Gå til innhold

Tesla kutter prisene og øker rekkevidden på Model 3


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Salvesen. said:

Ja det er ganske morsomt å gå inn på profilene til disse individene litt tilbake i tid hvor de spådde konkurs osv i årevis. Og se hvor de er nå. Masse kjekt å finne om en blar tilbake i profilene deres:)

Kan absolutt være underholdende å gå litt tilbake i tid. Hender jeg går tilbake til denne tråden på elbilforum: https://elbilforum.no/index.php?topic=5968.0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Ja det er ganske morsomt å gå inn på profilene til disse individene litt tilbake i tid hvor de spådde konkurs osv i årevis. Og se hvor de er nå. Masse kjekt å finne om en blar tilbake i profilene deres:)


Og mer morsomt skal det bli 😊
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Tesla har lenge hatt en usd/nok konvertering som er alt for høy. I tillegg kommer jo transport kostnader. De justerte nettopp ned prisene i Norge av nettopp denne grunnen. 

Jeg var inne på siden for en time siden så jeg tror at prisen var oppdatert. Som sagt så koster den 550kkr. Med krok og vinterhjul noe mere.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Jeg var inne på siden for en time siden så jeg tror at prisen var oppdatert. Som sagt så koster den 550kkr. Med krok og vinterhjul noe mere.

Ja jeg tenkte på de bilene de faktisk leverer her i Norge. De ble justert ned. En kan ikke bestille model Y, en kan reservere. 

Det var jo litt samme greia når model 3 kom. Betalte vell 650k for min og etter noen måneder sank prisen med rundt 100k om jeg husker rett. Så kom prisjustering for valuta og nå igjen justert ned.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Ja jeg tenkte på de bilene de faktisk leverer her i Norge. De ble justert ned. En kan ikke bestille model Y, en kan reservere. 

Det var jo litt samme greia når model 3 kom. Betalte vell 650k for min og etter noen måneder sank prisen med rundt 100k om jeg husker rett. Så kom prisjustering for valuta og nå igjen justert ned.

Det stod bestill på tesla sin norske side

Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Det stod bestill på tesla sin norske side

Ja, det står det. Dette er forøvrig nytt for model y. Tidligere har det vært reservasjoner. Det står også at produksjonen starter tidlig 2021 på siden. Altså bestiller en noe som ikke er i produksjon, og innen tid kan mye skje. Har selv fått oppdatert(nedjustert) pris på en av bilene jeg har kjøpt hos tesla da det ble justeringer etter bestillingen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (21 minutter siden):

Ja, det står det. Dette er forøvrig nytt for model y. Tidligere har det vært reservasjoner. Det står også at produksjonen starter tidlig 2021 på siden. Altså bestiller en noe som ikke er i produksjon, og innen tid kan mye skje. Har selv fått oppdatert(nedjustert) pris på en av bilene jeg har kjøpt hos tesla da det ble justeringer etter bestillingen.

Skal man sammenligne biler må man nesten forholde seg til prisene forhandleren oppgir.

At norske kronen kan styrke seg vil påvirke pris på begge. Selvfølgelig kan dollaren rase og euroen styrke seg eller omvent.

Poenget er at tesla er ca 20% dyrere enn id4i både i usa og i norge pr i dag.

i usa er enda forskjellen større pga subsidier.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Skal man sammenligne biler må man nesten forholde seg til prisene forhandleren oppgir.

At norske kronen kan styrke seg vil påvirke pris på begge. Selvfølgelig kan dollaren rase og euroen styrke seg eller omvent.

Poenget er at tesla er ca 20% dyrere enn id4i både i usa og i norge pr i dag.

i usa er enda forskjellen større pga subsidier.

Absolutt, men tror fortsatt de kjører samme linje som før. Altså ned med prisen når de er over kneika.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 time siden):

Skal man sammenligne biler må man nesten forholde seg til prisene forhandleren oppgir.

At norske kronen kan styrke seg vil påvirke pris på begge. Selvfølgelig kan dollaren rase og euroen styrke seg eller omvent.

Poenget er at tesla er ca 20% dyrere enn id4i både i usa og i norge pr i dag.

i usa er enda forskjellen større pga subsidier.

