Gå til innhold

NVIDIA RTX 30XX - Levering, forsinkelse, fortvilelse og forhåpninger


OddZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, Cowboystrekk said:

Jo, blower er fremdeles bra da luftflyt ellers er et problem i mange ITX kabinetter, ekstravarmen fra GPU ender opp med å gjøre CPU, ram etc varmere om du ikke har blower. Har du bra luftflyt kan det dog gå greit, men få ITX-kabinetter har det. Om du har tårnkjøler/aio på CPU kan det og funke fint uten blower, men har du spreder-kjøler på både CPU og GPU og typisk bare en utblåsningsvifte blir det svært varmt i populære ITX-kabinetter som f.eks CM 110, 130 og Kolink Sattelite. 

Kanskje hvis man velger et tilfeldig kabinett. Man velger selvsagt et kabinett som er egnet til å ha et kraftig grafikkort i. Bare fordi noen en gang sa at sentrifugalvifte er bra i sammen med ITX-kabinett, betyr det ikke at det er en fasit. Det gjelder stort sett tilfeldige og lite egnede kabinett som man ikke kjøper i utgangspunktet.

Det er ingen som lager NVIDIA-kort med Sentrifugalvifte til hjemmemarkedet. Kun til proff/arbeidsstasjon hvor man må ha maks 1-2 slot og sandwitcher 1-2 kort for å få inn 4 kort.

ITX er populært i hjemmemarkedet og da skulle man trodd at det kom kort med Sentrifugalvifte, men det gjør det altså ikke. De fleste ITX-.chassi som er ment å ha grafikkort på 35 cm er laget slik at aksialvifte funker best.

Her er chassiet om man skal ha en kompromissløs PC i lite format.
https://lian-li.com/product/q58/

q58-s03-1.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (17 minutter siden):

Kanskje hvis man velger et tilfeldig kabinett. Man velger selvsagt et kabinett som er egnet til å ha et kraftig grafikkort i. Bare fordi noen en gang sa at sentrifugalvifte er bra i sammen med ITX-kabinett, betyr det ikke at det er en fasit. Det gjelder stort sett tilfeldige og lite egnede kabinett som man ikke kjøper i utgangspunktet.

Det er ingen som lager NVIDIA-kort med Sentrifugalvifte til hjemmemarkedet. Kun til proff/arbeidsstasjon hvor man må ha maks 1-2 slot og sandwitcher 1-2 kort for å få inn 4 kort.

ITX er populært i hjemmemarkedet og da skulle man trodd at det kom kort med Sentrifugalvifte, men det gjør det altså ikke. De fleste ITX-.chassi som er ment å ha grafikkort på 35 cm er laget slik at aksialvifte funker best.
 

Jeg sier ikke at blower er bedre, bare at det kan være bra avhengig av kabinett, har du dårlig luftflyt vil ofte blower være bedre for resten av komponentene. 

 

Jo, diverse aksialkort til hjemmemarkedet, her er noen eks:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5821120

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5731754

 

Lenke til kommentar

Du mener vel sentrifugal?

De kortene er midi i mellom. Det er hakket før man kommer til brukerne som utelukkende velger A-serien. Det er bedre markedsøfing å skrive at det er for chassi med begrenset luftlyt enn å skrive at det er for arbeidsstasjon.

Her har den ene hermet etter den andre, Gigabyte har også Turbo-kort med sentrifugalvifte.

Verken Komplett eller Proshop selger ASUS Turbo. Proshop selger Gigabyte 3080 Turbo. Det er ikke et typisk hjemmekort, men det er godt utbredt i bedriftsmarkedet/pro.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (24 minutter siden):

Du mener vel sentrifugal?

De kortene er midi i mellom. Det er hakket før man kommer til brukerne som utelukkende velger A-serien. Det er bedre markedsøfing å skrive at det er for chassi med begrenset luftlyt enn å skrive at det er for arbeidsstasjon.

Her har den ene hermet etter den andre, Gigabyte har også Turbo-kort med sentrifugalvifte.

Verken Komplett eller Proshop selger ASUS Turbo. Proshop selger Gigabyte 3080 Turbo. Det er ikke et typisk hjemmekort, men det er godt utbredt i bedriftsmarkedet/pro.

Ja, rota med begrepene. De selges jo til konsumenter og er ikke beregna på proff, det har man quadro til ;)

Lenke til kommentar
Kimelimm skrev (11 minutter siden):

Hvordan ligger det ann for å få snappet til seg et 3070/3080 om dagen?

