Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Inkassokrav - aktør kan ikke bevise/dokumentere krav


geir__hk

Anbefalte innlegg

Hvorfor må dette gjøres så komplisert? 

Du bestrider svaret i første mail du sender tilbake. Hvis inkasso selskapet fortsetter å sende purringer kan du svare eller la vær. 
Skulle inkasso selskapet gå videre med innkrevingen er det bare å legge frem at du har bestridet kravet fra første stund og inkasso selskapet vil ikke ha noen sak?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Marzo said:

Skulle inkasso selskapet gå videre med innkrevingen er det bare å legge frem at du har bestridet kravet fra første stund og inkasso selskapet vil ikke ha noen sak?

Høres riktig ut.

 

14 hours ago, 0laf said:


Litt usikker på hva du mener med "streng beskjed", men du burde nok sende inn kopi av fullmakt, hvor det går klart frem at du representerer vedkommende, og at all kommunikasjon skal gjøres med deg.

Aktør har allerede fått dette. Inkassoselskapet er beviselig gjort klar over når aktør mottok dette.

Harkskt spørsmål - bare for å sette litt på spissen:
Når da aktør sender saken videre til (sitt eget) inkassoselskap - er det da mitt (eller egentlig da den personen jeg hjelper) sitt ansvar for å sørge for atter en ny runde med fullmaktsbrev overfor dette inkassoselskapet? Hint - kravet skulle jo aldri gått til inkasso i første omgang.

Personlig så tror jeg at inkassoselskapet er fullt vitende om at saken er håpløs, men av enellerannen grunn (det var nevnt tidligere i tråden at slike ofte er skruppeløse) fortsetter med påtrykk overfor h*n.

 

Skulle så inderlig ønske det fantes lover mot slik trakassering som denne aktøren og inkassoselskapet utsetter h*n for. Da mener jeg ikke "lover" som ender opp med en "straff" som i praksis innebærer at aktør/inkassoselskap henges litt ut på nettsiden til finanstilsynet. Jeg tenker mer i retning bøter som virkelig svir i pengebingen til disse selskapene - for det tror jeg er det eneste måten de kan lære på.

Lenke til kommentar
On 11/19/2020 at 5:19 PM, geir__hk said:

Oppdatering.

Nå har inkassoselskapet funnet på noe nytt. Nå later de som at all mail jeg sender ikke kommer frem (kundebehandler på telefon brukte ingen betenkningstid da jeg spurte om mailhenvendelse var mottatt, før han svarte nei på spørsmålet). Her er det altså snakk om mail der jeg (igjen) bestrider kravet.

Nå skal det sies at jeg sender kopi til både selskap, aktør og 2 forskjellige epostaddresser som inkassoselskapet har brukt når de har henvendt seg til personen jeg hjelper. Sånn sett har jeg jo all dokumentasjonen jeg trenger for at mailene er sendt.

Hvis det nå er slik at jeg stadig svarer på mail på vegne av personen jeg hjelper (h*n videresender mailene til meg og så fyller jeg ut et skriv som igjen videresendes til alle aktuelle parter) og kundebehandler hos inkassoselskapet hele tiden benekter for at eposten er mottatt - hva da?

Har kunde noensinne spurt dette selskapet etter tjenester men latt være å bruke dem? Har kunde brukt litt av tjenestene? Innledningsvis så var du noe uklar rundt dette.

Høres jo ut som svindel. Går det an å anmelde dem?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 11/20/2020 at 6:37 PM, 0laf said:

Men, hver sin lyst, etter å ha kranglet med inkassoselskaper i flere tiår, så sender jeg aldri verken e-post eller ordinær post når det gjelder bestridelse av krav, kun i annen kommunikasjon, ettersom inkassoselskaper ikke er som andre selskaper, de mangler totalt skrupler.

Uansett, lykke til !

Det er riktig, at de mangler skrupler. Men, de fleste vil nok vurdere at en kamp er tapt. Men da videreselger de vel kravet til neste selskap?

