Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

HU har så lenge jeg kan huske alltid vært kritisk til Nvidia (i hvertfall det inntrykket de har gitt meg) og etter de fikk pushback har de oppført seg som en snurt 5-åring ovenfor Nvidias produkter. Det minner mer om en evigvarende grudge til tider.

Heldigvis klarer de å komme med noe konstruktivt og konkret i all eder og galle men jeg er alltid skeptisk til reviewers som helt klart virker å ha en form for grudge mot en viss leverandør. 

De fleste andre (linustech, gamernexus, jayz etc.) som pisker Intel, Nvidia, AMD eller produsenter som MSI, Gigabyte når de fortjener det - beholder integriteten når de roser dem for gode produkter. Hvor man ser at det ikke er en negativ trend over lang tid som farger nærmest alt man hører.

Når en reviewer havner innenfor territoriet fanboyism så mister jeg interessen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 1/11/2022 at 6:51 PM, Dragonlove said:

Koster mer å holde 5 3090 i gang enn 10 3060ti for eksempel som gir ca samme hashrate, om du miner.

Hvis jeg regner med LHR 3060ti kort og eth, får jeg en tangering ca ved 1.5 kr/kwh, da ser jeg bort fra investeringskostnaden.

tror ikke det er konstant dyrere konstant   dårligere inntjening  med 3090, det er helst når strømmen er dyr, siden 3060 er mere effektiv (d00h)

Note: Har du Odessey Pads Thermaltake, kan det lønne seg å stramme skruene etter en stund, jeg merket at tempen gradvis økte og fikk da mistanke, tok det ut igjen og fikk et kvart til halvt tørn pr skrue. Tjente 4 C.

 

edit: for lettere å forstå

 

 

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

 

Sk mining prøver å bortvelge angrerett pga antakelser, høres litt dodgy i mine ører men jeg vil tro de ikke kan gjøre det eller? Jeg har selv kjøpt 2 kort eller flere hvor jeg har skaffet til kamerater.

 

OBS: På grunn av produktet sin art vil vi ikke kunne tilby angrerett ved kjøp av 2 eller flere grafikkort. Dette på grunn av kjøp som er naturlig å anta er til øknomisk vinning, profesjonelt bruk e.l. (som mining utstyr) ikke er å anse som forbrukerkjøp.

Dette innebærer at vi ikke tilbyr angrerett på kjøp av disse grafikkorta ved kjøp av flere enn 2, men du har mulighet til å ta kontakt med oss for å avbryte bestillingen om den ikke er sendt. Etter varene har blitt sendt regner vi kjøpet for fullført fra vår side.

Lenke til kommentar
Karamell skrev (1 time siden):

Hvis jeg regner med LHR 3060ti kort og eth, får jeg en tangering ca ved 1.5 kr/kwh, da ser jeg bort fra investeringskostnaden.

tror ikke det er konstant dyrere med 3090, det er helst når strømmen er dyr, siden 3060 er mere effektiv (d00h)

Note: Har du Odessey Pads Thermaltake, kan det lønne seg å stramme skruene etter en stund, jeg merket at tempen gradvis økte og fikk da mistanke, tok det ut igjen og fikk et kvart til halvt tørn pr skrue. Tjente 4 C.

 

 

Bruker du mer strøm når den er dyr?🙈🤔

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 timer siden):

HU har så lenge jeg kan huske alltid vært kritisk til Nvidia (i hvertfall det inntrykket de har gitt meg) og etter de fikk pushback har de oppført seg som en snurt 5-åring ovenfor Nvidias produkter. Det minner mer om en evigvarende grudge til tider.

Heldigvis klarer de å komme med noe konstruktivt og konkret i all eder og galle men jeg er alltid skeptisk til reviewers som helt klart virker å ha en form for grudge mot en viss leverandør. 

De fleste andre (linustech, gamernexus, jayz etc.) som pisker Intel, Nvidia, AMD eller produsenter som MSI, Gigabyte når de fortjener det - beholder integriteten når de roser dem for gode produkter. Hvor man ser at det ikke er en negativ trend over lang tid som farger nærmest alt man hører.

Når en reviewer havner innenfor territoriet fanboyism så mister jeg interessen.

Jeg leser det ikke på samme måte. Men det jeg ikke liker, er hvor høyt de priser FSR. Det er jo ganske basic oppskalering.

Uansett, er mye av innholdet deres som ikke dreier seg om nvidia. Jeg liker de, de anmelder ting som LTT har blitt for store for nå. Feks hovedkort round-up, detaljerte anmeldelser av monitorer m.m.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, MrMarbles said:

Jeg leser det ikke på samme måte. Men det jeg ikke liker, er hvor høyt de priser FSR. Det er jo ganske basic oppskalering.

Uansett, er mye av innholdet deres som ikke dreier seg om nvidia. Jeg liker de, de anmelder ting som LTT har blitt for store for nå. Feks hovedkort round-up, detaljerte anmeldelser av monitorer m.m.

FSR er vel AMD og ikke Nvidia? eller misforstår jeg hva du tenker på? Jeg brukte eks. HU til AM4 hovedkortet jeg skulle bskaffe. Der hvor de er gode og saklige blir de brukt.

