Gå til innhold

Formuesskatt gir flere i jobb, ikke færre


Anbefalte innlegg

logaritmemannen skrev (10 minutter siden):

Husk, i Norge regner partilederne deg også som "rik" når du tjener mer enn 600 k i året, noe som er sånn 10 % høyere enn medianlønn (til sammenlikning vil Joe Biden ha økt beskatning av de rike, som han definerer som de som tjener mer enn 400 k USD i året, altså ca. 6 ganger medianlønn). 

 

Medianlønn var <43000 i 2019. Altså er det nærmere 20%. Men ja, det slår fort "inn".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rudde skrev (2 minutter siden):

Jo det er det. Vi trenger ikke se lenger enn til Sverige for å se dette i praksis. Vi kan også se eksempler i mindre skala fra eget land https://www.h-avis.no/nav/nyheter/arbeidsliv/nav-flere-kommer-i-jobb-nar-det-er-slutt-pa-dagpenger/s/5-62-464107

Problemet vi ser her hjemme er vell at mange mister jobben i ett høyt lønnet yrke(olje/gass) med lite til ingen kvalifikasjoner. Når de nå skal søke jobb på land egner de seg "bare" til lavtlønnede yrker. Derfor er det ofte økonomisk gunstig å stå ut maks tiden på dagpenger. Her bør det absolutt gjøres drastiske tiltak. En bør ikke få lov til dette, en bør stille strengere krav til nytt arbeid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (2 minutter siden):

Dagpenger er ikke sosialstønad.

Nei, derfor jeg sa et mindre eksempel i Norge. De kuttet sosialstønad i Sverige.

Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Tja, en kommer da ganske langt med 3 millioner i Oslo. Som enslig. Eller 6 milloner som familie?

 

Men rik er jo å dra det langt.

Hvor kommer 3 millioner fra? Når du regnes som rik med 600k.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele rapporten, men oppsummeringen sier:

Quote

«The rationale behind this result appears to be that the tax value of a given wealth can be reduced by being invested in a non-traded firm, and that this incentive becomes stronger the higher is the wealth tax»

Rapporten sier at selskaper med stor formue vil investere pengene i ikke noterte selskaper for å redusere formueskatt. Dette kan sikkert gjelde noen av de store foretakene (Norgesgruppen o.l.) som driver varhandel, tidligere statsbedrifter som Telenor osv. Selv man kunne anta at de fleste vil gjøre det de kan for å få best mulig avkastning på formuen uten å bli tvunget av et høyere skattetrykk.

Samtidig så gruser formueskatten grunderbedrifter og mindre bedrifter hvor verdiene er bundet opp i aksjer, maskiner og utstyr. Grundere må selge aksjer eller låne penger til å betale formueskatt. Som om det ikke var risiko nok å starte eller oppskalere en bedrift fra før.

Vi har ikke klart å skape noen store industribedrifter i Norge. Det er bare de som er store fra før som  beholder sin posisjon. Vi har mye bra innovasjon, men ofte så ender det med at gründerene selger seg ut til utenlandske selskaper og investerer i eiendom, hvor skattetrykket er mindre.

Videre kunne man sikkert bruke tilsvarende argument for at økt skattetrykk, slik at bedriftseiere gir opp sitt norske statsborgerskap og flytter utenlands (slik som Fredriksen), vil gi mindre økonomiske forskjeller og dermed er en bra ting.
 

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (35 minutter siden):

Husk, i Norge regner partilederne deg også som "rik" når du tjener mer enn 600 k i året, noe som er sånn 10 % høyere enn medianlønn (til sammenlikning vil Joe Biden ha økt beskatning av de rike, som han definerer som de som tjener mer enn 400 k USD i året, altså ca. 6 ganger medianlønn). 

 

Hadde vi hatt samme definisjon av "rike" som USA tror jeg færre hadde vært negative til beskatning av de "rike". Mulig både selskapsskatt og formueskatt burde hatt en grense før den slo inn slik at den ikke rammer småbedrifter, bedrifter i oppstartsfasen og vanlige boligeiere.

Lenke til kommentar
Rudde skrev (10 minutter siden):

Også så en rik person lever ikke engang i oslo da? Man må være to rike personer for å få kjøpt noe i det heletatt? Ja da snakker vi rikinger.

Nei, det er flere hundre boliger ute til den prisen i Oslo som passer helt fint for en enslig.

 

Men som sagt, rik er å ta det veldig langt. 

 

Forøvrig tjener jeg mer enn dette, bor på "rimelige" vestlandet men anser meg absolutt ikke rik. Men har det veldig romslig og behagelig. Jeg syter absolutt ikke over skattetrykket mitt. Det er ikke galt, etter min mening.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, asicman said:

Jeg har ikke lest hele rapporten, men oppsummeringen sier:

Rapporten sier at selskaper med stor formue vil investere pengene i ikke noterte selskaper for å redusere formueskatt. Dette kan sikkert gjelde noen av de store foretakene (Norgesgruppen o.l.) som driver varhandel, tidligere statsbedrifter som Telenor osv. Selv man kunne anta at de fleste vil gjøre det de kan for å få best mulig avkastning på formuen uten å bli tvunget av et høyere skattetrykk.

Samtidig så gruser formueskatten grunderbedrifter og mindre bedrifter hvor verdiene er bundet opp i aksjer, maskiner og utstyr. Grundere må selge aksjer eller låne penger til å betale formueskatt. Som om det ikke var risiko nok å starte eller oppskalere en bedrift fra før.

