Gå til innhold

Alt fra ebay og aliexpress og wish ulovlig?


Anbefalte innlegg

Hei hva mener dere om:

Kjøper du dette, kan du finansiere terror og menneskehandel– Du gir penger til de som ønsker å utføre terror. Og alt dette gjør du fordi du vil spare noen få kroner, sier Elisabeth Nettum i Tolldirektoratet.

For er ganske utrolig en ting er jo menskehandel og sosial dumping. men hvis de påstår alle utlandske bedrifter bevist driver med finansering av terrorister må man tro om igjen? hvorfor er da ikke slike butiker ulovlige? Man vet mye som selges på ebay og aliexpress og wish antakelig er privatvare men man vet lite hvor stor nettverk det er.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tøvete skremselspropaganda.

Kina har kultur for kopiering, så lokale entreprenører velger heller å selge på imitasjon fremfor å bygge sitt eget merkevare. Videresalg av piratkopier (gateselgere) kan sikkert ha rot i organisert kriminalitet, men Ebay/Aliexpress er i hovedsak kinesiske varehus som kjøper fra den nevnte lokale entreprenøren.

Piratkopiering er fortsatt dårlig business-etikk, men kinesiske entreprenører er ikke terrorister.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror den videoen med den artikkelen faller inn under noe av det mest patetiske skremselpropagandaen jeg har lest. Det er så mange ville konklusjoner og antakelser at jeg klarer ikke ta noe av det seriøst.

Sitat

Du gir penger til de som ønsker å utføre terror. Og alt dette gjør du fordi du vil spare noen få kroner, sier Elisabeth Nettum i Tolldirektoratet.

Ønsker kinesiske fabrikker å utføre terror? Sparer du kun noen "få kroner" på falske varer? De sier jo selv i videoen at for 20 dollar får du "en bra kopi" hvor man må vite hva man skal se etter, når den originale koster 1.4 millioner.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (10 minutter siden):

Tøvete skremselspropaganda.

Kina har kultur for kopiering, så lokale entreprenører velger heller å selge på immitasjon fremfor å bygge sitt eget merkevare. Videresalg av piratkopier (gateselgere) kan sikkert ha rot i organisert kriminalitet, men Ebay/Aliexpress er i hovedsak kinesiske varehus som kjøper fra den nevnte lokale entreprenøren.

Piratkopiering er fortsatt dårlig business-etikk, men kinesiske entreprenører er ikke terrorister.

Mange av eierene til disse fabrikkenen og slikt har i flere etterforsninger ledet tilbake til organisert kriminalitet/terrorister. Har vært mye prat og saker om dette i "klokke miljøet". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
41 minutes ago, Valkyria said:

Tror den videoen med den artikkelen faller inn under noe av det mest patetiske skremselpropagandaen jeg har lest. Det er så mange ville konklusjoner og antakelser at jeg klarer ikke ta noe av det seriøst.

Ønsker kinesiske fabrikker å utføre terror? Sparer du kun noen "få kroner" på falske varer? De sier jo selv i videoen at for 20 dollar får du "en bra kopi" hvor man må vite hva man skal se etter, når den originale koster 1.4 millioner.

 

Husk at "terror" er ett av de 3 politiske gulleggene. Kan man vri en sak inn på et av disse kan man få igjennom nesten hva som helst. Får man inn to eller tre så er det så og si garantert, nesten uansett hva det er. Totalovervåkningen av norske borgere som nå er vedtatt var vridd inn på to av de. Vi hadde ikke en sjanse!

De to andre er pedofile (tenk på barna) og CO2/miljø.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (53 minutter siden):

Mange av eierene til disse fabrikkenen og slikt har i flere etterforsninger ledet tilbake til organisert kriminalitet/terrorister. Har vært mye prat og saker om dette i "klokke miljøet". 

For skamløse replika-klokker så kan jeg godt se på det som reelt. Jeg vil nyansere forskjellen mellom kinesisk kopi-kultur og regelrett piratkopiering.

Kinesisk kopi-kultur er når noen vil lage en telefon, får den til å se ut som en iPhone, gi den et navn som høres ut som iPhone og selge den som "nesten en iPhone". Mye av det man kjøper på Ebay er slike imitasjonsprodukter som vi kaller for respektløse piratkopier, men som kinesere ser på som imitasjon av noe bra, Xpeng P7 og Model S f.eks.

