Gå til innhold

Uenig med politiet: Polestar avviser at elbil tok fyr under lading


Anbefalte innlegg

Just now, bojangles said:

Det er greit at du er kritisk, men du kan ikke avfeie vitnet basert på logikken som du sier. For vi vet jo ikke hva som evt. skapte gnistene. Det kan ha oppstått i ladekabel som jo er helt utenfor bilens karosseri. 

Igjen: Korleis?

Altså kor mykje erfaring har du med elbiler? Det er ganske godt forseglet uten eksponerte elementer. Kor i alle dager skal det gnistre frå nøyaktig at det skaper synlege gnister, som ikkje likegjerne kan vera naboen som forvirrer lys reflektert på ein nær overflate?

Og ladekabelen er kledd i tjukk gummi. Igjen - ingen eksponerte elementer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bojangles skrev (15 minutter siden):

Det er greit at du er kritisk, men du kan ikke avfeie vitnet basert på logikken som du sier. For vi vet jo ikke hva som evt. skapte gnistene. Det kan ha oppstått i ladekabel som jo er helt utenfor bilens karosseri. 

Noe har jo vore helt gale en plass. For da ladekabel ble fjernet så forsvant røyken eller dampen og evt. gnister. Hvor hadde dette endt om det ikke fantes en våken nabo som kontakt bileier? Hadde det blitt full overtenning og kjempebrann? Eller ville bare all kjøleveske fordampet? 

Jeg tenker det er mest sannsynlig at lysstråler fra gatelys har skapt et spill i røykens bevegelser, motlysrefleksjoner i våt asfalt eller lignende har gitt inntrykk av gult ujevnt lys, som kan forveksles med gnister.

Nå var dette en splitter ny bil som neppe var særlig støvete noen steder så eventuelle merker fra gnister vil nok være mye mer synlig enn på en gammel bil. Som sagt, jeg håper eieren og Polestar blir enige om å publisere detaljerte/høyoppløste bilder og beskrivelser av det som skjedde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (12 timer siden):

Det er veldig interessant at røykutviklingen stoppet da ladekabelen ble dratt ut. 'Noe' var altså galt som fikk kjølevæske til å fordampe og prosessen ble tilsynelatende drevet av energien fra ladekabelen. Jeg føler meg temmelig sikker på at selv om ikke dette ble en brann så ville det utviklet seg til en om ikke ladekabelen hadde blitt dratt ut.

Lekkasje i kjølesystemet og pumpa setter i gang når ladekabelen er plugget inn?

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (39 minutter siden):

Igjen: Korleis?

Altså kor mykje erfaring har du med elbiler? Det er ganske godt forseglet uten eksponerte elementer. Kor i alle dager skal det gnistre frå nøyaktig at det skaper synlege gnister, som ikkje likegjerne kan vera naboen som forvirrer lys reflektert på ein nær overflate?

Og ladekabelen er kledd i tjukk gummi. Igjen - ingen eksponerte elementer.

Det her vil være gjenstand for undersøkelse med en konklusjon fra produsent. Hverken du eller jeg kan legge frem svaret, i hvert fall ikke jeg som har null peiling på el-bil og dens like. Så, det spiller vel egentlig ingen rolle hva naboen har sett? Og naboens observasjon kan vel heller ikke betviles da det var vedkommendes oppfattelse av situasjonen. H*ens, din eller min sannhet er tre ulike sannheter av samme sak. Det vi ser, ser vi ulikt..og så får vi nok helt sikkert Polestars syn på saken etterhvert😉

Men altså, du har noen betimelige spørsmål. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (2 minutter siden):

Siden lekkasjen da får et baktrykk fra pumpa, så lager dette lett en sky som ligner røyk :)

Som når man lager vanntåke ved å pumpe vann under trykk gjennom en dyse mener du? Høres fortsatt litt søkt ut, om ikke kjølevæske er spesialt 'tåkevennlig' så skal det litt til å treffe rett kombinasjon av trykk og dysestørrelse ved en tilfeldig sprekk.

