Gå til innhold

Nav dagpenger?


LMH1

Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Mato skrev (På 7.1.2021 den 20.18):

evig pessimist 

Skal jeg svare deg vet jeg faktisk om en del lærlinger som glor i luften og bruker mobil\pc og spill\filmer i arbeidstiden, er vel ikke lov men er jo slik det er faktisk er jeg ikke blandt de men vet flere som gjør det, dere må gjerne mene hva dere vil om opplæringsbedrifter jeg mener mye lærlinger blir utnytter med tanke på overtid og dårlig opplærling og timelønn da det ikke finnes LO og NHO for lærlinger ergo er de utestengt fra lønnsforhandlinger og strek. Er jo noen som prøver å gjøre dårlig jobb bevist fordi arbeidsgiveren fortjener det.

Dere for mene hva dere vil men ser produksjonsbedrifter som er støttet av nav blir samme som kina at de får ektremt elendig timebetalt og gjør veldig repiterende oppgaver med fokus man skal slites ut og bli sykmeldt fordi nav sparer penger siden man ikke får sykepenger med mindre man har god grunn corona eller fysiske skader er ikke god grunn man må også se bort fra pensjon og forsikringer etc så dere må mene hva som er lov eller ikke, er jo nav som betaler lønnen. Bruker uføretrygd på noen som faktisk kan jobbe fordi er vanlig praksis. Vanlig med kontraktvilkår som sier man kan miste jobben hvis man gir arbeidsplassen dårlig rykte eller at man tar saken til domstolen. Og man har taushetsplikt med ting som kan gi arbeidgiver dårlig rykte, ergo har man lite rettigheter mot muligheter. Nav frykter vel flere blir uføretrygdet etter corona eller langvari ute for arbeidlivet men er jo slik det er når konkuransen er dårlig, da man blir vel som vanlig flyttet ofte. De som tar i mot lærlinger og ansatte går for de beste, og de mener man er heldig som får tilbud men stiller krav man klarer jobben like bra bare billige timesbetalt en fagutdannet så dere får vurdere hva som er sosial dumping eller ikke.  Men lite folk kan gjøre med saken fordi det ikke er muligheter nav velger jo bare å avslutte saken om man klager så dere får gi gode råd. Nav mener de er greie å tilby 1,5 års dagpenger men ser ikke noe god løsning på saken så er lite mere de får gjort.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Problemet er at lærlingene blir fulgt opp da de skal ha opplæring og papirene i orden, via en uavhengig instans. Og bedriftene tar ofte inn læringer for å ikke bli sortelistet fra anbud til kommune/fylkes.
Lærlingsystemet funker fjell. Det fungerer såpass godt at man har ofte problemer med at VGS tar inn flere elever enn det er plasser.

Med arbeidstrening så har man flere grupper. De som allerede har utdanning, fagbrev, og i praksis en jobb å gå tilbake til etter opptrening fra skade: For de fungerer nok programmet ypperlig.
Men samtidlig så har du bedriftene hvor man får inn ekstrarbeideree fordi det blir billigere arbeidskraft, og da har man en interessekonflikt.
Oppfølger fra NAV har interesse av å sende flere dit.
Bedriften har behov for arbeidskraft
NAV har interesse i å få deltakerne over på andre statestikker. 
Lavtutdannede deltakere har en interesse av å få arbeidstrening på jobber som vanligvis krever fagbrev eller spesielle sertifikater. 
Når det fungerer så leser man artikkler om "ringer i vann" eller hva nå dentids prosjektnavn er.
Når det ikke fungerer vil ikke markedsføringspersonen på oppfølging bryte kontakten da de allerede har flere andre personer utplassert i bedriften, og vil ikke brenne den broen. Det ringer heller ingen bjeller vis de får nei på f.eks lønsssupplemang eller ansettelse.
Interessekonflikten kommere vi ikke til å komme oss bort fra.

Lenke til kommentar
Sitat

Lærlingsystemet funker fjell. Det fungerer såpass godt at man har ofte problemer med at VGS tar inn flere elever enn det er plasser.

Ja hvorfor funger det som fjell? fordi de som tar læling gjør det for få jobb bedre lønn en å gå på skole.

