Gå til innhold

Nav dagpenger?


LMH1

Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (22 timer siden):

Vel handler om flaks og uflaks vet flere som har dårlig erfaringer med nav, de får forskudd på penger krav fordi de gir så dårlig oppfølging vet flere jeg kjenner også har dårlig erfaringer med vernet bedrifter, riktignok de gir lønn på høyde med folk fra afrika og kina generielt, gjør mye kjedelig rutine arbeid og har lite fagorginasjon eller beskyttelse som LO og ntho så blir det arbeidskonflikt er det lite å gjøre.

Men muligens det er permiteringer også i nav i tillegg var det vesentlig høyere folk som fikk støtte en tidligere flere fikk veldig tregt innvilget søknad om dagpenger. Flere har 6 måneder sen betaling på dagpenger.

For det nytte neppe å klage til nav eller høyre siden de vil ikke gi særlig svar, enste nav belager hvis man føler det slik men man kan når som helst si opp avtalen med nav.

Ja, det er nok mange som har brent seg på forskudd på dagpenger. Her hadde NAV et veldig stort dilemma. Man visste at saksbehandlingen ville ta veldig lang tid, da det kom så utrolig mange søknader, som det ikke var kapasitet til å behandle på kort tid. Man hadde 3 valg. 1: ikke ha noe forskuddsordningen og la folk havne i økonomiske problemer, 2: ha en forskuddsordning og ikke kreve penger tilbake som ville ført til mange flere svindelforsøk og flere dagpengesøknader (og dermed lengre saksbehandlingstid), 3: ha en forskuddsordning og kreve penger tilbake som fører til at folk som får avslag må tilbakebetale store summer. Man kan også kombinere 2 og 3. Man valgte i krisen å ha mindre veiledning til søkere og la saksbehandlere fokusere mer på å gjøre vedtak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kreppsen skrev (11 timer siden):

Det vil være veldig vanskelig å måle det. Stress er subjektivt og ansvar kan måles på mange måter. For å ta sykepleiere så jobber de færre timer enn mange andre yrkesgrupper og har jobb i det offentlige hvor du er helt trygg f.eks. i perioder som nå. Dette kan også være et fint sted for TS - det finnes midlertidige stillinger innenfor helsesektoren som trenger hender og kan være aktuelle for deg nå. 

Min, om enn subjektive følelse, er at folk flest får det de fortjener slik systemet er i dag. De som får godt betalt gjør jobber som færre andre har mulighet, kapasitet, eller evner, til å gjennomføre. 

Det er fordi du har vært heldig. Det er bra du ikke har havna i kverna som mange andre. Men ikke småliggjør andres situasjon fordi du ikke evner å empatisere.

Det er ikke så vanskelig å måle det, bra å prøve seg i forskjellige yrker. Ikke alle sykepleiere er så trygge, mange som mister jobben. De jobber vel 8 timer om dagen som alle andre de også? Så det skjønte jeg ikke.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (2 timer siden):

Det er fordi du har vært heldig. Det er bra du ikke har havna i kverna som mange andre. Men ikke småliggjør andres situasjon fordi du ikke evner å empatisere.

Det er ikke så vanskelig å måle det, bra å prøve seg i forskjellige yrker. Ikke alle sykepleiere er så trygge, mange som mister jobben. De jobber vel 8 timer om dagen som alle andre de også? Så det skjønte jeg ikke.

Jeg småliggjør ikke andres situasjon, jeg sier bare at de aller fleste yrker får lønn som er nokså rettferdig.  

At det er mange sykepleiere som mister jobben har jeg aldri lest noe om. Hvor har du det fra? En arbeidsuke for sykepleiere er 35.5 timer i uken og ikke 37.5 time i uken. 

Lenke til kommentar
Rawls skrev (På 23.9.2020 den 20.45):

Man hadde 3 valg. 1: ikke ha noe forskuddsordningen og la folk havne i økonomiske problemer, 2: ha en forskuddsordning og ikke kreve penger tilbake som ville ført til mange flere svindelforsøk og flere dagpengesøknader (og dermed lengre saksbehandlingstid), 3: ha en forskuddsordning og kreve penger tilbake som fører til at folk som får avslag må tilbakebetale store summer. Man kan også kombinere 2 og 3. Man valgte i krisen å ha mindre veiledning til søkere og la saksbehandlere fokusere mer på å gjøre vedtak.

