Gå til innhold

Nav dagpenger?


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
aklla skrev (10 minutter siden):

Men prøver du? Kontakter du arbeidsgivere, går på intervjuer osv?

Ja men hjelper lite da det foreløpig ikke er så mange som er interisert, hvorfor skulle de interisere seg. Da de fleste andre har bedre fordeler over meg de har billappen har 5 og 6 karakter i alle fag etc. Så er det fordel å være ung samtidig som nylært.

Så eneste fordelen må være kort reisevei, og pliktoppfyllende men godt mulig arbeidgiver ser det som forventet.

Over forventet kommer jeg neppe. Da man blir ikke kalt inn på intervjuer så langt og når man prøver å finne informasjon om bedriftene er de lite tilbakeholdene de sier man får ringe hvis man vil ha svar. Sier man blir ring opp hvis det er akutuelt. Men telefoner får jeg aldri.

Sitat

da har du heller ikke krav på dagpenger ! 

Nav mener i bærum\oslo generielt bør være mere nok jobber så nav mener foreløpig det ikke er nødvendig å flytte for å få jobb, er vel ikke der problemene ligger. Er mest de som bor på landet som har få muligheter.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Noe sier meg at du har rett, har man holdningen "jeg kommer ikke til å jobb, jeg får aldri intervju, jeg kommer ingen vei uansett hva" og "hvorfor i all verden skal en bedrift være interessert i meg når alle andre er bedre?" så får man oftest rett i det..

En selvoppfyllende holdning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 9/23/2020 at 11:23 AM, Taurean said:

Jeg skjønner f ikke hvorfor folk får tre barn når de ikke har jobb eller økonomi til det da. Man må leve etter evne.

Men altså, er virkelig 450 000 kr -vanlig- lønn for buss-sjåfør? Hvis man jobber fra 7 til 3 hver dag? Eller er det hvis man kun jobber 3-11, altså kveldstillegg og gjerne helgetillegg? Skjønner ingenting av den debatten. Som murer for 20 år siden hadde jeg 150 kr i timen og tjente vel kanskje 250 000 i året før skatt. 450 000 i dag er jo ca 38 000 kr i måneden før skatt, la oss si 25 000 kr etter skatt. Det er jo nok det. Og de er to. Så det burde være minst 40 000 i måneden etter skatt. Burde være nok til å få til noe.

Men hvis poenget var politikk, så -vet- jeg jo ikke. Men Rødt har aldri fått en sjans. La dem få en sjans, som frp har fått sin.

Nå vet vi ikke utgiftene pr md. Mange syter om dårlig lønn/uføre osv.

Hvorfor får vi ikke vite alt?

I 85 hadde jeg 78kr som sveiselærling, fikk fagbrevet i des 86 opp til nesten 100kr.

Er i dag uføre, har 33xxx(24ut) fra nav + 3xxx fra forsikring selskapene + kiwi

 

Lenke til kommentar

Men er jo en grunn for 99% av arbeidsplassene styrer unna folk fra nav i utgangspunktet de fleste ser det som ekstra stor ansvarområdet de må følge opp mere de personene på trygd eller uføre samt risikoen ved nedbemanning. Så er jo ekstra risiko arbeidgiver tar i slike saker, så er det desverre et området som er lite konkuranse i, de ser kun tap på sikt. De fleste som jobber i slike bedrifter ser vel lønnsomheten å ansette folk uten nav desverre.

 

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 minutt siden):

Nå vet vi ikke utgiftene pr md. Mange syter om dårlig lønn/uføre osv.

Hvorfor får vi ikke vite alt?

I 85 hadde jeg 78kr som sveiselærling, fikk fagbrevet i des 86 opp til nesten 100kr.

Er i dag uføre, har 33xxx(24ut) fra nav + 3xxx fra forsikring selskapene + kiwi

Men nå var det annen tid i 1985 boligprisene var vesentlig lavere da, samme med lønningene. Godt mulig enkelte uføretrygde får lettjente penger men er også slik det er vel 60% inntekt fra forrige år, slik fortsetter det til man kan sammenligne med pensjon til slutt. Men i følge nav skal være fornøyd å leve i norge, for mange andre land er det kun forsikringer som gjør man ungå konkurs ved miste av jobb.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Men er jo en grunn for 99% av arbeidsplassene styrer unna folk fra nav i utgangspunktet de fleste ser det som ekstra stor ansvarområdet de må følge opp mere de personene på trygd eller uføre samt risikoen ved nedbemanning. Så er jo ekstra risiko arbeidgiver tar i slike saker, så er det desverre et området som er lite konkuranse i, de ser kun tap på sikt. De fleste som jobber i slike bedrifter ser vel lønnsomheten å ansette folk uten nav desverre.