Har bladd bakover men ser mye diskusjoner rundt LHR og TI-kort, hva er statusen per i dag for oss som først og fremst ønsker et til gamingmaskina?

Flere nettbutikker som har begge kortene på lager, men prisen er enda dobbelt av hva MSRP er.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dragonlove said:

Og nye kort som kommer blir nok ennda dyrere, tenker da først og fremst på 40xx som sanynligvis kommer etter sommeren engang

40xx kan bare bli dyrere hvis kryptomarkedet kan støtte det i form av en mynt som kan lønnsomt kan mines. GPU over 5000 kr var et marginalt marked for gaming før og vil bli det igjen.

Lenke til kommentar
vinterstum skrev (1 time siden):

40xx kan bare bli dyrere hvis kryptomarkedet kan støtte det i form av en mynt som kan lønnsomt kan mines. GPU over 5000 kr var et marginalt marked for gaming før og vil bli det igjen.

Er nok pga fortsatt chipmangel det vil bli dyrere, leste at elektronikk/data kunne bli ca 20% dyrere.

Det kommer nok uansett til å bli en høyere mrsp på 40xx serien enn 30xx serien vil jeg tro

Lenke til kommentar
Dragonlove skrev (4 timer siden):

Er nok pga fortsatt chipmangel det vil bli dyrere, leste at elektronikk/data kunne bli ca 20% dyrere.

Det kommer nok uansett til å bli en høyere mrsp på 40xx serien enn 30xx serien vil jeg tro

Men om eth holder kursen og går POS i juni så kan det bli mulig å få kort til msrp, noe som har vært så og si umulig med 30-serien unntatt rett etter lansering i 2020. Plager meg lite om 4060ti/4070 får msrp på 499 og 599 usd om det fører til at jeg kan få f.eks Asus tuf 4060ti til 6k ;)

Lenke til kommentar
5 hours ago, Dragonlove said:

Er nok pga fortsatt chipmangel det vil bli dyrere, leste at elektronikk/data kunne bli ca 20% dyrere.

Det kommer nok uansett til å bli en høyere mrsp på 40xx serien enn 30xx serien vil jeg tro

Ja, produsentene sier jo at det er chipmangel, men samtidig viste vel årsrapporten fra Nvidia at de aldri har levert så mange kort som de gjorde i fjor. For meg skurrer det da med forklaringen om chipmangel. Min tanke er fremdeles at kryptomining er lønnsom nok til at det segmentet kjøper alt de kommer over. Hvis dette skal fortsette ut 2022 så må de fortsette å kjøpe i stadig større volumer og det fordrer at det er en mynt eller flere der ute som lønner seg å mine.

Er forøvrig helt enig i at MSRP vil bli høyere for 40xx serien, 30xx var kanskje altfor rimelig ved start sett i lys av ytelsen.

5 hours ago, Comma Chameleon said:

Det samme trodde folk om mobiler. Nå koster de 10k.

Nvidia og co ser at folk er villig til å betale. Hvorfor i all verden skal de senke prisene da?

Dette er et godt poeng, ingenting å si på det. Men til de prisene ser jeg ingen grunn til å vende tilbake til PC som spillplattform, litt vemodig men tidene forandrer seg. Har spilt mye switch (og litt Geforce Now på PC titler) det siste året og det har blitt mye gaming for pengene. Har ikke noe mot å bruke 4-5k på et skjermkort som jeg gjorde når jeg kjøpte 1070 for mange år siden, men da bør ytelsen også være nær toppen av serien som det var da. Betaler ikke den summen for et RX 6500 eller noe liknende.

Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Er nok for en stor del FUD dette. Produsenter sier de ikke har varer for å skjule den enorme inflasjonen som herjer for tiden (med vilje).

Det skal sies at etterspørselen etter chipper er mye større nå pga selvkjørende biler, samt PS5 og nye Xbox, tørke som rammet TSMC og reduserte produksjon ved noen av fabbene deres, samt forsinket og dyrere levering med fraktskip pga Covid har også bidratt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Kimelimm skrev (16 timer siden):

Æsj, da får jeg vel vente, har et 1080 som klarer seg bra foreløpig, men lite interessert i å betale dobbelt, hehe.

Husk at du får mer ditt gamle kort også i dagens markedet. 

Solgte nettopp mitt 1080TI for 6000 på finn, den samme prisen jeg ga for det for ca. 4 år siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...