Gå til innhold

Nav dagpenger?


LMH1

Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (5 timer siden):

Problemet jeg ser det mange som tar i mot lærlinger kutter de ut og må finne ny jobb for å spare penger. særlig innen for skole og slik.

Er billigere med lærlinger en faste ansatte, og det er prinsipp vanskelig å finne løsning med tanke på hvis det blir utfordinger i jobben er ofte man finner hvis man er heldig å få jobb er det ikke sikkert man får jobb man er mest optimal i. Men vi får vente å se.

BULLSHIT! 

 

for og kunne ta inn lærling må bedriften ha ansatte med rett kompetanse som kan lære opp lærlinger, de må og bli godkjent av opplæringskontoret , lærlingen og bedriften følges og opp av opplæringskontoret , men mistenker du blander hva en Lærling og en praksis kandidat er. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mato skrev (2 timer siden):

BULLSHIT! 

 

for og kunne ta inn lærling må bedriften ha ansatte med rett kompetanse som kan lære opp lærlinger, de må og bli godkjent av opplæringskontoret , lærlingen og bedriften følges og opp av opplæringskontoret , men mistenker du blander hva en Lærling og en praksis kandidat er. 

 

 

Nei, det er ikke BS
Det er mange som tar inn lærlinger, men som ikke får jobbe for de når de er utlært og har krav på mer lønn
Mange som missbruker praksisplasser også 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke BS
Det er mange som tar inn lærlinger, men som ikke får jobbe for de når de er utlært og har krav på mer lønn
Mange som missbruker praksisplasser også 

Lærlingeordningen er i utgangspunktet en god ordning både for bedrift og lærling. Lærlingen tar vg3 og praksis samtidig hos en bedrift. Lærlingen får betalt, og sitter igjen med fagbrev/svennebrev. Er det noen andre som får betalt for å ta vg3? Den første tiden som lærling er det ikke mye gevinst for bedriften, men mot slutten kan det ofte bli en gevinst, men ikke alltid. 

Selvsagt er det bedrifter som utnytter lærlingeordningen, akkurat som bedrifter som utnytter sine andre ansatte, men jeg har inntrykk av at dette er sjeldnere i min bransje i alle fall. Men det er også kostbart og mye jobb med å ha lærlinger, og det er lotto hvem som viser seg å være brukbare/lærevillige. 

Kilde: har kontakt med mange lærlinger, er involvert i fagprøvenemnda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 timer siden):

Nei, det er ikke BS
Det er mange som tar inn lærlinger, men som ikke får jobbe for de når de er utlært og har krav på mer lønn
Mange som missbruker praksisplasser også 

Det er ingen ting som tilsier at det skal fåreligge jobb etter endt læretid , men ofte er det jo.mulighet for jobb om bedriften tenger mere folk.

 

Hensikten med og være lærling er og få opplæring i faget og etterhvært være en ressurs for bedriften , som i seg selv gir verdifull erfaring med og jobbe selvstendig. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (14 timer siden):

Prøv å se på det utenfra, ville du ansatt deg selv om du var arbeidsgiver? Evt hvorfor ikke? Du må prøve å endre ting slik at du kan virke attraktiv. Bunnløs negativitet trekker i alle fall ikke opp, hverken i jobbsammenheng eller på privaten. 

Milliardær Johan H. Andresen: Vil ansette flere med CV-hull– Det er ikke sikkert alle er lønnsomme fra dag én. Men det er godt mulig de er langt mer lønnsomme fra dag 1.000, sier Ferd-eier Johan H. Andresen.

Det er noen som ser fordelen av å ansette folk med cv hull, er lettere å kvitte seg med ved nedbemanning men ikke alle som tenker slik. Enkelte arbeidsplasser tenker det blir størrre kostnad totalsett.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
14 hours ago, grovetussen said:

Prøv å se på det utenfra, ville du ansatt deg selv om du var arbeidsgiver? Evt hvorfor ikke? Du må prøve å endre ting slik at du kan virke attraktiv. Bunnløs negativitet trekker i alle fall ikke opp, hverken i jobbsammenheng eller på privaten. 