 

bedrifter styrer ikke konsekvent unna personer fra nav , men det er en ting jeg lurer på, er du arbeidsledig pga convid ( som var tema til og begynne med ) eller er du i navsystemt pga en anne grunn for det høres ut for meg som du går på tiltak via nav og ikke en normal arbeidsøker. 

 

jeg hadde 0 oppfølging når jeg var arbeidsledig, beskjeden var klar søk på jobber , fyll inn på nav sinen sider hvilke jobber jeg søkte på og status, så kontaktet jeg nav om jeg hadde behvor for noe, så hvorfor du har så mye fram og tilbake med nav er litt mysterium.

men slik jeg skjønner det så søker du ikke på jobber men leter etter en praksisplass hvor du skal være utplasert ?

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (1 time siden):

Hadde 400000 i lån. Betalte 8xxx og renten var meget høy, ca 10-15% rente om jeg husker rett🙂

du hadde et lån som i dag tilsvarer 1 003 875,99 NOK

du hadde en timelønn som i dag tilsvarer 250 som nyutdannet. 

 

jeg vil si du tjente bra og hadde et billig lån 10% av 400.000 er mindre en 2% av 4.000.000 som er en normal belåningsgrad. 

dette har jeg diskutert før med gutta krutt på guvet som er 50+ som syter over at de hadde så og så lite i lønn og så og så mye i lån og renter, og når man regner det om og ser på hva de betalte i måneden på hus kunne de fint ha en enebolig , hjemmeværende kone og 2 barn. prøv og gjør det samme i dag med en industriarbeiderlønn. 

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 4.10.2020 den 17.06):

Problemet et er nav er helt håpløs til lite hjelp får ofte kritikk for å gjøre for lite, men er faktisk den eneste som gjør noe, nav og andre arbeidsgivere er likegyldig på løsning på sikt, de mener nav er til lite hjelp så få vi se. Det å være nav ansatt må være drømmejobben eneste jobben man ikke trenger å gjøre noe for å få betalt. Skulle tro det er slik, hvis det blir problemer er jo nav brukerne som har skylden.

Jo de gir sum men hva hjelper de når de kun tar med utgiftene og ikke trekker fra hva man har betalt eller får trekket fra tidligere betalt beløp? Blir samme som å gå til inkasso på betalt regning.

Dato er litt defust ja når de vil gå til inkasso, men alikevell hjelper det lite.

Da de sier generielt at det ikke finnes fasitsvar på verken sykdom eller ferie. Da det står er lov å reise selv om det nødvendig vis ikke er ferie. Men syns det er litt drøyt å måtte ta en dag selv om man er borte i 3 timer. Hvis arbeidgiver hadde gjort samme du ville ikke fått penger den dagen fordi du reste til tannlege eller legen ville ferreste godta det. Men er jo nav i nøtteskal når de har regler de kan lage politisak av slike ting er jo slik verden er.

Er vel ikke overrasket hvis nav forslår man jobber 40 timer i uka men får kun dagpenger som betyr 40% lavere inntekt en tidligere år, nav kan jo bare si timelønnen er lavere eller de ikke har lov å betale 100% lønn så da får man lavere lønn, nekter man å jobbe må man regne med å miste dagpengene eller hva det må være. Men er jo slik livet er.

Har du tilgang til alle regninger de har bedt deg om å betale? I så fall ville jeg gått inn på nettbanken, sett på alle utbetalingene du har gjort til NAV og skrevet ned sum, KID-nummer og kontonummer og sjekket dette opp mot regningene. Sjekk at KID-nummer og kontonummer stemmer. Hvis du ikke er økonomisk av deg, så ville jeg bedt noen om hjelp.

Hvis du finner ut at du har betalt mer enn det NAV hevder så ville jeg funnet ut hvordan du kan klage på saken, kanskje ringe inn til kontaktsenteret eller ta kontakt med det lokale NAV kontoret. Kanskje folk på lokal kontoret kan se over det du har betalt og hjelpe deg med å få behandlet saken din. 

Jeg har ingen erfaring med NAV økonomi, men jeg tror nesten alle vedtak i NAV kan klages på og det vil jeg tro gjelder din sak også.

Lenke til kommentar
52 minutes ago, Mato said:

du hadde et lån som i dag tilsvarer 1 003 875,99 NOK

du hadde en timelønn som i dag tilsvarer 250 som nyutdannet. 

 

jeg vil si du tjente bra og hadde et billig lån 10% av 400.000 er mindre en 2% av 4.000.000 som er en normal belåningsgrad. 

dette har jeg diskutert før med gutta krutt på guvet som er 50+ som syter over at de hadde så og så lite i lønn og så og så mye i lån og renter, og når man regner det om og ser på hva de betalte i måneden på hus kunne de fint ha en enebolig , hjemmeværende kone og 2 barn. prøv og gjør det samme i dag med en industriarbeiderlønn. 