Forresten så hadde jeg selv mottatt en tjeneste som utgjorde et småkrav en gang. Var vel på 4 tusen kroner. Jeg skrev og skrev eposter om at jeg bestridte kravet, men de ga seg ikke. Jeg fant selv ut etterhvert at jeg ville være skyldig kravet i 3 år. Men jeg fant også ut noe som kunne stille selskapet i et skjemmende lys under en forliksrådssak for åpne dører.

At de hadde vært sene med å sende meg kravet. Det tok dem ca. 7 måneder før jeg mottok faktura. Og det var egentlig det som irriterte meg litt, samt at de aldri gadd å ha en fornuftig dialog, når jeg stilte spørsmål om de faktisk hadde noe krav lengre.

Til slutt så fikk jeg beskjed om dato for et forliksrådsoppmøte. Jeg forklarte så saken i brev til forliksrådet at jeg bestred kravet, med informasjon om at selskapet nok også sannsynligvis hadde unnlatt å betale MVA. i mange måneder. Jeg skrev også at jeg vanligvis alltid gjorde opp for meg skyld, men at jeg fant oppkrevers oppførsel svært arrogant.

Da ble det fortgang i saken, de slettet alle renter og lot meg betale kun selve grunnkravet. Ferdig med den saken :wee:

Endret av G
Lenke til kommentar

Fra linken over:

 

Krav du mener er feil

Mottar du et krav (faktura eller brev fra inkassoforetak) som du mener er feil, bør du umiddelbart ta kontakt med kreditor og/eller inkassoforetaket. Det anbefales å fremsette klagen skriftlig og ta kopi av den, slik at du kan dokumentere at du har fremsatt klagen. Hvis klagen din ikke vurderes som åpenbart grunnløs, skal kravet anses som omtvistet og behandles deretter. Inkassoforetaket kan ikke drive ordinær inkasso på et omtvistet krav. De må enten forsøke å komme til enighet med deg eller sende saken over til forliksrådet for rettslig avgjørelse. Eventuelt må inndrivelsesprosessen avsluttes fra inkassators side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sverre1969 said:

Mottar du et krav (faktura eller brev fra inkassoforetak) som du mener er feil, bør du umiddelbart ta kontakt med kreditor og/eller inkassoforetaket.

Dette er gjort.

 

1 hour ago, Sverre1969 said:

Det anbefales å fremsette klagen skriftlig og ta kopi av den, slik at du kan dokumentere at du har fremsatt klagen.

Dette er gjort. Flere ganger - jeg har dokumentert ikke bare at kravet er grunnløst men også påpekt alle mangler og aktør og inkassoselskapets tilsynelatende manglende interesse i å løse saken (altså frembringe gyldig dokumentasjon på kravet).

 

Quote

Hvis klagen din ikke vurderes som åpenbart grunnløs, skal kravet anses som omtvistet og behandles deretter.

Vel - saken er jo at alle mine henvendelser som går på kravets dokumentasjon besvares med intet svar (dvs etterhvert kommer det som regel svar hvor aktør later til å ikke å ha lest eller forstått dokumentasjonskravet). Med inkassoselskapet er saken nå at ingen av mine henvendelser blir besvart - selv om jeg setter frister og sørger for at henvendelsene sendes fra både min postkonto og h* sin epostkonto - og at det sendes til alle 3 epostadresser som inkassoselskapet har benyttet.

 

Quote

Inkassoforetaket kan ikke drive ordinær inkasso på et omtvistet krav. De må enten forsøke å komme til enighet med deg eller sende saken over til forliksrådet for rettslig avgjørelse. Eventuelt må inndrivelsesprosessen avsluttes fra inkassators side.

Takk. Dette synes ikke inkassoselskapet å forholde seg til. Hverken aktør eller inkassoselskap har gjort noen reelle forsøk på å løse saken. Den røde tråden fra aktør og inkassoselskap er at når de sender mail - så har de tilfeldigvis "glemt" innholdet i mine henvendelser (les krav om dokumentasjon).

Hvordan kan man gå frem for å få inkassator til å avslutte inndrivelsesprosessen ?

 

2 hours ago, 0laf said:

... men avbrytes av erkjennelse eller utleggsforretning (... som gir nye ti år for hver gang).

