Gå til innhold

En feil åpnet Tesla-ladere for alle elbiler


Anbefalte innlegg

17 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er ganske sannsynlig Tesla vil åpne opp for å lade andre biler på et eller annet tidspunkt. Men Tesla vil nok drøye lengst mulig, og da er det trolig snakk om år. Kanskje 10-20 år, til og med.

Eg trur ikkje dei kan vera ein av dei største ladeoperatørene og samtidig gjere det, sjølv. Alle skryt jo her om nøyaktig kor stor Teslas posisjon er i markedet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
uname -l skrev (5 timer siden):

Ja, ingen vet hva Tesla krevde i disse forhandlingene. Kanskje de ville ha en helt urimelig høy pris for å bruke SC-nettverket?

Ellers kan det være så enkelt at de fleste rynker på nesen av å inngå et forpliktende samarbeid med Elon Musk.

Ja, både NASA og utallige andre rynker virkelig på nesen altså.

Du har ikke noe mer original trolling for en gangs skyld?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (3 timer siden):

Neida, alle ønsker vekst. Men det kommer et tidspunkt der bunnlinjen må være solid, der man ser at pengene faktisk kommer av naturlig vekst. Og jeg snakker ikke nødvendigvis om idag, eller i morgen. Dette skiftet vil vare i noen år, men det er mange om beinet. Hvis f.eks Lucid er på markedet og viser sunn og god vekst, samt sunn og god bunnlinje i 2025, så vil Tesla få et spørsmål som de må besvare godt og tydelig om de på det tidspunktet ikke viser samme kvaliteter. 

Nei, de har ikke gått med overskudd på det som er bærekraftig. Det er jo litt av poenget. Man må komme seg til en plass der de er bærekraftig. Og det å få SuC nettverket til å bidra kan jo være ei god grunn for å få investorene til å forstå hvorfor Tesla eventuelt åpner opp for alle. Det er rimelig enkelt å selge inn, at man gjennom en bærekraftig nettverk som tjener penger, at man da kan hoppe inn i nye markeder med kjappere vekst og bygging av nytt infrastruktur.

Jo, Tesla går med det du kaller "bærekraftig overskudd", og har hatt overskudd i fire kvartaler på rad. Hvis de i tillegg leverer 500.000 biler i år som de mest treffsikre analytikerne tror, så vil de kunne gå med enda større overskudd, men de har sagt de vil ligge ca. rundt null og bruke så mye som mulig på fortsatt vekst.

Å begynne å fantasere om Lucid her og "spørsmål Tesla må besvare" skjønner jeg ikke poenget med.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, kremt said:

Hvorfor vokser ikke telsas topplinje når selskapet fremstilles som hyper growth case?

Tesla har jobbet med å kutte kostnadene (og prisene) mer enn de har fokusert på å øke salget. Men nå har prisnivået holdt seg stabilt samtidig som de åpnet ny fabrikk i Shanghai og økt produksjonen/salget kraftig, så i Q3 vil topplinjen øke kraftig igjen.

Sånn går det. Man kan ikke forvente *jevn* vekst.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (35 minutter siden):

Ja, både NASA og utallige andre rynker virkelig på nesen altså.

Du har ikke noe mer original trolling for en gangs skyld?

Sukk. Hvis det ikke var Teslas krav eller at bilprodusentene anser Tesla som en ustabil partner, hva mener du er grunnen til at samtlige har avslått Elon Musks generøse tilbud om å ta del i superladernettverket? Tar gjerne en god ekko-kammer konspirasjonsteori slik at jeg får dagens latter.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

Sukk. Hvis det ikke var Teslas krav eller at bilprodusentene anser Tesla som en ustabil partner, hva mener du er grunnen til at samtlige har avslått Elon Musks generøse tilbud om å ta del i superladernettverket? Tar gjerne en god ekko-kammer konspirasjonsteori slik at jeg får dagens latter.

Før måtte de adoptere DC mid standarden. De valgte heller å fokusere på CCS.

Nå kan de faktisk gå for CCS og få innpass på superladerne, men det krever at det er biler som kan utnytte 100+ kW lading, og ladepluggen må være bak på førersiden. Og så er det et kostnadsaspekt - hvorfor bruke penger når man ikke må?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Vel. Jeg føler det er litt bromance her. Hvis det ikke kommer en eller annen slags betydelig annonsering i løpet av måneden vil jeg bli svært overrasket.

th?id=OIF.N1u0R7bJgbfisjwWrqkHnw%26pid=A

Enda du hater Musk for alt det du kan, så er han faktisk gira på at elbiler skal ta over for fossilt. Han har til og med sagt at han ønsker å bli tatt igjen av konkurransen

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Vel. Jeg føler det er litt bromance her. Hvis det ikke kommer en eller annen slags betydelig annonsering i løpet av måneden vil jeg bli svært overrasket.

th?id=OIF.N1u0R7bJgbfisjwWrqkHnw%26pid=A

VW har gått ut og eksplisitt sagt at de ikke vil ha noen avtale med Tesla. Diess er en smarting. Han vet at hvis han sleiker Musk og fansen oppetter ryggen med rosende og uforpliktende uttalelser så gjør han VW til et attraktivt og kredibelt alternativ for veldig mange.