Har en mill og 2.14% nå, ca 1800 i md i renter.

Det kan du med industri lønn i dag også.

Du må bare spare, så har du råd til det du vil. Samfunnet i dag er lån og lån. Går renten mye opp, da sliter mange.

Tenk 5% opp fra dagens nivå, mange vil slite da?

Der jeg var ansatt har ca 220 kr i timen idag?

Lenke til kommentar
Mato skrev (På 6.10.2020 den 22.38):

jeg hadde 0 oppfølging når jeg var arbeidsledig, beskjeden var klar søk på jobber , fyll inn på nav sinen sider hvilke jobber jeg søkte på og status, så kontaktet jeg nav om jeg hadde behvor for noe, så hvorfor du har så mye fram og tilbake med nav er litt mysterium.

men slik jeg skjønner det så søker du ikke på jobber men leter etter en praksisplass hvor du skal være utplasert ?

Men du aner ikke hvordan praksis plasser og nav funger, de lover å ordne opp, lover å ta kontakt på en dato, men hver gang skjer blir det utsatt og utsatt, har ventet over halv år, regner jeg må vente minst 3 måneder til. Dere snakker man kan gjøre alt selv, men verken praksisplass eller nav er særlig interisert å finne løsning de gjør ikke annet en love ting de ikke holder.  Så ikke rart jeg blir oppgitt og frustert. Er jo ikke dem som taper penger. Prøver å ringe prøver å sende epost men reponsen er lik null. De mener jeg bør være mere tolmodig.

Sitat

Har du tilgang til alle regninger de har bedt deg om å betale? I så fall ville jeg gått inn på nettbanken, sett på alle utbetalingene du har gjort til NAV og skrevet ned sum, KID-nummer og kontonummer og sjekket dette opp mot regningene. Sjekk at KID-nummer og kontonummer stemmer. Hvis du ikke er økonomisk av deg, så ville jeg bedt noen om hjelp.

Hvis du finner ut at du har betalt mer enn det NAV hevder så ville jeg funnet ut hvordan du kan klage på saken, kanskje ringe inn til kontaktsenteret eller ta kontakt med det lokale NAV kontoret. Kanskje folk på lokal kontoret kan se over det du har betalt og hjelpe deg med å få behandlet saken din. 

Det er ikke mye hjelp å få nav registert kun saken men de mener det ikke er dems sitt problem de ikke har et system som funger, er jo slik det er i denne perioden når ting går dårlig, kan jo håpe det løser seg til slutt i løp av neste år. Men er nok beskymret for jeg vil tape på saken fordi nav vil på et tidspunkt be om renter fordi det ikke sørlig lønnsomt å droppe rentene til all evig. Med dagens utgifter går jo store deler av lønnen å betale tilbake. Så er ikke særlig morsomt når det systeme heller ikke funger gjør man må betale dobbelt.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest fef74...171

Om man kan unngå å havne i Nav systemet så bør man la være. Har flere års erfaring i systemet. Først dagpenger, nå aap. Jeg unner ingen å havne i det systemet 

Anonymous poster hash: fef74...171

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (8 timer siden):

Det er ikke mye hjelp å få nav registert kun saken men de mener det ikke er dems sitt problem de ikke har et system som funger, er jo slik det er i denne perioden når ting går dårlig, kan jo håpe det løser seg til slutt i løp av neste år. Men er nok beskymret for jeg vil tape på saken fordi nav vil på et tidspunkt be om renter fordi det ikke sørlig lønnsomt å droppe rentene til all evig. Med dagens utgifter går jo store deler av lønnen å betale tilbake. Så er ikke særlig morsomt når det systeme heller ikke funger gjør man må betale dobbelt.

Hva mener du med å få saken registrert? Jeg spør fordi jeg ikke har noe erfaring med det og lurer på hva det vil si at saken blir registrert.

Når det gjelder dobbelt betaling, så vil alle betaling du har gjort være registrert i banken og NAV kan ikke se bort ifra dine betalinger så lenge du kan dokumentere dem. Da må de eventuelt vise til at det er noe i dokumentasjonen som ikke stemmer. 

Lenke til kommentar

Det er vel slik de sier, når de på support ikke finner løsning og må få andre å kontakte deg senere, slik er det i fleste saker.

Sitat

Når det gjelder dobbelt betaling, så vil alle betaling du har gjort være registrert i banken og NAV kan ikke se bort ifra dine betalinger så lenge du kan dokumentere dem. Da må de eventuelt vise til at det er noe i dokumentasjonen som ikke stemmer. 

