Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

On 1/31/2021 at 8:49 PM, rm84 said:

Jeg skulle flytte en nedfryst id3 på jobb som sto i veien for laderen, å i helvete som jeg sleit! Tok med nøkkelen og satte meg inn for å få på varmeapparatet, noe som tok nærmere 2 minutter. Ikke at varmeapparatet akkurat gjorde noe kjapt i denne sammenhengen heller, men når jeg så går ut for å skrape bilrutene så slår den seg av! En bil som ikke fungerer uten app rett og slett. Brukte uforholdsmessig lang tid på å flytte dette vraket. 

Åpne døra, sleng nøkkelen inn mellom setene, trykk på start-knappen og lukk døra.

NB! Ikke sett deg inn!

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/31/2021 at 8:49 PM, rm84 said:

Jeg skulle flytte en nedfryst id3 på jobb som sto i veien for laderen, å i helvete som jeg sleit! Tok med nøkkelen og satte meg inn for å få på varmeapparatet, noe som tok nærmere 2 minutter. Ikke at varmeapparatet akkurat gjorde noe kjapt i denne sammenhengen heller, men når jeg så går ut for å skrape bilrutene så slår den seg av! En bil som ikke fungerer uten app rett og slett. Brukte uforholdsmessig lang tid på å flytte dette vraket. 

Mens andre modeller ville man ikke fått opp dørene på en gang :)

Lenke til kommentar
Marzo skrev (3 minutter siden):

Holder vel å starte bilen med døra åpen, så vil den ikke slå seg av? Eller har de endret på dette?

Den skrur seg av når man reiser seg fra setet. Men dette er uansett brukerfeil. Om bilen står uten nettverk, slik at appen ikke fungerer, så må en bare inn og skru på bilen. Når man da skrur den av så får man et valg på skjermen om å beholde varmeanlegget på. Da vil den surre og gå i ca 20-30 minutter. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Marzo said:

Mens andre modeller ville man ikke fått opp dørene på en gang :)

Aldri noe problem så lenge man smører pakningene gjevnlig med silikon. 

Dessverre mange som ikke gjør dette og man kan da i værste fall rive av pakningen. De klistrer seg godt i døra.

Men hjelper godt å ha muligheten til å forvarme som med elbil.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 12.12.2020 den 14.57):

Selvfølgelig er det ikke et problem "by design". AP og FSD er det samme. Forskjellen er kun hva man har påslått og ikke. Utnyttelsen av sensor suite er likt. 

 

Jo, det er et generelt problem med assistentstystemer:

https://arstechnica.com/cars/2020/08/new-cars-can-stay-in-their-lane-but-might-not-stop-for-parked-cars/

AP og FSD er ikke det samme. AP er basert på FSD, men AP vi har i dag bruker ikke det man ser i FSD-betaen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Jo, det er et generelt problem med assistentstystemer:

Assistentsystemer. Det ligger litt i ordet og forskjellen mellom det som typisk er implementert i normale biler med assistentsystemer og en Tesla som prøver å selge L5 autonomi. 

hekomo skrev (2 minutter siden):

AP og FSD er ikke det samme.

AP og FSD utnytter rådata fra sine sensorer på samme metode! Det er samme opplegg bare at man skrur av/på funksjoner dem i mellom. 

hekomo skrev (3 minutter siden):

AP er basert på FSD, men AP vi har i dag bruker ikke det man ser i FSD-betaen.

AP, FSD og FSD-Beta utnytter samme metode i å løse 2D til 3D. Det sier seg selv! 

Lenke til kommentar
oophus skrev (2 minutter siden):

Assistentsystemer. Det ligger litt i ordet og forskjellen mellom det som typisk er implementert i normale biler med assistentsystemer og en Tesla som prøver å selge L5 autonomi. 

AP og FSD utnytter rådata fra sine sensorer på samme metode! Det er samme opplegg bare at man skrur av/på funksjoner dem i mellom. 

AP, FSD og FSD-Beta utnytter samme metode i å løse 2D til 3D. Det sier seg selv! 