Hadde håpet de hadde droppet forskudd jeg for ser nå det blir bare problemer, du får mene om jeg er alene men ser nav forsøker å kreve forskuddet tilbake. Betaler man tilbake blir ikke beløpet registert, så vi som betaler kan jo bare sende informasjon det er betalt men hjelper ikke for nav vil uansett gå til inkasso hvis det ikke blir gitt dokumentasjon på beløpet faktisk er betalt. Så har man noe rettigheter her? eller er det slik systemet er. Nav på sin side kan ikke se noe problem i denne saken her  er jo brukerne sin feil de søkte om forskudd men vi ble ikke informert om det slik det skulle ende. Har sagt til nav hvis de slik de behandler folk får jeg sette ned forskuddet for nav heller sløse saken på inkasso istedenfor da det ikke er min feil. Men er jo synd vi skal få inkasso saker men gidder ikke å betale 3 ganger beløpet fordi nav skal være fornøyd. Er jo ikke dem som taper på dette.

Men syns det blir ligdene som sosial dumping at gåreier utnytter dårlig behandlingstid og gjør lite for å prøve å finne løsning.

Fra 1 september skulle nav begynne å kreve penger tilbake men  nå er det snart 1 oktober. Så har lite tro på sitvasjonen bedrer seg.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Om du har betalt, så har du vel bevis på dette på en eller annen måte?
Antar du ikke la pengene på disken hos NAV og løp, men at du kanskje brukte banken din for å overføre, da har du det dokumentert. Burde ikke være veldig vanskelig å sende denne dokumentasjonen til NAV..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 30.9.2020 den 10.20):

Hadde håpet de hadde droppet forskudd jeg for ser nå det blir bare problemer, du får mene om jeg er alene men ser nav forsøker å kreve forskuddet tilbake. Betaler man tilbake blir ikke beløpet registert, så vi som betaler kan jo bare sende informasjon det er betalt men hjelper ikke for nav vil uansett gå til inkasso hvis det ikke blir gitt dokumentasjon på beløpet faktisk er betalt. Så har man noe rettigheter her? eller er det slik systemet er. Nav på sin side kan ikke se noe problem i denne saken her  er jo brukerne sin feil de søkte om forskudd men vi ble ikke informert om det slik det skulle ende. Har sagt til nav hvis de slik de behandler folk får jeg sette ned forskuddet for nav heller sløse saken på inkasso istedenfor da det ikke er min feil. Men er jo synd vi skal få inkasso saker men gidder ikke å betale 3 ganger beløpet fordi nav skal være fornøyd. Er jo ikke dem som taper på dette.

Men syns det blir ligdene som sosial dumping at gåreier utnytter dårlig behandlingstid og gjør lite for å prøve å finne løsning.

Fra 1 september skulle nav begynne å kreve penger tilbake men  nå er det snart 1 oktober. Så har lite tro på sitvasjonen bedrer seg.

Jeg forstår veldig godt at du ønsker at de ikke hadde innført det og det er tiltak som har store negative konsekvenser for en del mennesker. 

Når det gjelder problemer med betaling, så vet ikke jeg helt om skjønner problemet. Hvis du har betalt forskuddet så vil det stå i banken når du betalte, kontonummer, kid-nummer og hvor mye du betalte. Hvis disse stemmer med det de har bedt deg betale så er det bare å sende dokumentasjon på det hvis de klager. Du kan sikkert også ta kontakt med kontaktsenteret eller lokal kontoret hvis du trenger hjelp til å sende denne dokumentasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som er ekstra vansklig er de ikke lagret dokumentasjonen så man må jo regne seg frem, de på nav beklager sitvasjonen men hjelper lite, er jo ikke bare å belage nei du får ikke lån fordi nav har gjort en feil.

Men er jo slik livet til folk er nå.

