Gå til innhold

ID.3 imponerer, men har et stykke igjen å gå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (7 minutter siden):

Tok litt av her nå.. Fra problemer med ID.3 til Tesla sin selvkjøring til Jorda er flat 😂

Nå, vil ikke si det. Poenget er at Jorda har vært flat mykje lenger en ID.3 har hatt problemer forholdsvis.

 

Og hva med ID.4 ?

Man trenge å analysere og samenstille for å forstå. Skal bilen gå fremover, bakover eller er sidelengs betre, være et lytteromm, TV stue, osv, osv...

Dei neste 130 år vil vise om en batteri - bil har andre potensialer en ICE (Internal Combustion Enginen) motoren. Også kalt prompebil, fosilbil av forståsegpåere.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Halvor Sølvberg- the MOV said:

Nå, vil ikke si det. Poenget er at Jorda har vært flat mykje lenger en ID.3 har hatt problemer forholdsvis.

 

Og hva med ID.4 ?

Man trenge å analysere og samenstille for å forstå. Skal bilen gå fremover, bakover eller er sidelengs betre, være et lytteromm, TV stue, osv, osv...

Vel, nå er jo ikke jorda flat da og dette er ikke rette tråden å diskutere det.
Du linket jo selv til den perfekte plass for å ytre slik fantasi.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Vel, nå er jo ikke jorda flat da og dette er ikke rette tråden å diskutere det.
Du linket jo selv til den perfekte plass for å ytre slik fantasi.

Det var for å eksemplifisere hva som har kunder, at bløff / floksler som «0 - utslipp» og lite kunskap er et problem. Gir degenerering også intelektuelt, i media, ved stemmegivning osv.

 

Og ja NRK journalister gret da Republikanerne vant, såg dei hjelpte godt til (var en fadese).

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
21 hours ago, Marzo said:

Holder vel å starte bilen med døra åpen, så vil den ikke slå seg av? Eller har de endret på dette?

Døra åpen?

Ikke det jeg har gjort. Så vidt jeg har merket vil bilen slå seg av så lenge du reiser deg fra setet.

Whatever, jeg hiver bare nøkkelen inn i bilen og trykker på startknappen.

Lenke til kommentar

ID.3 er på mange måter en veldig bra bil. De som  hadde ansvaret for chassis gjorde en god jobb 🙂 Bilen er god å kjøre med bra komfort. Det er imidletid en masse småting, som ikke ødelegger hovedinntrykket av en god bil, men som irriterer (litt...).

Jeg kom fra en godt utstyrt e-golf til ID.3 Plus. e-golfen hadde en litt sånn udefinerbar "feel good" følelse og var finpusset gjennom mange tiår (Bjørn om e-golf: "bra bil - dårlig elbil"), dette mangler ID.3'en. Interiøret og infotainment er diskutert opp og ned i mente så skal ikke si noe mer om det.

Bilen kostet nok en del å utvikle så her var det tydeligvis behov for sparetiltak. Ingen mulighet for taklast er det verste. Bilen har så god plass og rekkevidde at den kunne ha fungert som fullverdig familiebil med mulighet for skiboks. Og så er det en del ting som man forventer i en bil i denne prisklassen, som er under pari, til dels langt under det jeg forventer:

  • Stereo: ingen høytalere i bakdøra. Lydkvalitet godt under klasse-standard. Muttern sin Yaris fra 2015 har bedre lyd...
    • Noen som vet om det ligger høyttalerkabler til baksete?
  • Ikke regulerbar korsryggstøtte. Jeg sitter OK og savner det egentlig ikke, men kan være viktig for noen.
  • Ingen høyderegulering av passasjersetet

En god bil. Er rimelig sikker på styringssystemene blir OK etterhvert. Men stiller meg tvilende til at følbare sparetiltak vil lønne seg for VW i det lange løp - det vil slå ut på salg... 