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 minutter siden):

Som når man lager vanntåke ved å pumpe vann under trykk gjennom en dyse mener du? Høres fortsatt litt søkt ut, om ikke kjølevæske er spesialt 'tåkevennlig' så skal det litt til å treffe rett kombinasjon av trykk og dysestørrelse ved en tilfeldig sprekk.

Tro meg, det skyer om lekkasjen er liten men trykket er høyt. Har selv stått å tettet slike lekkasjer, det slår ut røykvarslere og alt mulig, blir helt kaos :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Drunkenvalley said:

Igjen: Korleis?

Altså kor mykje erfaring har du med elbiler? Det er ganske godt forseglet uten eksponerte elementer. Kor i alle dager skal det gnistre frå nøyaktig at det skaper synlege gnister, som ikkje likegjerne kan vera naboen som forvirrer lys reflektert på ein nær overflate?

Og ladekabelen er kledd i tjukk gummi. Igjen - ingen eksponerte elementer.

Jeg personlig har lang erfaring med elbil, el-sykler, el-skateboard, el-sparkesykkel og har det siste året også kjørt el-mc. Men min erfaring omfatter ikke Polestar. Og av erfaring så vet jeg at batterier kan ta fyr, elektronikk kan svikte eller så kan feilproduserte celler faktisk bli plasmakuler uten noen synlig ytre påvirkning. Jeg har også sett ladere knele, bms ta kvelden og jeg kan ikke basert på egne erfaringer avfeie vitnets observasjoner. Videre dypdykk kan kanskje avdekke om vitnets rapport stemmer eller ei. Jeg kjøper ikke din forklaring om at evt. gnister ikke kunne blitt sett utenfra. For jeg kjenner ikke Polestar nok til å dra den konklusjonen. 

Jada en kabel som virker og er ihht til specs er isolert. Men vet vi at ladekabelen i dette tilfellet er 100%? Nei vi vet ikke. 

Lenke til kommentar

Det som er kjernen er at gnister må vera synleg ein plass for å observeres.

Om det gnistrer under panseret skal det godt gjeres at det kjem flygende ut i sprikka mellom panser og panelene rundt. Ein kan derimot kanskje sjå at det lyser opp under panseret - men det er også mogleg å forvirre reflektert lys frå gatelys om det kjem røyk, det er bokstavlig talt tåkete.

Ved ladekontakten fortsett same problemet. Koblingspunktet er ganske djupt. Det skal godt gjeres å sjå gnistrer flyge frå den. Derimot er det godt mogleg at ladekontakten har ein LED indikator rundt den, eller elles har lys ved kontakta for å enklere synes.

I ladekabelen i seg sjølv er det same problemet igjen. Den er tjukt pakka, og det er ingen openbar plass gnistrer kan fly ut. Ein kan og neppe sjå at kabelen lys opp med gnistring innafor.

Eg seie ikkje at vitnet ljug. Men eg trur ikkje dei nødvendigvis har korrekt tolket kva dei såg i augeblikket. Omstendighetene som tillater synleg gnistring er ikkje veletablerte her, langt i frå.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Malerifaen skrev (På 12.10.2020 den 9.35):

Her velger jeg å tro på politiet og vitnene. Ikke søren om jeg stoler på kineserene.

For en flåsete og uintelligent kommentar.

Generalisering av en milliard mennesker, herregud...

Videre så syntes jeg det er utrolig fascinerende at du tror svensker er kinesere. Jeg garanterer deg at svensker kommer fra Sverige, som er vårt naboland i Norden i Europa.

 

Fra artikkelen:

"Selskapet sendte et team fra Sverige umiddelbart etter hendelsen. De mener at det var fordampet kjølevæske som førte til det som opplevdes som røyk, og selskapet utelukker at feilen var knyttet til hovedbatteriet."

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
IceBlitz skrev (1 time siden):

 

For en flåsete og uintelligent kommentar.

Generalisering av en milliard mennesker, herregud...

Videre så syntes jeg det er utrolig fascinerende at du tror svensker er kinesere. Jeg garanterer deg at svensker kommer fra Sverige, som er vårt naboland i Norden i Europa.