Sitat

Problemet er at lærlingene blir fulgt opp da de skal ha opplæring og papirene i orden, via en uavhengig instans

Tja er ikke alltid slik var lærlig i ikt driftfag selv fikk langt mindre utdannelse som minstekrav er ofte slik på skole er lærer ansvar å følge opp, men i bedrift ofte må man finne løsninger selv uten å miste jobben eller få sure ledere. Mange blir satt på de oppgavene de kan får f.eks opplæring spessielt i server drift, tror hvis vi skal sammenligne 1000 lærlinger er kun de flinkeste som får opplæring der.

Så du må mene hva du vil men mange har huller i CV og mangelfull opplæring.

Mange slutter etter noen år. Fordi systemet er urettferdig og lite tilrettelagt inviduelt. Husk det er forskjell på læreopplegget noen får inviduelt lærlings løp også fordi bedrifter ikke følger opp i den grad.

Min erfaring er vel man ofte blir satt på jobber man kan og får kjeldent nye oppgaver som er relevent til utdannelsen, om man får fagbrev eller ikke driter bedriften i siden de gjør det mest for å spare penger og har ofte ikke tid å følge opp personene. De jobber ikke for lærlingene de jobber for bedriftene. Ergo er kun opplæring aktuelt hvis man vet folk vil jobbe langsiktig.

Hvis man sjekker statestikk tror jeg er noen som har mistet lærlingsopplegget fordi de ikke får nok oppfølging eller tilrettlegging noen blir flyttet over på andre firmaer i lærlingstiden eller forblir lærlinger i over 5-10 år fordi man ikke kommer videre. Er få alternativer i dag sammenlignet mot før corona så ikke mange bedrifter tar i mot lærlinger må vel ofte beregne reisevei og ulemper hvis det ikke funger over lengere tid.

Så er lærlingene som forblir taperen ender på skole fordi systemet ikke funger på sikt.

Vet flere jeg kjenner som endte slik fordi dårlig opplærling men så er vel forskjell på gevinsten å gå på voksenopplærling sammen med innvandere og høyskole som er for de som er litt fagiteriserte for alle er det ikke løsningen. Er vel maks alder på slikt få etter 40-50 år får slik med mindre de lager egen skole for disse?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Mato skrev (20 timer siden):

tror ikke du skjønner hva en jobb er og hva hensikten med en jobb er.

og det snakker du om? meningen er vel å gjøre god jobb men man kommer inn med feil primisser man må jo forstå lærlinger må mulighens har mere opplærling en jobb en fagutlærte så enkelte bedrifter gjør det for å spare penger samme med hospitering avtale.  Desverre for meg er det flere jobbsøkere en muligheter så det teller ikke positivt for min del og er nok flere i kø så vanskelig blir ting.

Har jo faktisk hatt jobb før men det har alltid vært tøft konkuransen er elendig. Det er ofte mere motstand en hjelp i arbeidslivet desverre. Nav gjør lite samme med mye andre, så arbeidgiver er vel den som må løse alle utfordringer nav dytter bare utfordringene over på arbeidsgiver. slik er det ting faktisk funger.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

om du ikke kan noe så ender du med og gjøre dritt arbeide , sånn er livet , skaff deg kunskap/efaring og rank opp dine muligheter , du har klaget på forumet her i over 6 måneder, det er tid du kunne skaffet deg NOE på en CV. du er så gjennomsyret av paranoia og misforståelser hvordan arbeidslivet funker at det helt utrolig. lærling systemet i Norge virker det er nesten 50.000 læringer i Norge og over 90% av de som går opp til fagprøve består og ender med et fagbrev. 

 

må ikke blande dette med nav utplasering og andre nav ordninger, utplasering kan være noe tvilsomt til tider, men har du 0 på cv må du gjøre no for og få noe erfaring så du kan finne deg jobb. sitte og syte og klage kommer deg ingen vei. 