Tesla selger ikke AP som L5 autonomi. Nå må du prøve å holde deg litt saklig her i det minste, for dette har du blitt gjort oppmerksom på mange ganger.

AP i biler som ikke har FSD-betaen bruker naturligvis heller ikke systemet til FSD-betaen.

Uansett er poenget at deteksjon av stillestående objekter er en vanlig begrensning ved førerassistentsystemer. Jeg skjønner ikke poenget med å krangle om dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (28 minutter siden):

Assistentsystemer. Det ligger litt i ordet og forskjellen mellom det som typisk er implementert i normale biler med assistentsystemer og en Tesla som prøver å selge L5 autonomi. 

AP og FSD utnytter rådata fra sine sensorer på samme metode! Det er samme opplegg bare at man skrur av/på funksjoner dem i mellom. 

AP, FSD og FSD-Beta utnytter samme metode i å løse 2D til 3D. Det sier seg selv! 

Huhh, så trasig det er med alle deise forkortelser.

Full Self Driving (FSD) er det IKKE. På samme måte som batteribiler ikke er «0 - utslips» biler.

 

For et bananas felt. Som sluker alt selgere / hyklere seier. Det å referere hyklere => Du blir hykler^2 og er således bare 1 potens ifra å bli matrialisert, med de konsekvenser det måtte få.

Dere bokstavtro, prøv å tolk denne snutten analogisk, dere er teknikkens og fremskritets rasister / ideoter.

😞

https://www.youtube.com/watch?v=qnslmTPdoAY

 

 

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
hekomo skrev (5 minutter siden):

Tesla selger ikke AP som L5 autonomi. Nå må du prøve å holde deg litt saklig her i det minste, for dette har du blitt gjort oppmerksom på mange ganger.

Jeg snakker om sensor suiten til bilene. De er satt opp for å liksom skulle nå L5 autonomi. Hva man får til med 8 kameraer vil normalt sett være bedre enn 1-2 kameraer samt felles radar. Det er helt naturlig at Tesla sin "assist" som ønsker å være full autonomi har mer data å leke seg med, og dermed generelt sett burde være bedre. 

hekomo skrev (5 minutter siden):

AP i biler som ikke har FSD-betaen bruker naturligvis heller ikke systemet til FSD-betaen.

AP og FSD inkludert FSD-Beta utnytter rådataene på samme metode. Det er begrenset hva man kan gjøre med ei rekke piksler for å finne ut av dybde informasjon og dermed produsere 3D data fra sensorer som genererer 2D data. 

 

hekomo skrev (5 minutter siden):

Uansett er poenget at deteksjon av stillestående objekter er en vanlig begrensning ved førerassistentsystemer. Jeg skjønner ikke poenget med å krangle om dette.

Det spørs på typen radar teknologi de bruker. Det mest optimale er selvfølgelig å kombinere radar og lidar for bekreftelse dem i mellom. 

Endret av oophus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (13 minutter siden):

Jeg snakker om sensor suiten til bilene. De er satt opp for å liksom skulle nå L5 autonomi. Hva man får til med 8 kameraer vil normalt sett være bedre enn 1-2 kameraer samt felles radar. Det er helt naturlig at Tesla sin "assist" som ønsker å være full autonomi har mer data å leke seg med, og dermed generelt sett burde være bedre. 

AP og FSD inkludert FSD-Beta utnytter rådataene på samme metode. Det er begrenset hva man kan gjøre med ei rekke piksler for å finne ut av dybde informasjon og dermed produsere 3D data fra sensorer som genererer 2D data. 

 

Det spørs på typen radar teknologi de bruker. Det mest optimale er selvfølgelig å kombinere radar og lidar for bekreftelse dem i mellom. 

https://www.youtube.com/watch?v=WniTTvVBZO4

 

Lenke til kommentar
22 minutes ago, hekomo said:

Er det forresten noe som vet om "salgstallene" på f.eks. ID.3 er reelle? Eller viser de bare biler som er solgt fra produsent til bilutsalg? Mener jeg leste et sted av VW solgte haugevis av ID.3 til bilutsalg i Nederland, og nå står de der og ruster.