"Oi, Diess sa noe bra om Musk. Kanskje han og VW ikke er så verst da?"

Enkelt, men effektivt.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (16 minutter siden):

Og så er det et kostnadsaspekt - hvorfor bruke penger når man ikke må?

Vel, det største kostnadsaspektet er hva Tesla vil ha betalt for å gi tilgang. Og da er man tilbake på det som jeg og andre har blitt hudflettet for å fremme som alternativ: At Teslas krav for tilgang, var altfor høye.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, uname -l said:

Vel, det største kostnadsaspektet er hva Tesla vil ha betalt for å gi tilgang. Og da er man tilbake på det som jeg og andre har blitt hudflettet for å fremme som alternativ: At Teslas krav for tilgang, var altfor høye.

Fullt mulig at Tesla krevde for mye penger. Det er også fullt mulig at det de krevde var en rettferdig andel av totalkostnadene. (Begge kan stemme.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 7
Lenke til kommentar
29 minutes ago, bshagen said:
34 minutes ago, kremt said:

 

Enda du hater Musk for alt det du kan, så er han faktisk gira på at elbiler skal ta over for fossilt. Han har til og med sagt at han ønsker å bli tatt igjen av konkurransen

Det er synd du oppfatter det sånn. Har selv endel erfaring med merket og skal ikke ha det igjen med det første. Men det er nå en annen sak. Det som plager meg mest er alle fanboys som jeg syns er helt forferdelige, og ønsker ikke å bli assosiert med slike folk. Ønsker heller ikke å betateste biler for noen som helst, vil ha et ferdig produkt. Mye av det Tesla er gode på bryr meg null og niks, mye av det er regelrett tull og annet spiller ingen rolle for meg. Hvis man velger bil ut fra noen tall på et ark gjør man mest sannsynlig et dårlig valg, det er mye mer sammensatt enn som så.

Lenke til kommentar
4 hours ago, kremt said:

Ennå mer svada. Når telsa 3 kom gikk de frivillig for ccs og samtidig fikk supernettverket ccs kontakter. Ble billigere på den måten enn å bruke disse dyre relèene som kobler om mellom ac og dc lading. Ccs kontakten er stor ja, men gjennomtenkt. Hadde nok ikke fått 250 kW på dc mid.

Tesla har alltid støtta gjeldande standard.  I 2011 var det Type2 med DC-Mid.  Model S og Model X støttar framleis det i tillegg til CCS (og ChaDeMo med adapter).  Når Tesla lanserte ein ny modell etter at CCS var etablert, er det naturleg at Tesla gjekk for det som då var gjeldande standard ladekontakt og bygde nye superladarar med den.

 

Dei fleste bilar med CCS-kontakt ladar på maks 50 kW, og dei fleste ladarar med CCS-kontakt kan heller ikkje levere meir, so det er neppe grunnen til at bilprodusentane droppa DC-lading gjennom Type2, etter å ha utvikla standarden.  Det er enkelt å lage ein adapter frå  CCS til Type2 med DC-Mid.  Det har eg til min bil.  Hadde ikkje Tesla brukt den standarden, kan du vere sikker på at intensjonen til dei europeiske produsentane var å støtte han.

 

Sidan ingen europeiske produsentar ikkje ville vere kompatible med standarden dei hadde utvikla, skifta Tesla til CCS på alle nye modellar.  Naturlegvis.  Tesla vil vere kompatible med alt.  Det er heilt sikkert at EU-produsentane ville vere proprietære og stenge ute konkurrentar her.  Kvifor elles støttar ingen EU-produsentar ChaDeMo i tillegg, til dømes?  Berre Tesla støttar både CCS og ChaDeMo.

 

No sit dei europeiske produsentane der med skjegget fullt av postkasse.  Forsøket på å finte ut Tesla med ein ny ladestandard mislukkast.  Det spørs om dei då lukkast med å grine seg til å få lade på nettverket Tesla har bygd opp, for dei kjem heilt sikkert ikkje til å betale for det.  Tesla-eigarar kan derimot lade både der og på ca alle andre ladestasjonar.  Mottrekket til dei europeiske produsentane ser ut til å vere å byggje opp eit eige proprietært ladenettverk, slik Audi har planlagt, men dei har ikkje pengar eller tid til å byggje opp noko som kan konkurrere med Tesla.  Dei må tilby noko anna, utan at eg veit kva det skal vere.  Gratis kaffi og vaflar til folk som ladar? ?

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...