Nav vertfall den saksbehandleren prøver å bagalitisere det, er ikke noe å tenke på og ikke noe å beskymre seg over så sier litt hvordan folk er der. Syns selv en del saksbehandler der er inkompetene selv de påstår har jobbet der i 25 år. Er jo ikke så farlig å ikke registere fravær så sant det ikke er over 10 dager?hva er vitsen med meldekort hvis slik skal bagalitiseres? Så syns lite om nav man har lite altenativer utenom.

syns også lite om inkassofirmaet er lettere å forholde seg til en nav.

Så er vel problemet mange på nav venter så lenge som mulig for arbeidsgiver skal løse sitvasjonen hvis det ikke løser seg så venter de til siste stund før de vurder alternativ, hvis det heletatt er alterntiver, ikke at det nødvendigvis er negativ, men er jo litt støsing av både min lønn og statens penger.

Så dere må gjerne vurdere om dere kjenner normal service fra nav. Om flere opplever de som lite samarbeidsvillige. Får jeg probler er det min skyld.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (20 timer siden):

Det som er ekstra vansklig er de ikke lagret dokumentasjonen så man må jo regne seg frem, de på nav beklager sitvasjonen men hjelper lite, er jo ikke bare å belage nei du får ikke lån fordi nav har gjort en feil.

Men er jo slik livet til folk er nå.

Nav vertfall den saksbehandleren prøver å bagalitisere det, er ikke noe å tenke på og ikke noe å beskymre seg over så sier litt hvordan folk er der. Syns selv en del saksbehandler der er inkompetene selv de påstår har jobbet der i 25 år. Er jo ikke så farlig å ikke registere fravær så sant det ikke er over 10 dager?hva er vitsen med meldekort hvis slik skal bagalitiseres? Så syns lite om nav man har lite altenativer utenom.

syns også lite om inkassofirmaet er lettere å forholde seg til en nav.

Så er vel problemet mange på nav venter så lenge som mulig for arbeidsgiver skal løse sitvasjonen hvis det ikke løser seg så venter de til siste stund før de vurder alternativ, hvis det heletatt er alterntiver, ikke at det nødvendigvis er negativ, men er jo litt støsing av både min lønn og statens penger.

Så dere må gjerne vurdere om dere kjenner normal service fra nav. Om flere opplever de som lite samarbeidsvillige. Får jeg probler er det min skyld.

Hvis jeg forstår saken riktig, så har NAV sendt deg varsel om at du skal betale tilbake forskuddet. De har ikke gitt deg noen sum eller dato for når du skal betale tilbake. Du har spurt NAV, men de har ikke tatt seg tiden til å behandle saken din. Eller er jeg helt på viddene her (har prøv å se på det som du skriver og tenke over hva som gir mening, men jeg ser at jeg kan ta feil her).

 

Vet ikke hva den saksbehandleren din i andre avsnitt har tenkt, men man bør definitivt føre all fravær på meldekortene. Det er i noen tilfeller man ikke skal føre syk på meldekortet og noen ganger så har det ikke noe å si om du har ført litt for lite fravær (f.eks ved null utbetaling), men det er ikke noen 10 dagers grense.

 

Jeg har alt for lite erfaring til å si hva som er normal service.

Lenke til kommentar
Rawls skrev (På 2.10.2020 den 19.44):

Hvis jeg forstår saken riktig, så har NAV sendt deg varsel om at du skal betale tilbake forskuddet. De har ikke gitt deg noen sum eller dato for når du skal betale tilbake. Du har spurt NAV, men de har ikke tatt seg tiden til å behandle saken din. Eller er jeg helt på viddene her (har prøv å se på det som du skriver og tenke over hva som gir mening, men jeg ser at jeg kan ta feil her).

Vet ikke hva den saksbehandleren din i andre avsnitt har tenkt, men man bør definitivt føre all fravær på meldekortene. Det er i noen tilfeller man ikke skal føre syk på meldekortet og noen ganger så har det ikke noe å si om du har ført litt for lite fravær (f.eks ved null utbetaling), men det er ikke noen 10 dagers grense.

Jeg har alt for lite erfaring til å si hva som er normal service.