Gjeld i Norge blir generelt ikke foreldet, med mindre noen glemmer å "fornye" den.

Takker for svar - selv om dette tolkes som at h*n kan fortsette å bli plaget/terrorisert av disse udyrene i lang tid fremover nå.

 

Endret av geir__hk
quote flere ganger på rad har en tendens til å fjerne tekst. . .
Lenke til kommentar

Hvis du har gjort alt du sier, så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hadde ikke løftet en finger før de (inkassoselskapet) kom til deg for å prøve å finne en løsning.

Det er jo også i deres interesse å komme til enighet med deg eller kalle inn til forliksrådet. Og slik jeg forstår, så er nå ballen hos dem.

Kanskje du kan ringe finansklagenemda inkasso, og få opprettet et saksnummer der, slik at du kan sette din sak hos nemda på kopi på all epost du sender. Så det blir en slags dokumentasjon på saken din fortløpende. Skriv også i hver epost at du ber at svar sendes til alle på kopi (at de trykker reply all), slik at også deres svar kommer med.

Lenke til kommentar
2 hours ago, mongojarle said:

Hvis du har gjort alt du sier, så hadde jeg ikke gjort noe mer. Hadde ikke løftet en finger før de (inkassoselskapet) kom til deg for å prøve å finne en løsning.

Det er jo også i deres interesse å komme til enighet med deg eller kalle inn til forliksrådet. Og slik jeg forstår, så er nå ballen hos dem.

Men i Norge kan de vel med loven i hånd trekke kravet fra lønnen etterhvert? Og hvis de ikke har noen disputt, slik de jo sier det ikke er, så er vel loven på deres side.

2 hours ago, mongojarle said:

Kanskje du kan ringe finansklagenemda inkasso, og få opprettet et saksnummer der, slik at du kan sette din sak hos nemda på kopi på all epost du sender. Så det blir en slags dokumentasjon på saken din fortløpende. Skriv også i hver epost at du ber at svar sendes til alle på kopi (at de trykker reply all), slik at også deres svar kommer med.

Meget god idé.

Lenke til kommentar
2 hours ago, mongojarle said:

Skriv også i hver epost at du ber at svar sendes til alle på kopi (at de trykker reply all), slik at også deres svar kommer med.

Takker for tipset Jarle. Når det kommer til ønske om at svar sendes på kopi så forutsetter vel det at de faktisk svarer på mailhenvendelser. . .

 

3 minutes ago, fokkeslasken said:

Men i Norge kan de vel med loven i hånd trekke kravet fra lønnen etterhvert? Og hvis de ikke har noen disputt, slik de jo sier det ikke er, så er vel loven på deres side.

Hm, jeg er usikker på hva du mener her (har sikkert trukket på smilebåndet her om det ikke var for at vi står midt i det selv). Lønnstrekk må vel gå via namsmannen eller rettssak? Disputten er jo meget enkel å bevise óg, det kan da umulig være sånn at det er opp til inkassoselskapet å avgjøre om det foreligger en disputt eller ikke.

Lenke til kommentar
4 hours ago, geir__hk said:

Takker for tipset Jarle. Når det kommer til ønske om at svar sendes på kopi så forutsetter vel det at de faktisk svarer på mailhenvendelser. . 

Naturligvis, men det at de ikke svarer er jo også i seg selv en slags dokumentasjon som jeg vil anse går i trådstarter sin favør. I en tvist vil de da kanskje påstå at de har svart, men må da kunne dokumentere det.

Trådstarter kan også skrive en epost hver gang han får en purring eller et krav, med nemda på kopi, der han igjen bestrider kravet med referanse xyz og ber om bekreftelse innen 14 dager for eksempel. Kan jo også skrive at hvis ingen svar er gitt innen 14 dager, så ansees kravet som frafalt og sak avsluttet. Så har du avsluttet saken på din side med mindre de svarer. Vet ikke om noe legalitet i å skrive en slik klausul, men jeg som ikke kan noe om dette hadde brukt, og ansett, en slik formulering for rimelig.