Det blir da meningsløst. Jeg er alltid best. Sånn er det.
Det blir navlebeskuing. 
Problemet er ikke om deg. Problemet er hvem dine reele konkurrenter er, og hva de har i boklomma. 

Bunnjobb med 100-200 søkere? En vakker student i rett alder i starten av andreåret på universitetet vil nok få jobben.
Kreves det reel yrkeserfaring? Du kan komme i skade for å søke mot noen som har hatt fagbrevet siden de omtrent ble myndig, og har opparbeidet seg i feltet det siste tiåret. 
Jo særere jobben er, jo mindre konkurrenter. 

Tross alt er det viktigste på arbeidsmarkedet å komme seg innenfor de lukkede sirkler, ikke å være en god kandidat. 
Det skal sies at man kommer seg ikke langt med feil holdning og egenskaper, men ansinitet bruker å kompansere med lengden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (45 minutter siden):

Milliardær Johan H. Andresen: Vil ansette flere med CV-hull– Det er ikke sikkert alle er lønnsomme fra dag én. Men det er godt mulig de er langt mer lønnsomme fra dag 1.000, sier Ferd-eier Johan H. Andresen.

Det er noen som ser fordelen av å ansette folk med cv hull, er lettere å kvitte seg med ved nedbemanning men ikke alle som tenker slik. Enkelte arbeidsplasser tenker det blir størrre kostnad totalsett.

Du får ta en telefon til han da 😃

Lenke til kommentar
grovetussen skrev (46 minutter siden):

Du får ta en telefon til han da 😃

Hadde det vært så lett skulle jeg gjerne prøvd, men er vel større sansynlig han starter nytt firma som muligens kan bli aktuel. Men er jo alltid tid å starte et firma og la det bli økonomisk lønnsomt. Siden det er ekstra stor risiko nå det går dårlig.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Hadde det vært så lett skulle jeg gjerne prøvd, men er vel større sansynlig han starter nytt firma som muligens kan bli aktuel. Men er jo alltid tid å starte et firma og la det bli økonomisk lønnsomt. Siden det er ekstra stor risiko nå det går dårlig.

Nå driver du med krisemaksimering igjen. Du må prøve å fokusere på de svært få problemene du har, og ikke på alle de mange problemene du ikke har. 

Det er ikke ditt problem, men Johan Andresens problem om han skal starte et nytt firma eller ikke en gang i fremtiden, og om det vil gå bra eller ikke. Akkurat som at enkelte lærlinger blir utnyttet av arbeidsgiver, eller at enkelte lærlinger ikke får fast jobb etter endt læretid, det er heller ikke dine problemer, og du trenger ikke bruke energi på det.

En som sulter i Etiopia må fokusere på sitt store problem - å skaffe seg mat - ikke på problemene til han som sitter oppe i Norge og klager (med ganske gode dagpenger fra nav) og bekymrer seg for alt mulig annet enn at han er arbeidsledig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
grovetussen skrev (På 24.10.2020 den 20.29):

Nå driver du med krisemaksimering igjen. Du må prøve å fokusere på de svært få problemene du har, og ikke på alle de mange problemene du ikke har. 

En som sulter i Etiopia må fokusere på sitt store problem - å skaffe seg mat - ikke på problemene til han som sitter oppe i Norge og klager (med ganske gode dagpenger fra nav) og bekymrer seg for alt mulig annet enn at han er arbeidsledig. 

Men det er jo slik som forventet, å bruke tid å skaffe jobb blir bare mislykket, får lite gjort med saken ikke min feil arbeidgiver sier en ting men når folk ringer å spørs etter jobb er det plutselig ikke så enkelt alikevell man må ha fagbrev etc eller noe høyere utdannelse, synd det ikke står noe om i artikkelen.

Så nei uten hjelp får jeg bare være glad for jeg minstefall får noe penger fra nav. Men er ikke jeg som er vanskelig.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (6 timer siden):

Men det er jo slik som forventet, å bruke tid å skaffe jobb blir bare mislykket, får lite gjort med saken ikke min feil arbeidgiver sier en ting men når folk ringer å spørs etter jobb er det plutselig ikke så enkelt alikevell man må ha fagbrev etc eller noe høyere utdannelse, synd det ikke står noe om i artikkelen.