Problemet et er nav er helt håpløs til lite hjelp får ofte kritikk for å gjøre for lite, men er faktisk den eneste som gjør noe, nav og andre arbeidsgivere er likegyldig på løsning på sikt, de mener nav er til lite hjelp så få vi se. Det å være nav ansatt må være drømmejobben eneste jobben man ikke trenger å gjøre noe for å få betalt. Skulle tro det er slik, hvis det blir problemer er jo nav brukerne som har skylden.

Jo de gir sum men hva hjelper de når de kun tar med utgiftene og ikke trekker fra hva man har betalt eller får trekket fra tidligere betalt beløp? Blir samme som å gå til inkasso på betalt regning.

Dato er litt defust ja når de vil gå til inkasso, men alikevell hjelper det lite.

Da de sier generielt at det ikke finnes fasitsvar på verken sykdom eller ferie. Da det står er lov å reise selv om det nødvendig vis ikke er ferie. Men syns det er litt drøyt å måtte ta en dag selv om man er borte i 3 timer. Hvis arbeidgiver hadde gjort samme du ville ikke fått penger den dagen fordi du reste til tannlege eller legen ville ferreste godta det. Men er jo nav i nøtteskal når de har regler de kan lage politisak av slike ting er jo slik verden er.

Er vel ikke overrasket hvis nav forslår man jobber 40 timer i uka men får kun dagpenger som betyr 40% lavere inntekt en tidligere år, nav kan jo bare si timelønnen er lavere eller de ikke har lov å betale 100% lønn så da får man lavere lønn, nekter man å jobbe må man regne med å miste dagpengene eller hva det må være. Men er jo slik livet er.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 20.9.2020 den 21.56):

 

For syns dette gjør bare de uskjuldige blir straffet fordi bedrifter og arbeidsplasser vil spare penger.

du blir jo ikke straffet , bedriften permiterer / sier opp for de ikke tjener penger på at du ikke gjør noe på jobb pga manglende arbeid. dette er 101 i bedriftsøkonomi.

Lenke til kommentar
Taurean skrev (På 23.9.2020 den 11.23):

Jeg skjønner f ikke hvorfor folk får tre barn når de ikke har jobb eller økonomi til det da. Man må leve etter evne.

Men altså, er virkelig 450 000 kr -vanlig- lønn for buss-sjåfør? Hvis man jobber fra 7 til 3 hver dag? Eller er det hvis man kun jobber 3-11, altså kveldstillegg og gjerne helgetillegg? Skjønner ingenting av den debatten. Som murer for 20 år siden hadde jeg 150 kr i timen og tjente vel kanskje 250 000 i året før skatt. 450 000 i dag er jo ca 38 000 kr i måneden før skatt, la oss si 25 000 kr etter skatt. Det er jo nok det. Og de er to. Så det burde være minst 40 000 i måneden etter skatt. Burde være nok til å få til noe.

Men hvis poenget var politikk, så -vet- jeg jo ikke. Men Rødt har aldri fått en sjans. La dem få en sjans, som frp har fått sin.

450' er lønn med alle tillegg inkludert, som er latterlig lavt når du tenker på at de fleste normal skift har 1-3 timer med ubetalte pauser, og at de jobber dag , kveld og natt, gjeren i løpet av en og samme uke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (27 minutter siden):

du blir jo ikke straffet , bedriften permiterer / sier opp for de ikke tjener penger på at du ikke gjør noe på jobb pga manglende arbeid. dette er 101 i bedriftsøkonomi.

Jo faktisk får dårligere lønn, usikker fremtid og dårlig suport fra nav. Er ikke uvanlig de lover de skal finne løsning på 2 dager men nå har de jo brukt halv år uten å finne løsning. Blir ikke overrasket man får 2 timers varsel eller veldig kort tid før man begynner på jobb igjen, blir man syk\trøtt eller ligdene er jo det brukerens feil så det taper jo ikke nav på de kan jo bare finne en grunn for å man skal dårligere lønn. Man har jo sløst bort statens penger på ingen jobb de siste 6 måned så nav eller staten er ikke vanskelige å finne grunn hvorfor de ikke skal gidde å sløse bort mere penger.