Ja men selv om man gjør feil er det ikke sikkert nav betaler tilbake, du har sikkert kjøpt ting brukt å merker ikke alle selgere er så nøye på det, hvem er i så fall man må kontakte hvis nav gir dårlig ytelse? kan jo sende klage til politikerne men de driter vel i saken. Så sant det ikke går over dems omdømme er jo langt viktigere saker som å sløse mye penger på rødekors og bedrifter for å ungå konkurs. Er jo mere synd på de i afrika og kina som ikke får lønn hvis de mister jobben og ikke har penger til mat. Men forstår ikke hvorfor norge skal sløse penger på tull når de ikke har penger å betale skole og nav.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (26 minutter siden):

Ja men selv om man gjør feil er det ikke sikkert nav betaler tilbake, du har sikkert kjøpt ting brukt å merker ikke alle selgere er så nøye på det, hvem er i så fall man må kontakte hvis nav gir dårlig ytelse? kan jo sende klage til politikerne men de driter vel i saken. Så sant det ikke går over dems omdømme er jo langt viktigere saker som å sløse mye penger på rødekors og bedrifter for å ungå konkurs. Er jo mere synd på de i afrika og kina som ikke får lønn hvis de mister jobben og ikke har penger til mat. Men forstår ikke hvorfor norge skal sløse penger på tull når de ikke har penger å betale skole og nav.

Det spørs hva du klager på. Hvis du mener at det er gjort feil i saken din så kan du logge deg inn på Ditt NAV og sende inn et dokument som du kaller "klage" og legge den ved saken din. Da vil det bli behandlet. 

Hvis du tror det er gjort feil, men du er ikke helt sikkert på regelverket så kan du bruke "skriv til oss" på Ditt NAV. Da vil enten saken din bli behandlet eller så vil du få et svar på hvorfor vedtaket har blitt sånn.

Hvis du syntes regelverket er feil så må du nesten klage til politikerne.

 

Helt enig i Aklla sitt råd. Det er det beste rådet som har kommet i hele tråden. Det er veldig vanskelig for noen av oss å hjelpe deg og hvis du får noen til å se over saken din så tror det vil være til stor hjelp. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 14.10.2020 den 12.57):

Men du aner ikke hvordan praksis plasser og nav funger, de lover å ordne opp, lover å ta kontakt på en dato, men hver gang skjer blir det utsatt og utsatt, har ventet over halv år, regner jeg må vente minst 3 måneder til. Dere snakker man kan gjøre alt selv, men verken praksisplass eller nav er særlig interisert å finne løsning de gjør ikke annet en love ting de ikke holder.  Så ikke rart jeg blir oppgitt og frustert. Er jo ikke dem som taper penger. Prøver å ringe prøver å sende epost men reponsen er lik null. De mener jeg bør være mere tolmodig.

-Snip-

jeg hadde 3 månder praksis plass via nav selv, jeg fikset ALT selv , jeg ringte nav og sa jeg har nå ordnet praksisplass og starter der førstkommenede mandag, de var meget så kjappe med og fikse papirarbeid.

 

 

-fjernet en lang rant-

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

jeg hadde 3 månder praksis plass via nav selv, jeg fikset ALT selv , jeg ringte nav og sa jeg har nå ordnet praksisplass og starter der førstkommenede mandag, de var meget så kjappe med og fikse papirarbeid

Sikkert lett hvis du vet hva du vil og vet hva som gir lønnet jobb, kan utelukke foreldrene de er til lite hjelp, er også slik en del praktisk plasser er vanskelige, er desverre flere måneder ventetid. Så kanskje i begynnelsen av neste år? Så er ganske utrolig. Verste er jo nav sier hvis man mistrives er det bare å si ifra så hjelper nav med alternativ.

I stikk i strid regelverket er Har man aktivitetsplikt når man mottar dagpenger?

Så man kan jo lure hva slags regelverk som egentlig gjelder. Noen som ved om nav CV er nødvendig eller ikke? for det er mulig å lage en cv på nav men usikkert hvor mange som bruker det?

Sitat

Hvis du tror det er gjort feil, men du er ikke helt sikkert på regelverket så kan du bruke "skriv til oss" på Ditt NAV. Da vil enten saken din bli behandlet eller så vil du få et svar på hvorfor vedtaket har blitt sånn.

Men problemet er vel som regel veilederen sier en ting men spør man andre som ikke er veileder sier noe annet, nå har vel veileder mere praktisk kjentskap til personen en eksterne sensor blir vel omtrent dette. Samme med karakter på videregående ofte er eksterne folk mere strenge og lite fleksible.

Største problemet for meg er jeg ikke vet alternativene. For fleste bedrifter vil mene  jeg har for lite utdannelse og for lite relativ kompentanse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...