Jeg vet jo ikke om dette hjelper, men det er hva jeg hadde gjort. Føler det er mer enn hva som er forlangt av meg i en slik situasjon, og når man ikke kommer gjennom på noe vis, så hadde jeg i hvertfall gjort det jeg kunne for å få dokumentert korrespondanse og/eller mangel på det.

edit:
Hvis de mot formodning velger å svare på eposten din, men ikke har nemda sin sak med på kopi, så kan du også enkelt få dokumentert deres svar ved å sende et svar med bare en bekreftelse på mottatt epost og at du skal ta stilling til det som står senere, og så sette nemda på kopi igjen med ref-nummeret. Da vil jo firmaet sin melding komme i mail-historikken.

Endret av mongojarle
Lenke til kommentar

Har vært borti en del inkassoselskaper, men at de ikke svarer på reelle henvendelser har jeg aldri vært borti.

Nå finnes det vel et par hundre inkassoselskaper i Norge, så at noen av de kanskje ikke er like flinke, er nok også sannsynlig, men det virker uansett merkelig at de ikke svarer, selv de aller verste selskapene (les: Svea og Melin) pleier alltid å svare?

Nå har vel inkassoselskapet etter Inkassoloven (§10 og §11) en plikt til å undersøke om krav er rettmessig, og dersom debitor kontakter selskapet med innsigelser, uten at inkassator svarer på slike henvendelser, så er det trolig i strid med god inkassoskikk.

Lenke til kommentar
5 hours ago, geir__hk said:

Takker for tipset Jarle. Når det kommer til ønske om at svar sendes på kopi så forutsetter vel det at de faktisk svarer på mailhenvendelser. . .

 

Hm, jeg er usikker på hva du mener her (har sikkert trukket på smilebåndet her om det ikke var for at vi står midt i det selv). Lønnstrekk må vel gå via namsmannen eller rettssak? Disputten er jo meget enkel å bevise óg, det kan da umulig være sånn at det er opp til inkassoselskapet å avgjøre om det foreligger en disputt eller ikke.

Jeg vil bare legge til at jeg finner hele greia merkelig. Jeg tror jeg hadde gått til politiet. Tross alt er det gratis. Bare gå til skranken hos politiet og legg frem saken. Fortell at du er redd for din klients kredittmerknader med påfølgende fremtidige problemer for resten av livet, og at du ikke på noen måte lykkes i å engang få svar. Uansett hva som skjer hos politiet så går du hjem etterpå og skriver en mail om at du har vært hos politiet grunnet problematikken rundt å få dem i tale. Send mailen, vent en halvtime, ring dem og spør om mailen angående politibesøk kom frem. Etter det kan du med god samvittighet legge på om du vil. Det er stor sjanse for at de svarer på den mailen.

Lenke til kommentar

Ut i fra hva du skriver i de første postene om saken kan det se ut til at du krever dokumentasjon for forsendelsene av varene og ikke kjøpsdokumentasjon? Er det slik å forstå at dere vedgår bestilling av varene, men nekter å betale da dere ikke har mottatt varene og ingen kan dokumentere forsendelsene? Eller har jeg missforstått? Grunnen til at det høres slik ut er at du skriver f.eks:

Sitat

[...]Selskapet har ikke besvart mitt krav om å dokumentere (dvs. ingen vet hvor eller når tjenesten er utfør / varene sendt)[...]

Nå skal ikke jeg påstå jeg kan mye om juss, men kan det tenkes at dersom både dere og selger er enige om at kjøpet/bestillingen av varene har skjedd og at dette ikke er betalt for så er det tilstrekkelig for inkassoselskapet for å kreve inn pengene? Og at inkassoselskapet da anser dine innsigelser om manglende forsendelsesinformasjon som irrelevante? Jeg ser problemet med at selger ikke kan dokumentere forsendelsene sine og at dere kan ha et krav mot selger her, men jeg ser ikke at det er helt åpenbart at det er noe inkassoselskapet tar hensyn til. Det blir vel heller en reklamasjonssak? At dere ikke vet hvilke varer som er mottatt gjør det hele enda mer uklart for min del.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...