Men så er vel ofte problemer en del bedrifter velger å utnytte folk som går på trygdt, hva har de egentlig å tape at slik blir langvari?  For kompentanse bryr de fleste bedrifter seg lite om. De tenker kun på å kutte utgifter.

Sitat

la oss si 25 000 kr etter skatt. Det er jo nok det. Og de er to. Så det burde være minst 40 000 i måneden etter skatt. Burde være nok til å få til noe.

Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få 21000 kr i måneden når det finnes bedrifter som er villig å betale over 60 000 kr i måneden på folk sælig høyt utdannet personer og gjerne litt eldre. Syns ikke synd på busssjåfører på sikt må de se etter ny jobb både redusert reise og korona tiden vil sette demper på lønninger ut neste år i vertfall kommer å selv ta mindre buss\tog muligens ut 2021 vil antakelig ikke ha mye penger å betale slik heller. Tror vi samme ser samme på fly, med untak av  privatfly av de mindre typene, for er jo risiko for å bli syk og forsikringen gjelder ikke. Så er jo bortkastet penger å reise til sted man ikke slipper inn. Så tror ikke pilotene kan si de ber om 10% mere lønn det vil føre kun til oppsigelser. Så jeg vil konkurere med i denne tiden er 38 tusen i måneden godt betalt. Man skal væe fornøyd hvis man får halvparten selv om som busssjåfør.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 4.10.2020 den 17.06):

Problemet et er nav er helt håpløs til lite hjelp får ofte kritikk for å gjøre for lite, men er faktisk den eneste som gjør noe, nav og andre arbeidsgivere er likegyldig på løsning på sikt, de mener nav er til lite hjelp så få vi se. Det å være nav ansatt må være drømmejobben eneste jobben man ikke trenger å gjøre noe for å få betalt. Skulle tro det er slik, hvis det blir problemer er jo nav brukerne som har skylden.

Jo de gir sum men hva hjelper de når de kun tar med utgiftene og ikke trekker fra hva man har betalt eller får trekket fra tidligere betalt beløp? Blir samme som å gå til inkasso på betalt regning.

Dato er litt defust ja når de vil gå til inkasso, men alikevell hjelper det lite.

Da de sier generielt at det ikke finnes fasitsvar på verken sykdom eller ferie. Da det står er lov å reise selv om det nødvendig vis ikke er ferie. Men syns det er litt drøyt å måtte ta en dag selv om man er borte i 3 timer. Hvis arbeidgiver hadde gjort samme du ville ikke fått penger den dagen fordi du reste til tannlege eller legen ville ferreste godta det. Men er jo nav i nøtteskal når de har regler de kan lage politisak av slike ting er jo slik verden er.

Er vel ikke overrasket hvis nav forslår man jobber 40 timer i uka men får kun dagpenger som betyr 40% lavere inntekt en tidligere år, nav kan jo bare si timelønnen er lavere eller de ikke har lov å betale 100% lønn så da får man lavere lønn, nekter man å jobbe må man regne med å miste dagpengene eller hva det må være. Men er jo slik livet er.

NAV ER IKKE EN ARBEIDSGIVER, hva er du fabler om.

 

Nav skal hjelpe deg mellom jobber, de har styringsregler fra staten hvor mye og hvor lenge de kan hjelpe deg, så er det DIN jobb og finne ny jobb , og samtidig finne ut av hvordan nav systemet kan hjelpe deg , som du sier nav behandleren er lite hjelpsomme og svarer atids vagt , det er for systemet de jobber i er så stort og uoversiktlig at de ikke har oversikt selv, så du selv sette deg inn i hva som gjelder for deg og fylle inn de rette skjema og søknader.

Nav har ganske klare retningslinjer for både ferie og fraværet på meldekort , det er bare og lese nettsiden og ikke forvente svar fra en behandler , for de gir ikke klare svar bevist, for svarer de feil står de ansvarlig ting. er du arbeidsledig og X uker så har kan du ta X uker ferie , om du går til en legetime så trenger du ikke føre dette på meldekortet.