 

Lenke til kommentar
Mato skrev (1 time siden):

om du ikke kan noe så ender du med og gjøre dritt arbeide , sånn er livet , skaff deg kunskap/efaring og rank opp dine muligheter , du har klaget på forumet her i over 6 måneder, det er tid du kunne skaffet deg NOE på en CV. du er så gjennomsyret av paranoia og misforståelser hvordan arbeidslivet funker at det helt utrolig.

må ikke blande dette med nav utplasering og andre nav ordninger, utplasering kan være noe tvilsomt til tider, men har du 0 på cv må du gjøre no for og få noe erfaring så du kan finne deg jobb. sitte og syte og klage kommer deg ingen vei.

Jobber jeg men problemet er at attester kommer liten vei med, da folk gjenomskuer at folk er neders på stigen uansett, er ikke uenig at erfaringer uansett gode og dårligere, ikke er negativ men er jo begrenset hvor mye jobber man kan skaffe også, slik tiden er nå, selv om det åpnes opp mere og mere til høsten er ikke verden friskmeldt heller, selv om det muligens blir bedre mot høsten. Fleste vil være vaksinert og største utfordring må være nye utbrudd og flere delta risikoer men arbeidslivet vil nok være begrenset for de fleste uansett siden er mangelfull konkuranse. Starte egen bedrift er mere risiko en nytte.  Drive med aksjer er også risiko så er ikke mye alternativer.

Har jo noe på cv men er ganske tynt særlig problemet er jeg ikke er veldig fagutdannet og er veldig begrenset hva slag jobber jeg kan gjøre uten hjelp. Så er vel slik med nav de vurder kun kurs hvis er 99% eller mere sikkert man vil få lønnet jobb. Men havner nok bakerst i køen uansett.

Sitat

lærling systemet i Norge virker det er nesten 50.000 læringer i Norge og over 90% av de som går opp til fagprøve består og ender med et fagbrev.

Ja av blandt de 10% så er vel sykdom eller at de har lærevansker som er årsaken de får begrenset fagbrev.

Synd noen ikke får full kurs men slik er jo livet. Hjelper lite å dra inn gjennsnomsnittslønn er 40 000 kr for de med karaktert A på høyskole eller 5-6 på ungdom\videregående da man ikke er blandt dem.

https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hva-er-en-vanlig-lonn-i-norge-dette-sier-statistikken-6.158.795580.c6ce3ac0eb 

Hadde jeg bedt om 10 kr over i lønn fra 165 kr på nav hadde jeg bare fått svar skaff deg en bedre jobb selv.  Så forstår ikke hvorfor bedrifter har råd å betale noen over 1500 kr timen over flere år. Da min erfaring er bedrifter er lite samarbeidsvillig selv 30 kr i bonus per time kan jeg bare drømme om man må fagorginaseres og bli tatt ut til streik men man havner bakerst i køen.

Husk i Kina og Afrika kan bare drømme om slike lønn hvis de ikke har høy utdannelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (22 minutter siden):

blablablabla verden er i mot meg og jeg får ikke alt servert i fanget 

 

jeg gjorde teksten din kortere og lettere og lese. 

 

du plukker og vrir på at til det negative , hva har de 10% som får begrenset fagbrev med noe som helst og gjøre? alt jeg har hørt du har listet opp er unnskyldning etter unnskyldning for og ikke ta deg praksisplass , ikke prøve og finne deg læreplass, verden er så kip og lønna så dårlig at det ikke er verd og jobbe. 

ja mange jobber er kjipe og sjefen er i slekt med satan selv og skal ha deg til jobbe hard, men det er på langt nær så systematisk misbruk av folk som du konsekvent beskriver , det er ikke misbruk av lærlinger for og holde lønna nede, der finnes tilfeller ja, men på langt nær som du prøver og få til og se ut som 

JEG HAR SAGT DETTE FØR  finn ut hva du vil, og deretter finn ut hva som må til for at du skal komme deg dit , legge en plan og slutt og være så negativ. ( og det er fult mulig og trø inn en plass og jobbe seg opp , men det krever mere en 40 timer i uka og en god innsats, )

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

blablablabla verden er i mot meg og jeg får ikke alt servert i fanget

Tåplig å sitere noe jeg ikke har sagt.