Det vi kaller for piratkopiering er mye bredere enn Louis Vuitton og Rolex-kopier.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (4 minutter siden):

For skamløse replika-klokker så kan jeg godt se på det som reelt. Jeg vil nyansere forskjellen mellom kinesisk kopi-kultur og regelrett piratkopiering.

Kinesisk kopi-kultur er når noen vil lage en telefon, får den til å se ut som en iPhone, gi den et navn som høres ut som iPhone og selge den som "nesten en iPhone". Mye av det man kjøper på Ebay er slike imitasjonsprodukter som vi kaller for respektløse piratkopier, men som kinesere ser på som imitasjon av noe bra, Xpeng P7 og Model S f.eks.

Det vi kaller for piratkopiering er mye bredere enn Louis Vuitton og Rolex-kopier.

Helt enig i dette!:)

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

Tøvete skremselspropaganda.

Kina har kultur for kopiering, så lokale entreprenører velger heller å selge på immitasjon fremfor å bygge sitt eget merkevare. Videresalg av piratkopier (gateselgere) kan sikkert ha rot i organisert kriminalitet, men Ebay/Aliexpress er i hovedsak kinesiske varehus som kjøper fra den nevnte lokale entreprenøren.

Piratkopiering er fortsatt dårlig business-etikk, men kinesiske entreprenører er ikke terrorister.

Så dere mener de som selger piratkopiering ikke har noe forbindelse til mafia eller annet kriminelt nettverk? For det er vel ikke lov særlig i bedrift å selge privat kopier. Men virker ut som tollerne beslaglegger alt de kommer over men de kan ikke kontrollere 100% alt som kommer inn i landet.

For hvis 99% det som selges gjennom china\ eller ebay piratkopi, er det få mulighet å få tak i noe billig klokke mobil eller pc uten å risikere det blir belaglagt.

Man er jo for konkuranse, hvis vi snakker om sosial dumping skjer det også på ikea, apple og mange de store bedriftene alt med gårdeiere etc så vil ikke si det er bedre å ikke kjøpe fordi er jo bedre med litt lønn en ingen ting.

For det virker artikkelen:

Sitat

Derfor tiltrekkes kriminelle av dette. For de som kopierer andres varer er det profitten som teller. De behøver ikke tenke på sitt renommé og varens kvalitet overfor forbrukerne, og kan bruke billige, men helseskadelige, stoffer i sine falske produkter, forklarer Nettum

Ja men man har ingen garanti for ligdene i kjente merkevarer. Noen skriver de ikke har farlig stoffer man finner stadig ting blir tilbakekalt.  For det som er farlig for oss brukere er ekstra farlig for de som lager enhetene? Jo de må også tenke på omdømme siden er det søppel vil ikke folk kjøpe.

For vil si slik straffer kun selgerne unødvendig, siden man har jo money back warranty på ebay og aliexpress. Blir den ikke levert får man pengene igjen.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (17 minutter siden):

Så dere mener de som selger piratkopiering ikke har noe forbindelse til mafia eller annet kriminelt nettverk? For det er vel ikke lov særlig i bedrift å selge privat kopier. Men virker ut som tollerne beslaglegger alt de kommer over men de kan ikke kontrollere 100% alt som kommer inn i landet.

Man er jo for konkuranse, hvis vi snakker om sosial dumping skjer det også på ikea, apple og mange de store bedriftene alt med gårdeiere etc så vil ikke si det er bedre å ikke kjøpe fordi er jo bedre med litt lønn en ingen ting.

For det virker artikkelen:

Ja men man har ingen garanti for ligdene i kjente merkevarer. Noen skriver de ikke har farlig stoffer man finner stadig ting blir tilbakekalt.  For det som er farlig for oss brukere er ekstra farlig for de som lager enhetene? Jo de må også tenke på omdømme siden er det søppel vil ikke folk kjøpe.

For vil si slik straffer kun selgerne unødvendig, siden man har jo money back warranty på ebay og aliexpress. Blir den ikke levert får man pengene igjen.

Det spørs hva du mener med piratkopiering. Imitasjon er ikke like uglesett i Kina, så mange velger å imitere gode og etablerte produkter.

Problemet er at vi bruker et catch all uttrykk som piratkopiering og sier at piratkopiering finansierer terror. Dette er slippery slope argumentering og skremselspropaganda. De tar ikke hensyn til kinesisk kopi-kultur, som har veldig lite med svindel og terror å gjøre. Tolldirektoratet forsøker å viske ut grensa mellom gatesalg av blåkopier og kinesisk kopi-kultur, noe som er uærlig.

https://en.wikipedia.org/wiki/Shanzhai

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du kjøper kinesisk billigversjon av eit produkt til ein tiandedel av prisen så kan det ikkje vere mange kronene som går til terrorfinansiering. 