Så nei uten hjelp får jeg bare være glad for jeg minstefall får noe penger fra nav. Men er ikke jeg som er vanskelig.

Du blir i hvertfall ikke skuffet med det utgangspunktet. Du tror at du ikke kommer til å få jobb, så å søke jobb er bortkastet tid, så det er ikke vits å søke, og så mener du at det ikke er du som er vanskelig? Hvis det er jobber som krever fagbrev eller høyere utdannelse så kan du prøve å skaffe læreplass, eller hjelpearbeider? Hvor mange jobber søkte du på før du gav opp, hvilken bransje(r)?

Hvis vi, hypotetisk sett, sier at det ikke fantes nav. Null kroner utbetalt hver måned. Hva ville du gjort da?

Lenke til kommentar
Sitat

Hvis det er jobber som krever fagbrev eller høyere utdannelse så kan du prøve å skaffe læreplass, eller hjelpearbeider? Hvor mange jobber søkte du på før du gav opp, hvilken bransje(r)?

Men du forstår ikke greia generieltsett blir man skuffet hvordan dagens arbeidplasser funger man er heldig hvis man klarer å ungå de arbeidsplassene som ser å spare penger og kutte lønnsutgifter og kutte utdanning det man får igjen er hardt arbeid til ingen nytte. Man jobber 8 timer eller flere timer per dag med kun penger fra nav, eneste man får er atttest som neste arbeidsgiver velger å se bort i fra.

Har forsøkt å sjekke ut ting men viser seg ting blir mye vanskeligere en det jeg så for meg i utgangspunktet.

Sitat

Hvis vi, hypotetisk sett, sier at det ikke fantes nav. Null kroner utbetalt hver måned. Hva ville du gjort da?

Det blir jo som å si hvis det ikke fantes skole eller det ble ulovlig å gå på skole hva ville man gjort? Har ikke noe svar å gi annet ting handler om samarbeid hvis det ikke blir noe samarbeid er det ingen ting som nytter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Sitat

Men du forstår ikke greia generieltsett blir man skuffet hvordan dagens arbeidplasser funger man er heldig hvis man klarer å ungå de arbeidsplassene som ser å spare penger og kutte lønnsutgifter og kutte utdanning det man får igjen er hardt arbeid til ingen nytte. Man jobber 8 timer eller flere timer per dag med kun penger fra nav, eneste man får er atttest som neste arbeidsgiver velger å se bort i fra.

Har forsøkt å sjekke ut ting men viser seg ting blir mye vanskeligere en det jeg så for meg i utgangspunktet.

har du kun hatt praksis plasser via nav i ditt liv , for det virker som det er eneste erfaringen du har og du klager over at alle utnytter deg og du jobber for lite penger overalt ? 

 

om du har praksisplass fra nav har du ikke lov til og jobbe overtid og skal kun jobbe 8 timers dager , dette er klart framstilt i kontrakten din. 

 

 

om praksis plasser og nav er så teit , søk på ekte jobber innen for din kompetanse , det er alltids et behov for butikk arbeidere om du ikke har noe spesifikk kompetanse, ellers så er det hjelpearbeider stillinger i bransjer du synes som er interessant som er verd og se på.  

 

skal jeg være helt ærlig så virker det ikke som du er litt interessert i å jobb , du never ingen yrker du har jobbet , du sier ikke noe om din kompetanse eller utdanning, det er bare tyting og syting over hvor kipe nav er med deg og hvor misbrukt du blir i ute i praksis plasser ( uten og nevne hvor du er i praksis eller hva du har gjort, det er bare vanskelig ) , har du noen gang tenkt at man gjenre kjører praktikanter litt extra for og se om det er noe som er verd og satse på? om de setter seg ned og klager for den minste lille ting så er det klart man sender de tilbake til nav eller skolen.  Arbeidslivet er hard , det er snakk om og treffe bakken springene, og så er det bare og fortsette og spring.