Salgstall er det ingen som gir ut, det vi leser om rundt forbi er førstegangsregistreringer.

Før i tiden kunne man registrere biler som var i transit, men nå må bilene fysisk være i landet og hos forhandler før man kan registrere dem i systemet. 

Ryktet du har lest et sted bygger nok på en misforståelse av noen som ikke kjenner til omstendighetene. 
Hvis konspirasjonen går ut på av Møller har solgt mange flere biler enn det er kunder, så ville det vært mer hensiktsmessig å beholdt bilene i Norge frem for å sende de ut av landet igjen. 
Biler solgt via Møller vil de feks måtte stille garanti og reklamasjonsrett på. 

 

Lenke til kommentar
oophus skrev (10 minutter siden):

AP = Auto Pilot. 
FSD = Full Self Driving. 
L5 = Nivå 5 autonomi. 

Spør om å få slikt forklart fremfor å kaste inn tilfeldige videoer. 

«Full Self Driving» vil jo betinge at ratt og pedaler ikke trenges. Det ligg i de 3 forklarendes ord, om Du kan og forstår engelsk språk.

 

Eller er det ord tatt ut av løse luften ? Tungetale; for spesielt intreserte.

Bruk språket før det døyr.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (Akkurat nå):

«Full Self Driving» vil jo betinge at ratt og pedaler ikke trenges. Det ligg i de 3 forklarendes ord, om Du kan og forstår engelsk språk.

Ja, Elon Musk bruker tydeligvis en egen definisjon for å lure folk som utnytter artikler som peker mot SAE J3016 som altså definerer autonomi til å tru at dette i det hele tatt er mulig på modeller som er ute idag. Det er det altså ikke. 

L5 vil kreve at sensorene renser seg selv for skitt og smuss blant annet. 

Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 minutt siden):

Eller er det ord tatt ut av løse luften ?

Normal definisjon kommer herifra

Så ja, hos Tesla så er L5 tatt ut av løse luften. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus skrev (5 minutter siden):

Ja, Elon Musk bruker tydeligvis en egen definisjon for å lure folk som utnytter artikler som peker mot SAE J3016 som altså definerer autonomi til å tru at dette i det hele tatt er mulig på modeller som er ute idag. Det er det altså ikke. 

L5 vil kreve at sensorene renser seg selv for skitt og smuss blant annet. 

Normal definisjon kommer herifra

Så ja, hos Tesla så er L5 tatt ut av løse luften. 

Du kan ikke skulde på andre, når Du er med på å skape kaos og nonsens.

Men ja Du får tommel opp for forbedring.

 

Det er kun gjentagelser og mantra som er værre en den frie tanke.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
oophus skrev (46 minutter siden):

Fordi jeg brukte forkortelser som utnyttes selv i mediene? Dette er forkortelser som er blitt brukt her inne i årevis Halvor. 

Ingen grunn til å gjenta feil, da dette komentarfelt ingen fasit er. Og et fåtal kikker på det, av samme grunn.

 

Eller er Du lettere masokistisk, vil utnyttes.

prøv denne: 

Les, så Du ikke gjentar andre eller misforstår.

Joda, populært, mange ganger TU. Og påvirker tilsvarendes (med avtakende nytte/kost, degresiv eponentialfunksjon)

Terskelverdier eksisterer selvsagt, men det mangler eg datasett på (førebels), og er vel godt utenfor mit intresseområde og muligheter.

 

Er «maxRPM» en forfatterspire har han vertfall nok data, til det ypperste av film sett med mine briller (x1,5).

Skal kjøpe kirurgibriller så telefonen fremstår som 50’’, den har jo over 360 raster / HPO (Høg Pixel Oppløsning) liggendes i 16:9 format.

Smart, neida «Common Sens». Den bruker jo bare 1/4 av energien til en Pad, og det er spart Litium også.

 

 

Så er det å vente på sensur og OT (out of topikk) forklaringen, som vanlig. Fra de navnløse, inkognitoer.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...