 

Fra artikkelen:

"Selskapet sendte et team fra Sverige umiddelbart etter hendelsen. De mener at det var fordampet kjølevæske som førte til det som opplevdes som røyk, og selskapet utelukker at feilen var knyttet til hovedbatteriet."

Du vet at polestar er et kinesisk merke? 

Lenke til kommentar
plankeby skrev (11 timer siden):

Det som er klart er at lille Norge troner høyt eller høyest på verdensbasis som viktig for elbilmarkedet.

Erfaring med elbiler her legges merke til. 

Ingen andre land tør å kjøre så vanvittig ekstrem politikk på elbiler som her.... 

Tja, det er enda mer ekstremt å ignorere klimaendringene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (25 minutter siden):

Tja, det er enda mer ekstremt å ignorere klimaendringene.

Det er det, er vel ekstremt få her i landet som ignorerer det? 

At drivstoffbiler skal dra alt alene til bygging av infrastruktur til vei, tog, buss, sykkel osv. er merkelig.

At eier av en type bil skal slippe i bidra med noe som helst til staten med miljørettede tiltak, der andre biler bidrar mye mer enn noen gang. -Tja. Elbiler skal gis fordeler, men å ikke bidra noe som helst til miljøvennlig infrastruktur blir litt dumt. Svevestøv fra veibane og slitasje m.m. er jo den samme.

En viss andel elbileiere er nok svært lite opptatt av miljøet, men mer opptatt av det å ikke bidra noe til statskassen. Ofte familier som har råd til to biler, der en er elektrisk. Har man råd til bil til en halv million, klarer man sikkert å gi litt til staten i året også.

Men, nå skal ikke jeg bidra til å spore av tråden og skal la være å kommentere mer på dette tema 🙂 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (16 timer siden):

En viss andel elbileiere er nok svært lite opptatt av miljøet, men mer opptatt av det å ikke bidra noe til statskassen. Ofte familier som har råd til to biler, der en er elektrisk. Har man råd til bil til en halv million, klarer man sikkert å gi litt til staten i året også.

Svært mange har to elbiler. Forrige undersøkelse viste vel at noe sånt som halvparten av elbileiende husstander kun har elbil (en, to eller endog flere) og ikke disponerer fossilbil. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 hours ago, plankeby said:

En viss andel elbileiere er nok svært lite opptatt av miljøet, men mer opptatt av det å ikke bidra noe til statskassen. Ofte familier som har råd til to biler, der en er elektrisk. Har man råd til bil til en halv million, klarer man sikkert å gi litt til staten i året også.

Du veit at for mange er ikkje to biler eit alternativ, men eit krav for daglig kjøring? Då blir plutselig reknestykket mykje meir komplisert for mange.

Den grunnleggende antagelsen din at familier som har råd til å ha meir enn ein bil kan betale meir er rett og slett fjåsete.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tja kan det faktisk ha vært akkurat slik vitnet påstod? Nå blir alle Polestar tilbakekalt for å få skiftet ut omformere. Det er dermed ikke utenkelig at om det faktisk var gnister, så stoppet gnistene straks ladekabel ble dratt ut? Ser også ut som Polestar har problemer med varmepumpen til forvarming av batteriene. Dette med varmepumpe problemer gjelder dog kun de tidligst solgte modellene. Men problemet med laderen virker å gjelde alle solgte Polestar. 

Uansett hva som nå skjedde med Polestar'n som røykla hele nabolaget og sendte brannvesenet på utrykning så virker det som ekspertene hos Polestar tok feilen veldig alvorlig når de nå tilbakekaller alle solgte biler for å bytte komponenter. Om det kun var "litt damp fra kjøleveske" er det vel spørs om resultatet ville blitt en full tilbakekalling, mtp på både kostnad og evt. omdømme så det virker som episoden i Oslo må ha vært alvorligere enn det Polestar forsøkte å kommunisere straks etter hendelsen. 

Det er dog veldig bra at Polestar er proaktiv og skroter hardware som kan skape uheldige eller farlige situasjoner,  så her får man bare ta av hatten og si at Polestar har handlet kjapt og effektivt. Såvidt jeg forstod starter tilbakekalling av biler allerede neste uke. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...