 

som ca ALLE sier til deg , holdningen dine suger, du kommer ikke med noe info som gjøre at vi kan hjelpe deg eller peke deg i riktig retning, det er 100% se på meg så kjipt jeg har det vær så snill og synes synd på meg !

 

 

Sitat

Det blir jo som å si hvis det ikke fantes skole eller det ble ulovlig å gå på skole hva ville man gjort? Har ikke noe svar å gi annet ting handler om samarbeid hvis det ikke blir noe samarbeid er det ingen ting som nytter

 det er jo ikke sammenlignbart, hva hadde du gjort uten nav ? en dag så slutter de og gir deg penger og da er det sosialhjelp og da kommer du til og drømme om hvor rik du var på nav. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (På 26.10.2020 den 22.50):

om praksis plasser og nav er så teit , søk på ekte jobber innen for din kompetanse , det er alltids et behov for butikk arbeidere om du ikke har noe spesifikk kompetanse, ellers så er det hjelpearbeider stillinger i bransjer du synes som er interessant som er verd og se på. 

skal jeg være helt ærlig så virker det ikke som du er litt interessert i å jobb , du never ingen yrker du har jobbet , du sier ikke noe om din kompetanse eller utdanning, det er bare tyting og syting over hvor kipe nav er med deg og hvor misbrukt du blir i ute i praksis plasser ( uten og nevne hvor du er i praksis eller hva du har gjort, det er bare vanskelig ) , har du noen gang tenkt at man gjenre kjører praktikanter litt extra for og se om det er noe som er verd og satse på? om de setter seg ned og klager for den minste lille ting så er det klart man sender de tilbake til nav eller skolen.  Arbeidslivet er hard , det er snakk om og treffe bakken springene, og så er det bare og fortsette og spring.

Nå har jeg rett i dagens tidspunkt er vel den verste tiden siden mars, er mere smitte nå en før.

Så er vel problemet ja har fått hjelp fra nav siden jeg gikk på videregående.

Så er snakk om nesten 10 år, selv om fikk lønn fra en arbeidsplass, ellers er mye annet penger fra nav.

Kan bekrefte selv lærlingplass er vansklig å komme inn på er over 5 ukers ventetid og det kan ta lengere tid. Er heller ikke særlig samarbeidsvilige å gi informasjon hva slag utbytte man får av slikt, de sier bare man blir kalt inn på møte når det er klart men ønsker ikke å si noe.

Det er også slik det er usikkert om det er bortkastet tid.

Eneste https://www.tu.no/artikler/tesla-oppdaterer-autopilot-mer-kapabel-enn-noen-gang-men-nar-er-bilene-klare-til-a-kjore-selv/501413 kan jo åpnet også for andre kan teste bilen men sikkert 1-2 år til de uten førerkort kan teste.

Problemet har IKT driftsfag bakgrunn de som jobber i butikk vil heller satse på de med allmenfag  eller studenter, muligens de trenger hjelp men problemer er jeg stilles lengere bak i køen en de som er 16\18 år fordi er billigere å ansette de.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 timer siden):

Nå har jeg rett i dagens tidspunkt er vel den verste tiden siden mars, er mere smitte nå en før.

Så er vel problemet ja har fått hjelp fra nav siden jeg gikk på videregående.

Så er snakk om nesten 10 år, selv om fikk lønn fra en arbeidsplass, ellers er mye annet penger fra nav.

Kan bekrefte selv lærlingplass er vansklig å komme inn på er over 5 ukers ventetid og det kan ta lengere tid. Er heller ikke særlig samarbeidsvilige å gi informasjon hva slag utbytte man får av slikt, de sier bare man blir kalt inn på møte når det er klart men ønsker ikke å si noe.

Det er også slik det er usikkert om det er bortkastet tid.

Eneste https://www.tu.no/artikler/tesla-oppdaterer-autopilot-mer-kapabel-enn-noen-gang-men-nar-er-bilene-klare-til-a-kjore-selv/501413 kan jo åpnet også for andre kan teste bilen men sikkert 1-2 år til de uten førerkort kan teste.