Sitat

alt jeg har hørt du har listet opp er unnskyldning etter unnskyldning for og ikke ta deg praksisplass , ikke prøve og finne deg læreplass, verden er så kip og lønna så dårlig at det ikke er verd og jobbe. 

Ja det er fordi det begynner å bli få alternativer igjen.

Sitat

JEG HAR SAGT DETTE FØR  finn ut hva du vil, og deretter finn ut hva som må til for at du skal komme deg dit , legge en plan og slutt og være så negativ. ( og det er fult mulig og trø inn en plass og jobbe seg opp , men det krever mere en 40 timer i uka og en god innsats, )

Ja vet ikke hvilken yrker søppelkjører sier de får bedre betalt en på nav men er veldig varierende, noen får faktisk mindre og må opp tidlig, men noen får mere så er vel risikoen større og bli syk og skadet på jobb. Så ofte de som tjener godt enten har høy risiko både sykdom og at det kreves høyere utdannelse.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (10 minutter siden):

Tåplig å sitere noe jeg ikke har sagt.

Ja det er fordi det begynner å bli få alternativer igjen.

Ja vet ikke hvilken yrker søppelkjører sier de får bedre betalt en på nav men er veldig varierende, noen får faktisk mindre og må opp tidlig, men noen får mere så er vel risikoen større og bli syk og skadet på jobb. Så ofte de som tjener godt enten har høy risiko både sykdom og at det kreves høyere utdannelse.

jeg bare debullshitiifiserer det du skriver.

 

Lønn bør være en av di siste faktorene nå du tenker på hva du vill jobbe, ivertfall til og begynne med , så lønn kan du ta rennfart og drite i akkurat nå , tenk på HVA OG HVORDAN. 

 

for og utføre yrke X trenger jeg kompetanse Y , hvordan får jeg Y , kan jeg oppnå Y i det heletatt, så jobber du med disse tankene til du har en vag plan for Y. lønn er lite relevant når du ikke skal søke på jobben eller ikke har kompetansen til jobben. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

[..] forstår ikke hvorfor bedrifter har råd å betale noen over 1500 kr timen over flere år. [..] Da min erfaring er bedrifter er lite samarbeidsvillig selv 30 kr i bonus per time kan jeg bare drømme om [..]

Tilbud og etterspørsel ..:

Riktig kunnskap og erfaring for en viktig jobb ==> Høy lønn fordi kun noen få kan gjøre samme arbeidet.

Null kunnskap og null erfaring (så man kun får enkle jobber) ==> Lav lønn fordi det finnes mange som kan gjøre samme arbeidet.

Gjør som Mato sier. Finn ut hva du liker å jobbe med og lag deg en plan.

Lenke til kommentar
Gjest a9faf...f16
LMH1 skrev (59 minutter siden):

Tåplig å sitere noe jeg ikke har sagt.

Ja det er fordi det begynner å bli få alternativer igjen.

Ja vet ikke hvilken yrker søppelkjører sier de får bedre betalt en på nav men er veldig varierende, noen får faktisk mindre og må opp tidlig, men noen får mere så er vel risikoen større og bli syk og skadet på jobb. Så ofte de som tjener godt enten har høy risiko både sykdom og at det kreves høyere utdannelse.

Jobber som søppelkjører. Med 16 års ansiennitet og fagbrev er lønna er på ca 450 i året om stedet du jobber har tariffavtale med Samfunnsbedriftene (tidligere KS Bedrift). Noe mindre med andre tariffavtaler (som feks RenoNorden eller hva de kaller seg nå har).

Jeg rundet 600 i fjor for første gang (overtid, lønn noe over tariff og forskjellige tillegg) i fjor. Blir man rik? Nei. Utfordrende? Tja, man repeterer mye det samme uke etter uke. Det kan være utfordrende i seg selv. Godt betalt for relativt hjernedødt arbeid? Definitivt, om man jobber steder hvor det ikke er satt på anbud (enda). Like lukrativt som i gamle dager? På ingen måte. Sykdom? Hæ? Skadet? Tja, det er tradisjonelt mye seneslitasje, men det er nesten ikke løfting mer og seriøse bedrifter har avtale med fysioterapeut som kan hjelpe å trene riktig for å unngå det. Også får man mye gratis kondisjonstrening med all traskinga. 