 

den siste er en beskrivelse av og gå på tiltak , du får dagpenger mens du har arbeidspraksis , du får ikke mer i dagpenger for og være i praksis, skal du ha lønn må du få deg jobb.

enkelt sakt , slutt og se på nav som en arbeidsgiver som skal betale deg rettferdig , de er en krykke mellom jobber, man skal overleve og ikke mer på dagpenger. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (13 minutter siden):

Jo faktisk får dårligere lønn, usikker fremtid og dårlig suport fra nav. Er ikke uvanlig de lover de skal finne løsning på 2 dager men nå har de jo brukt halv år uten å finne løsning. Blir ikke overrasket man får 2 timers varsel eller veldig kort tid før man begynner på jobb igjen, blir man syk\trøtt eller ligdene er jo det brukerens feil så det taper jo ikke nav på de kan jo bare finne en grunn for å man skal dårligere lønn. Man har jo sløst bort statens penger på ingen jobb de siste 6 måned så nav eller staten er ikke vanskelige å finne grunn hvorfor de ikke skal gidde å sløse bort mere penger.

Men så er vel ofte problemer en del bedrifter velger å utnytte folk som går på trygdt, hva har de egentlig å tape at slik blir langvari?  For kompentanse bryr de fleste bedrifter seg lite om. De tenker kun på å kutte utgifter.

Forstår ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få 21000 kr i måneden når det finnes bedrifter som er villig å betale over 60 000 kr i måneden på folk sælig høyt utdannet personer og gjerne litt eldre. Syns ikke synd på busssjåfører på sikt må de se etter ny jobb både redusert reise og korona tiden vil sette demper på lønninger ut neste år i vertfall kommer å selv ta mindre buss\tog muligens ut 2021 vil antakelig ikke ha mye penger å betale slik heller. Tror vi samme ser samme på fly, med untak av  privatfly av de mindre typene, for er jo risiko for å bli syk og forsikringen gjelder ikke. Så er jo bortkastet penger å reise til sted man ikke slipper inn. Så tror ikke pilotene kan si de ber om 10% mere lønn det vil føre kun til oppsigelser. Så jeg vil konkurere med i denne tiden er 38 tusen i måneden godt betalt. Man skal væe fornøyd hvis man får halvparten selv om som busssjåfør.

du får ikke lønn fra nav , du får dagpenger , dagpenger er staten som hjelper deg mellom jobber, du får en viss % av din lønn gitt du har tjent nok de siste 2 år og opp til en vis sum. nav sitter heller ikke og leter etter grunner til og kunne stønaden , de har systemer og du som bruker må innfinne deg etter disse regler for og oppfylle kravene til og få stønad, høre ut som du er irritert for og bli sent på tiltak og ikke kunne og så er du overrasket over at du ikke får stønad når du ikke følger nav sine instrukser 

 

grunnen til at du får korte frister på og kunne stille på jobb er for du skal være klar til og dra på tiltak / jobb mellom 0800 og 1600 alle dager , dette er et av kriteriene for og kunne få dagpenger. 

 

om du synses buss høres ut som en fin jobb så sier du dette til nav , du kommer til og ha den buss lappen raskere en du aner for det er mangel på sjåfører 

Lenke til kommentar
Sitat

Nav har ganske klare retningslinjer for både ferie og fraværet på meldekort , det er bare og lese nettsiden og ikke forvente svar fra en behandler , for de gir ikke klare svar bevist, for svarer de feil står de ansvarlig ting. er du arbeidsledig og X uker så har kan du ta X uker ferie , om du går til en legetime så trenger du ikke føre dette på meldekortet.

Men man kan ha ferie selv om man er hjemme? så det gir ikke mening. All utenfor arbeidsplassen kan jo kalles ferie. for man er fremdeles ikke tilgjengelig på arbeidsplassen. Så systemet er jo helt håpløst.

Samme kan si om kurs og utdanning. Da det ikke  skal mye til for å havne i problemer der i ny jobb siden det sparer staten penger på hvis man får mere opplæring en faktisk bidrag.

Selvfølgelig er jo kun sykdom som er er mere sikkert, man må ha legeattest for å være syk, men slik legesystemet er i dag utnytter legene å ta betalt for å ikke å sjekke om person er syk de mener man ikke trenger å teste seg for corona eller andre sykdommer med mindre det blir bevist i retten. Så risikoen for å bli beskylt for svindel er størrre å være kontakt med nav.