Problemet har IKT driftsfag bakgrunn de som jobber i butikk vil heller satse på de med allmenfag  eller studenter, muligens de trenger hjelp men problemer er jeg stilles lengere bak i køen en de som er 16\18 år fordi er billigere å ansette de.

Læreplasser er nå normalt via et opplæringskontor og ikke nav. du kan og søke som lærling direkte til bedrifter om du har noe relevant utdanning , du kan ta læretiden over 2,3 og 4 år alt etter hva du du har av relevant skole.  skal du finne deg læreplass etter 10 år i nav systemet er må du nok prøve og ringe relevante bedrifter i håp om og få snakke med de rette personene for og finne ut om det kunne være mulig og fått en lære plass. 

 

så var det dette med om det er bortkastet eller ikke , det kan ingen vite før du har gjennomført, ser ikke helt relevansen til tesla sin autopilot her , men ja automatisering kommer og enkelte yrker vil før eller siden bli rammet i større eller mindre grad , dett er ikke en grunn til og finne ut at man skal bare leve på nav resten av livet . 

 

jeg har selv altids syntes IKT-driftsfag har virket som en litt for diffus utdanning , den er for grunnleggende til de fleste it jobber, det kunne jo vært en ide og studert vidre på it om du ønsker og jobbe innen it , har du fagbrev så kvalifiserer du til og studere videre va Y-veien og ta en ingenør utdanning. 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ikt-servicemedarbeider

 

ellers fant jeg denne tråden hvor du kan se litt yrkesmuligheter innen dette faget, virker som driftig av it systemer for kommunal / offentlig sektor hvor det er basis oppgaver onsite som er mye man ender opp til i dette yrket 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/ikt-servicemedarbeider

 

du stiller nok ikke bak de som er 16/18 år i butikk yrket , men det er jo et yrke med mye deltid's jobber så med mindre du er villig til deltid så havner du bak disse. 

 

tilslutt om du bor i oslo området og vil jobbe innen ikt så virker okdata som en bedrift du kunne hatt praksis på via nav for og få jobbet litt fysisk med data , de driver med refub av brukte maskiner for videresalg. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Takk for forsklaget, men fremdeles usikkert om det er  bortkastet tid, slik det er i januar er det lite mulighet, man kan ikke satse på mange alternativer så er vel ingen som går.

Sitat

dett er ikke en grunn til og finne ut at man skal bare leve på nav resten av livet .

Tja slik nav er for tiden gjør de lite, de kommer med et forslag går ikke det kommer de med nytt forslag så skjer det lite, så nav gjør ingen ting. De er enig man ikke kan satse på flere ting på en gang.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Mato skrev (På 4.11.2020 den 14.07):

tilslutt om du bor i oslo området og vil jobbe innen ikt så virker okdata som en bedrift du kunne hatt praksis på via nav for og få jobbet litt fysisk med data , de driver med refub av brukte maskiner for videresalg.

Tror man kan utelukke salg av pcer for videresalg nå, flere offentlige og skoler lukker dørene til 21 januar.

Så er vel heldig hvis man får tilbudet om hjemmekontor og ikke risikerer permiteringer og oppsigelser.

For problemet nå blir konkuransen ekstra stor på de arbeidsoppgavene som er igjen særlig hjemmekontor, så der kommer vel de med liten utdannelse til kort.

Selv innenfor nav har jeg mistenke om det er samme fremgangsmåte. Reponsen fra nav er tilsvarende null. Var bedre for halv år siden. Så godt mulig de har lukket dørene ut januar. Eller at de få som jobber får økt arbeidsmengde at det ikke er mulig å følge opp alle.

Sitat

har du fagbrev så kvalifiserer du til og studere videre va Y-veien og ta en ingenør utdanning. 

Fordelen nå er vel fleste skoler har vel prestasjoner eller arbeid hjemmefra, men det betyr ikke det blir lettere å få hjelp av den grunn, muligens lærere har epost system som svarer på spørsmål, men spesialundervisning blir vel særlig verre nå.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...