjøpt mye hverken her eller dær. De har laget det aller meste på huset som sjefen sier. Derimot så henger Siemens fast i gamle tradisjoner og tenker nok mest på profitt. Om elektromotorene de lager bruker mye strøm er ett fett for de. Siemens har aldri før laget energieffektive motorer for elbiler som er noe helt annet enn en elmotor som skal stå på ei eller anna vinsj eller knuseverk i industrien og som kan bruke så mye strøm åkke som. "

Ja, er det det? Dette er virkelig noe du har peiling på, eller? Du kjenner liksom til hva som foregår i Siemenskonsernet? Da vet du vel også at Siemens hadde et eget selskap for elektrifisering av flyindustrien, som de solgte til Rolls Royce i fjor sommer og at de da hadde utviklet flere motorer med rekord i vekt/effekt forhold? Lucid Airs batteriteknologi er forøvrig utviklet av Atieva (Lucids teknologidivisjon) i samarbeid med McLaren Applied Technology og baserer seg mye på arbeidet til Williams Advanced Engineering.

Ja Siemens kan sikkert en god del om strøm. Men det er kun selve batteriet som Lucid Air har fra formel-en. Absolutt all elektro rundt batteriet og videre resten av bilen er made by Lucid Air. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja Siemens kan sikkert en god del om strøm. Men det er kun selve batteriet som Lucid Air har fra formel-en. Absolutt all elektro rundt batteriet og videre resten av bilen er made by Lucid Air.

Ingen ting hos Lucid kommer fra formel 1. Foreslår at du heller fortsetter samtalen på Broom eller noe...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 hours ago, Trestein said:

Savner også sammenligning av bilenes kontaktflate ved korrekt dekktrykk. Har inntrykk av at tesla kjører relativt lite kontakt areal. (Høyt dekktrykk i forhold til vekt) dette påvirker energiforbruk mye. Toe in på hjulene skulle også vert interessant å vite.

Vel nå sier de jo i testen at Tesla klarer svingen på glattkjøringen med 25% høyere hastighet enn polestar. Det gir jo en indikasjon?

Andre ting som påvirker også selvfølgelig, men hvis Tesla i tillegg kjører med mindre kontaktflate, så ville jeg stille spørsmålstegn til valgene Polestar har gjort på geometri, dekk og dempere

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Vel nå sier de jo i testen at Tesla klarer svingen på glattkjøringen med 25% høyere hastighet enn polestar. Det gir jo en indikasjon?

Andre ting som påvirker også selvfølgelig, men hvis Tesla i tillegg kjører med mindre kontaktflate, så ville jeg stille spørsmålstegn til valgene Polestar har gjort på geometri, dekk og dempere

Hadde de samme type dekk?

kontaktflate er rimelig enkel å regne ut om man kjenner vekta på bilen og trykk i dekkene. Er det 3kilo pr kvadrat får man 100kvadrat cm for 300kilo på hjulet. Det tilsvarer 1200kg bilvekt.Begge er nok tyngre.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (20 minutter siden):

Hadde de samme type dekk?

kontaktflate er rimelig enkel å regne ut om man kjenner vekta på bilen og trykk i dekkene. Er det 3kilo pr kvadrat får man 100kvadrat cm for 300kilo på hjulet. Det tilsvarer 1200kg bilvekt.Begge er nok tyngre.

Denne TU-målingen er litt rar når bremselengden på tørt føre er mye kortere for en Polestar 2. Såvidt over 100 fot mens 130 fot for Model 3 er det jeg finner.

Mye kirsebærplukking i denne sammenligningstesten.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -l said:

Denne TU-målingen er litt rar når bremselengden på tørt føre er mye kortere for en Polestar 2. Såvidt over 100 fot mens 130 fot for Model 3 er det jeg finner.

Mye kirsebærplukking i denne sammenligningstesten.

Litt håpløst å sammenligne bremsedistanse, med mindre man tester bilene mot hverandre på samme dag?

Også ganske håpløst å lese ut sideveis grep på glattkjøringsbane ut av en bremsetest på tørt føre?

Kirsebærplukking sa du? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...