Hvorfor sammenligner du VAG og Tesla?

Løft opp haken din å se litt fremover hva fremtidens bil faktisk skal være.
Husker du kodak og nokia? Same story different wrapping.

Merk mine ord, de gamle produsentene har en mørk fremtid i møte!
Tesla er milevis foran på software og teknologi, ingen har noe som helst mulighet for å matche eller nærme seg.

Tesla innoverer på et nivå som som er utenfor denne verden og kommer aldri til å stå stille.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
36 minutes ago, KriZZ said:

Husker du kodak og nokia? Same story different wrapping.

Kodak. Først ute med digitalkamerateknologi, men klarte aldri å tjene penger på det. Litt fordi at selv om de var gode på den grunnleggende teknologien, så var de ikke så gode på å lage et helt kamera.
Nokia: Først Tidlig* ute med smarttelefoner men kjørte for mye alenegang og proprietære løsninger og klarte ikke henge med når markedet valgte mindre proprietære løsninger utenfor motemarkedet og motemarkedet ble tatt over av apple. (Det hjalp heller ikke at ledelsen i praksis ba publikum om å slutte å kjøpe produktene deres) 

Det er bilselskaper som har fellesnevnere med disse, men kanskje mest andre enn de du tenker på.

Også verdt å merke seg at de som var store i kameramarkedet før det ble digitalt er stort sett de samme som er store i dag. Det viste seg at å lage kamera med en digital sensor var ikke så anneledes enn med film likevel.

*)Først er alltid noe avhengig av definisjoner

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (26 minutter siden):

Hvorfor sammenligner du VAG og Tesla?

Løft opp haken din å se litt fremover hva fremtidens bil faktisk skal være.
Husker du kodak og nokia? Same story different wrapping.

Merk mine ord, de gamle produsentene har en mørk fremtid i møte!
Tesla er milevis foran på software og teknologi, ingen har noe som helst mulighet for å matche eller nærme seg.

Tesla innoverer på et nivå som som er utenfor denne verden og kommer aldri til å stå stille.

 

Ser ikke helt dette. Tesla utvikler seg til å bli en bilprodusent på linje med alle andre. Forspranget de hadde for 8 år siden er oppspist.

Alle klarer det tesla klarer. Med unntak av hurtigladere nettverket er tesla blitt en bilprodusent som må kjempe for sine markedsandeler.

Den oppgraderingen som model 3 kommer med nå hva er det? Fjerning av kromlister og ny midtkonsoll? En motor på bakluken?

+ nye felger da. Det er dette som er innovasjonen folk ser. Vil påstå at dette ikke akkurat skremmer konkurrentene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Ser ikke helt dette. Tesla utvikler seg til å bli en bilprodusent på linje med alle andre. Forspranget de hadde for 8 år siden er oppspist.

Alle klarer det tesla klarer. Med unntak av hurtigladere nettverket er tesla blitt en bilprodusent som må kjempe for sine markedsandeler.

Den oppgraderingen som model 3 kommer med nå hva er det? Fjerning av kromlister og ny midtkonsoll? En motor på bakluken?

+ nye felger da. Det er dette som er innovasjonen folk ser. Vil påstå at dette ikke akkurat skremmer konkurrentene.

Alle klarer 😂


Nevn en produsent med OTA oppdateringer hvor nye funksjoner kommer på løpende bånd uten å måtte bytte bil eller sende den på verksted for oppgradering.


Du er helt på bærtur og det gleder meg å vite hvor feil du tar.

Ta tiden til hjelp og følg med fremover, du skal få spise ordene dine!
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
KriZZ skrev (6 minutter siden):

Alle klarer 😂


Nevn en produsent med OTA oppdateringer hvor nye funksjoner kommer på løpende bånd uten å måtte bytte bil eller sende den på verksted for oppgradering.


Du er helt på bærtur og det gleder meg å vite hvor feil du tar.

Ta tiden til hjelp og følg med fremover, du skal få spise ordene dine!
 

Bmw og flere andre kan oppdatere sofware via nett. Flere spørsmål?

 

https://www.google.no/amp/s/www.carscoops.com/2020/10/bmw-launching-over-the-air-updates-for-over-750000-cars-worldwide/amp/

Endret av Trestein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...