Vi har ikke klart å skape noen store industribedrifter i Norge. Det er bare de som er store fra før som  beholder sin posisjon. Vi har mye bra innovasjon, men ofte så ender det med at gründerene selger seg ut til utenlandske selskaper og investerer i eiendom, hvor skattetrykket er mindre.

Videre kunne man sikkert bruke tilsvarende argument for at økt skattetrykk, slik at bedriftseiere gir opp sitt norske statsborgerskap og flytter utenlands (slik som Fredriksen), vil gi mindre økonomiske forskjeller og dermed er en bra ting.
 

Nå er det faktisk små og mellomstore bedrifter som er hovedfokus for denne undersøkelsen så jeg foreslår at du leser hele før du trekker konklusjoner om noe som allerede har blitt behandlet i undersøkelsen…

Endret av ism_InnleggNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei, det er flere hundre boliger ute til den prisen i Oslo som passer helt fint for en enslig.

 

Men som sagt, rik er å ta det veldig langt. 

 

Forøvrig tjener jeg mer enn dette, bor på "rimelige" vestlandet men anser meg absolutt ikke rik. Men har det veldig romslig og behagelig. Jeg syter absolutt ikke over skattetrykket mitt. Det er ikke galt, etter min mening.

Ah ja, 30 m2 på Torshov uten soverom. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=194334294

Er jo åpenbart at det er en rikmann som bor der. Dette er overklassen! Åh ja, vi har så høy levestandard i Norge.

Kanskje man har råd til et busskort å så man faktisk kan komme seg inn til Oslo sentrum fra slottet sitt, en sann riking.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rudde skrev (3 minutter siden):

Ah ja, 30 m2 på Torshov uten soverom. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=194334294

Er jo åpenbart at det er en rikmann som bor der. Dette er overklassen! Åh ja, vi har så høy levestandard i Norge.

Kanskje man har råd til et busskort å så man faktisk kan komme seg inn til Oslo sentrum fra slottet sitt, en sann riking.

Finner langt bedre enn dette når en sorterer på Oslo. Nå gjør du deg vanskelig..

 

Og jeg har jo spesifikt sagt at det ikke er rikmansliv..

 

Levestandarden i Norge er veldig høy, det er det ingen tvil om. Men å bo midt i sentrum av hovedstaden er ikke for median inntekten, såklart. Hvor en du ser i verden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
8 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Nå er det faktisk små og mellomstore bedrifter som er hovedfokus for denne undersøkelsen så jeg foreslår at du leser hele før du trekker konklusjoner om noe som allerede har blitt behandlet i undersøkelsen…

De små og mellomstore grunderbedriftene jeg snakker om har ikke formue annet enn i aksjer, maskiner og utstyr og er ikke i posisjon til å investere i andre selskaper.
 

Lenke til kommentar

Om dette handler om å holde penger i aktivitet så er jeg ikke uenig i at det er utelukkende positivt for samfunnet som en helhet. Spørsmålet er om formueskatt er den optimale og mest rettferdige måten å gjøre dette på. Når vi bruker pisk i stedet for gulrot så har skaper vi også kapitalflykt fra landet.

Det bør heller gjøres tiltak for å få investering til å bli mer gunstig enn å sitte på penger/verdier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, ism_InnleggNO said:

Dagpenger er ikke sosialstønad.

Når folk kan sitte hjemme å få betalt for det. gjør de selvsagt det! kutt støtten tving de ut i arbeid, fjern bostøtte det er ingen folkerett og bo midt i Oslo, fjern kontantstøtte etc etc etc, veldig mange støtter som kan fjernes. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 timer siden):

Poenget er vell at en ikke ønsker at slik kapital skal stå på en bank konto til "ingen nytte" men heller investert i noe som skaper arbeid. Eiendom feks, skaper arbeid til bygg bransjen over tid og senker verdien på pengene betraktelig slik at en ikke trenger å skatte av de. I tillegg fører det gjerne til leietaker og skatt til staten osv.

Det er jo ingen rike som lar pengene stå på bankkonto, man trenger ikke formueskatt for å skape initiativ til investering - det er jo en selvfølge for enhver person som har blitt rik og blir rikere. Å ha pengene på bankkonto er et tapsprosjekt, eller i andre verdier som ikke skaper nye verdier - det i seg selv er et initiativ. 

Ironisk nok er det formueskatten som bidrar til at folk putter pengene i bankkonto, da det er mer lønnsomt å gjøre det og rømme landet enn å betale alle dobbeltbeskatningene Norge har.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (7 minutter siden):

Det er jo ingen rike som lar pengene stå på bankkonto, man trenger ikke formueskatt for å skape initiativ til investering - det er jo en selvfølge for enhver person som har blitt rik og blir rikere. Å ha pengene på bankkonto er et tapsprosjekt, eller i andre verdier som ikke skaper nye verdier - det i seg selv er et initiativ. 

Ironisk nok er det formueskatten som bidrar til at folk putter pengene i bankkonto, da det er mer lønnsomt å gjøre det og rømme landet enn å betale alle dobbeltbeskatningene Norge har.

 

 

Jeg tenkte på de med mindre formuer som ble tatt opp av nidar eller hva han kaller seg

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (42 minutter siden):

Finner langt bedre enn dette når en sorterer på Oslo. Nå gjør du deg vanskelig..

 

Og jeg har jo spesifikt sagt at det ikke er rikmansliv..

 

Levestandarden i Norge er veldig høy, det er det ingen tvil om. Men å bo midt i sentrum av hovedstaden er ikke for median inntekten, såklart. Hvor en du ser i verden. 

Torshov er heller ikke midt i sentrum. Men vis meg gjerne disse gode eksemplene dine som viser at 600k er et god bar for å være rik i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...