I piratkopibransjen der dei produserer billigprodukt med falskt merkenavn som dei selger for fullpris som om produktet var ekte, så kan eg sjå at det er pengar å tene (svindle til seg) for kriminelle. 

Eg har ikkje sett mange produkt på ebay/aliexpress/wish som framstår som dyre orginalprodukt. Strengt tatt opplever eg slike butikkar som heilt ærlege på at dei selg billigprodukter med liten profittmargin. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat
Sitat

Dette er grunnen for jeg vurder å kjøpe ting i utlandet, når ting koster 200 kr å produsere men selges til 300 euro. Sies det seg selv at hvorfor sløse penger? Men problemet man vet ikke forskjellen.

OnePlus Buds Skrøt av storbeslag Det var bare et lite problem.

selv for tollere er det vanskelig å vite hva som er ekte og falsk.

Så kommer vi til:

Sitat

Men i praksis vertfall min erfaring er kopier langt mindre risiko en hva det påvises av generielle erfaring, man brenner ikke hus ned med å kjøpe LED lys fra ebay eller aliexpess levetiden kan være noe kortere men man sparer faktisk penger mot å handle fra biltema.

Ikke farlig å kjøpe mobil fra wish eller ebay til under 1000 kr men man blir nok lurt med utdatert android 4.1 og treg mobil og treg ladning sammenlignet med dagens mobiler.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Var det ikke en sak for noen år siden hvor Apple og deres partner Foxconn ble tatt, eller i det minste sterkt mistenkt, i å bedrive barnearbeid?

Så kjøper du iPhone...vel, skremselspropaganda er det overalt.

Jeg kjøper der jeg får kvalitetsvarene billigst. Nei, jeg kjøper ikke falske varer med hensikt. Men jeg kjøper gjerne fra Ebay for å "spare noen kroner" når Komplett skal ha 300 Kr. for samme vare som koster under 100-lappen fra Kina. Se f.eks. norske priser generelt på SATA-USB overganger.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Gavekort said:

Tøvete skremselspropaganda.

Kina har kultur for kopiering, så lokale entreprenører velger heller å selge på imitasjon fremfor å bygge sitt eget merkevare. Videresalg av piratkopier (gateselgere) kan sikkert ha rot i organisert kriminalitet, men Ebay/Aliexpress er i hovedsak kinesiske varehus som kjøper fra den nevnte lokale entreprenøren.

Piratkopiering er fortsatt dårlig business-etikk, men kinesiske entreprenører er ikke terrorister.

Manglet bare "misbruk av barn" i de beskyldningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøper der jeg får kvalitetsvarene billigst. Nei, jeg kjøper ikke falske varer med hensikt. Men jeg kjøper gjerne fra Ebay for å "spare noen kroner" når Komplett skal ha 300 Kr. for samme vare som koster under 100-lappen fra Kina. Se f.eks. norske priser generelt på SATA-USB overganger.

Men hvordan vet du det er kvalitetvare? er umulig å vite det før du har testet det grundig i 48 timer.

Vet flere mobilprodusenter i dag som sier mobilen støtter 5g men funger ikke uten oppdatering, mange sier de vil få nyeste android 10\11 men i praksis må du vente 12 måneder, særlig xiomi.

Lenke til kommentar

Spesiell lukt førte til millionbeslag:– Her er det mange som kunne blitt lurt

Begynner å lure på hva baktanken  til tv2 og tollerne, om de vil folk skal handle i norge, istedenfor? riktignok er vel dette bedrifter som kjøper på utlanske firmaer, men alikevell å mistenke bidra til terrorhandling er vel litt ekstremt. Man kan jo aldri vite, men syns de burde ha bedre bevis?

Angående sosial dumping er det mye av de uansett, ruter som underbetaler busssjåfører men ledere får topplønn,  ikea, apple, hele coop butikken med kiwi firstprice etc. Så har vi cdon og platekompaniet som ofte har salgt. Så er ikke mange store bedrifter som ikke utnytter sosial dumping i enten liten eller stor grad. Er de som er toppledere som tjener mest. Men de som produser varene i asia\kina eller afrika får lite.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...