Edit: skulle de spart penger så kunne de heller ha hatt 18' felger i alle utstyrsnivåer så kunne heller de som ville ha oppgradert.

Endret av Taslak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Taslak skrev (23 minutter siden):

Stereo: ingen høytalere i bakdøra. Lydkvalitet godt under klasse-standard. Muttern sin Yaris fra 2015 har bedre lyd...

  • Noen som vet om det ligger høyttalerkabler til baksete?

Dette er noe jeg også reagerte på. Skuffende at Normal og Plus versjon mangler høyttalere bak. Max versjonen har dette, og lyden er et godt hakk opp, så det burde jo være greie rutingsmuligheter for ettermontering, og jeg tipper folk kjapt finner ut at det ligger et marked der. 

Av det jeg har sett på fjøsboka, så ligger det ikke ferdig rutet kabler. Men folk har allerede etterinstallert høyttalere i en Plus. 
Vil overraske meg stort om dette ikke kjapt faller i tilvalgs lista for bilene som ble solgt etter 1'st. 

Hadde jeg vært Plus eier, så hadde jeg ropt til Møller og VW om å få kompensasjon, og en lydoppgradering er nok høyt i lista der for å få betalt litt for tidlige problemer. 

Taslak skrev (26 minutter siden):
  • Ikke regulerbar korsryggstøtte. Jeg sitter OK og savner det egentlig ikke, men kan være viktig for noen.
  • Ingen høyderegulering av passasjersetet

Kontakt skrapten og be folk si ifra når en Max havner dit, så kan du kanskje få billig oppgradering for å få korsryggstøtte, og høyderegulering med de setene der. Tour versjonen av dagens modellutvalg har også disse setene, men de havner jo ikke på skrapen med det første siden det nok er få av dem ute, om noen av dem er ute ennå. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Trestein skrev (14 timer siden):

"..and have best-in-class energy density and efficiency."

hva betyr dette? Er det snakk om batteri, eller energi effektivitet ved produksjon av MEB plattformen? 

Slik jeg har forstått det er ikke batteriet en del av MEB, men teksten virket litt misledende for min del. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

105stk ID.3 på finn.no nå. 126stk på VW sin salgsportal bruktbil.no.

De billigste ligger ute til 319 000kr, og e vist gode prutemuligheter hos forhandlerne.

Kan jo fort bli en god bil om man får den til rett pris, men litt surt for de som nettop betalte mye mere.

 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

105stk ID.3 på finn.no nå. 126stk på VW sin salgsportal bruktbil.no.

De billigste ligger ute til 319 000kr, og e vist gode prutemuligheter hos forhandlerne.

Kan jo fort bli en god bil om man får den til rett pris, men litt surt for de som nettop betalte mye mere.

 

Er de oppdatert med 2.1software er de kjempebra biler. Id 4 får bra omtale også. starter utlevering til kunder i disse dager.

Nå kan man visst få Id 3 77kwh utgave som 5 seter også. 

 

Startprisen er fra 280 000kr for 45kwh versjon

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Trestein said:

Er de oppdatert med 2.1software er de kjempebra biler. Id 4 får bra omtale også. starter utlevering til kunder i disse dager.

Nå kan man visst få Id 3 77kwh utgave som 5 seter også. 

 

Startprisen er fra 280 000kr for 45kwh versjon

Nå som prisen begynner å komme ned kan det fort bli en god bil for pengene ja. 

Når det gjelder 2.1 softwaren så virker det ikke akkurat som at det er noe revolusjon. Mange er enda veldig misfornøyd og har knapt merket forsjell..

Men fra 2.1 så støttes vel OTA? Slipper å dra til verkstedet annenhver uke da iallefall til de får fikset ting.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Nå som prisen begynner å komme ned kan det fort bli en god bil for pengene ja. 

Når det gjelder 2.1 softwaren så virker det ikke akkurat som at det er noe revolusjon. Mange er enda veldig misfornøyd og har knapt merket forsjell..