Sitat

enkelt sakt , slutt og se på nav som en arbeidsgiver som skal betale deg rettferdig

Vel men jeg mener det ikke er synd på busssjåfører og de som jobber i butikk det er min valg.

Sitat

grunnen til at du får korte frister på og kunne stille på jobb er for du skal være klar til og dra på tiltak / jobb mellom 0800 og 1600 alle dager , dette er et av kriteriene for og kunne få dagpenger. 

Så du syns ikke synd på de som er vant med andre tider? Jeg syns nav kan være mere til bry en til hjelp.

Men er vel ikke mange som gidder å bruke tiden slike oppdrag desverre. Er ikke bare jeg som blir oppgitt på nav vet enkelte arbeidgivere mener det samme.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

Men man kan ha ferie selv om man er hjemme? så det gir ikke mening. All utenfor arbeidsplassen kan jo kalles ferie. for man er fremdeles ikke tilgjengelig på arbeidsplassen. Så systemet er jo helt håpløst.

du er jo ikke på jobb så da er jobben din og være hjemme ikke sant ?  ferie er når du reiser vekk og ikke er tilgjengelig til og dra på jobb dette er 

Samme kan si om kurs og utdanning. Da det ikke  skal mye til for å havne i problemer der i ny jobb siden det sparer staten penger på hvis man får mere opplæring en faktisk bidrag.

Selvfølgelig er jo kun sykdom som er er mere sikkert, man må ha legeattest for å være syk, men slik legesystemet er i dag utnytter legene å ta betalt for å ikke å sjekke om person er syk de mener man ikke trenger å teste seg for corona eller andre sykdommer med mindre det blir bevist i retten. Så risikoen for å bli beskylt for svindel er størrre å være kontakt med nav.

Vel men jeg mener det ikke er synd på busssjåfører og de som jobber i butikk det er min valg.

Så du syns ikke synd på de som er vant med andre tider? Jeg syns nav kan være mere til bry en til hjelp.

Men er vel ikke mange som gidder å bruke tiden slike oppdrag desverre. Er ikke bare jeg som blir oppgitt på nav vet enkelte arbeidgivere mener det samme.

ja nav er styr , derfor må DU ha fokus på finne deg jobb, der ikke nav sin jobb

 

jeg synes du er extremt paranoid, du blander samme arbeidsgiver og nav hele tiden som det skal være det samme, du blander inn andre tema og arbeidsforhold i andre yrker som om det er relevant, og for at du er arbeidsledig skal ikke andre kunne kjempe for bedre forhold i sine jobber, jeg tror du skal passe på deg selv og slutte og tenke så hard på hva andre gjør, finn ut om det er noe du er kvalifisert til og gjøre , eller inn ut hva du vill gjøre og hvordan du skal bli kvalifisert til og gjøre det , det er ikke bare sorgen selv om det er corona , ja arbeidsmarkedet er hardere, MEN det er ikke helt umulig og finne seg arbeid. 

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (12 minutter siden):

jeg synes du er extremt paranoid, og for at du er arbeidsledig skal ikke andre kunne kjempe for bedre forhold i sine jobber, jeg tror du skal passe på deg selv og slutte og tenke så hard på hva andre gjør, finn ut om det er noe du er kvalifisert til og gjøre , eller inn ut hva du vill gjøre og hvordan du skal bli kvalifisert til og gjøre det , det er ikke bare sorgen selv om det er corona , ja arbeidsmarkedet er hardere, MEN det er ikke helt umulig og finne seg arbeid.

Jo det er ikke jobbinterju lengere, må fukusere på smittervern.

Med mindre det gjøres utendørs. Som er lite sansynlig.

Så er vel bryet med arbeidgiverne er vanskelige, selv om på enkle ting som avtale møte, kan ikke gjøres på epost må gjøres på telefon.

Jeg mener de ikke skal kjempe for bedre forhold, men de har kanskje lit for høye forventinger muligens når enkelte går uten jobb.