EDIT:
Ah priser... som i roser :D Trodde du snakket om at AMD la en høy skatt på FSR og samtidig forvekslet det med DLSS (travel arbeidsdag). Ja, enig der :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Dragonlove said:

Alle kort tjener mer for strøm under 1.5 kroner per kWh, bare angret på at jeg ikke ordnet meg avtale på 30-40øre, men det kunne vært verre, har 99 øre ut januar 😁

Nytt forsøk  🙂 : 3090 tjener mere enn 3060 ti LHR så lenge strømmen koster mindre enn 1.5 kr /kWh. Koster strømmen mer enn 1.5, så tjenere 3060 ti LHr mer. Koster strømmen mindre, så tjener 3090 mest.   Så de bytter plass på en måte, når strømprisen stiger over et visst nivå.

edit: Obs dette gjelder for 2x3060 ti LHR vs 1 3090 - siden utgangspunktet var 2 for 1

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Karamell skrev (6 minutter siden):

Nytt forsøk  🙂 : 3090 tjener mere enn 3060 ti LHR så lenge strømmen koster mindre enn 1.5 kr /kWh. Koster strømmen mer enn 1.5, så tjenere 3060 ti LHr mer. Koster strømmen mindre, så tjener 3090 mest.   Så de bytter plass på en måte, når strømprisen stiger over et visst nivå.

edit: Obs dette gjelder for 2x3060 ti LHR vs 1 3090 - siden utgangspunktet var 2 for 1

Har aldri sagt noe om LHR kort, det var det du som kom med.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Dragonlove said:

Har aldri sagt noe om LHR kort, det var det du som kom med.

Regnestykket har ikke så mye å gjøre med hvilket kort som brukes,

men at fastleddet på strøm gir forskjellige kurver for inntjening for kort med ulik effektivitet. Nå er det faktisk siste gang jeg prøver å forklare hvordan det virker, siden det later ikke til å  "gå inn".

Edit: Angående 10 stykk non LHR 3060ti så er det jo bare å kjøpe dem ?

Endret av Karamell
Lenke til kommentar

3090 bruker 330W for å gjøre samme jobb som 2x 3060 Ti gjør ved 240W. Forskjellen ligger i at 2x 3060 Ti kostet 11-13k mens 1x3090 kostet 20-26k. 4 stk 3060 Ti  kostet =< 1x 3090. 90W er en forskjell, men den store forskjellen ligger i innkjøpsprisen til kortene.

 

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Mottok omsider et 3080 sent i fjor, type gigabyte rtx 3080 turbo. Var erstatning for asus sitt 3080 tuf som jeg bestilte medio oktober '20.

Var skeptisk til blower kort, men så langt må jeg si meg veldig fornøyd. Kjøres i mini itx kabinett, og temp på både cpu og gpu falt med ca 5 grader under load i forhold til det gamle 1080ti kortet.Ikke støyer det nevneverdig heller.

Endret av Talwin
Lenke til kommentar
Talwin skrev (2 timer siden):

Mottok omsider et 3080 sent i fjor, type gigabyte rtx 3080 turbo. Var erstatning for asus sitt 3080 tuf som jeg bestilte medio oktober '20.

Var skeptisk til blower kort, men så langt må jeg si meg veldig fornøyd. Kjøres i mini itx kabinett, og temp på både cpu og gpu falt med ca 5 grader under load i forhold til det gamle 1080ti kortet.Ikke støyer det nevneverdig heller.

I mini-ITX er blower gull, spesielt om du har bra luftflyt mot GPU-vifta. 

Lenke til kommentar

Fikk endelig mail fra EVGA om stepup fra EVGA 3080 FTW3 til 3080ti FTW3.

Men er faktisk litt usikker på om jeg skal gå for det.
Kortet jeg har nå er jo et ikke-LHR-kort, og 3080ti er jo et LHR-kort.

Men koster meg bare €146 (kursen nå er vel ganske nøyaktig 10, så blir ca NOK 1460,-),  så det blir jo ganske billig for et TI-kort.

Og samtidig miner jeg stort sett på ganske lave instillinger for å holde støynivået nede.
(PC'en står rett ved siden av der jeg sitter å jobber på hjemmekontor.)

Og nå har jo EVGA sluppet en patch som gjør at man kan mine ganske bra også med 3080ti:
https://www.notebookcheck.net/New-EVGA-firmware-boosts-Ethereum-mining-on-GeForce-RTX-3080-Ti-LHR-units-by-over-20-percent-up-to-91-MH-s.584967.0.html

Lenke til kommentar
BadCat skrev (På 14.1.2022 den 22.17):

Ikke hvis du har egnet kabinett med direkte inntak fra siden.

image.thumb.png.5dcfdce4546195a35cb89b22c192bd44.png

Jo, blower er fremdeles bra da luftflyt ellers er et problem i mange ITX kabinetter, ekstravarmen fra GPU ender opp med å gjøre CPU, ram etc varmere om du ikke har blower. Har du bra luftflyt kan det dog gå greit, men få ITX-kabinetter har det. Om du har tårnkjøler/aio på CPU kan det og funke fint uten blower, men har du spreder-kjøler på både CPU og GPU og typisk bare en utblåsningsvifte blir det svært varmt i populære ITX-kabinetter som f.eks CM 110, 130 og Kolink Sattelite. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...