Gå til innhold

Formuesskatt gir flere i jobb, ikke færre


Anbefalte innlegg

2 minutes ago, Jarmo said:

Kan ikke de ansatte starte opp en egen bedrift da? Ta risiko med alt? 

Det er absolutt flere som burde gjøre det ja.

 

4 minutes ago, MrL said:

Eieren kan enkelt erstatte de ansatte, det er derfor de ikke er verdt mer. Tilbud / etterspørsel er det som skaper verdi. 

Ja uten arbeidere å utnytte og stjele fra er eieren verdt null. De kan ikke en gang gjøre et fornuftig arbeid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eierne, styret og ledergruppen setter rammene for virksomheten, for å sikre sunn økonomi, men også for å styre det i henhold til aktuelle lover og forskrifter. Dette medfører et stort ansvar, som de personlig kan bli stilt til ansvar for dersom selskapet styres på en uforsvarlig måte. Av denne grunnen skal lønnen være høyere for ledere med stort ansvar. 

De ansatte lengre ned i systemet produserer på én måte alle "nominelle" verdier, ja, men under ledelsens satte rammer, slik som strategi ("hva skal vi satse på de neste årene for å holde bedriften konkurransedyktig"), salg, styring etter lover og forskrifter etc. En bedrift er dynamisk og må utvikles jevnlig for å holde seg i live over tid. Uten en velfungerende ledelse vil ikke et selskap holde ut lenge. 

De som investerer i et selskap tar en økonomisk risiko for dette beløpet, noe de ansatte ikke tar. Hvis ansatte krever å få av overskuddet, må det derfor være rimelig å kreve at de også tar tap i år med underskudd. Når man påpeker dette blir det som oftest stille.  

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Det er absolutt flere som burde gjøre det ja.

 

Ja uten arbeidere å utnytte og stjele fra er eieren verdt null. De kan ikke en gang gjøre et fornuftig arbeid.

La meg gjette, ett langt liv på "gulvet"?

Det er forsåvidt helt rett det du sier. Eierne er ingenting uten arbeiderne. Men det samme gjelder andre veien, det er ingen arbeidere om ikke eierne tar risiko og investeringer. Bare se i disse tider da mange bedrifter ikke får inn penger. Da spytter enten eierne inn penger ellers er det konkurs neste og ingen arbeidsplass. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (3 minutter siden):

Det er absolutt flere som burde gjøre det ja.

 

Ja uten arbeidere å utnytte og stjele fra er eieren verdt null. De kan ikke en gang gjøre et fornuftig arbeid.

 

ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Risikoen er som regel minimal og står ikke i forhold til gevinst.

Så de ansatte skaper alle verdier, risiko er minimal og ledere er det ikke behov for. Høres ut som alle ansatte bør skape sine egne bedrifter!

Gleder meg til å se dette. Det blir nok en morsom verdiskapning lærepenge for kommunistene. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

La meg gjette, ett langt liv på "gulvet"?

Nei.

1 minute ago, Salvesen. said:

Det er forsåvidt helt rett det du sier. Eierne er ingenting uten arbeiderne. Men det samme gjelder andre veien, det er ingen arbeidere om ikke eierne tar risiko og investeringer. Bare se i disse tider da mange bedrifter ikke får inn penger. Da spytter enten eierne inn penger ellers er det konkurs neste og ingen arbeidsplass. 

Risikoen er minimal og kan ikke forsvare de enorme forskjellene i lønn vi ser i stadig flere bedrifter og organisasjoner. Gutteklubben grei sitter på styremøtene og belønner seg selv og hverandre. Det er bukken som passer havresekken og gjør så godt de kan for å tømme den før de andre får slippe til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, MrL said:

 

Så de ansatte skaper alle verdier, risiko er minimal og ledere er det ikke behov for. Høres ut som alle ansatte bør skape sine egne bedrifter!

Gleder meg til å se dette. Det blir nok en morsom verdiskapning lærepenge for kommunistene. 