Men fra 2.1 så støttes vel OTA? Slipper å dra til verkstedet annenhver uke da iallefall til de får fikset ting.

Husker ikke alle versjonene men de skal kunne oppdateres OTA. 

Hvor mye billigere de kan bli aner jeg ikke.

Vw sier vel at batteripakkene kommer til å synke ca 50% i pris til 2025. Da vil man også få SSB batterier i samme pakke. 

Du må nok på verksted for å få fikset mekaniske problemer. Det sies at de har redusert forbruk og fikset duggproblemer med oppdatering. Batteri drain også. 

Tror flere ting er fikset. Man ser KW ladeeffekt inni bilen når man lader osv

Dette er nok årsak til at de har stoppet utlevering av biler i Januar og Februar.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det noen forskjeller - annet enn kosmetiske og utstyrsmessig, selvfølgelig - på ID.3 1st-modellene og de som ikke er "1st", som er de som kan bestilles/kjøpes nå ("Tech", "Family" etc.)?

Tenker på kjøp av demo "1st Plus" vs. ny, og føler i utgangspunktet at ny ikke er veldig mye valuta for pengene, selv om prisjusteringen fra Møller gjør det litt hyggeligere.

Lenke til kommentar
oophus skrev (På 2.2.2021 den 12.51):

AP og FSD inkludert FSD-Beta utnytter rådataene på samme metode. Det er begrenset hva man kan gjøre med ei rekke piksler for å finne ut av dybde informasjon og dermed produsere 3D data fra sensorer som genererer 2D data.

Neida:

https://www.teslarati.com/tesla-pure-vision-fsd-patent-elon-musk/  

oophus skrev (På 2.2.2021 den 13.21):

Ja, Elon Musk bruker tydeligvis en egen definisjon for å lure folk som utnytter artikler som peker mot SAE J3016 som altså definerer autonomi til å tru at dette i det hele tatt er mulig på modeller som er ute idag. Det er det altså ikke.

L5 vil kreve at sensorene renser seg selv for skitt og smuss blant annet.

Det er usaklig og forkastelig av deg å anklage Musk for å lure folk. Det er du som lyver om ham igjen. Du burde kutte ut med det hvis du ønsker å bli tatt seriøst.

Men uansett, kan du siterer delen som krever rensing av sensorer? Frontkameraer renses jo med vindusviskere, og det skal ekstremt mye til for at sidekameraene skal bli skitne. Ryggekameraet er det derimot lett at blir dekket med møkk, men det er neppe nødvendig for autonomi.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (På 2.2.2021 den 14.28):

Tok litt av her nå.. Fra problemer med ID.3 til Tesla sin selvkjøring til Jorda er flat 😂

Ja, så vi kan jo komme litt tilbake til tema. Salget av ID.3 har tilsynelatende gått rett i bakken. Og nå senker de prisene på dem også.

Hva skjer? Jeg trodde ID.3 skulle være en braksuksess?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (12 minutter siden):

Ja, så vi kan jo komme litt tilbake til tema. Salget av ID.3 har tilsynelatende gått rett i bakken. Og nå senker de prisene på dem også.

Hva skjer? Jeg trodde ID.3 skulle være en braksuksess?

VW har introdusert en ny modell ID 4 

Den gir nok mere el bil for pengene enn ID3. Ser den klatrer raskt på salgslistene

ID3 first var vel mere som en ventepølse.

VW har vel bare fått fyllt opp forhandlerne med demobiler. Første bach var vel biler som ikke kunne spesifiseres. Nå kan folk velge mere hvilket utstyrsnivå og batteri de ønsker. VW produserer vel etter bestilling. Man må nok vente litt før ordinær produksjon starter opp. 

Dessuten har Norske kroner styrket seg mot euro. Tror prisene er som før i eu land.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...