Eller riskerer kjedelig jobber fordi nav ikke finner noe bedre. Desverre hører jeg er ikke eneste som sliter. Men finnes jo noen som har jobb. Noen er ikke i nærheten en gang.

Det er ikke vanskelig å jobbe som frivillig nei i rødekors, men er lite poeng for det gir lite penger å betale utgifter.

Men syns det er dårlig avtale fordi det ikke finnes bedre.

Finnes flypiloter som bytter jobb til kiwi\rema 1000 så det sier litt hvor dårlig det kan gå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

klart det utføres jobbintervju, kansje ikke face to face , men via zome ol. 

men om du viser samme holdninger i søknader og epost med arbeidsgivere som her så skjønner jeg at du ikke havner øverst i køen.

(siden du bytter tema midt i så skal jeg kjøre samme stil ) 

det kommer alltid til og være noe og skylde på for at man ikke skal forhandle på lønn, det at enkelte arbeidsgrupper har lite og gjøre er ingen grunn til at andre ikke skal forhandle på sin lønn. 

det at en jobb er kjedelig er vell ikke et alternativ du kan vurdere , du skal ikke finne drømmejobben , du skal finne EN jobb. og ja det er flere som sliter, det er alltids flere som sliter, det har vært opp og nedgang gjevt og trutt siden 2008 med 2-3 års mellomrom man er knapt ute av en nedgangs dal før neste har kommet , kan ikke legge seg ned av den grunn. jeg var selv arbeidsledig i 2 år for 3 år siden, det var et betraktelig lønnskutt jeg måtte ta for og komme tilbake i jobb, men sånn er livet, man justerer etter muligheter. 

 

ser ikke helt relevansen med piloter, men det er en yrkesgruppe som har blitt meget hardt rammet at det faktumet at det ikke får fly, men de har gjort noe du ikke har ,funnet seg en jobb. 

prøv og tenk positivt og se muligheter isteden for og klage på motstand, er nav vanskelig , bruk tiden til og lese reglene , de er alle på nav sine sider, finn ut hvilke støtte du kvalifisere for, hvilke skjema du skal fylle ut , du får ikke hjelp til dette, du får litt overfladisk veiledning men ikke mye mer. 

tenk på hva du vill / kan jobbe med og send søknader, det er 15000 stillinger på finn, og husk nav krever at du skal søke i hele Norge. 

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (5 timer siden):

prøv og tenk positivt og se muligheter isteden for og klage på motstand, er nav vanskelig , bruk tiden til og lese reglene , de er alle på nav sine sider, finn ut hvilke støtte du kvalifisere for, hvilke skjema du skal fylle ut , du får ikke hjelp til dette, du får litt overfladisk veiledning men ikke mye mer. 

tenk på hva du vill / kan jobbe med og send søknader, det er 15000 stillinger på finn, og husk nav krever at du skal søke i hele Norge. 

Det blir ikke aktuelt å reise hele norge, faktisk ser jeg vernet bedrifter som de som muligens er størst sansynlig desverre.

Da de fleste bedrifter krever man er faglært. Men hørt tilfeller om de blandt venner at det finnes flere av de som har jobbet 5 år uten å få lønn, de får kun trygt så desverre så skjer det en del vurder utdannelse også. Men blir jo kostnad og det er ikke sikkert det lønner seg på sikt. Særlig hvis det er enkelte fag som er ekstra vanskelig. Da de fleste vil si det er mere mistrivsel en nytte på arbeidsmarkedet.

Sitat

Da burde du kanskje skaffe jobb selv?
Ellers er det neppe slik at NAV kommer med ett ferdig signert jobbtilbud til deg, du må faktisk søke selv..

Det er ikke så enkelt nav mener selv det er få alternativer. Hvertfall i lønnet jobb. Er vel mere flaks i så fall.

faktisk den jobben jeg har hatt til nå var det ektern firma som fikk til før jeg fikk ikt drifs fagbrev men hjelper vel lite. Men siden jeg ikke har jobbet med det på over 10 år så havner jeg på samme nivå eller under de som er i læringstiden fordi er billigere å ansette ufaglerte en faglærte som ikke har jobbet på en stund.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...