Joda. Det er behov for ledelse. Det er derimot ikke behov for grådige narsissister som skal tjene mange hundre ganger så mye som de ansatte. Det er en myte at penger gir de beste lederne. Penger gir de grådigste lederne og det er ingen automatisk sammenheng.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Nei.

Risikoen er minimal og kan ikke forsvare de enorme forskjellene i lønn vi ser i stadig flere bedrifter og organisasjoner. Gutteklubben grei sitter på styremøtene og belønner seg selv og hverandre. Det er bukken som passer havresekken og gjør så godt de kan for å tømme den før de andre får slippe til.

Hvordan i alle dager er risikoen minimal i disse dager? 

Tidligere eiere i bedriften jeg jobber i nå har spyttet inn hundrevis av millioner av egne penger, med enorm risiko. Men det gikk bra, heldigvis og har nå hentet tilbake milliarder.

Bra for meg, for det har gitt meg arbeid og inntekt. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Nei.

Risikoen er minimal og kan ikke forsvare de enorme forskjellene i lønn vi ser i stadig flere bedrifter og organisasjoner. Gutteklubben grei sitter på styremøtene og belønner seg selv og hverandre. Det er bukken som passer havresekken og gjør så godt de kan for å tømme den før de andre får slippe til.

Har du noen praktisk erfaring fra oppbygging eller ledelse av selskaper? Eller er alt teoretiske betraktninger? 

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (1 minutt siden):

Joda. Det er behov for ledelse. Det er derimot ikke behov for grådige narsissister som skal tjene mange hundre ganger så mye som de ansatte. Det er en myte at penger gir de beste lederne. Penger gir de grådigste lederne og det er ingen automatisk sammenheng.

Vel da er det bare å starte ansattbedriften med et billig lederskap og se hvor langt dere kommer.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Hvordan i alle dager er risikoen minimal i disse dager? 

Tidligere eiere i bedriften jeg jobber i nå har spyttet inn hundrevis av millioner av egne penger, med enorm risiko. Men det gikk bra, heldigvis og har nå hentet tilbake milliarder.

Bra for meg, for det har gitt meg arbeid og inntekt. 

Å tape noen millioner er ikke stor risiko selv om det er "egne penger". Det er ikke akkurat fare for at de må på NAV med det første.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Å tape noen millioner er ikke stor risiko selv om det er "egne penger". Det er ikke akkurat fare for at de må på NAV med det første.

Jo, det er absolutt fare for slike ting når en kaster inn pengene sine. Du aner jo ikke hvem du snakker om engang, summer osv. 

 

Helt utrolig. Gidder ikke diskutere dine personlige meninger og fantasier.

 

 

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Salvesen. said:

Tidligere eiere i bedriften jeg jobber i nå har spyttet inn hundrevis av millioner av egne penger, med enorm risiko. Men det gikk bra, heldigvis og har nå hentet tilbake milliarder.

Er ikke det hele poenget med en bedrift, at risikoen man tar går på bedriften? Hvorfor da satse egne penger når oppsiden er så liten i å gjøre det? Og hvis man har "hundrevis av millioner" har man vel alltids noe til overs for å gamble med uansett. Hente tilbake milliarder da høres det veldig stort ut. Hvilken bransje har slike marginer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Er ikke det hele poenget med en bedrift, at risikoen man tar går på bedriften? Hvorfor da satse egne penger når oppsiden er så liten i å gjøre det? Og hvis man har "hundrevis av millioner" har man vel alltids noe til overs for å gamble med uansett. Hente tilbake milliarder da høres det veldig stort ut. Hvilken bransje har slike marginer?

Det er jo opp til hver og enkelt, personen kunne valgt å ikke investere pengene eller brukt de en annen plass. Da hadde bedriften og de ansatte forsvunnet. Evt solgt til andre som var villige til å ta risikoen. 

 

Jeg jobber innenfor robotkk/logistikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...