Anonymous poster hash: a9faf...f16

Lenke til kommentar

Men hva gjør du? laster opp på lastebil? eller må du også sortere søppel og stå bak i 80 KM\T for er jo risiko slikt, faller man av søppelbilen eller faller om vinteren er man heldig å få sykepenger. Så er jo risiko jobb men bra betalt sammenlignet med mye annet.

noen sier de som jobber søppelkjører jobber 12 timer i strekk og blir nesten https://fagbladet.no/fagbladet/fem-uker-var-nok-med-soppelkjoring-i-norge-6.91.438724.d92ba2053c 

https://www.nrk.no/osloogviken/jonny-enger-domt-til-fengsel-etter-soppelkaoset-i-oslo-1.14206227

så er det en grunn til de tjener mere?

Lenke til kommentar

Når jeg flyttet hit delte nabolaget på EN container, så fant de ut at de ville tjene mer penger ved at alle hadde egne dunker.

Litt senere kom det en papirdunk, og neste år skal det komme 2 dunker til, så fra å tømme en container hver uke, så skal de nå tømme 4 dunker.

Jeg jobber 12-timers på tirsdag og/eller torsdag, men dette er noe jeg velger selv.
Kunne aldri ha drevet med dette hver dag i en hel uke.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (16 minutter siden):

Hva mener dere om https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Al4BXj/efta-domstolen-frikjenner-norge-i-dagpengesaker så de som ikke har råd til bolig eller råd å bo i Norge skal straffes å bo i utlandet? Eller er det kun fordi blir for. Vanskelig for nav og følge opp. Så ferie skal straffes.

Ett av kravene for dagpenger er jo at man er aktiv arbeidssøker.
Man er neppe det når man ligger på stranda i spania å drar seg.

Forstår ganske godt at staten ikke er villige til å gi folk lønn for å ta ferie i utlandet når de egentlig burde ha søkt jobber.
Hadde vært veldig gull-kantet om man kunne sagt opp jobben, få dagpenger, så reise rundt noen måneder mens man "søkte jobb", så komme tilbake til norge og faktisk forsøke..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
aklla skrev (8 minutter siden):

Ett av kravene for dagpenger er jo at man er aktiv arbeidssøker.
Man er neppe det når man ligger på stranda i spania å drar seg.

Forstår ganske godt at staten ikke er villige til å gi folk lønn for å ta ferie i utlandet når de egentlig burde ha søkt jobber.
 

Så er bedre å sløse tiden i Norge på forum og kurs siden noen ville ansett ikke fått jobb i Norge med mindre de jobber gratis. Noen jobber i røde kors og redd barna på trygd eller dagpenger ganske tålig syns ikke det er bedre.

Lenke til kommentar
On 9/23/2020 at 7:21 PM, kreppsen said:

Min, om enn subjektive følelse, er at folk flest får det de fortjener slik systemet er i dag. De som får godt betalt gjør jobber som færre andre har mulighet, kapasitet, eller evner, til å gjennomføre. 

Ikke nødvendigvis alltid. Det foregår ekstremt mye stygt i arbeidslivet for å sikre seg de beste stillingene, lønningene, oppgavene osv. 

Det er en myte at den som gjør jobben best kommer best ut av det.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (15 minutter siden):

Så er bedre å sløse tiden i Norge på forum og kurs siden noen ville ansett ikke fått jobb i Norge med mindre de jobber gratis. Noen jobber i røde kors og redd barna på trygd eller dagpenger ganske tålig syns ikke det er bedre.

Ja, om man ser på jobbsøking som sløsing med tid så ok, men det er nå det man skal.
Men nå er det først og fremst å skaffe jobb som bør være i fokus, ikke henge på forum. Kan så klart henge på forum også, men en plan på hvordan og faktisk skaffe seg jobb bør trumfe det meste annet.

Får man ikke jobb når man f.eks går på kurs og prøver aktivt, får man ihvertfall ikke jobb når man ligger å sløver på stranden i spania..
Stor forskjell på uføretrygd og dagpenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...